[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wat mag ik wettelijk laden?


Dungdriver

Recommended Posts

  • Forumlid

Trekker Daf 105 Leeg: 7900kg vooras : 9000kg achteras: 11500 kg toegestane maximum massa : 20500 kg

Oplegger 3 assige bulthuiskipper: as1 10000 as2 10000 as3 10000

massa rijklaar 11200 massa ledig voertuig 11200 maximum massa 47000 laadvermogen 35800

DE GROTE VRAAG IS, WAT MAG IK LADEN?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je mag maximaal 50 ton wegen.

Trekker weegt 7.900 kg

Trailer weegt 11.200kg

Samen is dat 19.100 kg

Trek je dat van 50 ton af dan blijft er een wettelijk laadvermogen over van 30.900 kilo.

In de praktijk wordt 52.500 kilo totaal gewicht getollereerd. Mits de verdeling goed is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Je mag maximaal 50 ton wegen.

....

Klopt deels, Jan.

Je mag in NL max (met gewoon wegspul) 50 ton wegen.

Maar een 2 assige trekker met juiste gewichtsverdeling komt volgens mij maar tot ergen rond de 44 ton.

Ik weet dat daar ergens een verschil in zit, want met mijn 3 asser mocht ik WETTELIJK meer gewicht meenemen tov mijn 2 asser. Met dezelfde trailer. Er zat wat met koplast (schoteldruk). Met een gewone oplegger zit dat op max 12 ton en met een 3 asser kon ik de oplegger laten herkeuren tot 15 ton.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In Nederland hebben ze geen max gewicht per asaantal, ik heb ook een tweeassige trekker en een drieassige stenentrailer en mag gewoon 50ton wegen

(52,7t ook nog bij controle) Trekker max 20,5t en de trailer 30t op de assen , samen goed voor de max van 50ton.

In diverse landen hebben ze max gewichten per asaantal zoals voor een 4-asser max 32t als de assen dat wetstechnisch aankunnen.

In Nederland kom je in de zwaarste uitvoering van een vierasser(8x8) wide spead met op de stuurassen 445 banden op een max totaalgewicht van 46 ton, dat is

14ton meer!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden