[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

vrachtbrief


Recommended Posts

  • 6 years later...
  • 4 weeks later...
  • Forumlid

ZOETERMEER - De politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) komen steeds vaker chauffeurs tegen met een verkeerd of onvolledig ingevulde vrachtbrief. Voorheen ontbrak hiervoor een strafbaarstelling. Met de recente wijziging van de Wet wegvervoer goederen (WWG) en de Regeling wegvervoer goederen is daarin verandering gekomen, waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Voorheen was in Nederland volgens artikel 2.13 Wet Wegvervoer Goederen enkel het ontbreken van de vrachtbrief verboden. In artikel 15 Regeling Wegvervoer Goederen staat opgesomd wat er in een vrachtbrief vermeld moet worden. De vermelding van de laad- en losplaats was niet verplicht. Door het leeglaten van de losplaats bleef in sommige gevallen bij de leverancier onbekend waar de goederen naartoe gaan.

 

Sinds 1 januari 2021 is het verboden om beroepsvervoer te verrichten of te doen verrichten zonder vrachtbrief of zonder een volledig en juist ingevulde vrachtbrief.

De vervoerder dient te zorgen dat:

  • Er een vrachtbrief is opgemaakt
  • De naam en het adres van de vervoerder juist vermeld zijn
  • De vrachtbrief getoond kan worden bij eerste vordering

De afzender dient ervoor te zorgen dat de volgende gegevens op de vrachtbrief vermeld staan:

  • De naam en het adres van de afzender
  • De naam en het adres van de geadresseerde
  • De gebruikelijke aanduiding van de aard van de goederen
  • Het brutogewicht (of andere wijze aangegeven hoeveelheid van de goederen)

Bij grensoverschrijdend beroepsvervoer dienen (ook) de volgende gegevens op de vrachtbrief vermeld te worden:

  • De naam en het adres van de afzender
  • De plaats en datum van inontvangstneming van de goederen en de plaats bestemd voor de aflevering van de goederen
  • Het aantal colli, hun bijzondere merken en hun nummers
  • De voor het vervullen van douane- en andere formaliteiten nodige instructies

Los van de gegevens die voorheen op de vrachtbrief vermeld dienden te worden bij nationaal vervoer, dien je er extra bedachtzaam op te zijn dat bij grensoverschrijdend vervoer ook in Nederland boetes opgelegd kunnen worden voor het ontbreken van de hierboven genoemde gegevens. Het advies van TLN is dan ook hier extra alert op te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 19-12-2020 om 17:12 zei Mebo 07:

Nou vind ik een CMR wel één van de gemakkelijkste documenten die er zijn.Bij elk vakje staat beschreven wat / wie je er moet invullen.

 

 

Daar hebben we een printer voor in de auto,
alleen ff het aantal invullen op de eifoon en direct mailen naar opdrachtgever, kantoor, la en lo adres.
Blanco cmr in de printer en printen maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Och, zolang zelfs de “snelwegpoltie”, dus niet de IL & T maar die heren in die snelle Audi's en Volvo’s, niet weten welke documenten je bij je moet hebben maak ik me er niet zo veel zorgen om.

 

Of misschien beter van wel.

 

Wij doen heel veel “intern” transport. Dus tussen vestigingen onderling. Daar krijgen we nooit een vrachtbrief bij. Alles gaat via de mail, die we dan wel op telefoon krijgen. Scheelt enorm veel papier in het archief. 
 

Maar je moet wel eens lullen om een controleur duidelijk te maken dat ook “ZIJ” met de huidige tijd mee moeten gaan.

 

Laatst wilde zo’n (voormailig?) KLPD-er mij een verbaal geven omdat ik geen LMV bij me had. Terwijl ik een weegbon van het zand, voorzien van alle certificaatnummers, batchnummers, AP04 keuringen en ISO certificaten........

 

Zelfs de term LMV kon ie niet uit zich zelf op komen, daar moest zijn stagaire hem nog mee helpen. 😃

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Vaak was het grootste probleem dat het laad adres niet mocht weten waar de lading naar toe ging, of te wel de ontvanger mocht niet weten waar het vandaan kwam.

En dan ben je als chauffeur altijd het haasje. Want vaak werd er niet eens een cmr opgemaakt door het laadadres, zowel in Duisterland als in NL vaak tegen gekomen.

De verantwoording werd weer naar de chauffeur doorgeschoven..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
52 minuten geleden zei Murphy:

Vaak was het grootste probleem dat het laad adres niet mocht weten waar de lading naar toe ging, of te wel de ontvanger mocht niet weten waar het vandaan kwam.

En dan ben je als chauffeur altijd het haasje. Want vaak werd er niet eens een cmr opgemaakt door het laadadres, zowel in Duisterland als in NL vaak tegen gekomen.

De verantwoording werd weer naar de chauffeur doorgeschoven..

 

Je kunt toch gewoon zelf een cmr schrijven of is dat te moeilijk tegenwoordig? CMR vanaf laadadres naar de zaak en dan een van de zaak naar de ontvanger en het probleem is opgelost. Overigens nooit begrepen dat ''neutraal'' laden en lossen want de afzender of ontvanger was bij het personeel toch vaak al bekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei schoenenreus:

 

. Overigens nooit begrepen dat ''neutraal'' laden en lossen want de afzender of ontvanger was bij het personeel toch vaak al bekend.

Dat is gewoon een zakelijke transactie waar niks aan mankeert:

De opdrachtgever van jouw baas heeft "iets"gekocht ,en ( met winst waarschijnlijk) weer doorverkocht aan iemand anders.

Jouw baas mag dat vervoeren ( waarmee hij jouw salaris genereert),maar waarschijnlijk wil jouw baas zn opdrachtgever niet dat degene waar je de goederen lost te weten komt waar de spullen vandaan komen,en zeker niet wat hij er voor betaald heeft.

 

Als chauffeur,in dienst van"de vervoerder dien je dit te respecteren en dit dus "neutraal te behandelen"

Anders is jouw baas het werk,en jij je baantje kwijt.

Dat het personeel op het losadres dit dikwijls al weet is jouw pakkie an niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
30 minuten geleden zei europeaan:

Dat is gewoon een zakelijke transactie waar niks aan mankeert:

De opdrachtgever van jouw baas heeft "iets"gekocht ,en ( met winst waarschijnlijk) weer doorverkocht aan iemand anders.

Jouw baas mag dat vervoeren ( waarmee hij jouw salaris genereert),maar waarschijnlijk wil jouw baas zn opdrachtgever niet dat degene waar je de goederen lost te weten komt waar de spullen vandaan komen,en zeker niet wat hij er voor betaald heeft.

 

Als chauffeur,in dienst van"de vervoerder dien je dit te respecteren en dit dus "neutraal te behandelen"

Anders is jouw baas het werk,en jij je baantje kwijt.

Dat het personeel op het losadres dit dikwijls al weet is jouw pakkie an niet.

In Zweden hout geladen voor NL. Strikt neutraal lossen etc. Pakken hout met grote letters Sodra timber er op. 🙈

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Dat is gewoon een zakelijke transactie waar niks aan mankeert:

De opdrachtgever van jouw baas heeft "iets"gekocht ,en ( met winst waarschijnlijk) weer doorverkocht aan iemand anders.

Jouw baas mag dat vervoeren ( waarmee hij jouw salaris genereert),maar waarschijnlijk wil jouw baas zn opdrachtgever niet dat degene waar je de goederen lost te weten komt waar de spullen vandaan komen,en zeker niet wat hij er voor betaald heeft.

 

Als chauffeur,in dienst van"de vervoerder dien je dit te respecteren en dit dus "neutraal te behandelen"

Anders is jouw baas het werk,en jij je baantje kwijt.

Dat het personeel op het losadres dit dikwijls al weet is jouw pakkie an niet.

 

 

Het zal mij aan me reet roesten wat ik op papier moet zetten maar die planners doen er altijd zo dramatisch over terwijl het aan alle kanten al bekend is dus waarom het dan nog steeds zo geheimzinnig moet begrijp ik niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kom toch regelmatig cmr's tegen waar weinig tot niets op staat,en zeker met adr transport van overzee moet er toch wel bepaalde dingen opstaan.(tankcontainers en normale box containers)
Het vermelden vh zegelnr van de container is heel belangrijk ivm evt verantwoording over de lading.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dat bedoel ik Andre.

Vaak moet je je als chauffeur maar zien te redden.

Je MOET een CMR maken maar hebt gewoon weg niet alle info.

Ik heb in Rotterdam vaak bij een chemie bedrijf geladen voor Noorwegen. Aan het eind van het verhaal mocht ik daar niet meer komen, want ik vertrok gewoon niet zonder de juiste papieren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei schoenenreus:

 

 

Het zal mij aan me reet roesten wat ik op papier moet zetten maar die planners doen er altijd zo dramatisch over terwijl het aan alle kanten al bekend is dus waarom het dan nog steeds zo geheimzinnig moet begrijp ik niet. 

Gewoon,omdat de klant(die uiteindelijk jouw salaris betaald) dit graag zo wilt.

En:wie betaald,bepaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja. Onder voorwaarden.

 

https://www.beurtvaartadres.nl/nieuws/digitale-vrachtbrief/digitale-vrachtbrief-juridisch-gelijkwaardig-aan-papieren-vrachtbrief

 

mr. Shula Stibbe, algemeen Secretaris Stichting Vervoeradres

Het belang van de vrachtbrief

Stibbe: “De vrachtbrief speelt een belangrijke rol tussen vervoerspartijen. De afzender wil weten of zijn goederen heelhuids zijn aangekomen, en de vervoerder wil laten zien dat hij de vervoersopdracht goed heeft uitgevoerd. Andersom is de vrachtbrief bewijs voor schademelding. Verzekeringen eisen een juridisch geldige vrachtbrief. Daarnaast is de vrachtbrief van belang bij douaneaangiftes. Bij aanhouding door politie of inspectie moet de chauffeur een vrachtbrief laten zien. Dat mag dus ook een digitale vrachtbrief op de boordcomputer of op de smartphone zijn.”

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 17-1-2021 om 21:53 zei schoenenreus:

 

 

Het zal mij aan me reet roesten wat ik op papier moet zetten maar die planners doen er altijd zo dramatisch over terwijl het aan alle kanten al bekend is dus waarom het dan nog steeds zo geheimzinnig moet begrijp ik niet. 

Hier onderscheidt zich de( zelfbenoemde) goed opgeleide west Europese chauffeur van een( door sommigen gedoodverfde) slecht opgeleide oost Europeaan.:D

 

( een Oostblokker vertrekt niet zonder de juiste papieren hoor,al moet hij de hele dag zitten schrijven)

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumlid

Nou het probleem begint al bij vak één, de opdrachtgever hoeft natuurlijk niet de afzender te zijn. In het verleden loste ik dit op met het vakje niet Franco aan te kruisen maar men heeft nu liever dat de daadwerkelijke opdrachtgever in vak één komt te staan . Heb nu dus wel eens cmrs met de afzender en geadresseerde op het zelfde adres ivm " neutraal" laden of lossen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden