[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

bekeuring zelf betalen of werkgever?


a chauffeur

Vraag

  • Forumlid

Ooit was er een tijd nog niet zo heel lang geleden, was er bij ons een regeling betreft bekeuringen. de eerste bekeuring werd betaald  de tweede 75% werkgever 25% zelf

de derde bekeuring 50%/50%   vierde 25% / 75% wat je meer maakte was voor jezelf,,  maar er werd ook wel gekeken wat voor een bekeuring het was dus verkeersovertredingen  of   technische mankementen  waar de chauffeur niets aan kon doen bijv,  die hoefde je dan natuurlijk niet te betalen.  tegen woordig is het bij ons zo (zoals bijna overal denk ik)  alle bekeuringen voor je zelf, uitzonderingen daar gelaten(waar je echt niets aan kan doen/ jou niet aangerekend kan worden)

 

omdat ik bij fabriek met eigen wagens in dienst ben (eigenvervoer,eigen c.a.o.)   heb ik een keer een discussie  gehad,   betreft bekeuring door rood rijden

word gewoon einde van de maand zonder mededeling  van je loon in gehouden.

 

ik bedoel iedereen maakt fouten,   en ik denk de meeste hebben weleens zo.n  situatie meegemaakt    je komt aan rijden vlakvoor verkeerslicht  gaat  het naar  orange  je rijd  met aanhanger combie   ( twijvel geval)  moet gas geven of remmen  op dat moment fractie van secondes beslis je je schat in remmen gaat niet kom niet op tijd stil dus gas geven dan maar   en ja hoor  flits een bekeuring,,

 

de discussie was: ik ben door rood gegaan een foutje kan gebeuren, doe het niet expres,, mijn collega,s in de fabriek maken ook weleens een foutje  laatste zag ik reed de heftruck chauffeur een muurtje om behoorlijk wat schade,  maarja die jongen hoort daar nooit meer wat van  word gewoon weer gerepareerd ,  en de man aan de snij machine drukt op een verkeerde knop   en  het mes knapt (stuk)  de monteur komt er bij plaats een nieuw mes  en verder maar weer  foutje die jongen drukt niet expres op de verkeerde knop nu maak ik een foutje rijd door rood niet expres hoor gewoon een foutje kan gebeuren een patsboem dikke bekeuring,    waarom kost een foutje mijn wel geld en mn collega niet,     wat vinden jullie hier nou van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

die boete kost toch wel iets meer als 80.00 euro?

zal wel korting op zitten......

 

moest iets van 76 euro aftikken..

 

wat wat er precies nu kost...ikke niet weten...

 

mischien ook wel de eerste boete wat korting van de werkgever :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij ons worden de bekeuringen voor gebrekkig materiaal en de rij en rusttijden betaald als je daar opdracht voor hebt gekregen. Altijd zorgen dat je het dus zwart op wit heb staan op de boordcomputer. Te hard, door rood etc is voor je eigen rekening en dat heb ik geweten ook. Heb in een jaar tijd alle trajectcontroles wel gehad :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat (verkeers)boetes betreft is het in Nederland zo geregeld dat boetes die op naam van de bestuurder uitgeschreven worden ook door de bestuurder betaald dienen te worden. Als we aannemen dat die bestuurder een werknemer is houdt dat in dat de werkgever deze boete op het salaris van de werknemer mag inhouden. Dit overigens alleen indien de werknemer in de gelegenheid gesteld is om eventueel bezwaar te maken tegen de opgelegde sanctie.

Betaalt de werkgever echter de boete van de werknemer, dan wordt dit fiscaal aangemerkt als Loon in Natura, en dient dus gebruteerd te worden ( er moeten dus nog belastingen, premies en werkgeverslasten bij opgeteld worden). Grofweg kun je stellen dat de kosten van de boete dan 2x zo hoog worden voor de werkgever.

Wat die schades betreft; dat is een heel ander verhaal en valt onder het zogenaamde werkgeversrisico.

 

Even voor alle duidelijkheid: (verkeers)boetes zijn fiscaal niet aftrekbaar, ook niet voor de werkgever. Uiteraard komen ze wel ten laste van het bedrijfsresultaat, maar dat is wéér een ander verhaal.

bewerkt door Limboman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast henk driehoek
Bij ons worden de bekeuringen voor gebrekkig materiaal en de rij en rusttijden betaald als je daar opdracht voor hebt gekregen. Altijd zorgen dat je het dus zwart op wit heb staan op de boordcomputer. Te hard, door rood etc is voor je eigen rekening en dat heb ik geweten ook. Heb in een jaar tijd alle trajectcontroles wel gehad :D

Ja, je bent goed bezig vriend. En door dit soort figuren zitten WIJ nu met die begrenzer opgescheept

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Bas Ulft

 

En nee, ik bied aan niemand mijn verontschuldigingen aan  :bey:  :p

 

Ik zal eens een Roemeen op je afsturen met een flesje zoutzuur, kijken of je dan nog geen excuses aan gaat bieden Henkie  :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja, je bent goed bezig vriend. En door dit soort figuren zitten WIJ nu met die begrenzer opgescheept

Geen dank "vriend"

Je weet dat je niet alleen een prent krijgt wanneer je 90+ rijd toch? De meeste waren namelijk voor tot 5 km per uur te hard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Toch 1 klein dingetje, de werkgever mag de boette niet inhouden van het salaris, dit mag alleen na toestemming van de werknemer. Valt onder loonbeslag en dat mag niet zomaar.

 

Nee hoor. Volgens het arrest van De Hoge Raad (13 juni 2008, C06/232HR) mag een werkgever de boete middels inhouding op het loon bij de werknemer verhalen. Het enige waar de werkgever rekening mee moet houden is de beslagvrije voet.

Toestemming vragen is niet aan de orde. :nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat (verkeers)boetes betreft is het in Nederland zo geregeld dat boetes die op naam van de bestuurder uitgeschreven worden ook door de bestuurder betaald dienen te worden

 

ik zal nu wel wat overbodigs vragen,,  je verhaal gaat over boetes die op naam van bestuurders uitgeschreven,, hoe zit het dan als je geflitst word? geld dan dat hele verhaal ook.

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast henk driehoek

Ja, dan is in 1e instantie de kentekenhouder verantwoordelijk, maar deze zal die graag naar jou (als veroorzaker) door schuiven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Kentekenhouder is ook gehouden om eigenlijk de boete kenbaar te  maken aan het CJI wat betreft de bestuurder.

Zeker bij een 1 mans zaak is dat wel van belang, het CBR kan namelijk een onderzoek laten instellen naar de rijvaardigheid van een bestuurder die meerdere overtredingen achter zijn naam heeft staan. Bij snelheidsovertredingen die onder de grens van 20+ overschrijding vallen zal dit niet zo snel gebeuren, maar bij herhaaldelijke overtredingen van bijvoorbeeld art. 5 wel. En achteraf proberen aan te tonen dat de boete niet voor de eigenaar maar voor een andere bestuurder was is altijd moeilijker.

 

Maar ook boete's die uit zijn geschreven op naam van de bestuurder kunnen soms op de werkgever worden verhaald. Alleen kan dit niet via het CJI, maar via bestuursrecht. Zoals bijvoorbeeld aantoonbaar opdracht van laden. Voor de boete op zich maakt het niet uit, jij als bestuurder krijgt hem want jij hebt toch geladen. Maar via bestuursrecht kun je de boete dan verhalen op de werkgever. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

Wat ik ook wel eens hoor: de baas kan het gewoon van de winst aftrekken. Dat vind ik ook een goeie.

 

Bekeuringen in Nederland zijn al lang niet meer aftrekbaar. Bekeuringen in het buitenland (nog) wel maar ook dit gaat veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Bas Ulft

bedrijf winst zal er misschien niet zijn maar zijn eigen zakken zullen wel redelijk zijn gevuld

 

Kijk, jij snapt het. Ik gok: minimaal Havo diploma. Misschien nog wel VWO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

dat wil ik niet weten maar ik heb vandaag een bekeuring gekregen op naam opdat de combinatie 26 meter lang was wie gaat dat betalen??op papier is het een lzv de politieagente zegt dat ik had moeten controleren voor ik de weg opging. maar ik heb mijn werkgever vertrouwd die vertelde mijn toendertijd dat die combinatie 25.50 is.

Ben jij er zo een die met een auto van 4.20 hoog onder een te laag viaduct door rijd en dan zijn werkgever de schuld geeft onder het mom van, je mag niet hoger dan 4 meter zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

de trailers van mijn werkgever zijn maar3.60 hoog dus daar heb ik geen problemen. mee

Maar wel 26 meter lang....

Ik heb van de week twee keer dezelfde kraan op dezelfde trailer geladen. De eerste keer heb ik hem uiteraard gemeten maar ook de tweede keer.

Ik vind dat je als chauffeur daar zelf verantwoordelijk voor bent. Net a bandenspanning en bijvoorbeeld je oliepeil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

ik ga niet elke morgen 2 staandaart trailers nameten dat vindt ik wel heel ver gezocht.

Standaard?

Je was wel te lang en geeft daar je werkgever de schuld van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast henk driehoek
Maar wel 26 meter lang....

Ik heb van de week twee keer dezelfde kraan op dezelfde trailer geladen. De eerste keer heb ik hem uiteraard gemeten maar ook de tweede keer.

Ik vind dat je als chauffeur daar zelf verantwoordelijk voor bent. Net a bandenspanning en bijvoorbeeld je oliepeil.

En daar heb jij met exceptioneel transport een speciale meetlat voor. Maar die heeft de standaard chauffeur meestal niet voor handen..... Maar ik ben het wel met je eens dat je de hoogte van je materiaal vooraf miet weten alvorens te vertrekken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

nee het zijn geen 13.60 meter trailers. ja mijn werkgever heeft mijn met deze combinatie op pad gestuurd.maar dat was de vraag niet. de bekeuring is op mijn naam uitgeschreven.blijf die ook op mijn naam staan??

Tuurlijk blijft die op jouw naam staan. Anders krijgt die werkgever zijn zakken nooit gevuld.

 

Maar even serieus; grofweg kun je stellen dat indien er een pv op jouw naam wordt uitgeschreven dat ook voor jou bedoeld is, en niet voor jouw werkgever. Wel is het zo dat voor sommige overtredingen zowel de werknemer als de werkgever een bekeuring krijgen. Hiermee is overigens niet gezegd wie uiteindelijk de beurs trekt.

En dan zijn er natuurlijk de gevallen waar de bekeuring linea recta naar de werkgever gaat. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het niet voldoen aan de verzekeringsplicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast shompie

deze staat op mijn naam maar hij kost 750.00  en toen zeiden ook nog dat ze mild waren. want ik had slechts 2 kentekenbewijsen bij me dat waren er ook 2 tekort voor de hele combinatie.

Dus jij gaat op pad met een auto waarvan je de exacte maten niet weet en waarvan je niet even kijkt of je de juiste papieren mee heb.

Ik controleer dat voor vertrek, even kijken of de ontheffing klopt, even nameten en kijken of je de juiste papieren bij je heb. Dat leer je volgens mij op de chauffeurs school.

Of bestaat die niet meer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden