[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rij-tijd / Arbeidstijd


Kacper

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo Medeforumers,

Ik heb een vraagje, na een tijd zoeken heb ik nog nergens een correct antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Ik ben zelf momenteel distributiechauffeur en heb ongeveer 2 maanden mijn C rijbewijs.

Mijn code95 administratie heb ik ruim n jaar geleden gehaald dus zijn er wat dingetjes weg gezakt.

Nu heb ik de volgende vraag, Ik begrijp dat een werkdag van een chauffeur maximaal 15 uur mag duren inclusief arbeidstijd.

Als men bijvoorbeeld om 8 uur vertrekt en tussen 8 en half 1 2 uur heeft gereden en 2.5 uur arbeid heeft verricht. wanneer ben je dan verplicht je

eerste pauze te pakken aangezien je dan nog geen 4,5 uur hebt gereden. Ik heb wel op het forum iets gelezen dat je na 6 uur rij en arbeidstijd een

half uur pauze moet pakken, maar hoe zit het met de rijtijd als je in deze 6 uur bijvoorbeeld maar 3 uur hebt gereden. Mag je dan na dit half uur pauze

nog 1.5 uur rijden voor dat je je 2e half uur pauze pakt om in totaal je 3 kwartier op de schijf te zetten?

Ik hoop dat ik hier wat antwoorden op mijn vraag zal krijgen.

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik begrijp dat een werkdag van een chauffeur maximaal 15 uur mag duren inclusief arbeidstijd.

Dat zie je verkeerd,:D:D

Een chauffeur moet binnen 24 uur, 11 uur rust genieten.

24 uur - 11 uur is 13 uur,dat mag je werken.

Twee maal in de week mag je je dagelijkse rust inkorten naar 9 uur,en dan kom je op 15 uur.(24 - 9)

Aldus het RTB (EU 561/2006)

Dit zegt je niet hoe lang je mag werken ,maar hoelang je moet rusten.

Buiten het RTB(561/2006) moeten wij,als chauffeurs zich ook houden aan t Arbeidstijden besluit vervoer (ATb Vervoer)

Arbeidstijdenbesluit vervoer (Atb vervoer)

En daar staat in art 2.5:4a te lezen dat je arbeidstijd niet meer dan 12 uur per 24 uur mag zijn.

En als je arbeidstijd gelegen is tussen 01.00 uur en 05.00 uur mag t slechts 10 uur zijn.

Arbeidstijd dus hé,niet de diensttijd,die mag wel meer zijn (13 of 15 uur)

Artikel 2.5:4a

1. In afwijking van de artikelen 2.2:2 en 2.3:1 is dit artikel uitsluitend van toepassing voor zover verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is.

2. In plaats van artikel 5:8 van de wet wordt dit artikel toegepast.

3. Ten aanzien van de werknemer die arbeid verricht die geheel of gedeeltelijk is gelegen in de periode tussen 01.00 en 05.00 uur, geldt dat zijn totale arbeidstijd niet meer bedraagt dan 10 uur in de periode van 24 achtereenvolgende uren, te rekenen vanaf het begin van zijn arbeid.

4. Van het derde lid kan, met inachtneming van het vijfde lid, slechts bij collectieve regeling worden afgeweken. Elk beding waarbij op andere wijze dan in de vorige volzin is bepaald, wordt afgeweken van het derde lid, is nietig.

5. De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer een dagelijkse arbeidstijd heeft die niet meer bedraagt dan 12 uur in elke periode van 24 achtereenvolgende uren, te rekenen vanaf het begin van zijn arbeid.

6. De persoon, bedoeld in artikel 2:7, eerste lid, van de wet, neemt een maximale dagelijkse arbeidstijd in acht overeenkomstig het vijfde lid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich is het ook niet zo moeilijk als iedereen er zich eens beter in verdiepte.....en tegenwoordig als je carcube of wat dan ook voor boordcomputer hebt deze feiloos aangeeft wat je nog kunt en mag(ook handig voor de planning :zegtniets:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op zich is het ook niet zo moeilijk als iedereen er zich eens beter in verdiepte.....en tegenwoordig als je carcube of wat dan ook voor boordcomputer hebt deze feiloos aangeeft wat je nog kunt en mag(ook handig voor de planning :zegtniets:)

Het is natuurlijk een groot gemak als je B.C.aangeeft hoelang je nog mag werken deze dag.

Maar een B.C. geeft je geen prognose voor de rest van de week,en als je dan zelf weet hoe de wet in elkaar steekt is t wel gemakkelijk om ,voor jezelf, een planning rond te maken zonder in de problemen met de contoleurs te komen.

Als je in t kortere werk zit of iedere avond ,binnen de regels ,thuis bent is t gemakkelijker dan wanneer je wat verder weg rijdt en t wel eens op n uurtje aan kan komen.

Vorig jaar stond er een collega aan de balie op t kantoor,helemaal over de rooie,die had echt allemaal nachten gehad van minimaal 12 uur, en toch had ie een prent gehad van 135 euri omdat ie "te weinig gerust" had.:D:D

Hij begreep er helemaal niets van,toen wij t m uitlegde hie t zat: dat die rust binnen 24 uur na aanvang werk moet vallen begon hij t een beetje te begrijpen.

En dan kan een B.C. wel aangeven dat je moet gaan rusten,maar als je niet begrijpt waarom ,schiet je er nog niks mee op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar jij ook volgens mij, monsieur 'l Europeén...

Dagelijkse rust mag 3 x per week (!!) ingekort worden tot minimaal 9 uur,

Vous avez raison,mon Colonel. je vous demande d'accepter mes éxcuses.:stom:

( sorry,je hep gelijk :D:D)

Overigens maakt t niet uit dat er 6 nachten in een week zitten hoor Pierre,je moet uit gaan van 6 periodes van 24 uur,en daarin mag je zoveel keer weer beginnen als je wilt,je" hoeft" niet beslist een diensttijd van 13 of 15 uur te maken.

Je mag ook na 6 uur een dagelijkse rust maken,maar het is i.d.d.zo dat je slechts 3 keer op die 6 periodes mag verkorten naar 9 uur,de rest moet 11 uur zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

daarin mag je zoveel keer weer beginnen als je wilt

Niet als je de vorige dag om bv 4uur bent begonnen en je max van 10 uur arbeidstijd hebt gemaakt.

Dan mag je namelijk pas de volgende dag na 4en beginnen

Ten aanzien van de werknemer die arbeid verricht die geheel of gedeeltelijk is gelegen in de periode tussen 01.00 en 05.00 uur, geldt dat zijn totale arbeidstijd niet meer bedraagt dan 10 uur in de periode van 24 achtereenvolgende uren, te rekenen vanaf het begin van zijn arbeid.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
^^

Niet als je de vorige dag om bv 4uur bent begonnen en je max van 10 uur arbeidstijd hebt gemaakt.

Dan mag je namelijk pas de volgende dag na 4en beginnen

Dat klopt Steenhaas,en ben je na 5 uur begonnen mag je maar 12 uur arbeid verrichten en mag je pas na 5 uur beginnen de volgende dag..

Maar gelukkig word deze regel (nog) van het ATb V niet gecontroleerd door iedere aspirant agent die je op een straathoek ziet staan.

Maar het zou zo maar kunnen zijn dat je in een 24 uurs periode slechts 6 uur arbeid hebt verricht,je kunt dan wel 9 uur rust nemen en weer beginnen met werken,zonder dat je over die 10 arbeidsuren heen gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou, zo feilloos zijn die systemen niet. In de regel wijken ze altijd af omdat rijtijd dikwijls pas begint te tellen boven een ingestelde snelheid.

Het geeft dus altijd een vertekend beeld, en als je blindelings afgaat op wat de boordcomputer aangeeft kun je nog wel eens lelijk de mist ingaan.

Er is maar één systeem aan boord wat feilloos de rijtijd aangeeft en dat is de digitale tachograaf. Niet meer en niet minder...;)

Precies! Ik heb nu 3 computers aan boord die mijn rijtijd bij houden en alle 3 geven ze wat anders aan.:stom: Ik hou maar bij op een papiertje wat de tacho aangeeft, welkom in 2014.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je tacho rond af naar boven, naar de volle minuut.

Vooral merkbaar als men de dag begint, met koppelen.

Je rijd even naar je trailer toe, pikt hem aan en voila, al 5 minuten gereden.

Verzonden per postduif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • Forumlid

Om de zo veel tijd komt dit te spraken en ontstaan er discussies over wat nu juist is. Zo ook bij mij. Meestal begin ik niet al te vroeg tenminste niet voor 05.00 uur.

Nu was dit wel een paar keer het geval en kwam er de discussie dat de arbeidstijd maar 10 uur is bij starten voor 05.00.

Ik had geen gelijk :stom:want de gene waar ik het er mee over had die was er niet van op de hoogte dus hoe kon ik nu weten waar ik het over had :kill:

 

Als ik zo de bovenstaande post lees zou ik volgens mij bij het juiste eind moeten hebben 

 

Nu wil ik het ook precies weten :D  volgens mij is voor 05.00 starten max 10 arbeidsuren. Dus rijden en laden / lossen samen excl de gemiddelde pauze van een uur per dag.

Als ik 04.00 vertrek zou ik om 15.00 stil moeten staan.

 

De rest ook maar even opgezocht en hier onder neer gezet.

 

Rijtijd 9 - 10 uur per dienst

Arbeidstijd 12 uur rijtijd en onvoorziene wachttijd laden /lossen

Diensttijd Rijtijd arbeidstijd + voorziene wacht tijd en pauze

Max 15 uur bij een verkorte rust van 9 uur  en 13 uur bij een normale rust van 11 uur

 

Er van uitgaande dat je een dienst 10 uur mag rijden

 

9.5 uur rijden + 2 uur laden / lossen + 2 uur pauze = 13.5 uur                                  Geen overschrijding

10.5 uur rijden + 1.5 uur laden / lossen + 2 uur pauze = 14.5 uur                             Rijtijd overschreden - Binnen de arbeidstijd en diensttijd

9.5 uur rijden + 3 uur laden / lossen + 2 uur pauze = 14.5 uur                                  Arbeidstijd overschrijding - Binnen de Rijtijden en Diensttijden

6.0 uur rijden + 6 uur laden / lossen + 3.5 uur pauze = 15.5 uur                               Diensttijd Overschrijding - - Binnen Rijtijd en Arbeidstijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je mag,ook als je vóór 5 uur begint 15 diensturen ( eigenlijk bestaan die niet) maken,als je in die 15 uur maar niet meer dan 10 uur arbeid verricht.

Je haalt hier de rijtijden wet en het arbeidstijden besluit door elkaar.

Volgens t ATB mag je  nooit meer dan 12 uur arbeid verrichten,en 10 uur als je vóó'r 5 uur begint.

Volgens de RTW moet je 11 uur rust hebben( die je 3 keer per week mag inkorten naar 9 uur),daar komt de uitrukking diensturen vandaan.( 24-9 =15)24-11=13)

 

Maar als je nachtarbeid verricht ( voor 5 uur begint) kun je prima 13 of 15 "diensturen" maken hoor,denk maar aan iemand die gebroken diensten draait.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Hoi forumleden.

Ik zie hierboven overal staan na 0.500 uur beginnen dan 15 uur werken incl pauze.

Als je om 0500 uur begint mag je ook maar 10 uur werken.

er zijn een paar uitzonderingen.

Besloten door OR nachtdienst 12 uur werken dus tussen 0.00 uur en 0.700 uur beginnen dan 12 uur plus 1 uur pauze

Bij laden lossen van en naar een distributiecentrum en meerdere uitzonderingen vanaf 0.500 uur gewoon dagdienst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden