[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rotterdam > Ankara(TR)


Martin1975

Recommended Posts

  • Forumlid

Zoals het eruit ziet krijg ik over een paar weken een rit naar Turkije, is ook weer met lengte net als rit Boekarest die ik hier ergens al had geschreven, ga over Hongarije en Roemenie, dus niet over Servie, Bulgarije

ook weer lengteontheffing kopen aan de grens, dan naar Turkse grens, misschien heeft iemand meer info voor me, m'n lading is een voertuig op Nederlands kenteken, kentekenbewijs en groene kaart zit erbij en nou zegt men dat ik er zo mee door kan en dat er verder geen douanedocumenten nodig zijn omdat er niks geexporteerd wordt (is voor een beurs en komt na aantal weken weer terug) is dit zo? Ben nl. aantal jaar terug naar Istanbul geweest en heb heel veel ellende gehad met douanedocumenten. Tevens zijn we toen ook gestopt bij de brug over de Bosporus bij Politiepost om ergens een stempel op te laten zetten of zo. en terug leeg uit zal wel voor zich wijzen denk? Terug wordt denk via Griekenland naar Bari om terug te laden of via Servie naar Split Kroatie om terug te laden maar dat kan allemaal nog veranderen

Kortom alle tips mbt Turkije zijn welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tir krijgen we niet voor elkaar, borgstelling enz. Vroeger Polen, Kroatie enz deden we op ex-a naar buitengrens eu aan de grens bij expediteur een transitdocument opmaken naar stad van lossing en dan aldaar op tirparking in laten klaren, koste altijd een dag. Kroatie ging het goed als je een tientje tussen je documenten deed dan was je met een uur weg!

Maar omdat dit een voertuig is met kenteken schijnt het niet nodig te zijn. Zelfde als een ANWB vrachtwagen met gestrande voertuigen of een berger met een vrachtauto op z'n lepel. Dat heeft toch ook niks met uitvoer / invoer te maken. Gerlach gebeld die vertelde dat het zo ok was maar hoor graag eens van iemand die het ervaren heeft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Tir carnet meenemen, anders duurt het erg lang, wordt een tijdje cel, heb je wel gratis kost en inwoning.

Ik heb er ervaring mee, neem een carnet mee, turkije is geen eeg land.

Daar kom je niet klaar mee

Wel een beetje meer nodig

RIR sluiting papieren Moet er bij zijn

Riptik moet er bij zijn Grens waar je binnen komt moet je ook uit

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en nou zegt men dat ik er zo mee door kan en dat er verder geen douanedocumenten nodig zijn omdat er niks geexporteerd wordt (is voor een beurs en komt na aantal weken weer terug) is dit zo?

Ik weet met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van tenminste 500 % dat je voor dit soort goederen een ATA carnet nodig hebt:

Carnet ATA - Wikipedia

Turkije heeft de ATA overeenkomst getekend en staat ook op de landenlijst:

Carnet Countries | ATA Carnet.

Verder ben ik benieuwd wie die "men "zijn die jou verteld hebben dat je geen verdere documenten nodig hebt.:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gaat hier om een totaal ander transport dan wanneer er door ons gestrande auto's moeten worden opgehaald. Deze moeten nl. eerst uit 't paspoort gehaald worden en vervolgens met de juiste documenten op een douanedepot worden gezet. Dan mogen alleen de geautoriseerde transporteurs auto's ophalen in zo'n douane-depot. Totaal ander verhaal voor de bergers dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt allen, ga even achter verhaal ata carnet aan aangezien het toch weer t land uitgaat, dan maar veiliger op die manier.

Mede door jullie hoop ik echt goed op pad te gaan aangezien m'n laatste keer een drama was, klant dacht kan allemaal wel je kijkt maar. heeft me een week aan de grens gekost en een week TIR parking Istanbul. was toen zo blij als een kind toen ik weer terug in Griekenland was!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Deze moeten nl. eerst uit 't paspoort gehaald worden

Jaeren geleden werden liftende jongeren er al voor gewaarschuwd op te letten als men liftend naar Turkije wilde:

OP de boot,b.v. Brindisi-Patras, werd je aangesproken door mensen die je een lift "aanboden"ging je daar op in wist men het zo te draaien dat jij t stuur overnam(men wendde ziekte o.i.d voor)als de Grieks -Turkse grens overschreden werd.

Wat men als lifter niet in de gaten had was dat de auto waarin men reed op het paspoort van de bestuurder werd bijgeschreven.

Na een stuk in turkije te hebben gereden was de eigenaar weer in staat zelf te rijden en werd er "afscheid"genomen van de lifter.

Als deze dagen,weken of maanden later aan de grens kwam om Turkije te verlaten werd gevraagd waar d eauto was die in zijn pasppoort stond;die had hij niet meer natuurlijk .

En de Turkse douane wilde dan de invoerrechten van m hebben,want de auto was dan gesmokkeld.

Als ik t goed begrijp is dat nog steeds zo Antoin??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jaeren geleden werden liftende jongeren er al voor gewaarschuwd op te letten als men liftend naar Turkije wilde:

OP de boot,b.v. Brindisi-Patras, werd je aangesproken door mensen die je een lift "aanboden"ging je daar op in wist men het zo te draaien dat jij t stuur overnam(men wendde ziekte o.i.d voor)als de Grieks -Turkse grens overschreden werd.

Wat men als lifter niet in de gaten had was dat de auto waarin men reed op het paspoort van de bestuurder werd bijgeschreven.

Na een stuk in turkije te hebben gereden was de eigenaar weer in staat zelf te rijden en werd er "afscheid"genomen van de lifter.

Als deze dagen,weken of maanden later aan de grens kwam om Turkije te verlaten werd gevraagd waar d eauto was die in zijn pasppoort stond;die had hij niet meer natuurlijk .

En de Turkse douane wilde dan de invoerrechten van m hebben,want de auto was dan gesmokkeld.

Als ik t goed begrijp is dat nog steeds zo Antoin??

Op 't moment van binnenkomst in Turkije wordt de auto in je paspoort geschreven en mag je auto maximaal 6 maanden in Turkije blijven. Als je 't land verlaat met auto, wordt deze uit je paspoort gehaald en mag jij en de auto 't land weer uit.

Als je, om wat voor reden dan ook, Turkije verlaat zonder auto, moet deze uit je paspoort gehaald worden. Op dat moment moet de auto neergezet worden op een Turks douane-depot. Daar mag de auto een beperkte tijd staan. Staat de auto er langer en heb je dit niet verlengd? Helaas want dan komt de auto te vervallen aan de Turkse staat en ben je 'm dus ook echt kwijt.

ik ken zo'n geval uit de praktijk en deze is dus ook nooit meer teruggekomen naar 't land van oorsprong

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
m'n lading is een voertuig op Nederlands kenteken, kentekenbewijs en groene kaart zit erbij

(is voor een beurs en komt na aantal weken weer terug)

Ik weet met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van tenminste 500 % dat je voor dit soort goederen een ATA carnet nodig hebt:

Inderdaad, ATA carnet.

Vergeet je niet om van te voren een visum te halen? Aan de grens voor een chauffeur niet te krijgen.

Als het tijdelijke invoer is, moet je inderdaad een ATA-carnet gebruiken. Toevallig zelf pas voor het eerst zo'n carnet gebruikt op een rit naar Rusland. Je moet 'm van te voren even in (laten) vullen, is niet moeilijk als je weet hoe (zoals met de meeste dingen:ja:) maar als het de eerste keer is, zou ik het door een douane-expediteur met ervaring laten doen, kost misschien een paar tientjes. En vervolgens geldig laten maken / stempelen bij de Nederlandse douane! Let dan ook op dat de geldigheidsduur toereikend is.

De Bulgaarse douane stempelt 'm dan als je de EU verlaat en de Turkse douane als je Turkije binnenkomt. Let dan weer op dat de Turkse douane de geldigheidstermijn ruim genoeg invult. Zij moeten dan een wit vel in het carnet stempelen en uitnemen en een strook in het carnet stempelen en invullen. De blauwe heb je niet nodig, die zijn voor transit.

TIR-carnetten zijn wat anders dan ATA-carnetten. TIR-carnetten zijn voor normale invoer, niet voor tijdelijke en worden afgegeven door de NIWO in Rijswijk.

ATA-carnetten worden uitgegeven door de Kamer van Koophandel. Daar zitten ook een paar mensen op kantoor die je verder kunnen uitleggen hoe dat werkt.

En inderdaad, je visum niet vergeten. Toen ik jaren terug een rit Turkije deed, kon ik die in Sofia, Bulgarije laten maken, duurde een dag. Beter is dus vantevoren in NL. Maar als je al een keer naar Turkije bent geweest, weet je dat waarschijnlijk wel.

Op 't moment van binnenkomst in Turkije wordt de auto in je paspoort geschreven en mag je auto maximaal 6 maanden in Turkije blijven. Als je 't land verlaat met auto, wordt deze uit je paspoort gehaald en mag jij en de auto 't land weer uit.

Je eigen voertuig wordt dus in je paspoort bijgeschreven, dat hoeft dan niet op ATA-carnet. Zo ging dat bij mij volgens mij ook, een jaar of 12 geleden.

Maar voor de lading heb je het ATA-carnet nodig. Als je dat ook in je paspoort laat schrijven, moet je al die tijd in Turkije blijven;):D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt, ja was er al achter wordt idd ATA Carnet, regelt afzender via KvK. erna even langs douane in Rotterdam. En ja dat van visum weet ik, kun je voor mij dan op de Blaak in Rotterdam halen, toen ook gedaan en kost je even ochtendje maar is wel alles in orde. Zou maandag op pad gaan maar is even uitgesteld. Hadden trouwens een andere route gevonden. Boot Toulon(F) naar Pendik bij Istanbul. Ga je met vliegtuig naar Istanbul daar na 72uur je auto uit de boot halen, op zich ook niet verkeerd. Dus inmiddels wel goed informatie ingewilligd nu even afwachten wanneer t gaat gebeuren !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Nou weer terug, viel mee. Nodig is TIR of in mijn geval ATA carnet, ritmachtiging, groene kaarten trekker en niet te vergeten oplegger, tevens visum! Verder stapeltje geld mee moet zo links en rechts nogal wat betalen voor behandelen carnet enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bijna 2 weken, maandag 17-2 vertrokken heen ferry Toulon-Istanbul en terug over land dus over GR Igoumentsa gevaren naar Bari en daar terug geladen, was zaterdag 12:00 op de werf, maandag nog even lossen Waddixveen.

zal vd week hier ergens een verslag schrijven heb ook aardig wat foto's ! Al met al best een leuke rit geweest

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden