[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Cyprusroute


ArneBut

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Dat inderdaad.

En ik heb echt een teringhekel aan die waardeloze ondernemers die de hele sector naar de kloten helpen met dit soort constructies.

Je kan het ook anders zien, op deze manier worden er wel Nederlandse chauffeurs aan het werk gesteld. De bedrijven kunnen ook gewoon uitvlaggen en Polen in dienst nemen.dus het heeft 2 kanten dit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
 



Ken jij de Cyprus-route?
12 februari 2013

Het gebeurt steeds vaker: Nederlandse chauffeurs die via een buitenlands uitzendbureau werken. Vooral de ‘Cyprus-route’ is populair. Handig voor de werkgever, want lekker goedkoop. Maar voor chauffeurs zitten er grote nadelen aan.

Transportbedrijven zijn volop aan het ‘premieshoppen’, merken wij. Eerst ging het vooral om buitenlandse chauffeurs, die in vreemde constructies worden ondergebracht. Maar nu komen ook Nederlandse chauffeurs steeds vaker aan de beurt voor een exotisch contract.



Cyprus-route

Een voorbeeld hiervan is de ‘Cyprus-route’. Transportbedrijven brengen op grote schaal chauffeurs onder bij Cypriotische uitzendbureau’s, met maar één doel: premievoordeel. Cyprus staat namelijk – net als bijvoorbeeld Ierland en Roemenië – bekend om de lage sociale premies en belastingen. Door chauffeurs onder te brengen bij zo’n buitenlands uitzendbureau, zijn transportbedrijven veel minder kwijt aan loonkosten.



Adder onder het gras

Ook de chauffeurs lijken hier voordeel bij te hebben. Zij krijgen gewoon het salaris van de Nederlandse cao. En omdat hun werkgever geen sociale premies hoeft af te dragen, houden ze er netto ook nog meer aan over. Het lijkt allemaal zo mooi, maar er zit wel een adder onder het gras. Daar kom je achter zodra je ziek wordt, je baan kwijtraakt of met pensioen gaat. Je bent niet in dienst van een Nederlands bedrijf, dus… val je ook niet onder het Nederlandse vangnet. Je krijgt dan de voorzieningen van het land waar het uitzendbureau is gevestigd. En je begrijpt het al: die zijn een stuk minder dan de Nederlandse.



Groot risico

Je loopt dus een groot risico, als je baas gaat premieshoppen bij een buitenlands uitzendbureau. Door hieraan mee te werken, benadeel je niet allleen jezelf, maar ondermijn je ook het sociale stelsel dat we met elkaar in Nederland in de afgelopen decennia hebben opgebouwd. Niet doen dus!



Waar ben jij in dienst?

Het kan geen kwaad om goed te controleren bij wie je precies in dienst bent. Sommige chauffeurs hebben niet eens in de gaten dat ze via een exotische constructie werken. Het lijkt allemaal zo netjes te gaan, ze krijgen keurig hun beloning volgens de cao. Anderen weten het wel, maar hebben vooral oog voor het korte-termijnvoordeel: een hoger netto-salaris.



Eerlijk en sociaal werkveld

Ken je chauffeurs die hiermee te maken hebben? Wijs hen dan op de risico’s. En informeer ons ook hierover. Want wij willen een eerlijk en sociaal werkveld. Met elkaar moeten we deze vorm van ‘sociale dumping’ tegengaan.


 


bron CNVVAKMENSEN


 


zomaar ff wat gegoogeld, kwam dit tegen


Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je werkt voor een bedrijf uit 'Cyprus'.
Je betaald belasting aldaar, en dus gelden de (belasting) regels van Cyprus en niet van Nederland neem ik dan aan.
Je hebt immers geen inkomsten meer uit Nederland, maar uit het buitenland.
Als die geen hypotheekrente aftrek hebben, dan heb je dat dus ook niet meer.

En een bijkomend probleem is hypotheek lening, banklening, doorlopende kredieten etc.
Die krijg je dus niet meer in Nederland of zeer moeilijk, of bij louche instellingen.

Ik heb dit probleem andersom.
Ik werk in Nederland en woon in het buitenland.
Leningen in Nederland, welke vorm dan ook kan ik wel vergeten, ook al heb ik inkomsten uit Nederland en een Nederlandse bank waar het op gestort wordt.
En in het buitenland moet je eerst een permanente residentie hebben voordat je daar aanspraken kan maken, dus je valt een x aantal jaar tussen wal en schip als je plannen hebt.

En wat met betrekking tot zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderbijslag, kinderopvangtoeslag en weet ik veel wat je hier nog meer kunt misbruiken in Nederland.
Hoop haken en ogen, niet iets wat ik zomaar zou accepteren denk ik zonder het helemaal uit te zoeken.
Nu weet ik wel dat je ervoor kan kiezen als Nederlands Belastingplichtige behandeld te worden, maar dan verlies je het voordeel weer van Cyprus als werknemer.

Daarentegen verdien ik meer met mijn hobby dan met werken (ja ja, ik werk maar een half jaar, weet ik).
Dus ik zou ervoor kiezen om dan meer tijd in mijn hobby te steken totdat er weer iets voorbij komt.
Overal is geld (mee) te verdienen, als je maar wilt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Valkje

Daar Nederland met Cyprus geen belastingverdrag heeft, moet men dus indien men in Nederland woont, wel aangifte doen over het inkomen wat men in het buitenland verdient.

Dan kom je dus terecht op de sectie wereldinkomen.

Dus hoe je het ook probeert uit te leggen en dan laat ik dus de overige premies achterwege die normaal een werkgever behoort af te dragen is de enigste persoon die dus middels deze constructie erop vooruit gaat, is de persoon die deze constructie dus uitvoert.

De belastingdienst gaat dus i.p.v. vorderen bij de werkgever, achteraf alles vorderen op de werknemer, daar deze woont in Nederland, maar inkomen heeft vanuit het buitenland.

Dan zou dus de vergoeding zo hoog moeten zijn, dat dit dus bij aangifte van jouw inkomen, gelijk zou staan wat dus iemand verdiend die gewoon via Nederland inkomen heeft.

 

Maar het uitzendbureau moet mensen aanbieden tegen een goedkope prijs, om te concurreren tegenover de gevestigde orde.

Het uitzendbureau heeft deze constructie verzonnen om zelf goed geld mee te kunnen verdienen.

 

Stel je dan gewoon zelf deze vraag wie uiteindelijk de rekening ervoor betaald...

Dan heb je het antwoord op deze vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je kan het ook anders zien, op deze manier worden er wel Nederlandse chauffeurs aan het werk gesteld. De bedrijven kunnen ook gewoon uitvlaggen en Polen in dienst nemen.dus het heeft 2 kanten dit.

Misschien een stomme opmerking hoor, maar met dit soort constructies en onderbetalen van de werknemers is het alleen maar uitstel om het transsport hier naar de d*nder te helpen, en jij doet er dan ook aan mee?????

 

Als alle bedrijven zich eens aan een fatsoenlijke Nederlandse norm houden hebben we deze discussie niet nodig, maar al die schimmige constructies zorgen ervoor dat het algemeen gaat worden en wij zienderogend afzakken naar een steeds lager levensstandaard waar onze (groot)ouders hard voor gevochten hebben om dat omhoog te brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daarom de stelling en een normale discussie hierover.er zitten voor en nadelen aan de constructie maar denk wel dat ie veel vaker toegepast gaat worden.

En daarmee helpen we met zijn allen alle opgebouwde rechten en zekerheden naar de d*nder, en glijden we lekker langzaam af naar het oostblokniveau en het oostblok heeft het straks beter dan wij.

 

Denk je echt dat dit soort noodsprongen, want zo zie ik het, het transport in Nederland gaan redden, nee hoor, we gaan steeds verder om goedkoper aan de slag te kunnen en mensen uitknijpen,

maar fatsoen bij werkgevers die dit doen zit er niet in, men denkt alleen aan de euro's en de werknemers mogen op een houtje bijten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Valkje

Je moet als werknemer dus eigenlijk een bruto maand salaris netto vangen plus de kosten die een werkgever normaliter afdraagt aan werkgevers premie`s om er als werknemer niet bij in te schieten.

 

Ik denk dat dat niet de bedoeling is van die Cyprusroute.   

 

Sommige dingen zijn niet zo moeilijk te begrijpen.

Want stel:

 

Dit was lucratief voor de Nederlandse werknemer, dan zouden wij dus in feite niet eens die 3 procent loonsverhoging nodig hebben in onze CAO, want dan werkten we allemaal al via zo`n constructie, want wie wil nu niet via een goedkope constructie lekker veel geld verdienen....????

Dan werkten wij nu namelijk allemaal lekker via de Cyprus constructie, lachten ons dood om de MOE-landers en geen 1 chauffeur zou meer klagen..

Want dan zouden we toch veel meer verdienen dan wat we nu zouden doen ??

 

Tuurlijk....ik begin dadelijk nog te geloven in die mail van het CJIB...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hè ik weet ook niet alles maar zou wel graag meer weten over deze constructie

Dus je roept steeds dat je dezelfde rechten hebt, maar ondertussen weet je het niet. Nou, ik weet het wel. In een Cyprus-constructie heb je de Cypriotische rechten en die zijn een stuk minder dan hier. 

 

Qua ziektekosten zal het ook zo werken als Nederlanders in het buitenland: de behandeling wordt tot het in Nederland geldende bedrag vergoed, daarboven heb je, als je niet aanvullend een buitenland verzekering hebt, een probleem. 

Dat gaat dus betekenen dat mijn Cypriotische ziektekostenverzekering de Cypriotische prijzen betaald aan mijn behandelaar en die prijzen zijn waarschijnlijk lager dan hier. Dus dan heb je toch iets meer eigen risico. 

 

WW heb je sowieso al geen recht op en AOW bouw je hier ook niet meer op, want je werkt hier niet. 

 

Kortom, je kunt mij nog meer vertellen, Arne But, maar ik vind het een butt-constructie en ja, laat die vervoerder dan maar uitvlaggen. Dan hebben we geen chauffeurs die gelijk moeten teren op de bijstand waar zij, ten tijde van hun Cypriotische contract geen stuiver aan bij gedragen hebben. 

 

Of beter nog, laat die vervoerder dan op een nette manier de stekker er uit trekken. Als je niet Nederlands kunt betalen heb je geen bestaansrecht. Punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Simpel verhaal, als mij dit zou worden aangeboden, zocht ik het goed uit, en als ik er beter op zou worden qua inkomen, heb ik er geen enkel probleem mee.

En dat is nu juist het verneukeratieve. Zo op het eerste gezicht lijkt het alsof je er beter van wordt. Sommige krijgen een bedrag op hun bankrekening gestort wat hoger is dan hun Nederlandse netto-loon was. Ze denken dan dat ze spekkoper zijn tot ze iets krijgen en blijkt dat ze geen enkel vangnet meer hebben. Er zijn zat chauffeurs die niet verder kijken dan hun trailer lang is en die gaan zo het schip in. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

....

AOW bouw je hier ook niet meer op, want je werkt hier niet. 

.....

 

 

Was het niet zo dat die AOW gekoppelt is aan het aantal jaren dat je WOONACHTIG bent in Nederland?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Stelling: wie zou er voor de cyprusroute kiezen als ie niet normaal aan werk kwam.gewoon eerst half jaar contract en daarna onbepaalde tijd contract.

De overige reacties heb ik nog niet gelezen. 

Maar de Cyprusroute lijkt mij zeer risico vol    want als je weer werkeloos zou worden mag je je uitkering dus in Cyprus gaan aanvragen.

Lijkt niet niet erg gemakkelijk.

Nee, dat zou ik dus niet doen.

Aan de andere kant zou je wel moeten kunnen terugvallen op de Bijstand mits je zelf niet teveel vermogen hebt (auto / eigen huis (deel) etc tellen hierin mee)

En mits je kunt aantonen dat je geen recht had op die Cypriotische uitkering hm ... bewijs dat dan maar eens tegenover de NL Sociale dienst die steeds moeilijker worden en hogere eisen stellen.

Ontbreekt ook maar één klein dingetje in je aanvraag dan kun je dus fluiten naar je Bijstandsuitkering en val je dus tussen de wal en het schip. 

Maar recht op WW na je zoveel maanden Cyprus-contract heb je dus niet in NL  (voor zover ik weet).

Lijkt mij te risicovol.

AOW opbouw  doe je ook door gewoon in NL woonachtig te blijven lees ik net.

https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/hoeveel_aow_later/

Maar als er meer en meer mensen op dit soort contracten zouden gaan werken is het vast de NL Regering die hiervoor een stokje zou gaan steken.

 

bewerkt door AngeliqueBS
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

en AOW bouw je hier ook niet meer op, want je werkt hier niet.

Deze stelling zou ik niet zo zeker beweren.

AOW bouw je op door in Nederland ingeschreven te zijn, en wel van je 15e levensjaar tot je 65e levensjaar geeft recht op 100% AOW, en of je nu gewerkt het of je bent je hele leven werkeloos geweest, dat maakt niet uit.

Ieder jaar dat je voor je 65e zou emigreren en dus uitgeschreven zou worden uit de gemeentelijke basisadministratie word je AOW met 2% gekort per jaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het ideaal van buitenland chauffeur wat dat ook robniat, maar tegenwoordig lopen de heren chauffeurs te roepen dat ze E6 betaald willen worden, alle uren en Wacht uren betaald willen krijgen maar ze willen geen weekenden maken,moeten op woensdag thuis zijn voor de voetbal en enzzzz. En daar gaat het buitenlandse transport aan kapot.de Nederlandse chauffeur is een Verschrikkelijke luie chauffeur die wel geld wilt verdienen maar er niks voor over heeft op uitzonderingen van een paar chauffeurs.net als de meeste hier op forum maar lopen zeiken en zeuren over moelanders hier en daar maar ze hebben er zelf aan mee gewerkt door hun gedrag.zit al een tijdje in transportsector als: chauffeur, planner, eigen rijder en als werkgever en dat valt me gewoon op van de laatste 10 jaar.vroeger zeurden we niet zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou klink je gefrustreerd Arne, wij hebben er niet om gevraagd hoor!

Vind dat de meeste NL chauffeurs nog steeds gemotiveerde vakmensen zijn hoor! Tja , en tijden veranderen nu eenmaal, net als het besef dat een sociaal leven naast chauffeur zijn minstens net zo belangrijk is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden