[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

tips voor tankwagen


falcon01

Vraag

  • Forumlid

Ik ga maandag bij een nieuwe werkgever beginnen:banaan:.

Dit is op een tankwagen waar ik nog nooit op heb gereden zijn hier nog bepaalde dingen waar goed op te letten.

Ik ga wel maandag en dinsdag met een andere chauffeur mee maar tips zijn altijd welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Ik ga maandag bij een nieuwe werkgever beginnen

Dit is op een tankwagen waar ik nog nooit op heb gereden zijn hier nog bepaalde dingen waar goed op te letten.

Ik ga wel maandag en dinsdag met een andere chauffeur mee maar tips zijn altijd welkom.

Ten eerste Gefeliciteerd.

Geen ervaring met de tankwagen en twee dagen mee === FOODSTUFS dus???

GOED luisteren naar wat de chauffeur je allemaal te vertellen heeft.

Hoeveel ervaring als chauffeur heb je eigenlijk???

Defensief rijden, rustig en beheerst.

Rotondes bochten etc rustig nemen ... je lading blijft immers bewegen en hierbij komt het zwaartepunt anders te liggen.

Waardoor je dus kunt kantelen.

Ik heb daarvoor cursus gehad .... met xx km/uur niets aan de hand ... + 2km/uur erbovenop en hij ging ( zijwieltjes trailer)

Heel leerzaam zo'n cursus.

Inderdaad wat hier ook al is gezegd ... stilstaan hou je voet op de rem

Ik zou zeggen ... rij ergens naar een lege parking ... en trek op ... rem af .... voet van de rem en wat voel en merk je dan ....

Je moet er feeling mee krijgen.

Wat je ook kunt doen. Als je er nog naast zit neem een fles water mee ... niet geheel vol. En hou die fles dan eens op zijn zij in de lengte richting van de wagen ... dan zie je zo'n beetje wat er met je lading achter in gebeurt bij het bochten werk en het afremmen van je voertuig.

(een tip die ik ooit van een oud chauffeur van de BP kreeg / Ik ben toen 3weken in opleiding geweest maar dat is dus in het brandstoffenwerk gewoon)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Heeft die tank 'tussen schotten' of is het een 'meer kamer' tank ??

Vooral het hoofdstuk 'be/ontluchten' goed in je opnemen !

Voor je het weet past je volgende lading niet meer :ja:

Oh, snap je iets niet ??????

VRAAG HET !!!!!

Tot vervelens toe w.m.b.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast butlerbob

Vergelijkbaar met hangend vlees, ook zo'n lekker vrachtje wat constant in beweging is en blijft met optrekken en afremmen en zeker wat bochten betreft, hier komen ook nogal wat krachten vrij wat de lading betreft, ook heel "fijn" als je van die hufters hebt die je nog snel even voorbij komen en 50 meter verder vol in de remmen om een afslag te nemen die jij dus helemaal niet neemt, blijven opletten is het motto er rijden meer gekken op de weg dan er vastzitten:D

Denk dat iedereen nog wel die wagen van Wolter Koops kan herinneren met dat hangende vlees erin, de man was vol op z'n voorganger geklapt, cabine was gereduceerd tot een pakketje schroot, niet zo verwonderlijk met dat hangende vlees achterin je oplegger dat komt even behoorlijk doorzetten met die gewichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast butlerbob

O ja trap ook nooit je knevels los als er nog druk staat op je tank, ooit was er eentje (naam vergeten welk bedrijf maar doet er niet toe) die er een gewoonte van maakte om de knevels los te trappen als de tank bijna leeg was maar de druk stond er nog op, dat had al zo vaak gedaan dat op een gegeven moment de deksel spontaan afbrak van het scharnier en kreeg deze tegen z'n kop aan, de deksel is als gedenksteen gebruikt heb ik horen vertellen hoor maar zal wel een broodje aap verhaal zijn, maar dat hij het niet meer heeft kunnen na vertellen staat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heren en dames,

Bedankt zover voor de tips zal ze goed in de oren knopen.

Zit nu ongeveer 5 jaar achter het stuur waarbij ik op diverse landen heb gereden.

Hier heb ik ook regelmatig ibc's achterin gehad dus het klotsen ken ik een beetje al is dit natuurlijk anders dan tank.

Als ik iets niet weet of begrijp zal ik het altijd vragen (nooit te oud om te leren)stressen doe ik ook niet meer aan geeft alleen maar ongelukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast butlerbob
Zorg dat je bodemafsluiter dicht zit als je gaat laden.

Ander duurt het zolang voor de tank vol zit.

Ja daar kennen ze hele verhalen over ophangen bij de Cargill Botlek:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Op wel meer plekken denk ik.

Dat je bij de shell in pernis eerst je bodemventiel moet verzegelen voor je uberhaubt de poort in mag is ook niet voor niets.

Dan heb ik nog een tip. Bedenk altijd dat als er iets uitloopt er ook iets in moet stromen.

Dus bij lossen zonder dampretour of zonder druk (zuurstof of stikstof) je even een deksel op de knevel moet leggen.

Bij een onderdruk van nog geen halve bar klapt zon tank al in elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Niet zozeer een tip, maar wil het toch ff kwijt.

Houdt er rekening mee dat het zwaartepunt van "de lading" hoger ligt dan met reguliere vrachtwagens....

Tenzij je een hangbuikzwijntje (zwanenhalstank) hebt. Daar zou het zwaartepunt zomaar lager kunnen liggen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast butlerbob

Yep en zoals ik een beginners foutje maakte om de voorste tanks eerst te legen en dan dat de achterste tank nog vol zat, ja dan wordt zelfs een simpel heuveltje in het wegdek al een probleem:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Nog een zeer nuttige tip:

Zorg dat je lege jerrycannen bij je hebt.

Je weet nooit wat je "knoeit" :angel:

Zo hebben we een periode gratis afwasmiddel gehad, schoonmaakmiddel, aceton, white spirit, olieen (olijfolie bv).

En bij de wijnboeren wel eens een kannetje wijn MOGEN tappen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het kan je ook je baan kosten ... paar jaar terug bij een grote vervoerder gebeurt. Die mannen kregen meen ik de keuze om zelf op te stappen of ....

Verhalen te over. Zo ook eentje die twee jerrycans bij een windmolen legde (om later op te halen) monteurs die even verder op bezig waren en het zagen dachten dat het ging om het dumpen van gevaarlijke stoffen .... die chauffeur mocht destijds dus ook opstappen.

Nee, nooit een druppel 'ts het domweg niet waard.

Geen risico's mee willen lopen dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast butlerbob

Vond het wel altijd mooi werk op zo'n tankwagen rijden, helaas als je niet in het "vriendjespolitiek" gebeuren meegaat dan lig je er ahw al buiten, heb nog nooit zo'n stel slijmerds bij elkaar gezien, altijd maar hengelen naar de mooiste ritjes en afgekeurd worden als NEE knikker want die koppen gingen alleen van boven naar beneden Ja Baas!!! Graag Baas!! moet ik je hielen nog even likken Baas?

Ben niet zo gediend van ongevraagd binnen zonder kloppen zeg maar, collega's die een beetje popie jopie lopen te doen en jou komen vervelen terwijl je liever even van je rust wil genieten en wel alleen, zonder dat gemekker over werk of als je met je vrouw aan bellen bent over allerlei huiselijke en privé zaken dat er dan eentje er doorheen begint te blèren met z'n grote smoel en dan later verontwaardigd doen omdat je hem niet even te woord stond, mongolen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast butlerbob

Weet ik wel en dat je helemaal niet en nooit nieuwsgierig bent en zo, dat is geheel tegen je natuur in:D

Maar ik ga het je niet vertellen het enige wat ik kwijt wil is dat ze pas twee nieuwe volvo's hebben aangeschaft en die zullen wel weer naar de grootste schreeuwers gaan.

Moest even van mijn hart af dit, kreeg het ff te kwaad als het over tankwagenvervoer gaat, had er prima naar m'n zin hoor maar dat eeuwige geslijmjurk, gadver de gadver man de balie vloer voor het kantoor/planning was altijd zo glad van al dat geslijm van die gasten, die kwamen zelfs op zondagochtend (voor kerkentijd:D dat wel) nog naar de zaak toe om daar in het zicht van de grote baas de wagen te gaan poetsen en stofzuigen en wel zo opzichtig dat je er eng van werd, BAH!!

Doe verdomme gewoon je werk, die Baas lacht de ballen uit z'n broek en dacht misschien wel "wat een sukkel"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Maar dat heeft niets met het tankwagenrijden te maken .... meer de bedrijfsmentaliteit dus.

Waar was da??? (neeeee, ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor ... wie ikke? :) )

Nee.

Dit heeft wel degelijk met de "heren" chauffeurs in de tankwagen wereld te maken.

Waar ik reed waren ook altijd dezelfde die het nieuwe spul kregen, de mooie ritten kregen enz.

Maar hadden ze geladen voor Engeland, kon ik er mee weg, want de kat moest jongen, of het konijn van de buren kreeg tandjes....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast butlerbob

Een waarheid als een koe, er was altijd wel wat en als ik dan eens een leuk ritje had dan hadden ze de brutaliteit om te komen slijmen bij aan de wagen of ik niet zou willen ruilen!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden