[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Gewijzige inhaalverboden in NL


Gast mhkamp

Recommended Posts

  • Forumlid

niet harder dan 83 en kwam niet verder dan 1 op 3.3(en die week had ik ook nog eens veel lege km's). Rij nu weer gewoon zo hard als ik zelf wil en rol uit op een manier dat het overige verkeer er geen last van heeft en haal 1 op 3/3.1.

Ik rij veel Saint Paul e.o. en heb daarnaast een hoop stationair uren voor de weekenden (accu's blijven bijzonder slecht imho).

De retourvrachten zitten redelijk dicht in de buurt.

Verder de 28 ton vrachten melk en permeaat en tussendoor de koppelvrachtjes van 30 ton.

Ik zit gemiddeld aan de 3.26 - 3.28 en doe ik niet verschrikkelijk mijn best (even berekend over de laatste 12.500 km).

Dat is dus 30.6 - 30.4/100 als je de andere aanduiding gebruikt.

Over het gehele leven van start tot nu zitten we aan de 3.15 over ruim 50.000 km.

Brandstof is zich nog steeds aan het verbeteren, hoe langer we ermee rijden, zo ook het ad-blue verbruik.

Denk dat we binnenkort toch aan de 30/100 gaan komen gemiddeld.

Ik zie wel verschil in het 80 en 83 rijden, al is het één of twee tienden, het maakt verschil.

Als ik harder ga rijden dan gaat het verbruik ook omhoog bij onze trekker.

Wellicht heeft de rijstijl vanaf de start er ook wat mee te maken, geen idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
  • Forumlid

Ach ja 80 is prachtig toch, we worden per uur betaald, tenminste de meeste en we zijn toch niet op de vlucht, altijd dat gejakker daar is het hier veel te druk voor. :ja: :ja: :ja: :ja:

Zegt degene die zo weer de cc op 90 km/h zet richting de grens, s'nachts is er toch weinig toch geen verkeer. :D :D :D

 

Na 4 jaar 90 te hebben gereden rij ik sinds een aantal weken regelmatig 83, en zo nu en dan toch weer even 90.

Precies zoals je aangeeft, in dit kikkerlandje is het veelste druk op de weg en het zal alleenmaar drukker worden helaas.

En aangezien dit land bekend staat om het feit dat er tienduizend en 1 af-en-toe ritten op de snelwegen zijn heeft het eigenlijk geen nut meer.

Heb je net een stel ingehaald, rij je 2 km weer ''vrij'' komt er een invoegstrook bij en kan je remmen, of weer aan de kant gaan.

En 5 km verderop heb je weer een invoegstrook.

 

Het is alleen merkwaardig dat mijn verbruik nu ik 83 rij naar de 1:3,4 is gegaan.

Dit was namelijk 1:3,9 ( volvo FH3 420 eev AUT 2010 ).

Gemiddeld ladinggewicht 26 ton.

 

In de zomer rijdt een wagen zuiniger, dat weet ik, maar mijn volvo verbruikt meer als ik langzamer rij.

Heeeeeeel vaag. De ritjes en afstanden zijn gelijk als voorheen.

 

En nu er bijna overal een compleet inhaalverbod is heeft het sowieso bijna geen nut meer om 90 te rijden.

bewerkt door Frank Bahlman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

.................

Het is alleen merkwaardig dat mijn verbruik nu ik 83 rij naar de 1:3,4 is gegaan.

Dit was namelijk 1:3,9 ( volvo FH3 420 eev AUT 2010 ).

.............

 maar mijn volvo verbruikt meer als ik langzamer rij.

 

Bij welk toerental rijdt je auto 83 of 90  ? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij ons werden 2 Daf's 85 gekocht, één geleverd in '96 en de mijne in '97.

De eerste was nog Euro 0 de tweede Euro 2

De eerste kon terugzakken tot 1100 t/pm, bij de Euro 2 lag het max koppel  op een hoger toerental.

Hoger dan het toerental bij kruissnelheid, na een paar maanden wist ik het wel leeg in 8 hoog, geladen reed ik in 8 laag (prise direkt)

Bij het kleinste viaduct zakte dat ding anders minimaal 5km/u terug, maaaar wel Euro 2.

Als je nu te motor laat optimaliseren gaat het er vooral om om het max koppel op een lager toerental te laten beginnen zodat de auto in toeren kan zakken zonder terug te hoeven schakelen.
 

Bij de nieuwe Volvo's ligt het optimale toerental voor de meeste type's tussen de 1050 en 1300 t/pm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Opgaaf van Volvo zelf Jan, maximaal is wat anders als optimaal, het gaat dan over het specifieke verbruik.

Bij Daf zijn die gegevens wel (makkelijker?) te vinden in gram per Kilowattuur.

Bij oude motoren was er het "ei"diagram koppel liep terug en vermogen nam toe en waar die elkaar kruisten was het goede (eivormig) gebied.

Nam je toerental af, liep het koppel op nam dat toerental toe nam ook het vermogen toe.

Moderne motoren hebben een vlakke koppelkromme (kromme hoe zou dat komen).

En er wordt gekeken naar het verbruik per geleverd kilowattuur in gram brandstof.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Opgaaf van Volvo zelf Jan,

Ook volgens de laptop van Terberg toen ze "mijn" auto eens een middag hebben gehuurd om diverse meetwaarden te kunnen gebruiken als voorbereiding op het hele Euro 5 gebeuren.

 

Was best wel een interessante, maar heel lange middag om eens mee te maken.

Heb toen zelfs nog een uitdraai van diverse motordata gekregen van die heren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Bij welk toerental rijdt je auto 83 of 90  ? 

 

 

83 = 1250

90 = 1350

 

Dat hij nu meer verbruikt tijdens langerzamer rijden zou te maken hebben met het aanleren van de wagen in het begin, snachts lekker doorrijden met 90.

 

Ik heb namelijk 8 maanden lang alleen bloemen gereden, oftewel bijna geen gewicht in de trailer.

En daarna kwamen uit het niets de +/- 26 ton vrachten die ik moest sleuren.

 

Althans.. volgens een Collega en een monteur.

 

Ik vindt het nog steeds een raadsel.

bewerkt door Frank Bahlman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijne loopt met 90 km/u 950 toeren

Sent from my iPhone using Tapatalk

950rpm bij 90km/u :confused:

Heb je er een diff van een touringcar onder zitten Arne?

Ik heb vroeger met zo'n project gereden, was een Daf 3600.

Hij trok voor geen meter maar met een klein vrachtje in de trailer liep hij als de brandweer.

Hij liep ruim de 125 op de klok voorbij.

bewerkt door marco555
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden