Spring naar bijdragen

Weten we de weg nog?


Recommended Posts

  • Forumlid

Veel te veel regeltjes. Knap dat de transportwereld dit weet te integreren. Gebeurd dit ook in de praktijk?

 

 

De Europese Unie heeft voor ons vastgelegd hoe lang we maximaal mogen rijden en hoe lang we minimaal moeten pauzeren en rusten. Op 11 april 2007 werden de rij- en rusttijden voor het laatst aangepast en opnieuw vastgesteld, in de verordening 561/2006.

De rij- en rusttijden zijn in de Nederlandse wet opgenomen in het Arbeidstijdenbesluit Vervoer.

Rijtijden

  • Maximale aaneengesloten rijtijd: 4,5 uur
  • Maximale dagelijkse rijtijd: 9 uur, 10 uur (tweemaal per week)
  • Maximale wekelijkse rijtijd: 56 uur
  • Maximale tweewekelijkse rijtijd: 90 uur

Rusttijden

  • Minimale dagelijkse rust: 11 uur
  • Gesplitste rust: 3 + 9 uur
  • Minimale verkorte rust: 9 uur (driemaal per week toegestaan; bij dubbele bemannning 9 uur in periode van 30 uur)
  • Minimale wekelijkse rust: 45 uur ononderbroken, mag eenmaal per twee weken worden verkort tot 24 uur; moet voor het einde van de derde week gecompenseerd zijn.

Pauzes

  • Pauze in rijtijden: 45 minuten na 4,5 uur rijden, mag opgesplitst zijn in een onderbreking van tenminste 15 minuten en tenminste 30 minuten (moet in die volgorde).
  • Pauze in arbeidstijd: 30 minuten bij arbeidstijd van tussen de 6 en 9 uur; 45 minuten bij arbeidstijd van 9 uur en langer. Deze pauzes mogen worden opgesplitst in periodes van tenminste 30 minuten.

Voorwaarden nachtarbeid

  • 43 nachten per 16 weken
  • of: 20 uur per 2 weken tussen 00:00 uur en 06:00 uur
  • De maximale arbeidstijd bij nachtarbeid is 10 uur in de periode van 24 uur vanaf het begin van de dienst
  • of: 12 uur mogelijk bij collectieve regeling.


De rij- en rusttijdenregeling geldt alleen binnen de Europese Unie, Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. 

AETR-verdrag
Wanneer de rit voert naar een bestemming in één van de onderstaande landen, zijn de rij- en rusttijden volgens het zogeheten AETR-verdrag van kracht. 

AETR-landen:
Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië/Herzegovina, Kazachstan, Kroatië, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, Servië, Turkije, Turkmenistan of Wit-Rusland 


Rij- en rusttijden AETR

Dagelijkse rusttijd

  • Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust
  • Mag gesplitst worden in 2 of 3 perioden:
  • minimaal 4 ononderbroken uren of (1+3, 3+1 of 2+2 uren), gevolgd door:
  • minimaal 8 ononderbroken uren
  • Verkorte dagelijkse rust: minimaal 9 uur, minder dan 11 uur (compensatie vereist, max. drie keer per week) 
  • Meervoudige bemanning: minimaal 8 uur (periode 30 uur)


Wekelijkse rusttijd

  • Normaal per week: periode van 45 uur aaneengesloten rust
  • Verkorte wekelijkse rust:
  • Op standplaats minimaal 36 uur, mits compensatie
  • Buiten standplaats minimaal 24 uur, mits compensatie


Dagelijkse rijtijd

  • Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks)
  • Normaal: maximaal 9 uur
  • Maximaal 2 x per week: 10 uur


Ononderbroken rijtijd

  • Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten
  • Mag worden vervangen door onderbreking van minimaal 15 minuten (totaal minimaal 45 minuten)


Tweewekelijkse rijtijd

  • Mag niet meer bedragen dan 90 uur

 

Aanvullende bijzonderheden:
Bij een tussentijdse wijziging van de bestemming gelden de bepalingen van de verordening of het AETR-verdrag vanaf de laatstgenoten dagelijkse of wekelijkse rusttijd Bijvoorbeeld: Een chauffeur krijgt vanuit Roermond opdracht een groep toeristen op te halen in Milaan. Tijdens een tussenstop in München hoort hij van het bedrijf dat hij ingezet wordt voor een andere rit: hij moet een groep voetbalsupporters ophalen in Minsk (Wit-Rusland). Op dat moment worden op de gehele rit (van Roermond naar Minsk) de AETR bepalingen van toepassing. 

Wanneer gedurende een week één of meerdere ritten onder het AETR-verdrag worden uitgevoerd, zijn de bepalingen voor de wekelijkse en tweewekelijkse rij- en rusttijd uit het AETR-verdrag op die periode van toepassing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

jullie weten dat ik veel handige dingen voor weinig geld verkoop,

Heb nu in de aanbieding, emmers. Nog geen 50 euro per stuk.

Je zet de emmer op de grond, vult het met water, daar moet je zelf voor zoregen, daarna steek je je hoofd erin. Na een 5 tal minutenn heeft u geen last meer van alle regels.

Voila.....

  • Like 8
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

jullie weten dat ik veel handige dingen voor weinig geld verkoop,

Heb nu in de aanbieding, emmers. Nog geen 50 euro per stuk.

Je zet de emmer op de grond, vult het met water, daar moet je zelf voor zoregen, daarna steek je je hoofd erin. Na een 5 tal minutenn heeft u geen last meer van alle regels.

Voila.....

 

Een zeer gewaarde grapjas ben je zeker ha ha.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En wat was nu eigenlijk de bedoeling van dit "onderricht"  ??

 

Dat u zich als beginnend chauffeur nog vertrouwd moet maken met de rij -en rusttijden prima, maar ik weet even niet goed wat ik met deze informatie aanmoet.

De ervaren chauffeurs hier (denk ik welhaast wel zeker) hoeft u dit alles niet meer uit te leggen.

Wat een onzin.

 

Hoe gaat het overigens met uw pogingen dan toch nog aan de slag te komen als chauffeur ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

jdinverbazing : Gezien de diverse topics over de RTW ven zeker de vergaande uiteenlopende meningen hierover, vind ik de reactie van jouw dat de ervaren chauffeur dit alles al weet een beetje te ver gaan.

De RTW is momenteel een gedrocht van jewelste en zeker niet iedereen kent deze regels uit zijn hoofd.

  • Like 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou ik begrijp hem, ik moet 4.5 uur rijden voordat ik pauze mag nemen. LOL LOL

 

 

 

 

 

Maar op het kopje nachtarbeid ga ik zeer nat, 10 uur ga ik sowieso al overheen, en 43 keer per 16 weken, wat moet ik die andere dagen dan gaan doen. :confused: :confused: :confused:

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast henk driehoek

Tja, ik denk dat je daar absoluut niet alleen in staat. Ook weer zo'n absurde regel. Veel vervoerders/ chauffeurs vertrekken juist vroeg om files voor te zijn, en om voor 11 uur weer veel centrums uit te zijn (ook weer zo'n regel van de overheid). Dan krijg je dit als "beloning"

bewerkt door henk driehoek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

jdinverbazing : Gezien de diverse topics over de RTW ven zeker de vergaande uiteenlopende meningen hierover, vind ik de reactie van jouw dat de ervaren chauffeur dit alles al weet een beetje te ver gaan.

De RTW is momenteel een gedrocht van jewelste en zeker niet iedereen kent deze regels uit zijn hoofd.

 

Tja, zoals altijd heb je hier zeker een punt.

Sowieso zijn er maar een paar chauffeurs die tot op de komma nauwkeurig wèl weten hoe het zit met de rij -en rusttijden.

Mijn opmerking was met name ook ingegeven door de inzending van Marotrans op 8 mei j.l. met pdf bestandjes en al over die zelfde vermalijde rij -en rusttijden.

De inzending van CrashPukkel leek me derhalve wat dubbelop en dus ook wat overbodig.

 

Wat me eigenlijk nog wat meer stoorde aan deze inzending was, dat deze werd gedaan door iemand die zelf nog maar even aan den lijve moet meemaken hoe de naleving ervan door de chauffeur in de praktijk ervaren wordt. Nog moeilijker wordt de naleving ervan wanneer je als uitzendkracht wordt ingezet. De rij -en rusttijden wet gaat namelijk uit van volledige werkweken (40 tot 60 uren , soms meer , per week), zodat deze instructies als een duidelijke richtsnoer fungeren.

Maar ja, als uitzendkracht c.q. flexwerker kun je de ene week wel 60 uur maken maar de week erop wel weer de hele week thuis zitten. Het kan nog erger waarbij je in een week slechts 1 of zeg, 3 dagen mag werken . De hele notie van rij -en rusttijden wordt dan wel danig op de proef gesteld.

En nou niet zeggen dat je na een werkweek van 60 of 70 uur de week daarna , waarin je dan niet wordt ingezet, dan wel kunt gebruiken om je rust te herwinnen.

Het gaat om je inzet van die werkweek zelf natuurlijk. Want ook voor een uitzendkracht of flexwerker geldt natuurlijk hetzelfde principe qua rij -en rusttijden.

Mij is het in die situatie al een aantal malen overkomen dagritten van 14 uren te hebben gehad en de volgende ochtend gewoon weer net zo vrolijk (nou jaaa) om 6 uur aan het dok te verschijnen (gewoon omdat je graag wilt laten zien dat je èn wilt werken èn in de hoop dat jouw inzet tot positieve resultaten zullen leiden).

Evengoed voelde ik mij na zulke dagen wel gesloopt. Die ervaringen zullen , denk ik , veel chauffeurs met mij kunnen delen.

Zo zullen ook vele collega's met mij de ervaringen kunnen delen dat we heel creatief die rij -en rusttijden proberen te manipuleren. Het laden en lossen bv. waarbij wij de tacho dan maar even op 'rust' zetten om dan daarna de rit te vervolgen met de boterhammen op schoot en de kop koffie op de console.

Maar rust ??

Neee, je was mooi op tijd en dat was en is wat telde.

Tot morgen !!

  • Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, ik denk dat je daar absoluut niet alleen in staat. Ook weer zo'n absurde regel. Veel vervoerders/ chauffeurs vertrekken juist vroeg om files voor te zijn, en om voor 11 uur weer veel centrums uit te zijn (ook weer zo'n regel van de overheid). Dan krijg je dit als "beloning"

Sterker nog, ik vertrek eigenlijk altijd laat, de meeste keren rond een uur of 21 tot vroeg in de ochtend, ons werk brengt met zich mee dat we het in de nacht moeten doen, ook voor het dierenwelzijn waar de partij voor de dieren zo voor vecht.

Zodra het licht word vliegen de kuikens met zijn allen op een hoop, en de onderste stikken dan, als het donker is blijven ze rustig op hun plekje zitten, maar de Baas betaald mocht het fout lopen, ik heb alleen nog nooit gehoord dat er voor beboet is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

jullie weten dat ik veel handige dingen voor weinig geld verkoop,

Heb nu in de aanbieding, emmers. Nog geen 50 euro per stuk.

Je zet de emmer op de grond, vult het met water, daar moet je zelf voor zoregen, daarna steek je je hoofd erin. Na een 5 tal minutenn heeft u geen last meer van alle regels.

Voila.....

 

Zit je nou mij handel te verzieken, zijn jou emmers wel gekeurd voor gebruik in de EU (CE) Ik verkoop ze namelijk voor 70 euro :p

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Tja, ik denk dat je daar absoluut niet alleen in staat. Ook weer zo'n absurde regel. Veel vervoerders/ chauffeurs vertrekken juist vroeg om files voor te zijn, en om voor 11 uur weer veel centrums uit te zijn (ook weer zo'n regel van de overheid). Dan krijg je dit als "beloning"

Er zijn ook chauffeurs die om 5 voor 5 vertrekken en dan gelijk de "baas" een berichtje sturen dat ze die dag kaar 10 diensturen mogen maken.

Eerlijk waar, dit is hier ooit eens geplaatst door een zeer gewaardeerd forumlid, over regelneukers gesproken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

En nou niet zeggen dat je na een werkweek van 60 of 70 uur de week daarna , waarin je dan niet wordt ingezet, dan wel kunt gebruiken om je rust te herwinnen.

 

 

Dan heb je weinig begrepen van de wetgeving,EU 561/2006.

A-

Er zijn hier geen werkweken,je hebt een periode van 6 x 24 uur,die op iedere dag van de week op ieder uur van de dag kan beginnen.( na het voltooien van een wekelijkse rust)

 

B-

En in de week dat je niet word ingezet kun je dus wel je rust" herwinnen"je weet dat je ,na 6 periodes van 24 uur een wekelijkse rust,dus geen weekend rust,moet maken?? 

 

Nadat je een wekelijkse rust van 45 uur( of 24 uur ) gemaakt hebt breekt er weer een periode van 6 x 24 uur aan waarin je je werk kunt doen.

Je kunt ook de dagen dat je niet opgeroepen word je uren kompenseren die je tekort geust hebt in de voorgaande weken( 45 -24  uur

 

Het enige wat wel per kalenderweek gerekend word zijn je rijuren;per week max 56 uur en per twee weken max 90 uur.

Vooral een oproepkracht zal dezeregeliong ten volle kunnen benutten,deze heeft dikwijls geen vaste auto en als je voor een goede planner rijdt is dit een prachtige gelegenheid om relaxt met de regels om te gaan.

 

Natuurlijk is de hele wetgeving EU 561/2006 niet een van de gemakkelijkste dingen in het leven van een chauffeur,maar wie zegt dat er helemaal niet mee te werken is overdrijft behoorlijk.

Verdiep je er eens in ,hier op het forum staan tig postings waarin het luid en duidelijk uitgelegd word,de posting van T.S. voegt hier niks aan toe,dat is"schnee von gestern"

 

En als je van een wet,ook deze,maximaal gebruik wilt maken en alles er uit wilt halen, zul je moeten weten wat er in staat.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er zijn ook chauffeurs die om 5 voor 5 vertrekken en dan gelijk de "baas" een berichtje sturen dat ze die dag kaar 10 diensturen mogen maken.

Eerlijk waar, dit is hier ooit eens geplaatst door een zeer gewaardeerd forumlid, over regelneukers gesproken.

En als die baas/planner dan zijn zaakjes voor elkaar heeft wet deze ook dat dat niet waar is;hij mag 10 arbeidsuren maken,das heel wat anders dan 10 diensturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan heb je weinig begrepen van de wetgeving,EU 561/2006.

A-

Er zijn hier geen werkweken,je hebt een periode van 6 x 24 uur,die op iedere dag van de week op ieder uur van de dag kan beginnen.( na het voltooien van een wekelijkse rust)

 

B-

En in de week dat je niet word ingezet kun je dus wel je rust" herwinnen"je weet dat je ,na 6 periodes van 24 uur een wekelijkse rust,dus geen weekend rust,moet maken?? 

 

Nadat je een wekelijkse rust van 45 uur( of 24 uur ) gemaakt hebt breekt er weer een periode van 6 x 24 uur aan waarin je je werk kunt doen.

Je kunt ook de dagen dat je niet opgeroepen word je uren kompenseren die je tekort geust hebt in de voorgaande weken( 45 -24  uur

 

Het enige wat wel per kalenderweek gerekend word zijn je rijuren;per week max 56 uur en per twee weken max 90 uur.

Vooral een oproepkracht zal dezeregeliong ten volle kunnen benutten,deze heeft dikwijls geen vaste auto en als je voor een goede planner rijdt is dit een prachtige gelegenheid om relaxt met de regels om te gaan.

 

Natuurlijk is de hele wetgeving EU 561/2006 niet een van de gemakkelijkste dingen in het leven van een chauffeur,maar wie zegt dat er helemaal niet mee te werken is overdrijft behoorlijk.

Verdiep je er eens in ,hier op het forum staan tig postings waarin het luid en duidelijk uitgelegd word,de posting van T.S. voegt hier niks aan toe,dat is"schnee von gestern"

 

En als je van een wet,ook deze,maximaal gebruik wilt maken en alles er uit wilt halen, zul je moeten weten wat er in staat.

 

Tja, op papier wordt gesproken van 'periodes van 6 x 24 uur' en zo maar verder echter, ik als uitzendkracht en als mens ervaar die 'periodes' gewoon als 'werkdagen en werkweken' en daar gaat nogal es wat scheef. Ik kijk dan bijvoorbeeld ook nooit naar 'de volgende week of dag' waarop ik dan mijn verloren gegane rust kan herwinnen.

Ik kijk naar wat zo'n (lange) werkdag mij heeft opgeleverd qua consequenties en of ik de volgende dag weer fit genoeg op het werk kan verschijnen. En soms (en soms wel es wat vaker), ervaarde ik met mijn nachtrusten van minder dan 8 uur , daar toch wel es wat minder leuke en fijne consequenties daarvan.

Zo ben en blijf ik het toch wel heel belangrijk vinden dat je fit, uitgeslapen en gezond de volgende dag weer achter het stuur van grote bak gaat zitten (een ongeluk zit een heel klein hoekje).

Ik realiseerde mij es op een gegeven moment dat er maar 24 uren in een dag zitten. Met dagritten van 14 uren blijven daarvan maar 10 uurtjes van over. In die 10 uurtjes moest en moet ik dan ook nog wel even wat zaakjes regelen zoals bv. boodschapjes doen (je wilt de volgende dag toch nog wel wat vreten op de bok), douchen (maar niet verplicht hoor), eten koken (en dan direct maar voor 2 dagen want dat scheelt tijd) en wellicht ook nog je vriendinnetje aanhoren (als ze er is en als ze er is heeft ze ook altijd wat te vertellen).

Mijn beleving en dus ervaring was en is dat het met mijn 'rusttijden' verrekte tegenviel.

Allemaal hartstikke mooi dus met europese wetgeving omtrent die rij-en rusttijden maar ik als oproepkracht kan er nooit op rekenen de volgende week heerlijk te kunnen genieten van mijn 'herwonnen rust'.

En zoveel 'goede planners' ken ik dan ook weer niet. En let goed op; Diezelfde planner die mij 14 uren had laten rijden weet dat ik dan daarna nog 10 rusturen heb en kan mij dan ook , geheel volgens protocol, de volgende dag weer de weg op sturen.

Dus 'relaxt'? Wie ikke ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Om het nog maar eens te herhalen en te benadrukken; Ik kom niet uit 'het milieu van Echte Vrachtwagenchauffeurs' en was en ben eigenlijk nog steeds niet gewend aan 'werkdagen' van 10 uren en meer.

Mind you, chauffeurs maken al gauw werkdagen van 10 tot 14 uur per dag. Voor een werknemer in een normale 8-uurse werkdag geldt dan dat de 'chauffeur' op diezelfde dag dan wel Anderhalve Werkdag erop had zitten.

Dus; waar iedereen anders dan de chauffeur al lekker om 5 uur 's middags thuis was en om 6 uur aan kon schuiven voor de warme hap, daar was de 'chauffeur' (waaronder ikkuh) dus nog steeds 'onderweg'!

In de wereld van de 'chauffeurs' en 'transporteurs' mag dat als héél normaal gevonden worden, in de wereld van de '8-uurse' werknemer en ondernemer (ook niet allemaal hoor), worden dit soort lange werkdagen als absurd en bizar beschouwd. Wie kent de uitspraken van vele werknemers nog die op de vraag van de werkgever of ze nog even wilden 'overwerken', daarvoor als antwoord commentaren en opgestoken vingers kreeg. Ttttsss.. Overwerken ?? Jaaaaaaaaa !! Maar dan alleen tegen een Extra vergoeding of Toeslagen !!! Gvd.. Gvd... ! En anders bekijk je het maar !!

 

Zo heb ik ook nog steeds weinig op met de uitspraken van sommige chauffeurs alhier die maar blijven verkondigen dat het volstrekt normaal is om zoveel uren per week (en ook dan hebben de heren het echt niet over 'periodes') te maken en als je dat dan niet blieft , dan heb je maar op te rotten of anderzins niks te zoeken in dit vak.

En dat is prima.

Helaas voor die heren zal ik er ook in de toekomst naar blijven streven me niet op te laten naaien en gewoon te willen blijven kiezen voor dan toch enigzins 'normale' werktijden. Wanneer ik die werktijden dan moet maken, in de nacht, overdag, 's ochtends of 's middags, dat maakt mij niet zo heel veel uit.

Ik ben daar best wel flexibel in . Best wel... vind ik. :D 

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

JD....

Wanneer je zoals vroeger, lange afstanden reed, heb je totaal geen schik in een werkdag van max 8 uur.

Na een uur of 8-9 op je nest gelegen te hebben was de chauffeur zat in staat om een dag te rijden, met eventueel wat laad/loswerk erbij.

15 uur is helemaal niet een ramp, zeker niet wanneer je lange afstanden rijdt. Maar als je de halve dag moet gaan zitten wachten tot je weer mag rijden, is dat meer vermoeiend dan lekker rijden.

Geloof me!

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat Eddie zegt.

Plus, de persoon die 8 uur werkt per dag, daar zit een half uur pauze bij, dan het woon werk verkeer, dus die zijn ook vaak 10 uur per dag weg.

En als chauffeur zit je op je gat, hoe makkelijker kunnen we het verdienen.....? ;)

 

En zoals enkele hierboven beschrijven, 14 uur stilstaan is leuk aan de middelandse zee, maar daar sta je niet vaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

JD....

Wanneer je zoals vroeger, lange afstanden reed, heb je totaal geen schik in een werkdag van max 8 uur.

Na een uur of 8-9 op je nest gelegen te hebben was de chauffeur zat in staat om een dag te rijden, met eventueel wat laad/loswerk erbij.

15 uur is helemaal niet een ramp, zeker niet wanneer je lange afstanden rijdt. Maar als je de halve dag moet gaan zitten wachten tot je weer mag rijden, is dat meer vermoeiend dan lekker rijden.

Geloof me!

Ja Eddy, je zult hierin helemaal gelijk hebben echter , mijn werkervaring strekt zich voornamelijk uit over Nederland waarbij de afstanden op zich nog wel meevallen. Mijn punt in essentie hier was eigenlijk dat veel 'hard-core' chauffeurs vinden dat lange werkdagen er nu eenmaal bij horen en dat je daarover niet moet zeuren.

Echter, ook chauffeurs maken nog altijd deel uit van een groter geheel en dat 'grotere geheel' werkt , over het algemeen maar 8 uurtjes per dag. Ik ook want dat was ik gewend. Om hier nu te vertellen dat je dat liever niet zou willen is bijna heiligschennis. Je wordt alhier vervoekt en verketterd waarbij als extraatje je ook nog even wordt toegevoegd dan ook wel nergens en niet de ballen verstand van te hebben . Waar praat je over ??

Kort samengevat wordt eenieder die er de voorkeur aan geeft gewoon 40 uur per week te willen werken (en dat is volgens mij nog altijd de normaal geldende norm en afspraak), door iedere chauffeur die wèl 60 tot 70 uur per week werkt ,  beschouwt als (onnozele) parttimer.

Nog maar es, om te onderstrepen hoe scheef de verhoudingen gegroeid zijn; Die chauffeurs die 60 tot 70 per week werken , proppen daarmee 7 en een halve dag in een werkweek van 5 dagen. En dat moet ik normaal vinden. En dat doe ik dus niet.

 

Corydon; "En als chauffeur zit je op je gat, hoe makkelijker kunnen we het verdienen....?"

 

Awel Corydon, de Nederlandse chauffeur die veroordeelt is tot het regionale distributiewerk, zit nog nauwelijks op z'n gat.

Het is 's ochtends vroeg laden, 100 tot 250 km rijden (ong. anderhalf uur), lossen (half uur tot driekwartier) en dan weer anderhalf uur terug, lossen en opnieuw laden voor de volgende rit.

Nog erger is het fijnmazige distributiewerk. Dan is het 's morgens laden, 10 tot 250 km. rijden en vanaf dat moment is het 20 tot 30 adressen per dag afwerken. Je doet de hele godganse dag niet anders dan in -en uit je auto klimmen en stappen, de godganse in -en uit de bak klimmen en stappen. De hele dag ben je fysiek in de weer. Lossen , alles weer dicht , 6 km. verderop stoppen, uit je auto, alle deuren open, laadklep weer uitklappen enzovoorts enzovoorts.

Je mag het haast niet zeggen maar topsport zou je het wel kunnen noemen.

Niks 'op je gat zitten en lekker makkelijk geld verdienen'!!

Jouw type werk in Amerika is dan wel zálig te noemen. Lange afstanden rijden, heerlijk. Zie je ook nog es wat. Doe mij dat dan ook maar.

Bij wie mag ik mijn c.v. daar neerleggen ??

bewerkt door jdinverbazing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En hatsiekidee, net zo gemakkelijk....

 

Vanmorgen had ik een gesprek met een vent die chauffeurs zocht voor de winkeldistributie.

En maar lullen over 'pieken en dalen' in de vraag naar chauffeurs. Joh, is dat echt zo ?? Neee, ga weg ... !

Maar mensen blijven eten en dus zal er altijd ook distributiewerk blijven bestaan maar vaste banen ??

Het gesprek eindigde vrij abrupt toen ik aangaf niet echt van plan te zijn 10 tot 12 uren per dag te willen rijden.

Ow..., tja nou ja dan... was er eigenlijk niks meer mogelijk...

Ik kon alleen maar denken... Jaaaaa, t' is goed met jou. Ik werk als uitz.hoer 10 tot 12 uur per dag voor jou, jijzelf werkt zelf nog net geen 8 en ik verdien jouw salaris er ook nog es bij.

En dat vindt jij het 'problematisch' als ik aangeef wat minder uurtjes te willen werken...  Goh.... Jôh... nou dan...

Ik wacht mijn tijd wel af... want uitbuiten laat ik me niet meer...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dan te bedenken dat met de invoering van de digitale tachograaf er pas sinds 5 jaar echt aandacht wordt besteed aan de rij- en rusttijden... Waardoor je nu wel de hele week elke avond 9 uur stilstaat. Dat was zeker internationaal absoluut niet aan de orde.

 

Van 8 uur op een dag met de huidige marges kan een vrachtwagen gewoon niet renderen. Wellicht niet het probleem van de werknemer/uitzendkracht maar het is wel het speelveld waarin je werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden