[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rijbewijs op zak maar toch nog vragen...


Bestelbus

Vraag

  • Forumlid

Hallo kerels,

Binnenkort ga ik voor het eerst de weg op met een bus. Tijdens mijn rijlessen heb ik natuurlijk veel geleerd maar helaas was mijn instructeur een type dat niet al te veel vanuit zichzelf vertelde dus met vragen van mijn kant kreeg ik wel duidelijkheid maar op sommige punten heb ik nog mijn twijfels.

Aangezien je met zo`n groot voertuig je spiegels goed in de gaten moet houden omdat die vaak op een paar centimeters langs objecten suizen heb ik daar twee vragen over. En nog een extra vraag over de natuur.

1. Als ik het goed begrijp kom je nooit in aanraking met elkaars spiegeltje (of erger) als je binnen de lijnen blijft. Is dit ook zo als er maar één streep op het wegdek ligt en beide voertuigen rijden precies tegen de streep aan? Kan ik me niet voorstellen want volgens mij is zo`n lijn al ongeveer de breedte van een spiegel. En er zijn van die voertuigen (volgens mij voornamelijk kleinere bakwagens) waarbij de spiegels nog verder uitsteken, hoe zit het daarmee?

2. Alle objecten die op de stoep staan lijken zo dichtbij dat je ze wel moet raken als je strak met je wielen langs de stoep rijdt. Volgens mijn instructeur is dit echter niet zo want deze objecten moeten minimaal zo ver van de stoep afstaan juist zodat wij ze niet kunnen raken. Alleen grotere borden (van een omleiding bijvoorbeeld) en objecten die schuin staan moet je wel ontwijken. Klopt dit verhaal?

3. We moeten altijd rekening houden met de hoogte. Maar naast viaducten etc. schijn je ook gewoon tegen een dikke boom aan te kunnen knallen. In het centrum van Amsterdam hangt er zelfs een boom over het wegdek waar een bord voor staat.

Linkje van google streetview voor de beeldvorming. https://maps.google.nl/maps?q=De+Clercqstraat,+Kinkerbuurt,+Amsterdam&hl=nl&ll=52.354407,4.900109&spn=0.000903,0.002626&sll=52.674552,4.911011&sspn=1.82196,5.377808&oq=clerqstraat&hnear=De+Clercqstraat,+Amsterdam,+Noord-Holland&t=m&z=19&layer=c&cbll=52.354346,4.899922&panoid=aGUcst_Qg4B5-UFdUnzM7w&cbp=13,69.76,,0,-0.74

Moeten we ook alle bomen die laag over de weg hangen gaan ontwijken of moet er altijd een waarschuwing bij staan?

Bij deze vragen moet ik in de praktijk natuurlijk gewoon mijn gezond verstand gebruiken maar ik wil ook niet als een onzekere buschauffeur straks alle objecten ontwijken die ik weleens zou kunnen gaan raken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0

Hoi 'bestelbus' en welkom trouwens !

Ervaring op doen gaat met vallen en opstaan, en soms met spiegels :rolleyes:

Je zult op een goed moment 'het gevoel/de kennis' v.w.b. de breedte van je voertuig vanzelf herkennen.

Hoe dan ook, 'voorzichtigheid is de moeder/behoeder' van de porseleinkast........of was het nou het 'spiegelglas' :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hallo kerels,

- Fout 1 die je hier maakt ;)

1. Als ik het goed begrijp kom je nooit in aanraking met elkaars spiegeltje (of erger) als je binnen de lijnen blijft. Is dit ook zo als er maar één streep op het wegdek ligt en beide voertuigen rijden precies tegen de streep aan? Kan ik me niet voorstellen want volgens mij is zo`n lijn al ongeveer de breedte van een spiegel. En er zijn van die voertuigen (volgens mij voornamelijk kleinere bakwagens) waarbij de spiegels nog verder uitsteken, hoe zit het daarmee?

Ik zou dit niet zo technisch uiteen zetten .... Je moet leren om op je gevoel te gaan.

Jouw spiegels steken een flink eind uit buiten je voertuig ... zo ook bij tegemoetkomende voertuigen.

Bij een Bus valt dat meestal nog al mee ... zeker touringcars die van die ? (voelspriet - denk aan een bij of wesp) spiegels hebben ... die hangen er meer voor dan ernaast. Ok .. ja ze hangen er ook naast ... maar lang niet zoveel (schat ik in) dan spiegels die op een vrachtwagen zitten. Wel steken deze spiegels voor de bus uit .. waardoor je dus ook beter en ander bij het indraaien moet letten ... Goed dat zul je met lessen wel gemerkt hebben toch?

Als je TWIJFELT ...... HAAL JE SNELHEID ERUIT ... ga desnoods STILSTAAN en laat de ander passeren. Dit op een zeer smalle weg.

Voor de rest moet je het gewoon gaan ervaren ... dat gevoel ontwikkel je dan wel.

- Als er één middenstreep is en beide voertuigen rijden met hun banden/wielen tegen deze streep aan dan raken beide voertuigen m.i. hun spiegels kwijt ... aangezien spiegels buiten je voertuig uitsteken ...

Je moet ongeveer weten hoe ver jouw spiegels uitsteken ... de ander houdt dan rekening met zijn spiegels ...

Je leert het wel ... en bij twijfel gewoon de snelheid eruit halen (uit je voertuig).

2. Alle objecten die op de stoep staan lijken zo dichtbij dat je ze wel moet raken als je strak met je wielen langs de stoep rijdt. Volgens mijn instructeur is dit echter niet zo want deze objecten moeten minimaal zo ver van de stoep afstaan juist zodat wij ze niet kunnen raken. Alleen grotere borden (van een omleiding bijvoorbeeld) en objecten die schuin staan moet je wel ontwijken. Klopt dit verhaal?

Gewone verkeersborden kunnen ook wel eens te dicht naast de rijweg staan. Die herken je meestal omdat ze al schade hebben ... ;)

Waarom zou je strak langs de stoep willen rijden dan?

Moet je uitwijken op een smalle weg ... blijft dan gewoon even staan of rijdt heel langzaam totdat de ander gepasseerd is ... dit ga je sowieso wel leren. Dat verkeersinzicht heb je reeds of zul je gaan ontwikkelen.

3. We moeten altijd rekening houden met de hoogte. Maar naast viaducten etc. schijn je ook gewoon tegen een dikke boom aan te kunnen knallen. In het centrum van Amsterdam hangt er zelfs een boom over het wegdek waar een bord voor staat.

Soms kom je inderdaad van die borden tegen die waarschuwen voor overhangende of schuin staande bomen.... maar dat is lang niet altijd het geval.

Gewoon je ogen open houden.

Ik vraag me toch HEEL sterk af bij wie je lessen hebt genomen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

AngeliqueBS en fleur bedankt voor jullie antwoorden en ik zal jullie (kerels) niet meer allemaal over één kam scheren.;) Deze vragen horen inderdaad misschien niet bij iemand die het rijbewijs al op zak heeft maar ik sta liever hier voor paal dan dat ik in de praktijk schade rij, dus ik had gehoopt op serieuze antwoorden. In de praktijk kan ik echt wel goed inschatten of iets kan of niet kan en als ik twijfel dan rij ik er met een grotere afstand omheen of ga ik inderdaad stilstaan. Maar ik wilde gewoon weten of er van die handige truukjes bestaan om met behulp van belijning en dergelijke 100% te kunnen weten of je veilig langs obstakels langs kunt rijden.

Strak langs de stoep wil ik helemaal niet rijden maar soms lijkt het me niet anders te kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vertrouw op jezelf ...... niet op de eventuele belijning op de weg.

Stel je voor als jij dit makkelijker vind .... MEET de afstand van hoeveel jouw spiegels buiten je voertuig steken.

Voor sommige mensen meten = weten. Het is maar net hoe je in elkaar zit ...

En een rolmaat bij je hebben kan nooit kwaad.

Vreemd dat in de praktijk weinig chauffeurs weten precies hoe hoog hun voertuig is.

Ik ben springer geweest en als ik het dan vroeg (4m kun je goed inschatten maar sommige voertuigen zijn lager) dan was het antwoord meestal zoiets in de aard van 'kan onder 3.80 door'

Bij platte oplegger natuurlijk zelf je lading meten ... hoogte van je oplegger + lading ... en nog een marge nemen.

Geen idee of de hoogte van een bus in de kentekenpapieren staat.

Vragen aan je collega's kan natuurlijk altijd.

Liever meer vragen dan .... en vragen wordt over het algemeen op prijs gesteld! Doe je het niet dan wordt je al snel weggezet als wijsneus etc.

EN last but not least ............. echt rijden leren doe je in de praktijk!

Tja, ik probeer me nu de woorden van mijn instructeur te herinneren ... die had het over 100.000 km of zo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Inderdaad ik moet op mezelf vertrouwen. Doe ik ook wel maar ik wil het liefst zoveel mogelijk van tevoren weten over bepaalde zaken. Sowieso was ik niet van plan om datgene wat ik schreef over strak tegen de lijnen en stoepen rijden uit te proberen in de praktijk. Met mijn bestelbus neem ik al zo min mogelijk risico`s (als voor mijn gevoel een fiets wat te dicht bij de stoep geparkeerd staat rij ik er al met een boog omheen, ook al betekent dat eerst wachten op een tegenliggende fietser) dus met de echte bus ben ik nog veel voorzichtiger. En het eerste wat ik zal vragen wanneer ik op de bus ga is hoe hoog dat ding is. Hoewel het me niks zal verbazen als ik daar ook hele domme antwoorden op ga krijgen want blijkbaar nemen sommige mensen dat niet zo serieus. Maar in dat geval kom ik er zelf wel achter, en dan bedoel ik niet door mijn dak eraf te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hebben ze je ook het juiste gebruik van je groot licht en de luchthoorn geleerd?

Daarmee laat je de mede weg gebruiker weten dat ze even opzij moeten. Iedereen begrijpt dat signaal, en vaak zwaaien ze naar je dat je 1 van hun bent.

De bumper is zodanig ontworpen dat je Harley rijders en kleine autoos wat opzij kunt schuiven, die rijden zowiezo wat doelloos rond en behoren niet op de weg.

Vrachtwagen chauffeurs zijn heel behulpzaam, vaak als je rechtsaf wilt slaan, en de combinatie voor je gaat ook rechtsaf, dan maken ze wat ruimte dat je er gauw tussendoor kunt aan de rechtse kant, wij zijn nooit in een haast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Beste bestelbus.....

Het is net als autorijden.... je leert het pas op het moment dat je zelf gaat rijden....

Ben nu voor het eerst eens achter het stuur van de wagen van mijn man gekropen en ik kan je zeggen dat het heel anders is dan op het moment dat je instructeur naast je zit.

Maar ik geniet van iedere meter die ik nu even meeneem en kan niet wachten tot het helemaal officieel is..... ;):rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Mijn complimenten, ik lees liever tien van zulke vragen dan 1 eigenwijze chauffeur die de hele wereld heeft gezien, maar nog geen kilometer ervaring heeft, of in de veronderstelling zijn, ik heb de hele wereld al gezien en ik weet alles...

Blijf vragen stellen, hoe stom of dom ze ook mogen overkomen op anderen.

Beter 1 vraag teveel dan 1 spiegel minder, ongeacht waar je mee rijd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast butlerbob
Gewoon verstand op nul, blik op oneindig en gaan, gang is alles.

Ja in die grote "zandbak" daar kan dat nog, wat kan je daar raken dan? een overstekende zandkorrel?:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik ben nu 32 jaar chauffeur ,,  maar voor verrassingen kan je altijd nog komen te staan,  wat betreft hoogte van je wagen, spiegels etc..   ja heb al jaren geen schade meer ,,  maar weet nog wel in het begin  dat ik een aantal keer mn spiegel eraf reed in belgie binnendoor dat geeft een flinke klap de tegenligger was z,n spiegel ook kwijt ,, heb ook een keer tegen een dikke zijtak van een boom gezeten maar denk ervaring doet veel , het is hoofdzakelijk op gevoel je weet dan wat wel en niet gaat zelfde met viaducten bijv,,mijn wagen is 4 meter en 3 centimeter ongeveer maar er zijn viaducten waar 3,80 bij staat waar ik gewoon onderdoor ga, blijken dus veel hoger,,   je komt daarachter omdat je weleens per ongeluk voor zo,n viaduct komt te staan dan moet  je keuze,s maken   ga ik het proberen door uit mn raampje te kijken omhoog  of probeer ik hier achteruit terijden  of wat dan ook,,  ik heb het vaak geprobeert het ingeschat (zo van)  kan misschien net probeer dan gewoon  je moet wat he,  gaat vaak goed hoor. haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Misschien ben ik kort door de bocht! Je waarneming en inschattingsvermogen, intuitie en gevoel voor de afmetingen die je onder je reet hebt en je anticiperend vermogen binnen het huidige verkeer maken je een goede chauffeur. Je hebt het of niet. Ken je voertuig en afmetingen.

bewerkt door CrashPuppy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

bijv,,mijn wagen is 4 meter en 3 centimeter ongeveer maar er zijn viaducten waar 3,80 bij staat waar ik gewoon onderdoor ga, blijken dus veel hoger,,   je komt daarachter omdat je weleens per ongeluk voor zo,n viaduct komt te staan dan moet  je keuze,s maken   ga ik het proberen door uit mn raampje te kijken omhoog  of probeer ik hier achteruit terijden  of wat dan ook,,  ik heb het vaak geprobeert het ingeschat (zo van)  kan misschien net probeer dan gewoon  je moet wat he,  gaat vaak goed hoor. haha

 

Vertel dit nu niet aan iemand die net zijn rijbewijs heeft :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

oh, heb ik wel eens gehad vorig jaar bij een viaduct in rotterdam centrum, hoofd uit het raam en zachtjes vooruit. had geen meetlint en de hoogte van het voertuig wist ik niet.

en?  ging het goed haha,,   zo had ik bij een adres waar ik bijna elke week wel een keer kwam die zat net voor een viaduct 3,80 dus als ik daar weer wegreed ging ik altijd links af weg van het viaduct, maar eigenlijk rechts af viaduct onderdoor was een veel kortere weg terug,  besloot op een keer het gewoon eens te proberen stond ervoor kon er inderdaad net niet onderdoor,,   had toen op de bakwagen luchtvering voor en achter,    heb alles even laten zakken aanhanger ook en ja hoor kon er toen onderdoor,  dus vanaf dat moment elke keer maar zo gedaan scheelde toch een kilometer of 20 minder en een betere weg terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden