[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Heeft het nog zin om vrachtwagen chauffeur te worden?


sate ayam

Vraag

  • Forumlid

als je midden veertig bent

geen ervaring hebt

en twee jaar geleden het C-rijbewijs heb gehaald ?

 

 

nog een paar vraagjes:

 

Is er zoiets als 'seizoenswerk' in deze bedrijfstak?

 

Ik bespeur dat het niet makkelijk is om in NL aan de bak te komen, maar ben niet vies om ergens anders in europa te beginnen. misschien heeft een forumlid suggesties of ideeen?

 

 

veel vragen maar daarom ben ik hier ook  

 

alvast bedankt 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Bij Mooy nemen ze alles aan op het moment.

wees wel bereid op loonschalen in te leveren en je gezinsleven vaarwel te kussen :p

Volgens mij stond ik deze week naast een Pool van Mooy te lossen.

Mooy en een Pool: dat was toch een nieuwe combinatie voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat denk je zelf?

- midden 40

- alleen C rijbewijs

- geen (of weinig) ervaring

Keiharde werkelijkheid ... ?

Je zou investeren in een droom ....  en je zou reuze veel geluk moeten hebben om nog ergens aan de slag te kunnen komen.

Er zitten nu zo'n 24.000 vrachtwagenchauffeurs werkeloos thuis, waarvan velen zeer ervaren.

 

met pijn in mijn hart moet ik helaas beamen dat deze reactie 100% realistisch is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Niet teveel blind staren op de negatieve berichten. Er is op diverse vacature sites waaronder UWV zelf meer dan zat banen te vinden als chauffeur. 

Zelfde geldt in de supermarktsector waar ik vandaan kom, veel zeggen dat er geen werk te vinden is, dat ze te ''oud'' gevonden worden, of platkoppen hun baantje inpikken (Jumbo). Allemaal gelul. Als je wilt is er werk zat. Probleem ligt ook bij de manier van solliciteren, meesten doen dat passief via email/of brief op een ouderwetse manier met een saaie niet aansprekende motivatiebrief en rommelige CV. Niet gek dat 99% rechtstreeks de papierbak ingaat. Actief solliciteren, langs het bedrijf gaan, laat je horen en zien en een gewaagde motivatiebrief schrijven waarin je jezelf verkoopt. Voorbeelden genoeg te vinden op het www. Ondanks dat iedereen riep dat ik geen kans had, en zeker niet met een WAO achtergrond(kanker), toch binnen 3 maanden weer werk gevonden. Als je wilt dan kom je er wel. Heb het zelf nu wel gezien na 14 jaar supermarkt van Konmar, Emté, MCD tot Plus en van Jumbo, Dirk tot Albert Heijn. Van vakkenvuller tot assistent BL en groenteboer tot vleeswaren/worstendraaier. Allerlei chauffeurs gesproken in der tijd tot heden kansen zijn er genoeg. Ga nu binnenkort aan rijbewijs C en E beginnen. Proefles al gehad en niet van plan ervan af te zien. Heb niks te verliezen, desnoods met behoud van uitkering aanprijzen hèhè. Kansen zat, waar een wil is is een weg. Positief zijn en blijven  :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heel druk , al brengen gemeentes datniet graag naar buiten.

Het liefst zwijgen ze dat een beetje dood.

 

Heb pas een rij wachtenden in Hengelo zien staan bij de voedselbank, Man wat een rij. Weet zeker dat menig muziekant niet zo'n rij publiek op de been krijgt op een door de weekse middag. En toch is het onvoorstelbaar dat dit in Nederland nodig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat is nu het probleem in Nederland, men denk niet meer aan de medemens maar alleen aan zijn eigen, voedselbanken zouden ook niet nodig moeten zijn, maarja men kort steeds meer op de uitkeringen en degene die niet willen werken maar het wel kunnen verdienen er wel wat illegaal bij, de meeste in de rij voor de voedselbank kunnen niet anders meer en dan ben je niet blij.

 

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De oorspronkelijke vraag was: heeft het nog zin om vrachtwagenchauffeur te worden.

Momenteel denk ik van niet, maar wie weet in de toekomst wel.

Het zou zo maar kunnen zijn, dat binnen een aantal jaren als de economie weer op stoom is gekomen, de zaken er heel anders voor staan.

Ik zie om mij heen toch veel chauffeurs van eind 50, die gaan toch ook een keer met pensioen.

Maar niemand kan in de toekomst kijken, ik weet ook niet hoe het loopt.

Deze crisis heeft ook nooit iemand kunnen voorspellen.

 

In 2007 ging ik eens een broodje halen bij de pomp, kwam ik terug, zat er een flyer achter mijn ruitenwisser.

Met info waar ik kon solliciteren. 

Dat is de afgelopen jaren niet meer gebeurd :rolleyes:

 

Als jonge gasten mij vragen zal ik chauffeur worden, zeg ik altijd: als het je in het bloed zit, de onregelmatigheid en lage beloning voor lief neem, moet je het zeker niet laten.

Heb je nog iets anders kunt waar je goed in bent of leuk vindt, kun je beter daar voor gaan, ipv een onzeker chauffeurs bestaan.

Ik zou het in ieder geval een jonge gast niet aanbevelen :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De oorspronkelijke vraag was: heeft het nog zin om vrachtwagenchauffeur te worden.

Momenteel denk ik van niet, maar wie weet in de toekomst wel.

Het zou zo maar kunnen zijn, dat binnen een aantal jaren als de economie weer op stoom is gekomen, de zaken er heel anders voor staan.

Ik zie om mij heen toch veel chauffeurs van eind 50, die gaan toch ook een keer met pensioen.

Maar niemand kan in de toekomst kijken, ik weet ook niet hoe het loopt.

Deze crisis heeft ook nooit iemand kunnen voorspellen.

 

In 2007 ging ik eens een broodje halen bij de pomp, kwam ik terug, zat er een flyer achter mijn ruitenwisser.

Met info waar ik kon solliciteren. 

Dat is de afgelopen jaren niet meer gebeurd :rolleyes:

 

Als jonge gasten mij vragen zal ik chauffeur worden, zeg ik altijd: als het je in het bloed zit, de onregelmatigheid en lage beloning voor lief neem, moet je het zeker niet laten.

Heb je nog iets anders kunt waar je goed in bent of leuk vindt, kun je beter daar voor gaan, ipv een onzeker chauffeurs bestaan.

Ik zou het in ieder geval een jonge gast niet aanbevelen :(

Als ik nu zeg

 

De volgende crisis zit er aan te komen gelooft heel veel mij niet

 

Maar toch is het zo. Kijk maar is wat de brandstof kost. Die gaat onbetaalbaar worden  

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

 

Ik zou het in ieder geval een jonge gast niet aanbevelen :(

 

 

Mijn oudste zoon gaat volgend jaar beginnen aan een studie "logistiek" manager. Ik heb hem nergens toe gedwongen of het hem afgeraden. Zijn leven zijn keuze. Voor mensen die echt willen zal er altijd werk blijven in de transport sector.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Logistiek manager is heel wat anders als chauffeur Ron, al zal het ook daar zwaar worden om werk in te vinden als jullie voorspellingen uitkomen en alle bedrijven uitvlaggen 

 

Overigens is logistiek manager niet veel meer als magazijnchef, en ook dat kunnen de moelanders goedkoper  ;)

 

En wat is er mis met magazijn chef Ger.

 

Ik merk bij jou de laatste tijd ook dat je alles een beetje zat bent en dat je eigenlijk geen zin meer heb in je werk. Niet iedereen is teleurgesteld in zijn werk (of leven). Sommige mensen weten wel het beste van een situatie te maken.

 

Mijn oudste zoon is nu 15 en moest een keus maken (zijn eigen keus) de opleiding die hij nu gaat doen duurt 2 jaar. Dan is hij 17, dan kan hij verder gaan kijken wat hij wil. Als hij dan besluit verder te gaan in de transportsector weet ik zeker dat hij het gaat redden. Waarom ik dat weet, omdat hij net als ik de juiste instelling heeft. Hij ziet net als ik geen problemen maar hij ziet uitdagingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Beetje jammer dat je nu net je tekst aanpast Ger. (minder negatief)

 

Als je dit gelijk had gedaan had ik misschien iets anders gereageerd. Maar nu blijf ik er bij....

 

Je ziet alles veel te negatief, dat mag. Maar val daar geen mensen mee lastig die wel een toekomst zien in de transport sector.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is ook de beste job ter wereld, áls het bij je past.

En áls je de onregelmatigheid en lage beloning voor lief neemt.

Ik rijd/werk liever 12 uur per dag op de truck, dan bijv. 8 uur orderpicken in een magazijn, of 8 uur op kantoor.

 

Het ligt er natuurlijk óók aan wat je vervoert.

Er zit een groot verschil in: doe je bijv. drankendistributie, lekker met frisdrank kratten of  bierfusten sjouwen van 60 kg, chauffeur verhuizingen, distributie met 40 adressen?

Of rijd je met de trailer 2, 3 adresjes op een dag weg, die met een beetje geluk nog gelost en geladen worden.

En dat laatste denken veel chauffeurs in spé,

 

Dus als ze mij vragen: zal ik chauffeur worden?

Dan vertel ik ze dit verhaal.

Als je een paar overuurtjes kunt/wilt maken, dan kun je al gauw heel wat meer knaken mee naar huis nemen, dan bijv. met werk in een magazijn of supermarkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is ook de beste job ter wereld, áls het bij je past.

En áls je de onregelmatigheid en lage beloning voor lief neemt.

Ik rijd/werk liever 12 uur per dag op de truck, dan bijv. 8 uur orderpicken in een magazijn, of 8 uur op kantoor.

 

Het ligt er natuurlijk óók aan wat je vervoert.

Er zit een groot verschil in: doe je bijv. drankendistributie, lekker met frisdrank kratten of  bierfusten sjouwen van 60 kg, chauffeur verhuizingen, distributie met 40 adressen?

Of rijd je met de trailer 2, 3 adresjes op een dag weg, die met een beetje geluk nog gelost en geladen worden.

En dat laatste denken veel chauffeurs in spé,

 

Dus als ze mij vragen: zal ik chauffeur worden?

Dan vertel ik ze dit verhaal.

Als je een paar overuurtjes kunt/wilt maken, dan kun je al gauw heel wat meer knaken mee naar huis nemen, dan bijv. met werk in een magazijn of supermarkt.

Wat denk je in de avond uren wat bij verdienen a 15 Euro per uur

 

Veel staan er niet bij stil

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat denk je in de avond uren wat bij verdienen a 15 Euro per uur

 

Veel staan er niet bij stil

 

Huub

Met wat?

Want dat is natuurlijk wel lastig met onregelmatige werktijden.

Werk je redelijk vaste tijden, zoals de vuil ophalers, en maak je niet zoveel uren, dan kun je s'avonds eventueel nog wel ergens aan de gang.

Moet je ook nog wel wat kunnen natuurlijk  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heb pas een rij wachtenden in Hengelo zien staan bij de voedselbank, Man wat een rij. Weet zeker dat menig muziekant niet zo'n rij publiek op de been krijgt op een door de weekse middag. En toch is het onvoorstelbaar dat dit in Nederland nodig is.

 

Nou moet je je bij t publiek van de voedselbank niet teveel zorgen maken hoor.

Iemand met een hypotheek op een kasteel van1,5 miljoen euri en nog een Ferrari op afbetaling,kan in de omstandigheden komen dat hij geen geld meer heeft om eten te kopen,en beantwoord dan perfect aan de criteria om bij de voedselbank aan te kloppen.

 

En als wij dan "geven"aan die voedselbank is onze ziel weer witgewassen. :D

 

Waarmee ik niet wil stellen dat iedereen die bij de voedselbank loopt een Ferrari heeft en een kasteel van 1,5 miljoen.

 

Bij ons in Roosendaal is ook n voedselbank en er zijn figuren die met  een  auto met slechts een ster op de grille daar hun pakket openmaken en wat niet interessant is gelijk in de kliko deponeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Beste Forumleden,

 

Ik ben nieuw hier en zit sinds november 2013 zonder vaste baan na een dienstverband van meer dan 35 jaar.

Ik ben in het bezit van de rijbewijzen B, C, D, en E. Helaas heb ik mijn leeftijd niet mee, als ik sommige forumleden in deze threat mag geloven en zou ik geen kans maken binnen de transportsector daar er 20.000 tot 24.000 (zeer ervaren) chauffeurs zonder werk zitten. Dit laatste vind ik weer haaks staan op wat ik hier lees.

 

http://www.truckjournalist.nl/tag/chauffeurstekort/

 

Ik heb besloten de laatste 10-12 jaar van mijn arbeidsleven werkzaam te willen zijn in de transportsector. Wellicht ben ik naief om te denken dat ik best nog wel een kans maakt, al was het maar om het feit dat een eventuele werkgever niet hoeft te investeren in een dure rijopleiding. Hooguit de beruchte code 95 en wellicht nog andere docs. Ook ga ik voor het "waar een wil is, is een weg" principe. Overigens heb ik er wel vertrouwen in al was het maar vanwege het feit dat mijn broer, die zelf al meer dan 32 jaar als beroepschauffeur werkzaam is, onlangs een 58 jarige man als bijrijder op z'n truck heeft gehad ter omscholing naar vrachtwagenchauffeur. Het kan dus wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ter aanvulling op mijn vorige bericht:

 

Ik heb me ook als lid aangemeld bij CF-Banensite. Het verbaast me enorm hoeveel vacatures er zijn en dat werkgevers deze niet gevuld krijgen. Kan iemand me uitleggen waar hier het knelpunt ligt? Werkgever te veeleisend? etc etc. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Natuurlijk het kan altijd wel.

Ligt ook aan je instelling en welke regio je woont.

Maar verwacht er momenteel niet te veel van.

Dat zogenaamde chauffeurstekort wordt al heel lang geroepen, en dat klopt ten dele.

Er moet wat bij vermeld worden: namelijk, er is een tekort aan goedkope chauffeurs.

Maar het kan zo maar zijn, wanneer de economie op stoom komt, dat ze weer volop chauffeurs nodig hebben.

Maar bijv. supermarktdistributie, vooral op zaterdag, wordt altijd wel gevraagd.

 

Dat er momenteel veel vacatures zijn heeft verschillende redenen:

Veel vacatures zijn spookvacatures, als je er op reageert blijkt de vacature er niet (meer) te zijn.

Er zijn nu meer vacatures ivm de aanstaande zomervakanties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Probeer het eens in het speciaal transport.

 

Je hoort van verschillende kanten dat het werk aantrekt en er moeilijk aan goed personeel valt te komen.  

 

Denk niet dat je dat niet kunt of dat het heel moeilijk is, met een beetje logisch verstand kom je een heel eind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Het verstand heb ik wel, Ron, maar ik neem nu een praktisch voorbeeld, ik ben graag elke avond thuis, maar kan waar ik nu woon de wagen nergens veilig wegzetten in de avond.

De meeste verzekeringen eisen dat deze dus achter slot en grendel staan in de nacht.

Begrijpelijk, met dieseldiefstal en ladingdiefstal op het oog.

Dus ik reageer op een vacature die zeg, 100 km ligt van waar ik nu woon.

ik zal altijd dus proberen om reiskostenvergoeding af te dwingen, proberen om dus elke avond thuis mijn wagen te stallen, maar daar dit mag, gemeentelijke verordening, ik dus moet parkeren op een betaald terrein, ik dus ook graag wil zien dat ikzelf deze kosten dus niet wil maken, blijft de vraag over of de werkgever hier allemaal toe bereid is om deze kosten te dragen, terwijl er ook genoeg mensen zonder ervaring in de buurt wonen en geen eisen stellen.

Om elke avond na mijn werk alsnog een uur in mijn auto te zitten in mijn eigen tijd, je kan zeggen, maar dit valt niet onder je rusttijd, dus mag je pas rust maken als je thuis bent, dan gaan je uren pas in, en ook nog op eigen kosten of na onderhandelen met de werkgever, vergoed, dan zou ik zelf ook als baas denken, liever niet dan wel, om zoiets allemaal te regelen, in goede banen, rekening te houden met de reistijd van deze werkgever, etc..dan zou ik ook als werkgever zeggen:

Sorry, we hebben iemand anders voor deze functie.

 

Kijk Ron, het is toch bezopen dat er sprake is vanuit onze regering dat we dan maar moeten verhuizen naar de plek waar werk is, in ons kikkerlandje waar je dus van A naar B rijd binnen 4,5 uur en je heel Nederland hebt gezien.

Onder het motto, dat is goedkoper voor de werkgever, de filedruk, etc.

Mensen uit de MOE-landen wel verhuizen om zeg 2000 km verderop beter werk te kunnen vinden, op eigen kosten, kan ik begrijpen, maar dat men hier dus maar je hele basis moet opgeven om in dit kleine landje aan een baan te komen vind ik een beetje abnormaal.

 

Ik, en net als vele anderen, hebben een goede CV, genoeg ervaring, maar zijn niet bereid om dus op eigen kosten het hele land te overbruggen om aan het werk te kunnen gaan.

Verhuizen dan maar?

Zou jij alles opgeven wat je hebt opgebouwd waar jij nu gelukkig bent om ergens anders een bestaan op te bouwen, wetende dat je dus maar verkast voor maar ruim 200 km ?

Je kinderen dus wegrukken uit hun omgeving ?

Deze factoren worden onderbelicht waarom mensen dus weigeren om elders werk te aanvaarden.

Maar ik vind wel dat zulke aspecten wel meespelen.

 

En hierin moeten we ook nog concurreren tegen MOE-Landers die dus de vrijheid hebben gekozen om hun hele hebben en houden achter te laten voor een betere toekomst en gewoon zich settelen, waar het hun uitkomt.

Dus niks negatiefs ten opzichte van deze mensen, maar gewoon bekeken vanuit een Nederlands oogpunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

 

Zou jij alles opgeven wat je hebt opgebouwd waar jij nu gelukkig bent om ergens anders een bestaan op te bouwen, wetende dat je dus maar verkast voor maar ruim 200 km ?

 

 

Als het aan mij had gelegen had ik allang al weg geweest uit Nederland. Maar mijn partner ziet het niet zitten. Ik denk dat mijn beide kinderen het wel zouden willen.

 

Maar even iets anders, ik ben van mening dat als je geen werk zou hebben je alles moet aanpakken. ook als het toevallig niet iets is naar je zin of dat het net te ver is. En jij wil iedere avond thuis zijn? Maar als je nou geen werk zou hebben en je kunt een baan krijgen waarbij er wel overnachtingen in zitten, weiger je die dan? Of als je thuis zit en je krijgt een baan aangeboden waarbij je elke dag een uur reistijd heb, weiger je die dan....

 

Ik zou niet weigeren. Deels omdat ik er een bloedhekel aan heb op mijn hand op te moeten houden en deels omdat ik van mening ben dat je vanuit werk makkelijker ander werk vind.

 

Voor mij zouden jou voorbeelden dus geen reden (mogen) om een baan te weigeren als je thuis op de bank zat....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat ik me vooral afvraag is het volgende. Wanneer je kiest om in de transportsector werkzaam te zijn neem ik aan dat je beslist geen 9 - 5 mentaliteit mag hebben en als je ervoor kiest internationaal te gaan rijden je gewoon niet iedere avond lekker bij je gezinnetje kunt zijn. Dat zijn dus bewuste keuzes die je maakt. Wanneer ik sommige reacties binnen deze threat lees heb ik de indruk dat sommige geen echte vrachtwagenchauffeur zijn. Je moet gewoon een bepaalde mentaliteit hebben om geschikt te zijn als chauffeur.

 

Dan het salarisniveau... Tja als ik zo naar de verloningen kijk wat b.v. Randstad biedt zou ik ook liever in de bijstand blijven.als ik niet zou beschikken over de juiste mentaliteit. Wat is nu belangrijker? Plezier in het vak of een rijkelijk gevulde portemonnee. Het gaat dus om je instelling. Wanneer het me lukt, en ik ga ervoor, weet ik dat ik als chauffeur nooit mijn laatste salarisniveau zal halen. Wat ik wel weet is dat wanneer ik op "de bok" zit dit mijn keuze is en dat ik dat als doel gesteld heb daar rijden me toch wel in het bloed zit en er ook feeling voor heb, al zeg ik dat zelf. ha ha...Goed, zoals ik al zei, ik heb me leeftijd niet mee, maar daar laat ik me niet door ontmoedigen om er niet voor te gaan. Ik zal ook niet gefrustreerd raken als ik mijn doel niet haal. Gewoon omdat ik alles nog steeds in de juiste context kan inzien.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden