[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

In bepaalde landen verbod op gebruik Dash-cams???


Knoalster

Recommended Posts

  • Forumlid

Zoals ik zojuist op een webpagina van de ANWB lees, zou het o.a. verboden zijn in Oostenrijk en Portugal om een dash-cam achter je voorruit te hebben. Als ik verder lees op een facebook pagina zou het inmiddels ook in Zwitserland al een aardig bedrag kunnen kosten.

Het zou niet om een regel uit de wet van het betreffende land gaan, maar om privacy redenen. Boetes zouden varieeren van € 500- € 5.500- in Portugal tot maar liefst € 10.000.-- in Oostenrijk. Persoonlijk vind ik het een lastige afweging. Natuurlijk kan af en toe de privacy van personen in het geding komen, maar nu ontneem je de (beroeps)chauffeur ook een unieke kans om bij b.v. een ongeval zijn gelijk d.m.v. camerabeelden te halen.

Link van de ANWB : Dashcam verbod

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gauw mijn vakantiefoto's van Oostenrijk wissen. Voor je het weet word ik voor het Oostenrijkse gerecht gedaagd. Er staat op de meeste foto's namelijk wel een of andere Oostenrijker op, en die kan dus ook nog een schadevergoeding gaan eisen. Maar ik zal revanche nemen; als ik ooit zo'n lederhosenfiguur met een fotocamera bij ons in de stad een foto zie nemen, dan Verklag ik die, en zal zo'n hoge boete eisen dat het jodelen hem wel vergaat.

Verdulleme; lees ik nu pas dat het alleen om dashcams gaat. Dus met mijn videocamera achter de voorruit macht es keine flaus aus. Tsjuss, und auf Wiener Schnitzel. :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zoals ik zojuist op een webpagina van de ANWB lees, zou het o.a. verboden zijn in Oostenrijk en Portugal om een dash-cam achter je voorruit te hebben. Als ik verder lees op een facebook pagina zou het inmiddels ook in Zwitserland al een aardig bedrag kunnen kosten.

Het zou niet om een regel uit de wet van het betreffende land gaan, maar om privacy redenen. Boetes zouden varieeren van € 500- € 5.500- in Portugal tot maar liefst € 10.000.-- in Oostenrijk. Persoonlijk vind ik het een lastige afweging. Natuurlijk kan af en toe de privacy van personen in het geding komen, maar nu ontneem je de (beroeps)chauffeur ook een unieke kans om bij b.v. een ongeval zijn gelijk d.m.v. camerabeelden te halen.

Link van de ANWB : Dashcam verbod

Hendrik

ja oh ja want stel je toch eens voor dat een onbekend persoon de kleur van mijn sokken kan zien...........................................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
ja oh ja want stel je toch eens voor dat een onbekend persoon de kleur van mijn sokken kan zien...........................................

Dat wordt een vette prent dan, want je moogt je poten niet boven de raampjes hebben.... die horen bij die trappers benenden te zijn.....:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja oh ja want stel je toch eens voor dat een onbekend persoon de kleur van mijn sokken kan zien...........................................
Dat wordt een vette prent dan, want je moogt je poten niet boven de raampjes hebben.... die horen bij die trappers benenden te zijn.....:angel:

Ik bedoel;

als ik ergens loop en waar dan iemand voorbij rijdt met een dashcam aan........................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In feite geen nieuw fenomeen. Een dorp hier in Nederland waar ik ben opgegroeid (om redenen van privacy niet nader te noemen :rolleyes:) heeft al sinds jaar en dag in de plaatselijke APV vermeld staan dat er geen foto of filmmateriaal gemaakt mag worden op openbare plaatsen omwille van de inwoners tenzij betreffende inwoner uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven hier geen probleem mee te hebben. Als ik me niet vergis kan de boete oplopen tot €500,00 en inbeslagname van het materiaal.

Hoezo persvrijheid?? :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Ik ken dus iemand die altijd 2 verschillend gekleurde sokken aanheeft. Geen chauffeur, maar toch:D

He??? Ben jij mijn schoonbroer??????

Want zijn vader heeft ook 2 paar van die sokken LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

In feite geen nieuw fenomeen. Een dorp hier in Nederland waar ik ben opgegroeid (om redenen van privacy niet nader te noemen :rolleyes:) heeft al sinds jaar en dag in de plaatselijke APV vermeld staan dat er geen foto of filmmateriaal gemaakt mag worden op openbare plaatsen omwille van de inwoners tenzij betreffende inwoner uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven hier geen probleem mee te hebben. Als ik me niet vergis kan de boete oplopen tot €500,00 en inbeslagname van het materiaal.

Hoezo persvrijheid?? :bey:

 

Ik weet niet of je dit rechtsgeldig in een APV kunt opnemen. Het is namelijk strijdig met de landelijke wetgeving, en in dat soort gevallen is die bepaling in de APV nietig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

valkje ik geef je op een briefje dat als je dat ding van jou hier in de buurt op je dash-board hebt dat je die binnen de snelste tijd kwijt bent.

foto toestellen en verrekijkers zijn hier ook al verboden.

 

Het doet er natuurlijk toe wat je er mee doet.!!!

Zo'n dashcam op de voorruit geplakt

die alles voor de auto vastlegt lijkt mij niet verboden zolang je maar geen bepaalde details met naam en toenaam op social media rondstrooit.!

 

Ook kan ik me een verbod op fotocamera's en verrekijkers nauwelijks voorstellen!

Als dat zo was zou de politie handen vol werk hebben aan de duizenden toeristen die dat om hun nek hebben hangen!

Tenzij je op het terrein van een bedrijf bent die z'n eigen regels hanteert of in de directe omgeving van wat nu bezig is de NSS (atoomtop) in den Haag

Ook hier geld: het doet er natuurlijk toe wat je ermee doet.!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden