[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

bekeuring zelf betalen of werkgever?


a chauffeur

Vraag

  • Forumlid

Ooit was er een tijd nog niet zo heel lang geleden, was er bij ons een regeling betreft bekeuringen. de eerste bekeuring werd betaald  de tweede 75% werkgever 25% zelf

de derde bekeuring 50%/50%   vierde 25% / 75% wat je meer maakte was voor jezelf,,  maar er werd ook wel gekeken wat voor een bekeuring het was dus verkeersovertredingen  of   technische mankementen  waar de chauffeur niets aan kon doen bijv,  die hoefde je dan natuurlijk niet te betalen.  tegen woordig is het bij ons zo (zoals bijna overal denk ik)  alle bekeuringen voor je zelf, uitzonderingen daar gelaten(waar je echt niets aan kan doen/ jou niet aangerekend kan worden)

 

omdat ik bij fabriek met eigen wagens in dienst ben (eigenvervoer,eigen c.a.o.)   heb ik een keer een discussie  gehad,   betreft bekeuring door rood rijden

word gewoon einde van de maand zonder mededeling  van je loon in gehouden.

 

ik bedoel iedereen maakt fouten,   en ik denk de meeste hebben weleens zo.n  situatie meegemaakt    je komt aan rijden vlakvoor verkeerslicht  gaat  het naar  orange  je rijd  met aanhanger combie   ( twijvel geval)  moet gas geven of remmen  op dat moment fractie van secondes beslis je je schat in remmen gaat niet kom niet op tijd stil dus gas geven dan maar   en ja hoor  flits een bekeuring,,

 

de discussie was: ik ben door rood gegaan een foutje kan gebeuren, doe het niet expres,, mijn collega,s in de fabriek maken ook weleens een foutje  laatste zag ik reed de heftruck chauffeur een muurtje om behoorlijk wat schade,  maarja die jongen hoort daar nooit meer wat van  word gewoon weer gerepareerd ,  en de man aan de snij machine drukt op een verkeerde knop   en  het mes knapt (stuk)  de monteur komt er bij plaats een nieuw mes  en verder maar weer  foutje die jongen drukt niet expres op de verkeerde knop nu maak ik een foutje rijd door rood niet expres hoor gewoon een foutje kan gebeuren een patsboem dikke bekeuring,    waarom kost een foutje mijn wel geld en mn collega niet,     wat vinden jullie hier nou van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Wat ben jij toch naïef zeg. Op de openbare weg heb je nu eenmaal met de wegenverkeerswet te maken (anders dan in een fabriek). En daar horen andere weten/regels bij. Tja het is inderdaad discriminatie. Chauffeurs worden al jaren gediscrimineerd ten opzichte van andere volkeren

dat bedoel ik, maarja iedereen vind het zo gewoon geworden denk ik,    misschien komt het dat ik dit wat duidelijker zie dat ik niet bij een transport bedrijf werk maar bij fabriek met eigen auto, bij transport bedrijf zijn al je collega,s ook chauffeur,dan en weet je niet beter denk ik maar in mijn geval zijn de chauffeurs 18 stuks ongeveer   maar een klein deel van het geheel  zo,n 300 man ofzo,maar wat betreft de wegenverkeerswet enz  wat jij zegt,    dat maak me niet uit  ik werk net als mn andere 280 collega,s voor het zelfde doel  ik zie geen verschil als ik nu buiten de fabriek een foutje maak of binnen de fabriek tja ik kan het niet anders zien   maar doe wel mn best want het wil er bij niemand in begrijp ik,   ja naief, wat jij wil.

 

misschien nog ff voorbeeldje  de jongens die de wagens s,avonds laden rijden om de fabriek heen rijden daar per ongeluk (nouja per ongeluk is gewoon makkelijker om achteruit in te steken),op de openbare weg een stukje met twee wielen op het fietspad wat vaak voorkomt,, is ooit ook een bekeuring uit voortgekomen,    werd gewoon betaald ,.. waarom ik niet als ik onderweg ben. nou jij weer.  maar ik snap het al had ik zeker geen chauffeur moeten worden LOL

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik vind dat je wel een punt hebt.

Zelf vind ik dat namelijk ook.

De voorbeelden die je noemde op kantoor, of als je met de truck schade rijdt of de lading beschadigd, wordt opgevat als fouten van de werknemer.

Boetes in het verkeer vallen onder wettelijke overtredingen(ondanks dat dit een foutje kan zijn)

Het zou aan de andere kant ook weer raar zijn, als een werkgever dan verantwoordelijk zou zijn voor wettelijke overtredingen, van de werknemer.

 

We zijn ook niet de enige beroepsgroep die hier mee te maken heeft.

Wat dacht je van bouwvakkers en service monteurs.

Alleen hebben die, buiten snelheidsovertredingen en rood licht, ook vaker te maken met foutief parkeren.

Dan verwacht een parkeercontroleur ook blijkbaar, dat je iedere keer je gereedschap gaat pakken, bijv. in het centrum van Amsterdam, uit je busje 1 kilometer verderop.

Terwijl dit onwerkbaar is, en bijna iedereen zijn busje in de buurt van de werkplek neerzet.

 

Dus troost je met de gedachte, we zijn niet de enige en er is nu eenmaal niets aan te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Boetes in het verkeer vallen onder wettelijke overtredingen(ondanks dat dit een foutje kan zijn)

Het zou aan de andere kant ook weer raar zijn, als een werkgever dan verantwoordelijk zou zijn voor wettelijke overtredingen, van de werknemer.

 

ja ik snap het ook wel,  maar joh  ik pas altijd goed op heb ook weinig bekeuringen, maar had toevallig deze maand wel 42 euro boete  werd zonder info vooraf van mn loon af gehouden, klopt ook niet maar da,s weer een ander verhaal, maar oke voor deze 42 doe ik ook niet heel moeilijk ik zal best wel een keer bewust 90 km hebben gereden, maar die hoge boete,s door rood bijv  wat ik eigenlijk nooit heb maar kan je maarzo een keer gebeuren, dat is voor mij toch heel wat uurtjes voor niets werken terwijl een collega met z,n heftruck lachend een muurtje omrijd zonder finaciele gevolgen.dat stoort me een beetje, maarja kan je lang en breed over praten het is nou eenmaal zo .

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is inderdaad heel zonde, als je tegen een bekeuring oploopt tijdens je werk (wat toch al niet dik betaald is)

Een boete door rood licht,kun je altijd eens tegen aanlopen en is extreem hoog ja.

Dan had je die dag beter op je bed kunnen blijven liggen....

 

Er werd mij eens bij een bedrijf tijdens de sollicitatie verteld, dat zij de eerste 2 verkeersboetes in een kalenderjaar voor hun rekening namen.

De rest was voor jezelf, zo kan het dus ook. 

 

Zelf calculeer ik het maar in, dat je er nu eenmaal 2 a 3 keer per jaar tegen een kleine boete aan loopt.

Van de week vertelde een collega mij, dat hij een boete had gehad, 69 waar 50 was toegestaan.

170 Eurootjes maar liefst, daar word je echt niet vrolijk van :mad:

 

Ik begrijp best dat het frustrerend is, als deze foutjes even van je salaris afgetrokken worden.

Maar het is net zo als je zegt, het is nu eenmaal zo.

Probeer je nooit druk te maken, om dingen die je tóch niet kunt veranderen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als jij met je truck dat muurtje omver rijd moet jij dat dan wel zelf betalen of betaald je werkgever dat?

 

Als die heftuck chauffeur de openbareweg opgaat en een bekeuring krijgt voor het een of ander moet hij die toch ook zelf betalen of betaald de werkgever dat?

daar had ik eerder al het volgende voorbeeld vangeplaatst :misschien nog ff voorbeeldje  de jongens die de wagens s,avonds laden rijden om de fabriek heen rijden daar per ongeluk (nouja per ongeluk is gewoon makkelijker om achteruit in te steken),op de openbare weg een stukje met twee wielen op het fietspad wat vaak voorkomt,, is ooit ook een bekeuring uit voortgekomen,    werd gewoon betaald ,.. waarom ik niet als ik onderweg ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Er werd mij eens bij een bedrijf tijdens de sollicitatie verteld, dat zij de eerste 2 verkeersboetes in een kalenderjaar voor hun rekening namen.

De rest was voor jezelf, zo kan het dus ook.

 

 

ja klopt kijk eens bij de start van dit topic, ik ben dit onderwerp begonnen ,,  inderdaad mijn werkgever heeft jaren een regeling gehad bij ons dat vond ik wel redelijk te noemen heb ik al beschreven in het begin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast henk driehoek

Het is inderdaad heel zonde, als je tegen een bekeuring oploopt tijdens je werk (wat toch al niet dik betaald is)

Een boete door rood licht,kun je altijd eens tegen aanlopen en is extreem hoog ja.

Dan had je die dag beter op je bed kunnen blijven liggen....

 

Er werd mij eens bij een bedrijf tijdens de sollicitatie verteld, dat zij de eerste 2 verkeersboetes in een kalenderjaar voor hun rekening namen.

De rest was voor jezelf, zo kan het dus ook. 

 

Zelf calculeer ik het maar in, dat je er nu eenmaal 2 a 3 keer per jaar tegen een kleine boete aan loopt.

Van de week vertelde een collega mij, dat hij een boete had gehad, 69 waar 50 was toegestaan.

170 Eurootjes maar liefst, daar word je echt niet vrolijk van :mad:

 

Ik begrijp best dat het frustrerend is, als deze foutjes even van je salaris afgetrokken worden.

Maar het is net zo als je zegt, het is nu eenmaal zo.

Probeer je nooit druk te maken, om dingen die je tóch niet kunt veranderen ;)

tuurlijk kun je het veranderen :ja:  :angel:  :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Had ik even gemist dan. ;)

 

 

Goeie vraag voor je werkgever, misschien heeft hij daar wel een verklaring voor.

ja misschien,   maar ik kan ongeveer wel raden wat ik dan te horen krijg,,   zoiets als   neehoor  als de heftruck buiten het terrein een bekeuring krijgt moet ie dat ook zelf betalen,  ontkennen ze gewoon  maarja ik weet wel beter ,,  ik hoor nog wel is wat zo hier en daar,    de jongens op de heftruck hebben weer met een ander leidinggevende te maken en die regelt dan gewoon de bekeuring voor ze komt goed,  

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Even de discussie over wel of niet de terugkomst van een oud-forumlid verwijderd. Men kan hiervoor altijd de pb-functie naar elkaar gebruiken. Zo kunnen we terug keren naar het oorspronkelijke onderwerp of jezelf of je werkgever verantwoordelijk bent voor een bekeuring.

 

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

dag collega,s  het is even geleden ,   ik weet niet of het zin heeft om mn verhaaltje te vertellen,  want ik las net even globaal alle reactie,s  die zijn gegeven,  en bij de meeste reactie,s werd het niet gewaardeerd dat ik voormezelf en mn collega,s opkwam, de meeste zijn hier voor de baas, heb ik het idee gekregen,  maargoed ik doe nog een poging,   ik verwacht best wel weer  dat ik het niet goed zie volgens jullie oke daar komt ie.

 

ik kreeg mn loonbrief gisteren in de brievenbus: tot mn grote verrassing is er 90,- bekeuring vanaf gehaald, zonder verdere uitleg met bijv wanneer ik die opgelopen zou hebben en waarvoor enz..

lekker makkelijk,  kan me hier aan ergeren ja aan de bekeuring,  maar nog meer aan de verrassing ,,  omdat ik vind dat ze me wel even mogen inlichten voordat ze het van mn salaris afhouden,  want ik kan me niet voorstellen waar ik deze bekeuring opgelopen heb ,  en dan is de kans ook groot dat een collega die op mn wagen heeft gereden deze bekeuring toekomt,  ik werk geen hele weken meer  ben veel vrij, neem vaak tvt uren enz..  ik wil gewoon van te voren weten dat ik een bekeuring heb en wanneer en waar welke datum enz..   nu kan ik daar weer achteraan,  en word dan weer lastig gevonden door de heren,,  ik weet al wat ze gaan zeggen 

joh vertrouw het nu maar  dat ie van jouw  is  want  dat hebben we van te voren allang nagekeken en uitgezocht,,   daar zal ik het dan mee moeten doen.  waarschijnlijk.

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wij krijgen altijd een kopietje

Ieder geval m'n collega's

Ben zelf al een tijdje boete vrij

tja dat vind ik ook  even wat info vantevoren  moet toch kunnen,  ik krijg niet veel bekeuringen had iets van 31 euro in januarie  en nu 90,-   vorig jaar  geen enkele   tja    in januarie die 30,-  werd ook al gewoon eraf gehouden  maarja  heb toen maar niks van me laten horen,   maar van deze 90,-  ben ik eigenlijk wel nieuwgierig  waar die van is?   waar krijg je 90,-  euro voor snelheid?  geen idee?   daarom alleen al wil ik graag weten waar wanneer waarom,   maarja  of ik er nog achter ga komen  vraag ik mij af..    ga er wel achteraan zitten   kijken waar het schip strand  ...   via mail daar werken we bij ons nog nie zo mee,   zo nieuwerwets  gaat het nog niet,   maar dat is ook niet nodig  gewoon even de binnenkomende bekeurig  of kopietje  ff  laten zin is al genoeg  kan ik even nakijken of ik die dag heb gewerkt, en waar ik ben geweest,   nu moet ik vertrouwen op de blauwe ogen van de chef  dat ie het heeft nagekeken.

bewerkt door a chauffeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij ons wordt het ook automatisch van het salaris ingehouden, zonder mededeling vooraf.

Maar je krijgt wel altijd een kopie van de boete.

Dan kun je ook zelf bekijken of je die dag gewerkt hebt.

Bovendien is het altijd handig om te weten, waarvoor die boete was, en op welke plek.

Zodat je daar in het vervolg rekening mee kunt houden.

Misschien was het voor fout parkeren o.i.d. wat je niet in de gaten had.

Dan kun je op dezelfde plek later weer tegen een boete oplopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

bij ons krijg je een kopietje....

 

en binnen een week contant betalen aan de balie...

 

een soort van een bevestiging dat je inderdaad de bekeuring hebt gelezen...en hopend,

 

dat het niet meer voor komt :D

 

met 3 bekeuringen gaan ze je uitnodigen voor een gesprekje...

 

want zeker voor snelheid......hoeft het niet....want ze pushen je ook niet.... :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast henk driehoek

inderdaad (jarige :wijn: ) Wilbert. Het zou niet meer dan normaal zijn, dat je een kopie van de bekeuring krijgt op het moment van binnenkomst bij je werkgever. Zo kan een eventuele fout (van de planning nog recht getrokken worden zonder dat hij bij jou ingehouden wordt. Ook als je beroep aan wilt tekenen tegen een bekeuring moet je wel de gegevens hebben. Het is ronduit asociaal van je werkgever om op deze manier een bekeuring af te handelen, en zelfs strijdig met de wet (gok ik)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

http://www.student-job.stepstone.be/content/BE/BNL/career/yournextstep_Inhoudingenopuwloon.htm

Hierin staat iets over boetes inhouden op het loon.

 

2. Boetes

Uw werkgever kan boetes inhouden op uw loon.

Let op! Niet alle boetes kunnen op uw loon worden ingehouden. Enkel de boetes opgelopen in toepassing van het arbeidsreglement kunnen in mindering gebracht worden van uw loon.

Wat moet het arbeidsreglement hieromtrent bepalen?

Het arbeidsreglement moet duidelijk aangeven:

  • voor welke feiten een boete kan worden opgelegd;
  • wat het bedrag van de boete is;
  • welke bestemming het betaalde boetebedrag krijgt (wat de werkgever met het geïnde bedrag zal doen).
En wat met verkeersboetes?

Verkeersboetes vallen normaalgezien niet onder deze regeling. Uw werkgever is zoals men dat heet "burgerlijk aansprakelijk" voor de betaling van deze boetes. Dit houdt in dat, hoewel u als werknemer initieel wordt veroordeeld tot betaling van de boete en/of een rijverbod, uw werkgever mee aansprakelijk kan worden gesteld voor de eventuele betaling van de boete, zo u dit niet zou doen.

Als uw werkgever de boete betaalt, bestaat er discussie over de vraag of hij terugbetaling kan eisen van deze boete en of hij het betaalde bedrag kan inhouden op uw loon. Meestal wordt aanvaard dat de werkgever terugbetaling kan eisen van deze boete. Immers, zo u de overtreding beging bent u wel degelijk de eerste schuldenaar van de boete. De betaalde boete inhouden op uw loon, is meer problematisch.

 

https://www.juridischloket.nl/werk/arbeidsvoorwaarden/loon-verrekenen/

En hierin staat ook nog wat info.

Ik was er altijd van uit gegaan dat de werkgever de boetes NIET zomaar van het loon mocht inhouden.

Kennelijk is dat niet/nooit zo geweest of in de tussentijd veranderd....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat is hier toch allemaal gaande???

 

Wéét waarmee je rijden gaat en METEN is WÉTEN.!!!

 

En ik heb altijd een rolmeter van 5 meter bij, gekocht op de zwarte markt / bazaar in Beverwijk voor maar liefst een bedrag van €2,50.!!!

 

Op een dag (Juli 2012) begonnen bij nieuwe werkgever (Shompie kent ze) want waar ik zat is inmiddels failliet. (Goes de Meern)

 

Doe nu winkeldistributie en dat gebeurd normaal gesproken met standaard trailers, 13.60 met meestuur-as of met zg city trailer 10.,50....

 

Van de 35 wagens die we daarvoor gebruiken in Zaandam heb ik er 6 helemaal na-gemeten en de allerhoogste kwam op 3.94 en later met nieuwe banden op de trekker 4.01.!!

.....en mijn god nog aan toe wat hebben diverse collega's er de slappe lach van gekregen.....

We weten allemaal dat de Velsertunnel strak op 4 meter is met verscherpt toezicht, dan kies ik echt een aangepaste route en zó moeilijk is dat niet.!

 

Volgende dag een dag (rooster)vrij en opeens: Foto-MRVRXOGE-D.jpg

 

de vraag: hoe ben je naar Haarlem gereden want hij kan niet door de Velsertunnel en word daar nu door Rijkswaterstaat weggehaald en er volgt een dikke bekeuring.....

 

Heb die schaterhard-lachende collega later aangesproken met de vraag: waarom gebeurd MIJ dat nooit.??? DUIDELIJK NU.???

 

antwoord: :zegtniets:   :stom:   :zegtniets:   :stom:   :zegtniets:   :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar waar begint dit verhaal nu mee?

Met iemand die zonder dat hij het wist met een voertuig onder weg is wat te lang was en daar een bekeuring voor kreeg. Hijzelf wist nietdat het vvoertuig te lang was omdat hij dit niet had gecontroleerd.

En nu wist hij niet of de bekeuring betaald werd.

Ook was er iemand die een bekeuring had gehad voor te hard rijden (waarschijnlijk) en eigenlijk vind dat dat niet zijn schuld is en dat hij dat niet hoeft te betalen.

Bekijk het nu eens voor de gein vanuit het oogpunt van de werkgever. Die heeft dus allemaal personeel die het wel goed vind. Er rijd al 3 jaar een te lange auto rond en waarschijnlijk heeft niemand dat ooit gemeld anders was er ook nooit een discussie geweest over wie de bekeuring moet betalen, want dan wist iedereen dat de auto te lang was.

Diezelfde werkgever krijgt iedere week ook tig bekeuringen van chauffeurs die te hard rijden, door rood rijden of net even een kwartiertje te lang rijden omdat ze echt niet bij een pomp gaan overnachten.

Maar als werkgever moet je gewoon maar accepteren dat jou chauffeurs willens en wetens de wet overtreden. Als je dat namelijk niet doet ben je weer een hond van een baas.

Een beetje apart toch.... Ik begrijp hem wel.

 

:ja:   :ja:

 

je maait de woorden voor m'n voeten weg.!!

 

en ook bij ons is een royale tijd te voor de hele planning geregeld en bekent,

maar dat geld niet voor situatie die je aan kan treffen waar je moet zijn.!!

 

op donderdag om 14:00 weten om op zaterdagmorgen om 02:00 in de Jordaan Amsterdam is hartstikke leuk

maar hoe dat er daar op dat tijdstip uit ziet weet je pas als daar arriveer en dan staat er een héél groot "bord" >*RED*U*ZELF*<

want het is natuurlijk bullshit om een planner s'nachts te bellen dat er een auto fout geparkeerd staat op de losplaats want die kan daar echt niks mee doen.!!

Dan moet je een alternatief bedenken en gewoon door, niet altijd makkelijk maar tot nu toe is het me altijd weer gelukt

 

en dat:

post-3139-0-00888400-1400778976_thumb.jp
 
zonder bekeuringen

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Boetes die voortkomen uit verkeersovertredingen van de werknemer kunnen door de werkgever worden ingehouden op het loon.
Hierbij is het een voorwaarde dat de werkgever moet kunnen aantonen dat hij de werknemer tijdig in de gelegenheid heeft gesteld om tegen de boete bezwaar aan te tekenen of ertegen in beroep te gaan. De werkgever moet dan ook kunnen aantonen dat de werknemer van die mogelijkheid geen gebruik heeft gemaakt, of dat het bezwaar of beroep is afgewezen. Je kunt deze bepaling vinden in iedere CAO die met vervoer over de weg te maken heeft.

Het is dus niet zo dat een werkgever zomaar een boete mag inhouden op het loon.

Ik heb het woordje kunnen in rood weergegeven. Een werkgever mag dus ook jouw boete voor zijn rekening nemen. Let echter wel op; de fiscus ziet dit als "loon in natura" , die jij dus in je aangifte dient op te nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden