[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Wat is sociale dumping ?


Gast Valkje

Vraag

Frankrijk komt met regelgeving, nu komt België met vernieuwde regelgeving om het kort samen te vatten, om sociale dumping tegen te gaan.

 

Mijn vraag is dus wat de wetgever beschouwd als sociale dumping ?

 

Persoonlijk lijkt het mijzelf meer dat de regeringen erachter beginnen te komen dat deze inkomsten mislopen, bijvoorbeeld loonbelasting, door de enorme aanbod van personeel die hun vooruitgang zien middels een constructie wat voor hun welvarend is, maar ten koste gaat van de landen die loonheffing hanteren en hierdoor dus inkomsten mis gaan lopen en tevens het bijkomende effect dat hun eigen burgers werkeloos worden en geld gaan kosten, daar deze dus aanspraak maken op een uitkering.

 

Ik hou het op de vraag wat precies inhoud wat sociale dumping exact inhoud, daar zoals ik al in mijn vraagstelling al aangeef, hoe men kan aankijken tegen sociale dumping.

 

Dus verwijt de mensen uit die landen dus niet die gewoon geld willen verdienen voor hum bestaan, verwijt het dus de mensen die deze regels bedenken..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Vorig jaar heeft een grote Belgische transporteur bij een raffinaderij het werk 'gekaapt'

 

Belgen eruit, russen/Roemenen en Bulgaren erin.

 

Vervolgens een voorstel v.w.b. prijzen doen en voila ! jij mag het gaan doen de volgende twee jaar.

 

 

 

Maar ik moet me schamen, omdat ik een 'eisen pakket' heb ??

 

Zo'n kloot van een werkgever verziekt de zooi zelf, daar heeft hij 'mijn hulp' niet voor nodig !

 

 

 

Maar ja, 800,00 euri's netto per maand is toch een goed salaris (ook al ben je Rus/Roemeen of Bulgaar)        :bey:

Ja hoor, wel als rus/roemeen of bulgaar en ook alleen als je daar blijft wonen :ja: 

Voor een Nederlander natuurlijk niet.. :nee: en nog maar es, nee hoor , jij hoeft je echt niet te schamen dat jij een eisenpakket hebt.

De werkgever zoekt echter dan wel fijn een ander ipv. jou want hij schaamt zich ook nergens voor.. :bey:  en komt er voorlopig nog mee weg ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Scania-1001; "Wat jij dus feitelijk zegt is dat we maar alle eisen moeten laten vallen en voor 800 euro moeten gaan werken, helaas is mijn bank het daar niet mee eens, die stelt namelijk wel gewoon eisen, net als de winkel hier op de hoek en de benzinepomp om de hoek".

 

Nee hoor. Wat ik hier herhaal is het argument van de transportwerkgever die zegt dat zijn "Oost-Europese chauffeurs" een heel goed salaris verdienen ivg. met hun salaris wat ze kunnen verdienen in hun eigen land. Dus , met het wekenlang rondrijden in Europa verdienen die jongens 10x meer dan thuis.

En dan is er van 'onderbetaling' helemaal geen sprake.

Wij , als Nederlandse chauffeurs zijn natuurlijk gebonden aan onze 'Nederlandse kosten van levensonderhoud' en daar horen dan ook navenante salarissen bij. Ik heb het al es eerder gezegd hier in een reactie op de uitlatingen van de nieuwe voorzitter van het MKB dat de Nederlandse werknemers / uitkeringstrekkers es afscheid moesten gaan nemen van al die 'toeslagen'. Dat joeg de loonkosten alleen maar verder op en dat schaadde de kleine en middelgrote ondernemers. Ik heb toen gezegd dat het dan ook fijn zou zijn als de woningbouwcoöperaties/banken/supermarkten/energiebedrijven/benzinepompen dan ook heel fijn omlaag zouden gaan met hun prijzen danwel op individuele basis de prijzen aanpasten aan mijn wisselende inkomsten als uitzendtrut. Helaas, dat gebeurd nu eenmaal niet.

 

Mijn punt o.a. was het vreemd te vinden dat onze 'Oost-europese collega's' zo weinig betaald krijgen terwijl deze jongens wel wekenlang op Nederlandse bodem rondrijden. Je zou dan toch zeggen dat deze jongens gewoon naar Nederlandse maatstaven betaald moeten krijgen ? Maar nee, wat je ziet is dat deze 'jongens' eten van huis meenemen en dat op onze Nederlandse parkeergelegenheden op petroleumstelletjes klaar maken omdat zij van dat kleine beetje rotgeld onze Nederlands geprijsde producten niet kunnen betalen , ondanks dat geweldige salaris van de Nederlandse transporteur.

Dus nee, Fleur (en ik en velen met mij in Nederland) hoeft zich echt niet te schamen dat zij bij een werkgever een bescheiden 'eisenpakket' op tafel legt.

Zij weet wat haar maandelijkse kosten zijn en met welk bedrag zij deze kan afdekken. Bovendien zijn er afgesproken CAO-salaris-niveau's waar zij zich ook op kan baseren.

De werkgever op zijn beurt weet dit alles ook en schaamt zich ook nergens voor en huurt liever voor een kwart van dat Nederlandse chauffeurssalaris een Oost-Europeaan in en komt er nog mee weg ook.

Dat bedoelde ik te zeggen.

Met excuus voor mijn onduidelijkheid :angel: .

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nog zo'n voorbeeld van Sociale dumping zag ik net op RTL 5 bij RTL Transport: Flex-in (welbekend) en VanZaal Transport.

Beide representanten daarvan verhaalden heel enthousiast van een 'Win-Win situatie' en daarmee gaven zij precies voor Wie deze Win-Win situatie gold nl., het uitzendbureau en Van Zaal.

Want als de 'situatie er om vroeg kon Van Zaal dankzij de innige samenwerking met Flex-in (beviel heel goed) snel bijschakelen en extra chauffeurs inzetten'.

Nergens werd gerept over wat die 'extra chauffeurs' gingen doen nadat het 'piek-moment' voorbij was ! 

 

En nou niet aankomen dat er dan wel vast en zeker ander werk was voor deze jongens. Immers, er zitten nog altijd zo'n 24.000 van onze collega's gewoon thuis.

Ik zie derhalve maar 2 Winners ; Flex-in en Van Zaal.

Dat mag, maar dan niet alteveel dit soorte werkmethodieken ophemelen graag in deze crisis situatie.. 'T is wat misplaatste trots vind ik.

Sommige partijen varen er wel bij . De verliezers blijven (zoals zo vaak in dit soort verhalen) gewoon onzichtbaar.

Totdat het volgende 'Piek-monument' zich aandient en dan slaagt men er opnieuw weer in uit allerlei hoeken en gaten en vanonder wat voor tegels danook, weer nieuwe chauffeurs aan te trekken.

En zo gaat het al héél lang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

....

Want als de 'situatie er om vroeg kon Van Zaal dankzij de innige samenwerking met Flex-in (beviel heel goed) snel bijschakelen en extra chauffeurs inzetten'.

Nergens werd gerept over wat die 'extra chauffeurs' gingen doen nadat het 'piek-moment' voorbij was ! 

.....

 

Maar, is dat nu niet de hele insteek van uitzendkrachten inhuren?

Je kunt Van Zaal niets aanrekenen, die huren volk in wanneer dat nodig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar, is dat nu niet de hele insteek van uitzendkrachten inhuren?

Je kunt Van Zaal niets aanrekenen, die huren volk in wanneer dat nodig is.

Jazeker ! En daar heb ik ook helemaal geen problemen mee.

Dat Van Zaal tijdelijke krachten inhuurt wanneer dat nodig is , is ook prima echter; Ik heb meer en meer moeite met de 'Win-Win' effecten die het de bedrijven brengt. Die 'Win-Win' effecten vind ik nergens niet meer terug bij de Werknemers. Die 'Werknemers' jojo'en steeds vaker tussen een uitkering en dan weer (even) een betaalde baan.

Het welvaartsniveau in Nederland is inmiddels zover gegroeid dat eenieder zonder een fulltime baan de levensonderhoudkosten welhaast niet meer kan opbrengen (ziedaar het ontstaan van al die toeslagen). En juist die fulltime vaste banen blijken volgens vele 'deskundigen' meer en meer een achterhaald concept. Vaste banen bestaan welhaast niet meer omdat werkgevers deze niet meer willen afgeven (men kiest immers veel liever voor een 'flexibele inzet van inleenkrachten').

 

Om het ontstaan en reden van de geboorte van het uitzendwezen nog maar es te illustreren; Deze is ontstaan omdat een aantal heldere geesten (o.a. Goldsmeding van Randstad) het idee kregen om als tussenpersoon op te treden bij de inzet van tijdelijke krachten. Men richtte zich daarbij in den beginne vooral op de vakantie-periodes waarin allerlei bedrijven veel gebruik maakten van 'Vakantie-krachten' (ikzelf heb ook veel als vakantie-kracht gewerkt). Die periode's werden al gauw uitgebreid naar de Pasen en Pinksteren, de Kerstperiode en de voorjaarsvakantie.

De doelgroep hierbij was uiteraard de 'scholier' vanaf 16 jaar en die deed daar weer heel graag die 'o zo gewenste leuke werkervaring' mee op.

Het grootste 'Win-punt' voor het bedrijfsleven was dat zij het met inhuren van al deze uitzendkrachten, het 'ontslag-recht' kon omzeilen (geen moeilijk gedoe meer).

Met name dit laatste voordeel en de verdere economische groei (vooral naar een 24-uurs economie) zorgde jammer genoeg echter wel voor een steeds grotere inzet van die flexibele arbeidskrachten. Erger nog, zij werden al heel snel ook gemiddeld ouder want immers zijn er ook veel werknemers tijdens de diverse economische tegenwinden op straat beland. Via het uitzendwezen konden velen dan toch wel weer terugkeren in een baan maar dan wel eerst weer op 'tijdelijke contracten'. En deze trend heeft zich alleen maar verder doorgezet waarbij je ook steeds meer en meer 'oudere uitzendkrachten' ging tegenkomen met ook steeds meer en meer verschillende (en soms ook hele vreemde) onderwijs en werkervaringsachtergronden (de bekende HBO'er achter de lopende band of ik , de historicus en leraar , achter het stuur van een vrachtwagen <Wat doe jij hier nou ??>.).

 

Men moet dus niet (denk ik) al te veel doen alsof men "Het ei van Columbus" heeft gevonden. Ik gun de voornoemde bedrijven ( en allemaal wel) best hun succes maar vind ik de (succes)opbrengsten voor de ingeleende krachten wat magertjes. Die zitten nl. na de inleenperiode weer gewoon thuis in een uitkering.

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

 

in de US is het gebruikelijk dat de betere presidenten worden kapot geschoten

 

 

De laatste president die vermoord is, is president John Fritzgerald Kennedy

maar die zat als een schietschijf in een open cabriolet daar in Dallas

en daar hebben ze tegenwoordig maatregelen voor gevonden.....>

 

post-3139-0-90678300-1395735851_thumb.gi

 

Het is eigenlijk een zéér luxe uitgevoerde tank met alles erop en eraan en daar rijdt en loopt ook nog een ½ leger aan beveiligers omheen.

Dat hele Obama circus is nu in Den Haag inclusief 1800 veiligheidsmensen (ingevlogen uit de VS) en een transportvliegtuig vol

met auto's en een eigen ambulance etc....etc..... en de Obama optocht wordt permanent begeleid met 8 gevechtshelicopters

en weet ik veel wat meer van die zooi veiligheidsmaatregelen en crisis of geen crisis, die mag kennelijk alles kosten.........

Knappe figuren die het nu nog voor elkaar krijgen om heel dicht bij een Amerikaanse president te kunnen komen laat staan te kunnen vermoorden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Diegene die dat oplost verdient een standbeeld.

 

stille hint naar dit logo.???

 

post-3139-0-67810600-1395736790_thumb.jp

 

Maar, voordat hij gaat poseren wel eerst even naar de kapper......

 

post-3139-0-41760800-1395736848_thumb.jp

 

weet niet of een kapper hier nog iets mee kan.....

maar het gaat mij om de ideeën van die partij en wat mij aanspreekt en niet hoe een bewuste partijleider eruit ziet.!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Denk je nu echt dat hij het oplost, van mij mag die het proberen, maar niet gaan huilen als het fout loopt, in ieder geval is het kweken van haat tegen een andere bevolkingsgroep wel een stemmen trekkertje,

maar uiteindelijk verliezen ze het allemaal.

 

De oplossing ligt maar in 1 ding, dat is het gelijk trekken van het leef niveau in de Europese gemeenschap of het er uitstappen met ook grote gevolgen, en op het politieke vlak zal men ook een andere structuur moeten zoeken,

bijvoorbeeld het Amerikaanse systeem, maar zoals het nu geregeld is komt het maar heel langzaam goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Zonder een oordeel te vellen:

Een hele grote groep binnen de nederlandse samenleving onderschrijft de gedachte van deze partij. Helaas durven niet allen deze mening openbaar uit te spreken.

De statistieken laten deels zijn gelijk zien.

Maar terugkerend op de vraag of NL uit de EU moet.

Kan het slechter? Nu dicteert een EU beleid een landelijke politiek.

Wat hebben we nu uit eindelijk bereikt met die "open grenzen"?

De hele transport en bouw sector worden overstroomd met goedkopere "mede" eu'ers.

Criminaliteit, vooral op de weg is toegenomen en het roversgilde verplaatst zich razendsnel door de EU.

Ja, "open grenzen" betekend geen wachttijden meer aan de grenzen. Maar, zeg nu eens eerlijk, was dat nu zo slecht? Nu hebben we geen excusen meer om elkaar te treffen in de diverse gelegenheden. Rij maar door want dan kan je nog lossen zeggen de planners....

Door die hele EU komt het voor dat een lokale overheid voor een project een kostenverslindende aanbesteding moet uitvoeren....

Nee, laat ieder maar weer voor zich bilaterale afspraken maken.

Leuker kunnen we het niet maken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nu neem ik een gek voorbeeld over een nieuwsbericht van vandaag:

 

Chinese restaurants hebben een te kort aan chef-koks volgens het bericht en deze mensen zoeken hun personeel in het land van herkomst, daar deze zeer vertrouwt zijn met de cultuur en de keuken.

Niks mis mee, ik vind dit een zeer goed argument en de vrees dat een volle Airbus380 ( das toch dat grootste ding wat rondvliegt ? ) op Schiphol aankomt die is er niet echt bij mij,.

 

Maar nu komt iemand van het UVW die van  mening is dat de Nederlandse werkeloze kok zich maar geheel moet aanpassen aan de Chinese cultuur, de gehele keuken maar moet leren kennen, dus kortom, hij moet maar chinees leren lezen en schrijven en niet te vergeten, in het chinees te denken.

 

Is zoiets sociaal aanvaardbaar ? 

Of zelfs een plicht die een Nederlander dan maar dient te moeten ondergaan hier in ons eigen land ?

Simpelweg omdat deze geen baan kan vinden in Nederland ?

 

Neem mezelf nu, ik zit graag op de weg, heb met flesjes spa rondgereden tot en met het leegzuigen van de mestput bij de boer en 1 tak van transport trekt met totaal niet en dat is container vervoer.

Echt, dit werk boeit me niet, zal me ook nooit bekoren, maar wat als ik hiertoe verplicht ga worden ?

Zoiets noem ik niet meer sociaal, maar gewoon een doel bereiken, ten koste van de statistieken, kijk hoe goed wij het doen bij het UVW.

 

p.s. Niks geen kwaad woord tegenover de heren en dames die wel in het containerwerk zitten, ieder zo zijn eigen favoriete werkzaamheden.

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat zijn volgens jou die grote gevolgen van uit de EU stappen??, slechter kan het volgens mij niet worden, dus als die grote gevolgen grote verbeteringen betekenen dan ben ik voor.

Die ga ik niet nog een keer opnoemen, maar elk voordeel heeft zijn nadeel.

En dan weet ik nog geeneens zoveel van de voor en nadelen.

Maar waar wij goed in zijn is wijzen naar een ander, want wijzelf doen en weten het allemaal zo goed, als het maar goedkoop kan, en als de grenzen weer dicht gaan word alles hier duurder, kijk maar naar de zwitsers.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als we uit de EU hadden gewild had dit misschien eerder moeten gebeuren, voordat we alles hadden verkocht aan het buitenland. ik denk niet dat je Zwitserland als een representatief vergelijk kunt gebruiken omdat ze totaal geen exportproduct hebben. Ik geloof niet zo direct dat alles dan duurder wordt je hebt dan ook niet die torenhoge afdracht aan de EU

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nu neem ik een gek voorbeeld over een nieuwsbericht van vandaag:

Chinese restaurants hebben een te kort aan chef-koks volgens het bericht en deze mensen zoeken hun personeel in het land van herkomst, daar deze zeer vertrouwt zijn met de cultuur en de keuken.

Niks mis mee, ik vind dit een zeer goed argument en de vrees dat een volle Airbus380 ( das toch dat grootste ding wat rondvliegt ? ) op Schiphol aankomt die is er niet echt bij mij,.

Maar nu komt iemand van het UVW die van mening is dat de Nederlandse werkeloze kok zich maar geheel moet aanpassen aan de Chinese cultuur, de gehele keuken maar moet leren kennen, dus kortom, hij moet maar chinees leren lezen en schrijven en niet te vergeten, in het chinees te denken.

Is zoiets sociaal aanvaardbaar ?

Of zelfs een plicht die een Nederlander dan maar dient te moeten ondergaan hier in ons eigen land ?

Simpelweg omdat deze geen baan kan vinden in Nederland ?

Neem mezelf nu, ik zit graag op de weg, heb met flesjes spa rondgereden tot en met het leegzuigen van de mestput bij de boer en 1 tak van transport trekt met totaal niet en dat is container vervoer.

Echt, dit werk boeit me niet, zal me ook nooit bekoren, maar wat als ik hiertoe verplicht ga worden ?

Zoiets noem ik niet meer sociaal, maar gewoon een doel bereiken, ten koste van de statistieken, kijk hoe goed wij het doen bij het UVW.

p.s. Niks geen kwaad woord tegenover de heren en dames die wel in het containerwerk zitten, ieder zo zijn eigen favoriete werkzaamheden.

Ja, zoiets is aanvaardbaar. Je zult moeten werken voor je geld.

Is het aanvaardbaar om een uitkering te trekken omdat je geen flesjes spa kan rijden, maar alleen containers?

Werken is een verplichting.

Niemand kreeg bij zijn of haar geboorte een garantiebewijs voor een leven met alleen leuke dingen.

bewerkt door SJW
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Valkje; "Maar nu komt iemand van het UVW die van mening is dat de Nederlandse werkeloze kok zich maar geheel moet aanpassen aan de Chinese cultuur, de gehele keuken maar moet leren kennen, dus kortom, hij moet maar chinees leren lezen en schrijven en niet te vergeten, in het chinees te denken.
Is zoiets sociaal aanvaardbaar ?
Of zelfs een plicht die een Nederlander dan maar dient te moeten ondergaan hier in ons eigen land ?
Simpelweg omdat deze geen baan kan vinden in Nederland" ?

 

We hadden hier gezamelijk al es eerder vastgesteld dat d'n lui van het UWV eigenlijk van toeten noch blazen weten als het om de werking van de arbeidsmarktdynamieken gaat. Ergens in Den Haag blaat een 2e Kamerlid van een bepaalde (vaak rechtse signatuur) partij wat om de giga toegenomen werkeloosheid te bestrijden en de meerderheid van de goegemeente huppelt daar dan weer heel tevreden en overtuigt achteraan.

De essentie van de (Chinese) problematiek wordt weer, zoals zo vaak, over het hoofd gezien en dat is , dat met het inzetten en omscholen van Nederlandse werknemers tot chinese koks to be, de uitbaters van die Chinese restaurants al hadden ervaren , dat dát nou niet zo'n goede gedachte was.

Het is blijkbaar vele malen moeilijker een goed chinees gerecht op tafel te zetten. Nota bene, die chinese koks worden daar in eigen land ook daadwerkelijk speciaal voor opgeleid.

Het kwaliteitsverlies kost de betreffende restaurants al klanten is door de chinese ondernemers zelf geconstateerd, de klanten lopen weg.

Waar men dan vervolgens helemaal aan voorbijgaat is de notatie dat wanneer al die werkvergunningen van die koksjongens niet mag worden verlengd en daarvoor ook geen vervangers vanuit het moederland ingevlogen mogen worden, diezelfde chinese ondernemers nu al aankondigen hun tenten te moeten gaan sluiten bij gebrek aan goede koks (hmm.. , lange zin hoor, sorry).

En dus, wanneer er dan chinese restaurants de deuren gaan dichtgooien komen er daarmee ook een heleboel mensen op straat te staan (dat zijn de al wel Nederlandse paspoorthoudende chinezen van de 3e, 4e en 5e generatie).

Die mensen die op straat komen te staan zullen dan ook allemaal vast en zeker wel een beroep gaan doen op ons Sociaal Opvangstelsel en een uitkering aanvragen.

Mnnnééé ... Dát moeten we willen !

 

Overigens Valkje, het is tegenswoordig al zo dat er al Nederlandse leerlingetjes Chinees leren. Zo stond ik es bij een Chinees te wachten op mijn bestelling alwaar ik tot mijn ontstellende stomme verbazing een Nederlands jochie van 12 , in gezelschap van zijn ouders, Chinees hoorde kwekken met de uitbaatster van het restaurant. En tot zeer grote tevredenheid van de uitbaatster (hij kon het dus ook nog redelijk goed). En dan sta je Zwolle, niet Amsterdam of Rotterdam nee, Zwolle !

In dit verband denk ik dan , goed zo !

Maar om dit nou nog es op 'latere leeftijd' te moeten leren op last van het UWV ? Dan denk ik, succes ermee UWV !!

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ja, zoiets is aanvaardbaar. Je zult moeten werken voor je geld.

Is het aanvaardbaar om een uitkering te trekken omdat je geen flesjes spa kan rijden, maar alleen containers?

Werken is een verplichting.

Niemand kreeg bij zijn of haar geboorte een garantiebewijs voor een leven met alleen leuke dingen.

Dat werken een verplichting is, spreek ik je niet tegen.

Waarin ik jouw wel in tegenspreek is het volgende:

Een knul die op 17 jarige leeftijd zijn hart heeft verpand aan de transport wereld, die hoeft niet opgeleid te worden tot een vakman met kennis van hoe de transport wereld in elkaar steekt, die weet hoe de wereld in elkaar steekt, en ondanks dat kiest hij daarvoor, dat is al vakkennis genoeg.

Zo`n jongen zal ook, ondanks de crisis en de moeilijke tijd een werkgever weten te vinden.

Iemand die vanuit een uitkering, dan wel gedwongen word, dan wel een hele late droom najaagt, of dat deze ooit eens ergens een C rijbewijs heeft kado gekregen, nooit werkzaam was in de transport wereld zal zich nooit kunnen meten met die 17 jarige knul.

Die kennis doe je namelijk niet op via een rijschool.

Erna weet het UVW ook namelijk niet eens wat ze met die mensen erna aanmoeten.

Daar die mensen simpelweg geen kaas hebben gegeten van transport.

Nu trek dit eens door op de Nederlandse kok.

Die zal echt wel een gerecht op tafel kunnen toveren, maar of dit gerecht even smakelijk is als het gerecht zou worden klaargemaakt door een specialist, daar heb je een heel leven voor nodig en niet een kookcursus via de LOI bij wijze van spreken.

Ikzelf noem dit dus gewoon de mensen dwingen voor iets wat niet werkt, alleen maar voor de statistieken die het UVW op tafel moet hebben dat ze iets doen aan de werkeloosheid.

Neem nu dat onderwerp over die schoonmakers in een bepaalde gemeente.

Nu vind het UVW dat ze daarvoor maar werkeloze mensen de gemeentelijke gebouwen moeten laten schoonmaken en de schoonmaak bedrijven maar het werk moeten ontzeggen.

Dus die schoonmakers voor dsat bedrijf krijgen ontslag, daar er geen werk meer voor ze is.

Worden die mensen dan omgeschoold tot, laten we het grappig houden, geschikt voor de wasstraat ?

Misschien nog een rijbewijs er kado bij, kunnen ze zelf de auto in en uit rijden.

Aan zulke oplossingen vind ik niks sociaals aan...

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Valkje; "Een knul die op 17 jarige leeftijd zijn hart heeft verpand aan de transport wereld, die hoeft niet opgeleid te worden tot een vakman met kennis van hoe de transport wereld in elkaar steekt, die weet hoe de wereld in elkaar steekt, en ondanks dat kiest hij daarvoor, dat is al vakkennis genoeg".

 

Mwoaah... daar wil en kan ik nog wel wat kanttekeningen bij plaatsen hoor. 17 jaar, dan ben je er nog lange niet hoor qua vakkennis denk ik. De praktijk is duidelijk wel de beste opleider in dit verhaal .

Om het verschil es te duiden; Ik heb mij toen in 2007 aangemeld bij Randstad Transport om tot chauffeur opgeleid te worden en werd op 44-jarige leeftijd zonder op en of aanmerkingen in de opleiding gedrukt. Een aantal weken geleden sprak ik met een jonge gozer die in 2008 hetzelfde traject in wilde. Die jongen zat toen al de hele week op en langs de weg o.a. voor AutoTotaalGlas en als koerier. Hij was vrijgezel en 23 jaar en wilde heel best ook internationaal rijden.

Dat hij ook 5 jaar lang bij 1 werkgever moest blijven werken was voor hem geen enkel probleem.

Hij werd afgewezen omdat (en let op:) hij bij de invulling van motivatie één regel had weggelaten die goed duidelijk kon maken waarom hij zo gemotiveerd was om te willen rijden. Zoals zo vaak zijn dit soort jongens geen schrijverstalenten maar meer 'de handen en poten aan het stuur' jongens. Hij vroeg nog wát hij er dan nog aan toe kon voegen om dan wèl in aanmerking genomen te kunnen worden.

Het mocht echter niet meer baten.

Nee , dan ik. Ik zat er bij de contracttekening enigzins verloren bij. Niet zeker wetend of dit nou wel zo'n goede beslissing van mij was om te gaan chauffeuren.

Ik was toen ook 44 jaar oud maar al mijn twijfels werden niet gehoord en men ging er gewoon vanuit dat het wel goed zou komen allemaal. 'T is maar net met wie je te maken krijgt denk ik dan maar.

Zo las ik vandaag in de krant het verhaal van een oud-rechercheur van politie die veel contacten onderhield met chinese restaurateurs. Die ondergroef met zijn verhaal al die 'zielige en rampzalige verhalen' van die jongens. De koks die zij willen hebben zijn veelal 'familie-leden' die ze hier laten komen om vervolgens voor een habbekrats te laten werken. Ook deze 'ondernemers' plaatsten keer op keer weer iedere week 'vacatures' waarin zij koks zochten. En iedere keer gaven ze dan weer aan de koks 'niet gevonden te hebben wat de noodzaak tot het binnenhalen van deze chinese koks rechtvaardigde'.

Tja, zo lust ik er nog wel een paar.

Het is hoedanook nooit een goed idee om mensen tot werk 'te dwingen' als er dan zeker weten ook geen werkgevers op dit soort mensen zitten te wachten.

Het UWV kan wel meer willen maar zitten te vaak in hun zeer onrealistische kantoorwereld allerlei 'oplossingen' uit te dokteren die later haast allemaal onhaalbaar blijken te zijn.

Zoals ik al eerder zei, die arbeidsdynamiek, da's toch een stuk lastiger dan menigeen je wil doen geloven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als we uit de EU hadden gewild had dit misschien eerder moeten gebeuren, voordat we alles hadden verkocht aan het buitenland. ik denk niet dat je Zwitserland als een representatief vergelijk kunt gebruiken omdat ze totaal geen exportproduct hebben. Ik geloof niet zo direct dat alles dan duurder wordt je hebt dan ook niet die torenhoge afdracht aan de EU

Zwitserland heeft 1 groot export product die velen vergeten, Het Bankgeheim, er staan miljarden op Zwitserse rekeningen en in bankkluizen, ook al komt het nu een beetje losser te staan.

 

En Zwitserland is wat betreft een hoop producten duurder dan buurland Duitsland, de grensstreek gaat massaal in Duitsland inkopen doen, net als wij trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat klopt wel maar dat is dan ook het enige wat ze hebben. Hier hadden we Hoogovens, Daf, Fokker, KLM, en nog een hele hoop kleinere maar niet minder belangrijke. Die zijn nu stuk voor stuk verkwanseld. Zo ook betreffende wetenschap en techniek, in het verleden behoorden we tot de top van de wereld. En wat is er nu over van dat niveau?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nog voldoende, dat is het nadeel van marktwerking, Fokker hebben we nog steeds, worden alleen geen vliegtuigen meer gemaakt maar wel onderdelen voor vliegtuigen, zoals de nieuwe joint strike fighter die veel te duur gaat uitvallen.

DAF, een slachtoffer van een crisis en een te groot ego van de toenmalige directie, men wilde te snel teveel, maar kijk waar het nu staat, onder Paccar word er meer verdient dan voorheen, de ontwikkeling, dus de now how zit ook nog steeds in Eindhoven.

KLM, moest iets gaan doen, of de fusie met de Fransen nu de beste optie is geweest, denk het niet, gaat nu lijken op een overname, maar zonder had de KLM het op termijn niet meer gered, kijk naar de Belgen, die zijn de boel kwijt.

Grootste fout vind ik de uitverkoop (lees privatisering) van de nuts voorzieningen, en het openbaar vervoer, er is wat geld extra ingepompt en het levert steeds minder op, terug draaien is ook niet echt mer te doen.

Zelfde met de Post, leuk die privatisering, maar de telefoonkant had het snel gezien, in de brieven is geen stuiver te verdienen, afstoten die handel, we gaan ons richten op de telecom markt, met als resultaat een lam bedrijf wat danig in de knoei zit en het is een kwestie van tijd en het word overgenomen, want grootheids waanzin word niet vaak beloont, en men verkoopt de pareltjes om op de been te blijven(E-Plus)

 

Hoogovens was al jaren een blok aan het been, een bedrijf dat eigenlijk niets verdiende en waar jaarlijks geld van de gemeenschap in gepompt moest worden, net als Fokker trouwens, en willen we dat, concureren met bedrijven die het net zo goed kunnen en veel goedkoper, als ik kijk wat er voor terug is gekomen, genoeg, ASML, NedCar in Born gaat nu de mini bouwen(of bouwt die al) en is weer volledig in NL handen, en zo zijn er nog wel wat wat meer voorbeelden te vinden.

 

En ja het kost banen en vaak komen er goedkope krachten voor terug, maar zei men dit in de jaren 80 ook niet over de Gastarbeider uit Turkije en Marokko, maar de Hollander wilde het werk geeneens meer doen wat zij deden en zeker niet voor de beloning die er tegenover stond.

En ik heb eens ergens gelezen dat er meer Nederlanders over de grens werken dan dat er Buitelandse werknemers in Nederland werken, ken de cijfers niet maar als dat zo is hebben we een probleem als iedereen er zo over gaat denken.

 

En wat betreft Zwitserland, men exporteerd wel, maar wat geen idee, maar 60% van hun export gaat naar de EU en 80% van hun import komt uit de EU, dus een redelijk belangrijke handelspartner, maar maakt het wel duur voor de Zwitsers.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dit is geen toeval, dit is beleid. Terug naar vroeger toen werkgevers hun werknemers konden maken en vooral breken. Niemand zal het openlijk toegeven, maar dat is een natte droom voor meerdere partijen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden