[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De toekomst auto zonder chauffeur


Recommended Posts

  • Forumlid

Let op mijn woorden. Dit wordt nooit wat.

 

Allemaal leuke proefballonnetjes en expierimenten waaruit men ongetwijfeld heel veel van zal leren voor toekomstige auto's( Denk ook dat het daar om te doen is) maar in de echte praktijk kan dit gewoon niet.

Het rijgedrag van een groot aantal (alle?) weggebruikers is onvoorspelbaar............... En ook voertuigen vertonen soms onvoorspelbare gebreken.... Om dat technisch te ondervangen is een vermogen nodig waardoor de auto onbetaalbaar wordt....

 

Hou het er maar op dat dit mooi wat technische snufjes oplevert maar uiteindelijk gaat het dit niet worden......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Binnenstad van Brussel in de maandagmorgenspits gaat ook niet goed, Harrie.

 

 

En dan zitten de mensen die aan de bron van alle ellende staan zelf midden in de chaos. :D :D :D

 

Niet vergeten de buitenring...... Ben gister 5 uur(!) (normaal 3 uur)bezig geweest van Wormer naar vliegveld Charleroi........ (met personenauto) Er kwamen er zelfs plankgas over de vluchtstrook voorbij :confused:

bewerkt door Marotrans
Reactie uit quote gehaald
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Valkje

Tja, je mag uiteraard vinden of het gewoon een leuke gadget gaat worden, maar gerenommeerde bedrijven zoals Volvo en Mercedes zijn er toch wel erg druk mee bezig..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Marketing: kijk ons eens goed bezig zijn...
Mooi filmpje van mercedes maar er zit nog een lange weg tussen ontwikkeling en productie denk ik.
Misschien in de verre toekomst, maar niet binnen nu en5 of 10 jaar.

bewerkt door Harrie76
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, je mag uiteraard vinden of het gewoon een leuke gadget gaat worden, maar gerenommeerde bedrijven zoals Volvo en Mercedes zijn er toch wel erg druk mee bezig..

 

 

Prima maar je begint al met dat er geen een navigatiesysteem (de kaarten dan) 100 procent nauwkeurig zijn.............. (ik reed zelf even vanochtend op de Brouwersgracht in Amsterdam, mijn navigatie reed aan de andere kant van de gracht!!!!)

 

Heb het filmpje even bekeken en zag op een gegeven moment een vrouw met bezem (!) toch maar de stoep opspringen en de auto geen vaart minderen.....

 

Als deze auto al geen fouten maakt dan blijven er genoeg anderen over die wel wat fout of onvoorspelbaars doen.

 

Let wel, ik ben geen doemdenker en ook niet tegen (technische) vooruitgang maar zie dit toch niet gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Let op mijn woorden. Dit wordt nooit wat.

 

Allemaal leuke proefballonnetjes en expierimenten waaruit men ongetwijfeld heel veel van zal leren voor toekomstige auto's( Denk ook dat het daar om te doen is) maar in de echte praktijk kan dit gewoon niet.

Het rijgedrag van een groot aantal (alle?) weggebruikers is onvoorspelbaar............... En ook voertuigen vertonen soms onvoorspelbare gebreken.... Om dat technisch te ondervangen is een vermogen nodig waardoor de auto onbetaalbaar wordt....

 

Hou het er maar op dat dit mooi wat technische snufjes oplevert maar uiteindelijk gaat het dit niet worden......

Deze vlieger gaat niet op, want alle wagens worden immers door de electronica bestuurd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kán niet, of gaat nooit gebeuren!

Dat zou ik maar niet te hard te roepen.

Ik weet nog goed, dat ik zo'n 30 jaar geleden eens tegen mijn opa zei: Het zou toch makkelijk zijn dat je kunt zien wie er belt, voordat je opneemt.

Mijn opa had toen nog zo'n telefoon met een draaischijf.

Haha, zei hij, dat kan nóóit jongen!

En moet je nu eens kijken....

 

Of de elektrische auto, dat zou ook nooit wat worden.

Er rijden er nu toch al behoorlijk wat rond.

En voor 1900 dacht de mensheid dat we nooit zouden kunnen vliegen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Marketing: kijk ons eens goed bezig zijn...

Mooi filmpje van mercedes maar er zit nog een lange weg tussen ontwikkeling en productie denk ik.

Misschien in de verre toekomst, maar niet binnen nu en5 of 10 jaar.

kijk eens naar de landbouwvoertuigen. De ontwikkeling staat niet stil

Zijn er al die gaan de weg op zonder chauffeur Het mag niet Maar die man heeft geen zin om de trekker op te halen

Kijk eens op een groot bedrijf Die wagens die daar rond rijden

In de toekomst gaat een vracht wagen zonder chauffeur naar zuid Duitsland En voor de afslag wordt die op gehaald gelost en weer geladen Wordt weer op de autobaan gezet En gaat zonder chauffeur weer naar het los adres

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jij gaat er vanuit, dat dit soort dingen alleen kunnen, als iedereen het heeft of bezit.

De dingen die ik opnoemde zijn voorbeelden, waarvan men in het verleden dacht dat dit niet kon, maar nu toch wel degelijk mogelijk blijken te zijn.

Ondanks dat dit niet voor iedereen binnen zijn of haar bereik ligt.

 

En nee, dit zal zeker niet in 1 dag gebeuren en ook niet alles kan uitgesloten worden.

Als iemand op een dag besluit om voor een trein, gewone auto, of een zelfrijdende auto te springen, zou die die waarschijnlijk door elk voertuig overreden worden.

Je kunt nu eenmaal niet alles uitsluiten.

Bepaalde risico's horen nu eenmaal bij het leven.

Nu vallen er ook dagelijks doden in het verkeer, en morgen stappen we ook gewoon weer op de fiets, motor of in de auto....

Zodra overheden besluiten dat de risico's met zelfrijdende auto's binnen acceptabele normen liggen, dan komen ze er.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De dingen die ik opnoemde zijn voorbeelden, waarvan men in het verleden dacht dat dit niet kon, maar nu toch wel degelijk mogelijk blijken te zijn.

Ondanks dat dit niet voor iedereen binnen zijn of haar bereik ligt.

 

Ja maar dat zijn apparaten die nog steeds door de persoon zelf bediend worden en dat is toch iets anders....

 

 

Technisch zal het ook wel kunnen maar praktisch wordt het niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja maar dat zijn apparaten die nog steeds door de persoon zelf bediend worden en dat is toch iets anders....

 

 

Technisch zal het ook wel kunnen maar praktisch wordt het niets.

Dat zegde we vroeger voor 10 jaar terug ook

De computer kan zo iets niet

Kijk nu is wat een computer allemaal kan

Zonder computer was er niemand op de maand geweest

Zonder computer rijdt een trein ook geen 300 km per uur

Een mens kan zo iets niet aan

Zonder computer werken de schijf remmen van een voertuig slecht

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vrachtauto's kunnen nu al afstand houden (ACC) en scannen de weg. Er is tegenwoordig zo ontzettend veel mogelijk op technisch gebied dat het maar een kwestie van tijd is totdat de eerste vrachtauto zonder chauffeur de openbare weg op mag. FNV zal er wel niet blij mee zijn denk ik.

 

Valt me trouwens op dat er weinig optimisme is hier omtrent dit onderwerp en daar zit denk ik ook het grote probleem. Als vrachtauto's daadwerkelijk zonder chauffeur kunnen rijden dan moeten al die mensen ander werk gaan doen, dus het plan zal van vele kanten weerstand ondervinden.

bewerkt door gyydo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vrachtauto's kunnen nu al afstand houden (ACC) en scannen de weg. Er is tegenwoordig zo ontzettend veel mogelijk op technisch gebied dat het maar een kwestie van tijd is totdat de eerste vrachtauto zonder chauffeur de openbare weg op mag. FNV zal er wel niet blij mee zijn denk ik.

 

Valt me trouwens op dat er weinig optimisme is hier omtrent dit onderwerp en daar zit denk ik ook het grote probleem. Als vrachtauto's daadwerkelijk zonder chauffeur kunnen rijden dan moeten al die mensen ander werk gaan doen, dus het plan zal van vele kanten weerstand ondervinden.

Iedereen die een voertuig bestuurd, of dat nou een driewieler is of een vliegtuig........... er blijven altijd situaties over die een apparaat of computer niet aankan zodat er zo wie zo ''iemand'' bij nodig is. Bij het rijden en zeker bij laden/lossen.

 

Bovendien. het kostenplaatje:

 

Alleen bij iemand die heeeeel veeel geld heeft (noem eens iemand in de transportsector?) kan zoiets realiseren. En waarom zou je dat als eenling doen..

 

Neem het antikantelsysteem, ik heb er tien jaar geleden al mee gereden. Zelfs bij nieuwe auto's bij ons consern is er geen een die het heeft!! Waarom niet? De kosten wegen niet op tegen de ene/enkele keer dat er een op zijn kant gaat. Er mee gereden hebben is op zich een onbetaalbare les want je leert zo in de praktijk bepaalde grenzen kennen!

 

Ik voorzie dat door het kostenplaatje en omdat niemand graag het stuur uit handen geeft dit nooit de praktijk zal worden........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het zou goed kunnen, dat er toch altijd verplicht iemand aanwezig moet zijn in het voertuig,om onvoorziene omstandigheden te kunnen oplossen.

Net als in een vliegtuig, er piloten aanwezig moeten zijn, terwijl dit technisch niet noodzakelijk is.

 

In geval van bijv. een antikantelsysteem komen er extra kosten bovenop, die niet direct terug verdient kunnen worden, of doorberekend.

De kosten voor een transportonderneming, van een chauffeur, zijn gemiddeld 51% van het totale plaatje.

Dan heb ik het over een nederlandse chauffeur en niet een oostblokker uiteraard.

Kun je die chauffeur uit de auto laten, dan is de besparing natuurlijk gigantisch, en kun je je al snel de aanschaf van zo'n veel duurder voertuig permitteren.

 

Maar wordt het verplicht om toch een poppetje in de auto te zetten, dan is er geen enkele winst en wordt het inderdaad alleen maar duurder.

In dat geval zal het in de praktijk niets worden.

Anders weet ik het nog zo net niet...

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het zou goed kunnen, dat er toch altijd verplicht iemand aanwezig moet zijn in het voertuig,om onvoorziene omstandigheden te kunnen oplossen.

Net als in een vliegtuig, er piloten aanwezig moeten zijn, terwijl dit technisch niet noodzakelijk is.

 

In geval van bijv. een antikantelsysteem komen er extra kosten bovenop, die niet direct terug verdient kunnen worden, of doorberekend.

De kosten voor een transportonderneming, van een chauffeur, zijn gemiddeld 51% van het totale plaatje.

Dan heb ik het over een nederlandse chauffeur en niet een oostblokker uiteraard.

Kun je die chauffeur uit de auto laten, dan is de besparing natuurlijk gigantisch, en kun je je al snel de aanschaf van zo'n veel duurder voertuig permitteren.

 

Maar wordt het verplicht om toch een poppetje in de auto te zetten, dan is er geen enkele winst en wordt het inderdaad alleen maar duurder.

In dat geval zal het in de praktijk niets worden.

Anders weet ik het nog zo net niet...

Wat dacht je van 6 voertuigen met een chauffeur Of iemand die er verstand van heeft

Zeg maar treintje rijden

Heb horen zeggen dat VOLVO er al heel ver in is

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu is het nog nodig dat iemand in kan grijpen, maar dat zou toch ook op afstand kunnen? Lossen is ook geen probleem, als de trailer automatische deuren heeft dan hoeft hij een aan te docken en als hij vooruit kan kan hij ook achteruit. Natuurlijk werkt dit voorlopig alleen met compleet vrachten of in ieder geval grote ladingen en nog niet met fijnmazige distributie.

Ik denk dat we aan de voet staan van een giga technologische revolutie. Er dacht 20 jaar geleden ook niemand dat men zou kunnen internetten op een horloge!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Valkje

Neem nu het Sartre project en de 2 seconden regel.

Een computer reageert vele malen sneller dan een mens, daarom is de regel voor ons verzonnen om minimaal 2 seconden afstand te houden.

Een computer reageert gewoon binair en is in staat om vele malen sneller iets te kunnen te berekenen..

Wij als mens zijnde, zijn gewoonweg te stom daarvoor...

Stomste hiervan is dat wij wel in staat zijn om iets uit te vinden wat slimmer is dan ons.

 

Kijk, ik ben het met veel sceptische mensen eens hoe een computer moet omgaan met bijvoorbeeld ijzel, sneeuw, verkeerde belading van het voertuig, etc...

Maar als wij als mens zijnde in staat zijn om hierop te anticiperen, stel je dan zelf de vraag ook eens, of je die wijsheid kan overbrengen aan een computer ?

 

Neem nu de automatisering: lopende band werk werd vroeger door massaal veel mensen gedaan, Ford besloot om deze taken te laten uitvoeren door robots.

( ik neem nu even een heel herkenbaar voorbeeld )

Al eens een kijkje achter de schermen gezien van de fabriek van Tesla ?

Die zijn geheel ingericht op het bouwen van elektrische auto`s, waar alleen een procesoperator bij komt kijken.

Waarom ik dit punt aankaart is dat men beargumenteerd dat niet iedereen een elektrische auto rijd.

Waarom dan een fabriek er compleet op inrichten als toch het merendeel er niet mee rijd ?

 

Of ik dit nog ga meemaken dat ik  i.p.v. chauffeur ineens proces operator ga heten, dat betwijfel ik ook, maar nu is Europa ook gewoon om de hoek, want wie wist dat jij gewoon via je telefoon gewoon even kan kijken hoe het thuis gaat ?

Ik bedoel maar, kijk maar naar sommige chauffeursleden hier, die rijden aan de andere kant van de wereld en delen het dezelfde dag nog met ons.

 

Ik zie Freddy al die post verzamelen, uit te typen en dan het nieuws te versturen naar de overige leden...

Want zo ging het vroeger wel...alhoewel...wat is vroeger....? 

 

Even toegevoegd:

 

Wie had kunnen voorspellen dat vrachtwagens op gas zouden kunnen rijden ??

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Valkje

UVW gaat het er maar druk mee krijgen met al die nieuwe technologie... :D

 

Of tegen die tijd vraag jij je uitkering aan per computer....ow...euh....das al....sorry fout voorbeeld.... LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toch maken jullie enkele denk fouten.

Een vliegtuig heeft letterlijk alle ruimte daar op een 10.000 meter hoogte, landen en opstijgen doen toch echt de piloten.

Ten tweede, een computer kan nog steeds niet rationeel denken, of iedere vorm van denken. Het maakt een hoop berekeningen, maar doet enkel wat het t beste uit komt. Als er bv. kinderen rond rennen vlak bij een weg, dan past een beetje chauffeur zijn rij gedrag aan, de computer is gewoon aan het bereken hoe zo snel en goedkoop mogenlijk van punt a naar punt b te rijden.

Maar zeg dat de autoos via een computer rijden, dan pleur ik gewoon de truck ervoor, de computer verteld dat ie moet afremmen/ uitwijken... Ik bulldozer wel door dat google gebakje heen.... :D  :D

 

Oh, de eerste autoos waren electries, dus dat is al een tijdje bekent, ook dat je op je horloge met iemand kunt buurten is een oud idee, de techniek was er gewoon nogniet.

 

Ik zelf wacht op de auto die kan vliegen, dat is ons al lang geleden beloofd.... :rolleyes:

 

Auto zonder chauffeur, of chauffeur zonder auto..... :p  Als het binnen 20 jaar normaal is krijgen alle ja zeggers 1000 dollar van mij.

1000$ totaal dus, jullie moeten het zelf delen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden