[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

CAO onderhandelingen 2014 en afzegging door TLN voor18 februari


Zeeuwsventje

Vraag

  • Forumlid

Afgelopen maandag 10 februari gingen tientallen vrachtwagenchauffeurs langzaamaan over de A28 naar de vergaderplek in Nieuwegein waar Transport & Logistiek Nederland (TLN) met de vakbonden CNV en FNV in overleg ging over een nieuwe cao. De vrachtwagenchauffeurs protesteren onder meer voor een goede cao. In een pamflet was te lezen dat de chauffeurs blijven gaan voor een loonsverhoging van 3%. Het uitstel van het overleg met twee maanden door TLN kwalificeren de chauffeurs als ‘arrogant’.

‘Wij Nederlandse chauffeurs gaan niet langer het prijsdumpingsbeleid van TLN, winstoptimalisatie van de verladers en leuke en vooral te dure sectorspeeltjes financieren’, aldus de chauffeurs. ‘De concurrentieslag gaan we niet winnen met concurrentie op arbeidsvoorwaarden, die moeten we gaan winnen op kwaliteit en die moet gewoon worden betaald.’

Om deze kwaliteit te kunnen garanderen, gaan de chauffeurs voor een loonsverhoging van 3%. ‘en niets minder!’.

De onderhandelingen zijn na het binnentreden van de chauffeurs met een eis van 3% loonsverhoging gestaakt en zullen op 18 februari worden hervat, waar weten we nog niet maar we rekenen wel op meer chauffeurs.

post-8052-1394790778,5461_thumb.jpg

Kom op voor uzelf en uw beroepsgroep en doe mee!

https://www.facebook.com/chauffeurstoekomst.samensterk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ik zou zeggen Laat eens Laat de mannen is onderhandelen met ballen in hun lijf

En weten waar het over gaat. Want de hele industrie staat onder druk Het is gewoon er op of er onder

Daarbij het moet heel gewoon anders gebracht worden

Nu wordt het gespeelt over de rug van de Pers. En heel veel over trokken

De kranten staan vol van. Ieder met zijn eigen verhaal Gewoon om te lachen???

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
De vakbonden in de transportsector beraden zich op acties nu werkgeversorganisatie TLN de cao-onderhandelingen heeft stilgelegd. Dat zegt onderhandelaar namens FNV Bondgenoten Egon Groen zaterdag.

Transportnieuws | Vrachtwagenschauffeurs dreigen met acties

Maar ja, de werkgevers weten ook: blaffende honden bijten niet. Zeker in het geval van chauffeurs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
De vakbonden in de transportsector beraden zich op acties nu werkgeversorganisatie TLN de cao-onderhandelingen heeft stilgelegd. Dat zegt onderhandelaar namens FNV Bondgenoten Egon Groen zaterdag.

Transportnieuws | Vrachtwagenschauffeurs dreigen met acties

Dat wordt lachen

De ouden van dagen zullen het wel weer moeten doen

Als ze het vergoed krijgen Voor een boterham en een ei en km vergoeding doen ze veel

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als het alleen weer bij een geluids overlast actie gaat niet nee

verstuurd vanaf een mobiel rekenmachine met tapatalk

Anders ook niet. Want dat gebeurde bij eerdere onderhandelingen ook niet. In 2011 zaten er in Bedum maar liefst 7 mensen in het zaaltje. Ja, dan maak je indruk bij de werkgevers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ga het waarschijnlijk niet doen, maar de verleiding is groot om de volgende brief aan een email te hangen naar Middenmeer:

Beste meneer Appel,

Om mezelf eerst maar even voor te stellen: ik ben Marnix, zaterdagchauffeur vanuit standplaats Emmeloord.

Hierbij wil ik u de vraag stellen wat uw mening is omtrend het uitblijven van een nieuwe TLN CAO. In ons fraaie digitale personeelsblad heb ik hierover geen informatie kunnen vinden.

Ikzelf vind het op z’n minst merkwaardig dat er, op het moment van het verstijken van de looptijd van de vorige CAO, nog steeds geen nieuwe is afgesloten. TLN heeft 2 maanden tijd gerekt door te stellen dat er met de achterban overlegd moest worden. Met alle technologische mogelijkheden die in 2014 (dat is trouwens het wagenpark-nummer van een schattig city-opleggertje in Emmeloord) ter beschikking staan, is 2 maanden wel erg lang.

In onze sector is er een ontwikkeling gaande naar steeds normaler wordende werkweken. Vijf jaar geleden werkte ik 17 uur per zaterdag, nu 8. Dit zou toch ook gepaard moeten gaan met een gezonde loonontwikkeling ter compensatie. De afgelopen jaren is de loongroei met moeite 1% per jaar geweest.

Mijn vrees is dat de transportsector minder aantrekkelijk wordt voor mensen die goed zijn in hun werk en problemen zelfstandig oplossen. Aan de andere kant zou de sector juist de laatste uitweg kunnen worden voor mensen die in allerlei andere beroepen mislukt zijn. U en ik weten beide dat er aan een chauffeur de 2 schades rijd per jaar - en ook nog 2 ladingsschades veroorzaakt - geen cent te verdienen valt.

Vandaar mijn vraag aan u. Wat vind u van de huidige ontwikkelingen?

Om deze brief positief af te sluiten: het vervangen van de boordcomputer door een smartphone met app is echt top! U gaat helemaal met deze tijd mee!

Met vriendelijke groeten,

Marnix

Laat directeuren maar kleur bekennen. Eens zien of ze met droge ogen durven vertellen dat de medewerkers er niets bij krijgen. En er dus ongeveer 2% in koopkracht op achteruit gaan. Nog afgezien van de afname van het aantal gewerkte uren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik kan hier een eind in mee gaan Marnix alleen niet met het aantal gewerkte uren. Dit is onder grote druk van de vakbonden geregeld in een tijd waarin er werk genoeg was. Nu is het omgekeerd, we maken minder uren omdat er en personeel genoeg is en het aanbod van werk minder is.

Hier schoot de bond zich wederom in eigen voet. Ze hadden immers gehoopt het salaris omhoog te krijgen en minder uren te werken. Het een is gelukt het ander voor de meeste onder ons niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Vijf jaar geleden werkte ik 17 uur per zaterdag, nu 8. Dit zou toch ook gepaard moeten gaan met een gezonde loonontwikkeling ter compensatie.

Dus als je "maar" 8 uur op een zaterdag werkt ipv. 17 moet het uurloon omhoog? Ik had jou toch wat hoger ingeschat.

Wellicht dat Appel jou best meer wil betalen maar dag mag hij niet, in de Cao is dat namelijk niet toegestaan. Ook met dank aan de vakbonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat was slechts ter illustratie. Tegenwoordig vind ik 8 uur al veel te lang;)

Maar dat is wel een goed punt ter verbetering van de brief. Destijds werkten de collega's wel zo'n 50 uur gemiddeld. Nu is alles boven de 45 een uitschieter. En daar ben ik ook voor hoor: 2 chauffeurs per dag per auto. Maar de toeslagen moet je niet gaan zien als extra salaris!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

En daar ben ik dus tegen. Daar moet je iedereen in vrij laten. Ik heb geen zin om weer wat door mijn strot geduwd te krijgen waar ik geen zin in heb. En kom dan niet met een verhaal dat ik maar lid van een bond moet worden zodat we democratisch kunnen stemmen. Ik wil dat gewoon niet. En voor degene die dat wel willen ga je gang,,,,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Zo werkt het nu eenmaal Ron , niet het individu maar de meerderheid beslist.

Hoewel na de stemming na het vorige CAO-akkoord met de toenmalige opkomsten bij het overleg eigenlijk meer een paar individuen beslisten voor een meerderheid. :angel:

En daarom ben ik zo tegen het collectief. Iedereen is anders ik hoef geen 40 uur in de week te werken. En als ik dat wil wil ik daar zelf over beslissen en ik wil dus niet dat er iemand over beslist met wie zijn ideeën ik absoluut niet eens ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Binnen de sector als werknemer zal je wel moeten , als ZZP,er die aan alle voorwaarden voldoet heb je alle vrijheid.

Nee hoor Ge, ik moet niets. Nu zeker niet maar ook niet toen ik in loondienst was. Weet je nog, het woordje wederzijds vertrouwen.... Heeft bij mijn verhouding met mijn toenmalige werkgever heel goed gewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik ga het waarschijnlijk niet doen, maar de verleiding is groot om de volgende brief aan een email te hangen naar Middenmeer:

Laat directeuren maar kleur bekennen. Eens zien of ze met droge ogen durven vertellen dat de medewerkers er niets bij krijgen. En er dus ongeveer 2% in koopkracht op achteruit gaan. Nog afgezien van de afname van het aantal gewerkte uren.

Moest Peter (peter@peterappeltransport.nl) toch nog mailen en heb meteen jouw brief bijgevoegd.

B.v.g.d.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Iedereen die zo lekker afgeeft op de TLN CAO moet zich aansluiten bij de LBV vakbond, en de werkgevers die gruwen van de TLN CAO sluiten zich massaal aan bij werkgeversvereniging Altro Via, zo krijgt de kennelijk door velen gewenste slechte Login CAO weer een kans en misschien wordt die dan wel AVV verklaard.

Zo zijn de werknemers verlost van die ,,snert,, CAO van de grote vakbonden en krijgen ze waar ze om vragen en wat ze verdienen, ook de werkgevers springen een gat in de lucht nu ze verlost zijn van die ,,dure,, TLN CAO.

Zo kan je in de LOGIN CAO vast loon krijgen, en makkelijk normeren is ook geen punt, de onkostenvergoedingen zijn ook niet mis, en wat te denken van de riante uitkering bij ziekte en de riante vergoedingen voor scholing enz enz, kortom, een vrijheid blijheid CAO.

In dit voorbeeld van de CAO kan je de ,,voordelen,, ten opzichte van de TLN CAO nog eens nalezen.

http://lbv.nl/images/stories/CAOs%20LBV%20PDF/Altro%20Via%20Transportondernemingen%202007-2008.pdf

Hoe zou het toch komen dat bijna geen enkele werkgever in zee gaat met dat budget clubje en ook de werknemers hun kans nu niet grijpen om een nieuwe ,,top,, CAO te krijgen?

Onbekendheid misschien?, de bekende transportadvocaat zal je graag verder helpen.

Werkgevers en werknemers grijp dus nu in deze CAO loze periode je kans:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dus als je "maar" 8 uur op een zaterdag werkt ipv. 17 moet het uurloon omhoog? Ik had jou toch wat hoger ingeschat.

Wellicht dat Appel jou best meer wil betalen maar dag mag hij niet, in de Cao is dat namelijk niet toegestaan. Ook met dank aan de vakbonden.

Dat laatste vind ik echt debiel. Stel, ik heb een transportbedrijf en ik heb zulke goede opdrachtgevers dat ik mijn chauffeurs wat extra kan geven. Dan mag dat dus niet?? Maakt het nog uit of ik lid van TLN ben of mag het sowieso niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

^^

Ik heb hier al eens een stukje over geschreven. Ik heb dat ook meegemaakt, zelfs met een dreiging met de gang naar de rechtbanj.

Jaja, de fnv, samen staan we sterk.

Pffff....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Stel, ik heb een transportbedrijf en ik heb zulke goede opdrachtgevers dat ik mijn chauffeurs wat extra kan geven. Dan mag dat dus niet?? Maakt het nog uit of ik lid van TLN ben of mag het sowieso niet?

Nee, dat mag niet ongeacht TLN lid of niet.

Gewoon afschaffen al die Cao's en het zelf als individue gaan regelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden