[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Misschien zzp'er als chauffeur dan toch legaal... ooit?


ARoger

Recommended Posts

  • Forumlid

Het is al een maandje oud, maar ik had er nog niks over gelezen en het kan wellicht iets veranderen in de toekomst voor transportbedrijven, bus bedrijven en hun chauffeurs

12-12-2013

[h=1]Lobby PZO inzake positie zzp'ers binnen cao Besloten Busvervoer loont[/h]DEN HAAG - 12 december 2013 Kamer wil verbod op verbanning zzp'ersDe langdurige lobby van PZO inzake de positie van zzp'ers binnen cao's, waaronder zelfstandige buschaffeurs en de cao Besloten Busvervoer, loont. Laatstgenoemde cao bevat een tweetal bepalingen, artikel 9 en artikel 53, die zzp'ers 'boycotten'. Het is een vervoersbedrijf door genoemde bepalingen namelijk verboden om met chauffeurs aan de slag te gaan die niet bij hen in dienstbetrekking zijn. Tussen zelfstandige buschauffeurs en de opdrachtgever kan nimmer sprake zijn van een dienstbetrekking gezien het feit zzp'ers voor eigen rekening en risico een onderneming drijven waarbij er geen sprake is van een gezagsrelatie.Cao’s waarin expliciet staat dat zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) niet mogen worden ingehuurd, zijn niet meer van deze tijd, zo schrijft men in de Telegraaf. De Tweede Kamer wil dat het kabinet zich hard gaat maken voor zzp’ers die nu nog worden buitengesloten. PZO heeft meerdere malen met gedupeerden gesproken en daarna uitvoerig lobby gevoerd.VVD en D66 hebben vandaag samen een motie ingediend die kan rekenen op meer dan voldoende steun in de Tweede Kamer. Werkgevers en werknemers gaan zelf over de cao’s, maar D66-Kamerlid Van Weyenberg vindt dat minister Asscher (Sociale Zaken) zich meer moet inzetten voor de rechten van de zelfstandigen. De praktijk komt bijvoorbeeld voor in het Besloten Busvervoer, waar ruim 6.000 zelfstandige chauffeurs hun diensten aanbieden.PZO heeft diverse brieven naar de vaste Kamercommissie gestuurd, een ronde tafel bijeenkomst georganiseerd en veelvuldig gesproken met Kamerleden, waaronder D66 en de VVD. PZO is dan ook verheugd met het feit dat de motie is ingediend en er meters kunnen worden gemaakt.

Bron: Platform Zelfstandige Ondernemers

Website: https://www.pzo-zzp.nl/nieuws/12-12-2013/18393913/Lobby-PZO-inzake-positie-zzp'ers-binnen-cao-Besloten-Busvervoer-loont

17-12-2013

[h=1]Motie inzake moderniseren AVV-beleid aangenomen[/h]Vandaag is de ingediende motie inzake het moderniseren van het AVV-beleid door Kamerlid Van Weyenberg en Van Nieuwenhuizen-Wijbenga met een ruime meerderheid aangenomen. Dit betekent een grote stap vooruit voor zzp'ers die via cao-afspraken worden buitengesloten, zoals binnen de cao Besloten Busvervoer. PZO is zeer verheugd met de motie en het feit dat de uitvoerig gevoerde lobby samen met belanghebbenden zijn vruchten begint af te werpen.Onderstaand treft u de motie aan zoals gepubliceerd in de Staatscourant:MOTIE VAN DE LEDEN VAN WEYENBERG EN VAN NIEUWENHUIZEN-WIJBENGA

Voorgesteld 4 december 2013De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en de OESO adviseren om het beleid qua algemeen verbindend verklaren (avv) aan te passen;overwegende dat meer ruimte voor maatwerk, bijvoorbeeld in tijden van crisis, in het avv-beleid goed kan zijn voor de werkgelegenheid;overwegende dat algemeen verbindend verklaren een zwaarwegend instrument is;overwegende dat modernisering van het avv-beleid het draagvlak voor algemeen verbindend verklaren kan vergroten;verzoekt de regering, voor de zomer van 2014 een onderzoek te doen naar de toekomst van de avv-wetgeving en waar nodig concrete voorstellen te doen om de wetgeving te moderniseren;en gaat over tot de orde van de dag.

Van Weyenberg

Van Nieuwenhuizen-Wijbenga

Bron: Platform Zelfstandige Ondernemers

Website: Motie inzake moderniseren AVV-beleid aangenomen - www.pzo-zzp.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ZZp belangenverenigingen en enkele (kleine) busbedrijven hebben met succes enkele Kamerleden bereidt gevonden een motie in te dienen waarin ze minister Asscher (SZW) vragen te onderzoeken of het AVV toetsingskader niet verouderd is en op de juiste manier wordt toegepast, eigenlijk willen zij het liefste af van het AVV verklaren van Cao's, en in het bijzonder de beperkende regels hierin voor ZZP-ers waarvoor een aparte motie is ingediend.

Hieraan voorafgaande hebben zij begin 2013 bezwaren ingediend bij het ministerie van SZW tegen het AVV verklaren van artikel 9 en 53 van de CAO besloten busvervoer waarop minister Asscher (SZW) uitvoerig gemotiveerd heeft waarom de bezwaren ongegrond zijn en artikel 9 en 53 toch AVV verklaard worden.

En nu denken ze kennelijk dat het indienen van een motie reden voor minister Asscher zal zijn om zijn motivering waarom hij artikel 9 en 53 van de CAO destijds wel AVV verklaard heeft en waar hij toen kennelijk achter stond zodanig in twijfel zal gaan trekken dat hij nieuwe wetgeving op zijn plaats zal vinden waaruit tevens zou blijken dat hij mogelijk destijds ook niet achter de motieven van zijn genomen AVV besluit stond.

Ik wens de bezwaarmakers en de tweede Kamerleden die zij voor hun karretje gespannen hebben dan ook veel ,,succes,, met het ,,bewerken,,van het kabinet en in het bijzonder minister Asscher, maar als ik hen was zou ik de champagne nog maar even in de koeler laten staan.

Overigens is 70% van de busbedrijven lid van de CAO afsluitende werkgeversvereniging zodat je mag aannemen dat de overgrote meerderheid van de busbedrijven geen probleem zal hebben met de chauffeur met een arbeidsovereenkomst en de daarmee samenhangende verklaring van dienstbetrekking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden