Spring naar bijdragen

De toekomst auto zonder chauffeur


Recommended Posts

  • Forumlid

Ik zal het kort houden

Heb gelezen dat het binnen 5 jaar normaal is Dat een vrachtauto zonder chauffeurs over de Europese wegen rijdt

En zal in het begin hier en daar mis gaan Dat is nog altijd goedkoper als met chauffeur

Huub

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 86
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Binnenstad van Brussel in de maandagmorgenspits gaat ook niet goed, Harrie.     En dan zitten de mensen die aan de bron van alle ellende staan zelf midden in de chaos. :D

Let op mijn woorden. Dit wordt nooit wat.   Allemaal leuke proefballonnetjes en expierimenten waaruit men ongetwijfeld heel veel van zal leren voor toekomstige auto's( Denk ook dat het daar om te do

Ja, heel listig... lastig Rop. Maar initiatief, of innovatief zal het wel zijn. Zie je dat mensen, hij woont nu in een eiland gevangenis, dat is wat Australie is, en dat gajes daar denkt dat ze alles

  • Administrators

soms zal het mis gaan Huub :confused: , en wat als het mis gaat bij een spoorwegovergang of een bus met schoolkinderen de sloot in word gedrukt, het gaat echt nog wel wat langer duren  :bey:

 

 

Dat gaat MET chauffeur ook al geregeld mis, dus wat dat betreft zou het wel eens een vooruitgang kunnen zijn....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Komkommertijd nu al aangebroken?  :D  :wijn: TS en TLN hebben vast zonnesteek opgelopen of teveel drank/drug gebruikt.. 

 

Zoiets gaat echt niet van de grond komen hoor.. Er zijn teveel zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Het verkeer is onvoorspelbaar in al zijn opzichten. Kinderen die ineens de weg oversteken, aso-automobilisten/wegmisbruikers etc. etc. etc. 

Er ligt een prachtig spoor dwars door Nederland van Rotterdam naar Nijmegen, laten ze dat eerst maar eens wat vaker gebruiken dan die paar treintjes die er rijden. En dan hebben we ook nog de ijzeren rijn, die werkloos ligt weg te roesten, kan ook weer in gebruik genomen worden etc. 

En dan erbij; in het artikel staat dat de vrachtwagens als ''treintjes'' vlak achter elkaar rijden.. Echter de LZV mag nergens in Europa behalve in Nederland rijden, datzelfde geldt dan ook voor dat onwerkelijke idee van TS.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Administrators

....

Echter de LZV mag nergens in Europa behalve in Nederland rijden, datzelfde geldt dan ook voor dat onwerkelijke idee van TS.

 

Jawel hoor, Zweden, Finland en mondjesmaat in Noorwegen.

Maar ja, we lopen hier natuurlijk wel ver vooruit op de rest in Europa, rijverboden hebben we hier ook al niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Dit noemen ze het Sartre project, tevens mede mogelijk gemaakt vanuit Brussel.

Op dit forum was het al eens voorbij gekomen, zelfs met een filmpje erover.

Volvo die is hierbij de koploper wat betreft het daadwerkelijk mogelijk maken van zulke roadtrains.

Dus niks komkommertijd, Huub heeft dit onderwerp zeer correct beschreven.

 

In de praktijk is dit dus al mogelijk, alleen wet-en regelgeving zouden hier ook de nodige aanpassingen voor nodig hebben.

Maar verwacht dat binnen tien jaar zoiets op de weg te zien zou zijn.

 

http://www.logistiek.be/software-and-automation/sartre-project-rond-road-trains-succesvol-afgesloten

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Jawel hoor, Zweden, Finland en mondjesmaat in Noorwegen.

Maar ja, we lopen hier natuurlijk wel ver vooruit op de rest in Europa, rijverboden hebben we hier ook al niet.

 

Kijk hier eens:

 

Geen LZV’s in grensoverschrijdend vervoer
16 april 2014  |1942 keer bekeken
2

TLN en EVO hebben geen begrip dat het Europees Parlement een voorstel voor duidelijke regelgeving over de grensoverschrijdende inzet van LZV’s, heeft afgewezen. Men spreekt over een gemiste kans om vervoer binnen EU efficiënter en duurzamer te maken. Wel zijn TLN en EVO positief gestemd over een aantal (technische) plannen die meer efficiënt en schoner vervoer mogelijk maken.

LZV-EP-vervoer.jpg

Op dinsdag 15 april werd plenair in het EP gestemd over een wijzigingsvoorstel van de Europese Commissie (EC) van vervoersrichtlijn 96/53 over maten en gewichten voor vrachtauto’s. Belangrijkste wijziging was om grensoverschrijdend vervoer van LZV’s in de nieuwe richtlijn op te nemen. Bij de eerste stemming van de Transportcommissie van het EP in maart werd het voorstel afgewezen. Ook bij de plenaire stemming vandaag in het Parlement kon het voorstel helaas niet op een meerderheid van de stemmen rekenen.

Geen begrip

TLN en EVO dringen al jaren in Europa aan op grensoverschrijdende inzet van LZV’s. Deze lange vrachtwagencombinaties, waarvan er in Nederland al bijna 1000 rondrijden, bieden grote voordelen voor zowel logistiek als milieu. Grensoverschrijdend vervoer van LZV’s is formeel alleen toegestaan tussen twee landen die daar onderling mee instemmen. De Commissie wilde deze bepaling nu in de richtlijn vastleggen. TLN en EVO betreuren het dat het EP ondanks de vele positieve pilots en onderzoeksrapporten van de laatste jaren, ook nu weer tegenstemt.

Overige voorstellen

EP-vormgeving-225x300.jpgNaast voorstellen voor de LZV’s, omvatte de plannen van de Commissie ook voorstellen voor technische verbeteringen van voertuigen. Het gaat hier bijvoorbeeld om extra lengte voor een meer gestroomlijnde en veiligere vrachtautocabine, het toestaan van spoilers aan de achterzijde om de aerodynamica te verbeteren alsmede soepelere voorschriften voor het vervoer van 45’ containers. Het EP stemde hier wel mee in.

Verloop proces

Na de plenaire stemming in het EP, moet de Raad zich nog over het voorstel uitspreken. Dit zal rond de zomer gebeuren. Daarna moet de Raad en het EP tot een gemeenschappelijk standpunt komen. Dit zal naar verwachting in het najaar gebeuren. Zoals het er nu uitziet wordt er in de nieuwe richtlijn niets vastgelegd over grensoverschrijdend gebruik van LZV’s. In dat geval blijft ook de huidige bepaling van kracht op basis waarvan twee aan elkaar grenzende Lidstaten onderling grensoverschrijdend met LZV’s mogen toestaan.

http://www.ttm.nl/nieuws/geen-lzvs-grensoverschrijdend-vervoer/

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Komkommertijd nu al aangebroken?  :D  :wijn: TS en TLN hebben vast zonnesteek opgelopen of teveel drank/drug gebruikt.. 

 

Zoiets gaat echt niet van de grond komen hoor.. Er zijn teveel zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Het verkeer is onvoorspelbaar in al zijn opzichten. Kinderen die ineens de weg oversteken, aso-automobilisten/wegmisbruikers etc. etc. etc. 

Er ligt een prachtig spoor dwars door Nederland van Rotterdam naar Nijmegen, laten ze dat eerst maar eens wat vaker gebruiken dan die paar treintjes die er rijden. En dan hebben we ook nog de ijzeren rijn, die werkloos ligt weg te roesten, kan ook weer in gebruik genomen worden etc. 

En dan erbij; in het artikel staat dat de vrachtwagens als ''treintjes'' vlak achter elkaar rijden.. Echter de LZV mag nergens in Europa behalve in Nederland rijden, datzelfde geldt dan ook voor dat onwerkelijke idee van TS.

&&&& hoewel die trein vast in het spoor loopt ... zit daar ook altijd nog een machinist op.  En dan willen ze vrachtwagens zonder chauffeur gaan laten rijden?

Net zoals het idee van  30 (?)  jaar geleden dat je gewoon in je auto kon gaan zitten en dat ding je dan van A naar B zou vervoeren.

Nee, zoiets zal zeer zeker niet binnen 5 jaren gaan gebeuren.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Valkje

Huub heeft helemaal niet de fabeltjeskrant gelezen, daar dit project allang gaande is.

Google eens op het Sartre-project, dit project word mede ondersteund vanuit Brussel.

Dit filmpje is al 2 jaar oud maar toont aan hoever de techniek al is.

En wat Huub terecht beweerd, er zullen echt wel dingen fout gaan, maar dat zoiets de toekomst gaat worden, daar sta ik niet echt raar van te kijken.

 

 

Maar neem nu gewoon eens 5 LZV`s achter elkaar, ondersteunt door deze technologie en de techniek word zo verfijnt dat we alleen nog maar een controlerende taak hebben of ons misschien wel geheel overbodig maken ?

 

Vroeger dachten we ook dat de maan onbereikbaar was, tegenwoordig landen we al op Mars en krijgen beelden in HD kwaliteit terug...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Niemand zegt dat Huub de fabeltjeskrant heeft gelezen Valkje, maar hij had hetzelfde een jaar terug.

En als je graag je veiligheid en vrijheid uit handen geeft, ga gerust je gang.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Niemand zegt dat Huub de fabeltjeskrant heeft gelezen Valkje, maar hij had hetzelfde een jaar terug.

En als je graag je veiligheid en vrijheid uit handen geeft, ga gerust je gang.....

Moet er een beetje om lachen Het klopt voor een jaar terug heb ik dit ook al aan gehaald Maar veel chauffeurs horen het niet graag

Met of zonder chauffeur ongelukken gebeuren toch En daarbij wat is veiligheid Een chauffeur die dronken achter het stuur zit Of een chauffeur met te veel uren

achter het stuur Kan zo wel even door gaan In veel dingen werkt de chauffeur er zelf aan mee

Ja Corydon Heb je mij niet hoog staat Maar hier kom je toch niet onder uit

Huub

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Er is een groot verschil tussen dronken rijden, of een paar uurtjes extra. Er is geen wet in de wereld die van iedereen kan voorspellen wanneer hij of zij moe is. Er zijn mensen die na 30 minuten rijden in slaap vallen, andere rijden 15 uur en stappen uit alsof ze 10 minuten hebben gereden.

Er was een wet in Duitsland dat mensen van een bepaald geloof alleen maar op geele banken in het park mochten zitten. Het was de wet, maar was het een goede wet? :nee:

En als ik iemand niet hoog heb staan, raad eens waarom.... :D

Kom met goede argumentaties, en ik neem je serieus, maar je bent enkel goed naar anderen te wijzen, en zelf ben je de koning der chauffeurs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Technologiebedrijf Google heeft zijn eerste auto gepresenteerd. Het model rijdt helemaal zelfstandig en is daarom niet voorzien van pedalen en een stuur.

 

 

ik zie me er toch echt niet in zitten 

 

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/22675755/__Google_toont_eerste_zelfrijdende_auto__.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Huub heeft helemaal niet de fabeltjeskrant gelezen, daar dit project allang gaande is.

Google eens op het Sartre-project, dit project word mede ondersteund vanuit Brussel.

Dit filmpje is al 2 jaar oud maar toont aan hoever de techniek al is.

En wat Huub terecht beweerd, er zullen echt wel dingen fout gaan, maar dat zoiets de toekomst gaat worden, daar sta ik niet echt raar van te kijken.

 

 

 

 

Fanta filmpje gemaakt door een paar van die hipsters van google.

Die hebben wel meer van die projecten lopen.

En Brussel weet van gekkigheid niet wat ze met ons geld moeten doen, dus die smijten het links en rechts over de balk.

 

Kijk een paar autos achter een vrachtwagen aan laten rijden op een verder lege weg kan niet zo moeilijk zijn.

Laat ze het eens doen op de ring van parijs in de ochtendspits, en dan al het verkeer.

Ik denk dat de satellieten rokend uit de lucht vallen...

 

Leuke studie projectjes dit, maar nog verre van realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden