Spring naar bijdragen

Waar gaat de reis heen...???

Gast routier
 Share

Recommended Posts

• Forumlid

^^ dat begrijp ik wel alleen beweer jij zelf dat je eerst moet compenseren en daarna pas aan je nacht/weekend rust kan beginnen  of lees ik jou bericht verkeerd?

6 uur geleden zei Pierre:

Daarnaast dient de volgorde zo te zijn dat de compensatie gevolgd word door de dagelijkse of wekelijkse rust. In die volgorde en niet anders! Je zou anders inderdaad zoals Zoetwatermatroos voorstelde steeds opnieuw 24-45 kunnen maken zonder te compenseren.

Maar goed ik hou me maar vast aan artikel 8.7 

7.   Rust die wordt genomen ter compensatie van een verkorte wekelijkse rusttijd moet aansluitend op een andere rusttijd van ten minste negen uur worden genomen.

en ga maandag maar eens lossen bij de teststraat in gorkum om maar terug on topic te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

3 uur geleden zei Kiepenboer:

Pierre, ik vind het knap dat jij dat precies weet hoe de RTW in elkaar steekt.

Ik verdiep me er niet zo in en kijk altijd maar wat voor ritten de planning me toebedeeld.

Precies alles weten doe ik ook niet, ik verdiep me er wel in maar wat ik hier schrijf zijn eigenlijk gewoon basale regels uit het rij- en rusttijdenbesluit die naar mijn mening iedere chauffeur moet kennen. Of men daar dan wel of niet naar handelt is weer een andere zaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
 Om een voorbeeld te stellen, puur theoretisch; je komt op zaterdag 16.00 uur thuis en gaat maandagochtend 06.00 uur weer op pad. Verkorte wekelijkse rust is 38 uur, je moet hier 7 uur compenseren.
Op een doordeweekse dag kom je om 18.00 weer terug op de zaak en moet de volgende ochtend naar een afspraak op het ziekenhuis. Om 12.00 uur die middag meld je je weer op de zaak en hervat je je werkzaamheden. Totale rust is hier 18 uur; 7 uur compensatie en 11 uur, een volledige dagelijkse rust én netjes gecompenseerd.

Volgens mij klopt er hier iets niet.

Je schreef net dat de compensatie voor de dagelijkse rust genomen zou moeten worden.

Daarnaast dient de volgorde zo te zijn dat de compensatie gevolgd word door de dagelijkse of wekelijkse rust. In die volgorde en niet anders!.

Wanneer je die 7 uur wilt compenseren zal je daarmee moeten beginnen binnen 8 uur na aanvang dienst.

—- nulli cedo —-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
44 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

^^ dat begrijp ik wel alleen beweer jij zelf dat je eerst moet compenseren en daarna pas aan je nacht/weekend rust kan beginnen  of lees ik jou bericht verkeerd?

Maar goed ik hou me maar vast aan artikel 8.7 

7.   Rust die wordt genomen ter compensatie van een verkorte wekelijkse rusttijd moet aansluitend op een andere rusttijd van ten minste negen uur worden genomen.

Nee, je leest het goed. Je kan het ook in de andere volgorde doen. Compenseer je te weinig dan heb je automatisch een te korte rustperiode.
Deze methode staat niet zo omschreven in het EG 561/2006 maar werd mij uitgelegd door een Franse Gendarme tijdens een controle in Metz. Met te weinig compensatie heb je niet alleen te weinig gecompenseerd, maar automatisch een te korte dagelijkse of wekelijkse rust.

Deze manier van rekenen komt ook terug in de aanpassingen van de rij- en rusttijden in het nieuwe Mobility Package en dan met name wat betreft het compenseren van de 2 x verkorte wekelijkse rust op een internationale rit en word op diezelfde manier toegepast bij een controle op de reguliere rusttijden; te weinig compensatie is te korte dagelijkse of wekelijkse rust!

IV. Verkorte wekelijkse rusttijden

8. Als een bestuurder twee opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden heeft genomen, mogen de twee compensatieperioden afzonderlijk aan andere rusttijden van ten minste negen uur worden gekoppeld en tijdens internationaal vervoer worden genomen?

Artikel 8, lid 6 ter; Iedere afwijking van de algemene regels moet strikt worden uitgelegd en toegepast om de doelstellingen van de wetgeving niet in gevaar te brengen. Zoals aangegeven in overweging 8 van Verordening (EU) 2020/1054 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 561/2006, is het de bedoeling van de wetgever om het voor bestuurders die betrokken zijn bij internationaal langeafstandsvervoer, mogelijk te maken de normale wekelijkse rusttijd thuis te nemen en te worden gecompenseerd voor eerder genomen verkorte wekelijkse rusttijden.

In artikel 8, lid 6 ter, van de verordening is duidelijk bepaald dat de normale wekelijkse rusttijd die na twee verkorte wekelijkse rusttijden wordt genomen, wordt voorafgegaan door de rusttijd ter compensatie van de twee vorige verkorte wekelijkse rusttijden en niet door andere activiteiten zoals rijden of andere werkzaamheden. De twee compensatieperioden moeten dus en bloc worden genomen en gekoppeld aan de verplichte normale wekelijkse rusttijd na de twee opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden.

https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/mobility-package-questions-and-answers-nl.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Goed...weer ff on-topic....morgen even alweer een geblesseerde collega vervangen, dus met mijn oude containerwagen 2 bakken wisselen in Heerhugowaard en lossen in de Moerdijk. Denk dat dinsdag en woensdag ook wel weer een containerdagje worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
29 minuten geleden zei Pierre:

Morgen een keer richting Zuid-Scandinavië; lossen Staphorst!  :D

Ik heb meer mazzel. Ik mag eerst richting Griekenland. :banaan:

Dodewaard en Loenen.

....als er niets veranderd.

• Like 2
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
21 minuten geleden zei roadtrain:

Weer lekker weekje vrij genoten. 
maandag 07:00 Nijmegen. 

Uitslapen ;)

Maar ik begrijp helemaal niks van die planning, mijn maat (die in Nijmegen woont en auto thuis heeft) moet om 10 uur lossen in Nijmegen, ik moet om 6 uur lossen Den Bosch (eerst van Velsen naar Helmond en dan terug) en Wilfred lost Lieshout. :hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 minuten geleden zei Ger-1957:

Uitslapen ;)

Maar ik begrijp helemaal niks van die planning, mijn maat (die in Nijmegen woont en auto thuis heeft) moet om 10 uur lossen in Nijmegen, ik moet om 6 uur lossen Den Bosch (eerst van Velsen naar Helmond en dan terug) en Wilfred lost Lieshout. :hamer:

Moet je maat naar dezelfde Nijmegen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
22 minuten geleden zei Ger-1957:

Uitslapen ;)

Och Ger zoete lieve broodjes worden er niet gebakken. Zo moet je maar denken. De planner heeft er of een reden voor of hij denkt niet eens ma over waar iemand woont.

Gistermiddag draaiden ze mijn planning ook om. En daardoor sta ik nu al 2 uur te koekeloeren aan de waterkant omdat je bij dat fijne bedrijf waar ze dat oerhollandse fijne produkt maken Niet op het terrein mag staan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
21 minuten geleden zei Ger-1957:

Geen idee

Dat kan het verschil zijn. 
(of de leeftijd🙈 oudjes uitslapen)

of ze hebben meer vertrouwen in mijn wekkers. 

Ik weet t niet........ 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
6 minuten geleden zei roadtrain:

Dat kan het verschil zijn. 
(of de leeftijd🙈 oudjes uitslapen)

of ze hebben meer vertrouwen in mijn wekkers. 

Ik weet t niet........ 

Ik verbaas me daar al nergens meer over ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites