[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Diverse vragen


klotskop

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Forumlid

ik heb een vraag betreft de rijtijd wat ik deze week mee maakte.

 

had een rit belgie,  maar mede omdat ik zoveel file,s had kon ik het niet redden om binnen de 10 rijuren thuis te komen, aangezien wij eigenlijk elke avond thuis zijn omdat s,avonds alle wagens weer geladen worden.

 

ik had al door op de terug weg tussen antwerpen en de grens hazeldonk, dat ik misschien net de grens kon gaan halen veel verder niet, dus heb even gebeld met mn planner en hem op de hoogte gebracht, dat ik dus maar bij de grens zou blijven staan overnachten, dat is verder geen probleem ik heb een goed bed in mn wagen,   maar nee  hij wilde dat ik terug op de zaak kwam en hij zou een collega sturen met een bedrijfsbusje (zonder tacho plicht) dus een anderhalf uur later werd ik gehaald  en gewisseld van auto   dus ik met het busje terug.

 

mijn vraag is mag dit:     heb er 10 rijuren opzitten ,,  en ga dan gewoon overstappen in de baas z,n tijd in het bedrijfbusje zonder tacho plicht  en rij vrolijk ongestraft verder,  zelf denk ik  dit mag niet,  kan iemand mij hier duidelijkheid over geven  b.v.d.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Valkje

De tijd die nodig is om naar de vrachtwagen te reizen wanneer deze zich niet op de standplaats of in de woonplaats van de chauffeur bevind, moet worden gezien als overige werkzaamheden en meestal worden deze uren dus ook betaald door de werkgever.

Dit houd dus ook automatisch in dat in principe pas bij terugkomst op de zaak, dan pas je dagelijkse rust begint.

 

Ik kan nergens een artikel vinden dat men niet mag verder rijden in een bedrijfsauto wat geen tachograaf heeft, dus daar de wetgever dit ziet als overige werkzaamheden, lijkt mij dat dit wel mag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je hebt gelijk Ron, vroeger stond er iets in van "Niet bedrijfsmatig een voertuig besturen" er zijn wat dingen verandert (kijk dan ook eerst pipo :stom:

 

Nu staat er in:

attachicon.gif1.JPG

als je dus "diensttijd" over hebt mag het wel

naar een voertuig rijden begrijp ik (lees ik),,   maar in mijn geval is het zo,,   na 10 rij uren   ,, overstappen in een busje moest onderweg ook nog even 2 adresjes af rijden want die zaten toevallig nog in de bus,  toch vreemd dat het zomaar mag,,  volgens mij is de rijtijden wet er om de chauffeur te beschermen tegen te lang achter het stuur zitten, voor de veiligheid in eerste instantie,  en om niet zomaar overal nog heen gestuurd te worden door de baas, heb gewoon die dag bijna 13 uur voor de baas achter het stuur gezeten en van huis naar werk en werk naar huis samen ook nog is anderhalf uur  dus heb totaal 14 en een half uur achter het stuur gezeten,, goeie tip voor mn planner dan,  dit gaat ie vaker doen het is toch allemaal legaal  een rit meegeven dat je het net niet kan redden binnen de toegestane rijtijd  en  niet ver stranden van de standplaats zodat  het busje niet zover hoeft te rijden naar de gestrande vrachtwagen en voor de terug weg nog een pakjes voor een paar adresje  erin doen zodat die dan nog weggebracht kunnen worden,,  moet wel zeggen slim bekeken van het plannertje,    dit kon wel eens vaker gaan gebeuren  nu  pfff

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Valkje

De wet zegt toch duidelijk dat dit onder overige werkzaamheden valt en dus niet onder rijtijd ?

Dus mag je gerust nog rijden.

 

Dat de TS-er vervolgens nog met de bus van het werk OVERIGE werkzaamheden moet verrichten staat geheel los van de rijtijdenwet.

 

Tachograafplicht geld pas wanneer de maximale toegestane massa van 3500 kg word overschreden.

Meestal als er dus een aanhanger aan te pas komt, de BE combinaties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

lastig is het wel, de een zegt zo de ander weer zo,, tis niet makkelijk om het juiste te doen, t,is  best ingewikkeld, volgens mij weet niemand hoe het nu precies zit incl de politie amtenaar,  en als je wel precies weet hoe de regels zijn en toe moe tpassen   is het erg lastig om je eraan te houden of daar geen foutjes in te maken, constant alles bijhouden in de gaten houden, wat dat betreft is er niks meer aan, en als je heel goed opgepast heb en denkt als je aan gehouden word mij maken ze niks, vinden ze vaak toch wel wat,als ze dat willen,  je hebt met veel teveel verschillende regels te maken rijtijdenwet, arbeidstijdenwet, en in mijn geval een eigen c.a.o, dat weer erg afwijkt  van de transport c.a.o, en dan zeggen ze domme chauffeurs,  nee  dom kan je niet meer zijn als je chauffeur wilt worden, wat mij betreft zijn de regels zo krom als een komkommer.

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is helemaal niet lastig. Je stapt over op een busje, daar hoef je niet je digipasje in te rammen, dus kan je dat de volgende dag verantwoorden als rust. En toch overuren hebben... :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is helemaal niet lastig. Je stapt over op een busje, daar hoef je niet je digipasje in te rammen, dus kan je dat de volgende dag verantwoorden als rust. En toch overuren hebben... :ja:

ja dat snap ik,  maarja ik zit niet te wachten op zoveel overuren, dat hoeft voor mij niet meer, bijv s,avonds 21.30 uur thuis komen  en 3.00 uur weer op,  ik werk om te leven niet andersom,  van dit soort dagen gaat mn lichaam tegen sputtellen,  bedoel aleen  dat die rijtijden wet dan krom is  op deze manier kan je rijuren maken wat je wil. en rijk worden van werken geloof ik allang niet meer in, vooral als je 1 verdiener bent zoals ik.

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Valkje

Al eens gehoord van de optie, Nee, dat doe ik niet ?

Vrees je dan voor je baan ?

 

Ik werk graag en ben echt niet te beroerd om hard te werken, maar we hadden hier ooit eens de discussie over assertief denken, en dat ik dus gewoon Nee zeg om op een zaterdag of zondag te werken voor mijn huidige baas.

Sommige waren het met mij eens, sommige niet, staat iedereen vrij om daar een mening over te hebben.

Ik werk er nog steeds, ondanks mijn Nee, van maandag tot en met Vrijdag weet mijn werkgever namelijk ook wat hij ervoor terug krijgt.

Dat is 200 procent inzet.

 

Je kan je verschuilen achter allerlei regels, argumenten aanbrengen dat het wettelijk niet mag, maar met het woord Nee maak je soms ook een hoop duidelijk,.

Zolang jij ruimte laat voor twijfel, geef je in feite 1 vinger en heb je al voor 99 procent ja gezegd..

Ben je duidelijk in jouw standpunt, weet jouw baas ook waar hij aan toe is.

 

Klinkt moeilijk, maar eenmaal aangeleerd, is het makkelijk om ook eens Nee te zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Al eens gehoord van de optie, Nee, dat doe ik niet ?

Vrees je dan voor je baan ?

 

Ik werk graag en ben echt niet te beroerd om hard te werken, maar we hadden hier ooit eens de discussie over assertief denken, en dat ik dus gewoon Nee zeg om op een zaterdag of zondag te werken voor mijn huidige baas.

Sommige waren het met mij eens, sommige niet, staat iedereen vrij om daar een mening over te hebben.

Ik werk er nog steeds, ondanks mijn Nee, van maandag tot en met Vrijdag weet mijn werkgever namelijk ook wat hij ervoor terug krijgt.

Dat is 200 procent inzet.

 

Je kan je verschuilen achter allerlei regels, argumenten aanbrengen dat het wettelijk niet mag, maar met het woord Nee maak je soms ook een hoop duidelijk,.

Zolang jij ruimte laat voor twijfel, geef je in feite 1 vinger en heb je al voor 99 procent ja gezegd..

Ben je duidelijk in jouw standpunt, weet jouw baas ook waar hij aan toe is.

 

Klinkt moeilijk, maar eenmaal aangeleerd, is het makkelijk om ook eens Nee te zeggen.

precies,  ga ik ook doen, want ze zijn bij ons een beetje de uren van de chauffeurs aan het recht trekken de laatste tijd , ik bedoel met de 48 urige werkweek,  omdat ik en een paar andere bij de groep chauffeurs horen die niet heel veel uren hebben gemaakt  het laatste half jaar ik gemiddeld  8 overuren per week,  maar er zijn er ook die veel te veel uren hebben en aangezien in een half jaar januarie tot julie uitmoet komen op gemidd  48 per week,  krijg ik veel ritten waar je uren mee gaat maken,   dus bijv eerst even een vrachtje in de buurt doen uurtje heen uurtje terug ofzo terug naar de zaak  en dan een redelijk grote rit erachter aan,bijv even naar frankrijk ongeveer 4 uur heen 4 uur terug dus grote kans dat je het niet binnen de toegestane rijuren gaat redden,,die geven ze dus bewust niet aan degene  die al dik in de uren zitten  maar aan mij, maar laat niet met mij sollen,  ik zorg dat ik een tandenborstel bij me heb,   en blijf dan gewoon een nachtje weg,,  ik laat me niet ophalen door het busje haha    maar heb ze dat al duidelijk gemaakt,, ze hebben dat niet graag blijkbaar omdat zij de wagens graag s,avond weer willen volzetten, en misschien zijn ze ook bang om me een nachtvergoeding te geven,,  die is bij ons dacht ik 35,-   pff  dus daar word je niet rijk van heb je nodig om s,avond en smorgen wat te eten daar zal niet veel van overblijven denk ik.   weet niet hoeveel de vergoeding is bij de transport c.a.o.   wij hebben een eigen c.a.o.   eigenvervoer he.

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 het laatste half jaar ik gemiddeld  8 overuren per week,  maar er zijn er ook die veel te veel uren hebben en aangezien in een half jaar januarie tot julie uitmoet komen op gemidd  48 per week,  

 

Niet alle gewerkte uren( dus uren die je baas je moet betalen) tellen mee voor de 48 urige werkweek hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 en misschien zijn ze ook bang om me een nachtvergoeding te geven,,  die is bij ons dacht ik 35,-   pff  dus daar word je niet rijk van heb je nodig om s,avond en smorgen wat te eten daar zal niet veel van overblijven denk ik.   weet niet hoeveel de vergoeding is bij de transport c.a.o.   wij hebben een eigen c.a.o.   eigenvervoer he.

 

Als je van een nachtvergoeding rijk wilt worden moet je geen chauffeur blijven,die OKV is om je kosten te dekken en normaalgesproken moet je daar mee uit kunnen komen,als je er wat van overehoudt is dat meegenomen ,maar moet niet t doel zijn.

 

Transport cao is iets meer: voor volle dagen van huis is t zo iets van 44 euri,maar de eerste en laatste dag is minder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet alle gewerkte uren( dus uren die je baas je moet betalen) tellen mee voor de 48 urige werkweek hoor....

 

??? begrijp niet precies wat je bedoelt  maar ze lieten me een schema zien die goed bijgehouden word ik had vanaf januarie gemidd    48 uur per week  de meeste collega,s   hadden er veel meer   ,,volgens hem mag je op een gemiddelde van 51,4 uur per week uitkomen in een half jaar,,  tja het zal wel dan zij zullen het wel weten,,  ( ik vroeg nog...omdat ik regelmatig overuren omzet in vrijtijd en ook opneem of die ook meetellen  ja die telden gewoon mee,,behalve a.t.v. dagen telden niet mee.

 

Als je van een nachtvergoeding rijk wilt worden moet je geen chauffeur blijven,die OKV is om je kosten te dekken en normaalgesproken moet je daar mee uit kunnen komen,als je er wat van overehoudt is dat meegenomen ,maar moet niet t doel zijn.

 

Transport cao is iets meer: voor volle dagen van huis is t zo iets van 44 euri,maar de eerste en laatste dag is minder.

 

dat heb ik nooit gezegd dat ik rijk wilt worden van een nacht vergoeding,en het doel snap ik ook,  nee en als ik rijk wil worden moet ik geen chauffeur blijven, dat wist ik ook al,,  werk gewoon om dat het mn plicht is voor volk en vaderland en om mn rekeningen te betalen, en omdat ik zo opgevoed ben dat je moet werken voor je brood,  als ik wist hoe ik makkelijk rijk kan worden  was ik alang gestopt

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden