[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

hoe zit het nu


Gast rik bos

Recommended Posts

je hebt bij het CCV diploma twee soorten namelijk het van de beroepsgoederen en van het personen transport.

is dit bij code 95 ook zo dus dat als je de 35 uur goederen erop hebt dat je alleen maar goederen mag rijden en geen personen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst Vandaag, 8:29

je hebt bij het CCV diploma twee soorten namelijk het van de beroepsgoederen en van het personen transport.

is dit bij code 95 ook zo dus dat als je de 35 uur goederen erop hebt dat je alleen maar goederen mag rijden en geen personen.

 

 

Geachte code 95 hoef je maar 1 maal te halen in welke sector van transport/personen vervoer je dat doet is aan u,  mits je de benodigde rijbewijzen daar voor hebt.

Dus heb je rijbewijs  A tot en met D  dan mag u kiezen hebt u code 95 behaald in een van de 2 sectoren dan is het geldig voor bijde zowel transport als personen vervoer... de keuze is aan u hoe u de code 95 op uw rijbewijs krijgt...

 

Mvg Moontje.... code 95 bezitster

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt.

Voor rijbewijs D moet je de code 95 op je rijbewijs hebben, voor 10 september 2015

Voor rijbewijs C moet je de code 95 op je rijbewijs hebben, voor 10 september 2016

 

Al langer in bezit rijbewijs C of D?

Rijbewijs C
Alle houders van een rijbewijs C, afgegeven vóór 10 september 2009, krijgen in hun eerste periode van verplichte nascholing geen vijf, maar zeven jaar de tijd om aan de nascholingeis van 35 uur te voldoen. Dit betekent dat u uiterlijk op 10 september 2016 een geldige code vakbekwaamheid op het rijbewijs moet hebben. Deze geldt dan tot 10 september 2021.

Rijbewijs D
Alle houders van een rijbewijs D, afgegeven vóór 10 september 2008, krijgen in hun eerste periode van verplichte nascholing geen vijf, maar zeven jaar de tijd om aan de nascholingeis van 35 uur te voldoen. Dit betekent dat u uiterlijk op 10 september 2015 een geldige code vakbekwaamheid op het rijbewijs moeten hebben. Deze geldt dan tot 10 september 2020.

Bron: http://www.cbr.nl/11112.pp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Ik heb nu 35 uur bijscholing. Van die 35 uur heb ik 1 keer 7 uur veilig werken met gevaarlijke stoffen ( brandje blussen etc.) worden deze 7 uur gezien als praktijk uren ?

Heb nl brief van CBR gekregen met overzicht behaalde nascholingsuren code 95. Maar daar is niet duidelijk in te lezen wat nu precies praktijkuren zijn. Heb 5 x 7 uur bijscholing gehad dus wel 35 uur totaal. Wie weet hoe het zit ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je kunt inloggen met je Digid op https://mijn.cbr.nl

 

Hier klik je op resultaten. Achter de gehaalde cursus staat of het theorie of praktijk is.

 

Rijtje ziet er ongeveer zo uit:

 

Digitale tachograaf -  12 november 2012 Theorie  

Communicatieve vaardigheden -  13 november 2013 Theorie  

Rijvaardigheid inclusief HNR met vrachtauto - 14 november 2013 Praktijk

Lading zekeren - 15 november 2013 Theorie  

Basiscursus vorkheftruck Herhaling - 16 november 2013 Theorie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb nu 35 uur bijscholing. Van die 35 uur heb ik 1 keer 7 uur veilig werken met gevaarlijke stoffen ( brandje blussen etc.) worden deze 7 uur gezien als praktijk uren ?

Heb nl brief van CBR gekregen met overzicht behaalde nascholingsuren code 95. Maar daar is niet duidelijk in te lezen wat nu precies praktijkuren zijn. Heb 5 x 7 uur bijscholing gehad dus wel 35 uur totaal. Wie weet hoe het zit ?

 

Na een rondje surfen langs de diverse opleiders, kom ik tot de conclusie dat de veilig werken met gevaarlijke stoffen wordt gezien als theorie cursus. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

dilemma,,, mijn rijbewijs verloopt op 24-12-2014  ik heb nu 4 x 7 uur curcus gehad dus 28 uur,  mn laatste benodigde 7 uur krijg ik tussen kerst en nieuwjaar geregeld door mn werkgever, dus krijg mn code 95 er niet op (komt slecht uit die laatste curcus, te laat) wat is wijs laat ik mn rijbewijs verlopen een week of 2/3, dat zijn net de weken rond de feestdagen ben dan toch al veel vrij neem er zonodig wat vrijedagen bij zodat ik niet vrachtwagen hoef te rijden. dan heb ik begin 2015 een nieuw rijbewijs met code 95.

dat leek mij tot voor kort verstandig. code 95 en rijbewijs lopen dan ook mooi gelijk.

 

maar nu heb ik pas te horen van mn werkgever.. (wij krijgen elk jaar dus 1 keer per jaar 1 x 7 uur curcus tussen kerst en nieuw.)   dat de curcus van 1015 gaat vervallen de reden die hij opgeeft is,,   want je hoeft pas in sept 2016 de code op je rijbewijs te hebben. en aangezien ik en mn colega,s, dec 2014 de benodigde 35 uur gehad hebben.

 

dit betekent dus als ik begin 2015 mn mooi gelijklopende rijbewijs met code 95 heb ,,   er over 5 jaar weer een probleem heb want als ik dan mn rijbewiis moet verlengen kom ik weer 7 uur curcus te kort.

 

nu denk ik,, om het een beetje te gelijk te laten lopen (anders blijf je bezig met verlengen vernieuwen en bijschrijven), mn rijbewijs nu maar gewoon op tijd te verlengen dus voor 24-12-2014 de code 95 pas bij te schrijven op het laatste moment net voor sept 2016 zo dat ik iet in de problemen kom met telkens 7 uur curcus te kort te komen met verlenging rijbewijs,,     tja word ingewikkeld en lastig  gemaakt om chauffeur te blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lijkt mij ook het beste om het gelijk te laten lopen per september 2016.

Je zit er nu toch zowat 1 3/4 jaar voor, en dan zit je in 2019 inderdaad weer krap.

Je kunt ook niet alvast met de volgende code 95 beginnen in 2015, je moet echt wachten tot na september 2016.

Anders tellen de cursus uren voor deze periode mee.

Je kunt dus niet even vooruit gaan werken, zogezegd.

Anders zou je bijv volgend jaar even 35 uur cursus erbij doen, en zou je de code 95 tot 2021 hebben.

Dat kan dus niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat je nu niet kan beginnen voor de volgende periode gaat volgens mij niet helemaal op, zodra je het laat bijschrijven op je rijbewijs gaat de nieuwe periode in, alleen haal je wel de hele code naar voren, je hoeft het nu pas in september 2016 te hebben, maar als je het in 2014 laat bijschrijven heb je het er op staan tot 2019, en kun je met de nieuwe cursussen beginnen, of het verstandig is is een tweede.

 

En als je volgend jaar even extra 35 uur voor de code doet heb je inderdaad als je in september 2016 de code laat bijschrijven de code tot 2021, en ben je die extra 35 uur kwijt en mag je daarna weer beginnen voor de nieuwe periode tot 2026. :D :D :D :D

 

 

@A chauffeur, waarom niet nu je rijbewijs vernieuwen, heb je ook geen kans dat de code er op komt, of in conclaaf met je werkgever gaan, hij hoort het allemaal te betalen, ook het extra vernieuwen van je rijbewijs.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat je nu niet kan beginnen voor de volgende periode gaat volgens mij niet helemaal op, zodra je het laat bijschrijven op je rijbewijs gaat de nieuwe periode in, alleen haal je wel de hele code naar voren, je hoeft het nu pas in september 2016 te hebben, maar als je het in 2014 laat bijschrijven heb je het er op staan tot 2019, en kun je met de nieuwe cursussen beginnen, of het verstandig is is een tweede.

 

En als je volgend jaar even extra 35 uur voor de code doet heb je inderdaad als je in september 2016 de code laat bijschrijven de code tot 2021, en ben je die extra 35 uur kwijt en mag je daarna weer beginnen voor de nieuwe periode tot 2026. :D :D :D :D

 

 

@A chauffeur, waarom niet nu je rijbewijs vernieuwen, heb je ook geen kans dat de code er op komt, of in conclaaf met je werkgever gaan, hij hoort het allemaal te betalen, ook het extra vernieuwen van je rijbewijs.

ja precies omdat mn werkgever mn planning in war gooit doordat ie in 2015 geen cuscus van 7 uur aanbiedt,  kan ik net zo goed vandaag of morgen mn rijbewijs op tijd gaan verlengen in ieder geval voor 24-12-2014,  medisch keuren kan bij onze bedrijfarts, zijn geen kosten voor mij aan, het formulier wat je kan halen bij gemeente word ook vergoed, nee het rijbewijs verlengen/vernieuwen de kosten daarvan worden niet vergoed door het baasje de rest wel dus!   ga dat dan ook maar doen , kan nog rustig aan doen heb nog tijd genoeg , kan alvast bij gemeente zo,n formulier halen,  moet dan dacht ik wel binnen 3 maanden gaan medisch keuren 3 maanden geldig (weetnietzeker) maar als je dan gekeurd bent  heb je een jaar de tijd om rijbewijs teverlengen  tja het is allemaal een heel gedoe maarja het zal wel wennen.

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

Nee het rijbewijs is en blijft voor je zelf

Iets ongelukkig uitgedrukt, ik bedoel de meerkosten zoals de keuring en de eigen verklaring, tenminste die zijn elke keer nog voor mij betaald door de werkgevers.

 

@A chauffeur, en dat moet nu allemaal elke 5 jaar, voorheen om de 10 jaar, gelukkig hoef je nu maar 1 keer in de 10 jaar voor een nieuwe ID kaart en/of paspoort, dus dat heft elkaar weer een beetje op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat je nu niet kan beginnen voor de volgende periode gaat volgens mij niet helemaal op, zodra je het laat bijschrijven op je rijbewijs gaat de nieuwe periode in, alleen haal je wel de hele code naar voren, je hoeft het nu pas in september 2016 te hebben, maar als je het in 2014 laat bijschrijven heb je het er op staan tot 2019, en kun je met de nieuwe cursussen beginnen, of het verstandig is is een tweede.

 

En als je volgend jaar even extra 35 uur voor de code doet heb je inderdaad als je in september 2016 de code laat bijschrijven de code tot 2021, en ben je die extra 35 uur kwijt en mag je daarna weer beginnen voor de nieuwe periode tot 2026. :D :D :D :D

 

 

Nee, dat is niet zo.

Je kunt niet de code 95 naar voren halen:

 

Meer nascholing gevolgd dan nodig?

Wanneer u meer nascholingsuren heeft gevolgd dan de verplichte 35 uur, dan vervallen deze extra gevolgde uren zodra uw code 95 verlengd wordt. U kunt deze zogenoemde meer-uren niet opsparen voor een volgende nascholingsperiode.

Vanaf welke datum kunt u beginnen met het opbouwen van (nieuwe) nascholingsuren voor de volgende periode van nascholing?

  • Als u voor 10 september 2008 al een rijbewijs D / 10 september 2009 al een rijbewijs C had, en code 95 staat al op uw rijbewijs dan mag u vanaf 10 september 2015 (D)/ 10 september 2016 © weer nascholing gaan volgen voor de volgende periode.
  • Als u uw rijbewijs D ná 10 september 2008 of uw rijbewijs C ná 10 september 2009 heeft behaald en code 95 staat al op uw rijbewijs, dan kunt u weer beginnen vanaf ‘einddatum van de code 95 op uw rijbewijs minus 5 jaar’.
  • Mocht u in het bezit zijn van rijbewijs C en D met verschillende einddata code 95 op uw rijbewijs, hanteer dan de dichtstbijzijnde einddatum minus 5 jaar.

(Bron: CBR http://www.cbr.nl/11112.pp)

 

Dus als je de code 95 er nu in 2014 bij laat schrijven, is deze geldig tot 10 september 2021 en niet tot 2019.

Zou je een nieuwe cursus doen van bijv. 12 t/m 16 september 2016, dan is de code 95 geldig tot 10 september 2026

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, dat is niet zo.

Je kunt niet de code 95 naar voren halen:

 

Meer nascholing gevolgd dan nodig?

Wanneer u meer nascholingsuren heeft gevolgd dan de verplichte 35 uur, dan vervallen deze extra gevolgde uren zodra uw code 95 verlengd wordt. U kunt deze zogenoemde meer-uren niet opsparen voor een volgende nascholingsperiode.

Vanaf welke datum kunt u beginnen met het opbouwen van (nieuwe) nascholingsuren voor de volgende periode van nascholing?

  • Als u voor 10 september 2008 al een rijbewijs D / 10 september 2009 al een rijbewijs C had, en code 95 staat al op uw rijbewijs dan mag u vanaf 10 september 2015 (D)/ 10 september 2016 © weer nascholing gaan volgen voor de volgende periode.
  • Als u uw rijbewijs D ná 10 september 2008 of uw rijbewijs C ná 10 september 2009 heeft behaald en code 95 staat al op uw rijbewijs, dan kunt u weer beginnen vanaf ‘einddatum van de code 95 op uw rijbewijs minus 5 jaar’.
  • Mocht u in het bezit zijn van rijbewijs C en D met verschillende einddata code 95 op uw rijbewijs, hanteer dan de dichtstbijzijnde einddatum minus 5 jaar.

(Bron: CBR http://www.cbr.nl/11112.pp)

 

Dus als je de code 95 er nu in 2014 bij laat schrijven, is deze geldig tot 10 september 2021 en niet tot 2019.

Zou je een nieuwe cursus doen van bijv. 12 t/m 16 september 2016, dan is de code 95 geldig tot 10 september 2026

begrijp ik het goed,,  dus mijn rijbewijs moet verlengt/vernieuwd worden voor 24-12-2014 , dan heb ik code 95 er nog niet op,,, de 35 benodigde curcus uren heb ik pas een maand later begin 2015

dus als ik wacht met bijschrijven van de code 95 op mn rijbewijs  tot na 16 sept 2016 of de gok neem  dat ik het bijv nog iets later laat bijschrijven bijv: januarie 2017  is de code95 geldig tot 2026, nou da,s dan mooi hoef ik aleen nog even aankomende december 2014  de benodigde 7 uur te doen en daarna heb ik 9 jaar de tijd voor de volgende 35 curcus uur,   (maar volgens mij klopt er hier iets niet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee dat klopt niet, je hebt dan code 95 tot 2021 ipv 2026, je kan dan weer beginnen met de code voor 2021 tot 2026, maar wat ik nu niet begrijp, je moet je rijbewijs bijvoorbeeld in 2015 laten verlengen, die is nu nog maar 5 jaar geldig ipv 10 jaar, waarom laten ze die code 95 dan niet gelijk lopen als je dat wilt.

Nu verleng je je rijbewijs in 2015, moet je in 2020 weer verlengen, maar dan komt de code er tot 2021 op als ik het goed begrijp, of word de code dan verlengt mits je de uren hebt gemaakt tot 2026, of moet je in 2016 nog een keer je rijbewijs vernieuwen voor de code???

 

Ik had namelijk begrepen dat de code gelijk zou gaan lopen met je rijbewijs, bij mijn oude werk waren er een aantal die eind 2015 en begin 2016 de rijbewijs moeten verlengen, men heeft toen gekozen voor een complete cursus zodat men de uren allemaal heeft, zodat men niet onnodig extra het rijbewijs moest verlengen, de bedoeling was om in 2019 dit weer te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ja voorzover ik het weet, is dat als je  je rijbewijs verlengt/vernieuwd in 2015 dus 5 jaar later weer vernieuwd 2020 en de code 95 is tot  2021 geldig, komt dat er weer gewoon op te staan dus een jaar later moet je weer (mits je de 35 uur hebt) je rijbewijs vernieuwen om de code 95 bij teschrijven,  je moet zelf maar zien hoe je het gelijk getrokken krijgt dat is mij gezegd op zo,n curcus.  dus je blijft wel bezig zo,,   ik vind het ook vreemd,,,   en als je aan het loket bij de gemeente vraagt  hoe kan ik dit het beste doen weten zij geen antwoord  zij zeggen neem maar contact op met het c.b.r.

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek

ik heb de 35 uur al lang op zak, mijn rijbewijs is geldig tot 2021. Ik laat niets bijschrijven. Ik heb een brief (van het CBR bij mij in mijn tas, waarop staat welke cursus ik op welke datum gedaan heb. Ik kan dus aantonen dat ik de 35 uur scholing gedaan heb. In 2021 koop ik wel weer een nieuw rijbewijs als ik zin heb, zal tegen die tijd wel aardig met pensioen zijn verwacht ik

bewerkt door henk driehoek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ja voorzover ik het weet, is dat als je  je rijbewijs verlengt/vernieuwd in 2015 dus 5 jaar later weer vernieuwd 2020 en de code 95 is tot  2021 geldig, komt dat er weer gewoon op te staan dus een jaar later moet je weer (mits je de 35 uur hebt) je rijbewijs vernieuwen om de code 95 bij teschrijven,  je moet zelf maar zien hoe je het gelijk getrokken krijgt dat is mij gezegd op zo,n curcus.  dus je blijft wel bezig zo,,   ik vind het ook vreemd,,,   en als je aan het loket bij de gemeente vraagt  hoe kan ik dit het beste doen weten zij geen antwoord  zij zeggen neem maar contact op met het c.b.r.

Dus met andere woorden, je krijgt het nooit voor elkaar om dat samen te laten lopen, de code 95 is geldig vanaf 10 september als ik het goed heb, en de gemeente geeft dat roze kaartje uit op de dag van afgifte, dus moet jij maar gaan gokken wanneer je dan dat pasje op de 10 de krijgt, en als dat op een zaterdag of zondag valt heb je helemaal pech, dan zouden we toch naar een chauffeurspas systeem toe moeten, ingaande op de dag na dat de oude is afgelopen om 24 uur s'nachts.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je zult het misschien niet op de dag af gelijk kunnen laten lopen.

Maar hooguit een maandje verschil, moet wel kunnen.

Over het algemeen wacht je niet met de het laatste deel cursus code 95, tot de laatste maand neem ik aan.

Je bent nu eenmaal overgeleverd aan instanties zoals het CBR e.d.

Dan kun je beter ervoor zorgen dat alles een halfjaar, voor de verloopdatum van de code 95 of je rijbewijs, in orde is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou ik doe niet moeilijk, ik laat in september vroegtijdig mijn rijbewijs verlengen, maar nu ontvang ik mijn rijbewijs op 9 september, ik begrijp daar uit dat code 95 er dan nog niet op komt te staan want die gaat pas 10 september in, maar na 10 september ben ik dan strafbaar omdat het er niet op staat.

Let wel, dat zijn niet mijn woorden, maar hetgeen ik uit het verhaal opmaak, ik wil bijvoorbeeld 9 september mijn rijbewijs hebben en volgende keer op 5 september, en dan wel met de nieuwe code tot 2026 er op, die eerste cursus heb ik allang compleet, zelfs 7 uur teveel omdat men wilde dat ik ook alles deed, en ja ik weet dat ik die uren voor niks heb gedaan, maar toch ook weer niet, de uren zijn betaald en het eten was lekker.

En voor 2026 ben ik ook vroeg genoeg om de boel voor elkaar te hebben, daar zorg ik wel voor.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden