[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Madagascar


Peter Mada

Recommended Posts

  • Forumlid

post-236-0-90691600-1405150841_thumb.jpgAl een tijdje geleden is er gevraagd of ik ook wat kon posten. Hierbij dan. Wel geen vrachtwagens, maar een andere tak van sport, hovercrafts en 4x4. Op het mooie eiland Madagaskar. Allereerst even een korte beschrijving om de context duidelijk te krijgen. Madagascar is net zo groot als Engeland en Duitsland samen, en heeft ongeveer 7000 KM asfaltweg. De rest is alles bospaden. Op de bijgevoegde kaart zijn de rode lijnen de asfaltwegen. De andere wegen die erop staan zijn of onverhard, of geheel niet meer bestaand. De wegen die er zijn verkeren voor grote stukken in erbarmelijke staat. In het midden van het eiland ligt een hoog plateau. De wegen zijn slingerende smalle bergweggetjes. Langs de westkust is het wat vlakker en zijn de wegen wat rechter en ook wat beter. Om een voorbeeld te geven, een afstand van 500 KM is voor de gemiddelde rijder een dag rijden. We besteden veel tijd hier met reizen. Projectgebieden zijn honderden kilometers weg van kantoor en garage. Verspreid over het eiland.  En ik reis zelf ook regelmatig. Vele honderden kilometers over asfalt eerst, dan vaak nog enige honderden kilometers over onverharde wegen. Een bezoek kost al gauw twee dagen enkele reis om ergens te komen. Hieronder wat foto’s van m’n laatste reis verleden week.

post-236-0-58214900-1405151022_thumb.jpg

post-236-0-50852700-1405151380_thumb.jpg

post-236-0-57073100-1405151824_thumb.jpg

post-236-0-48537400-1405152118_thumb.jpg

post-236-0-71905900-1405153093_thumb.jpg

post-236-0-33004300-1405154109_thumb.jpg

post-236-0-50062100-1405154249_thumb.jpg

post-236-0-21823700-1405154440_thumb.jpg

post-236-0-06829100-1405154674_thumb.jpg

post-236-0-03358200-1405154892_thumb.jpg

post-236-0-91306800-1405155085_thumb.jpg

post-236-0-43373500-1405155618_thumb.png

post-236-0-14700300-1405155679_thumb.jpg

post-236-0-47709400-1405155869_thumb.jpg

post-236-0-64240800-1405156085_thumb.jpg

post-236-0-41206400-1405156291_thumb.jpg

post-236-0-82942000-1405156554_thumb.jpg

post-236-0-27066700-1405156630_thumb.jpg

post-236-0-30859500-1405156778_thumb.jpg

post-236-0-12563900-1405157061_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

We vervoeren medische teams, medicijnen distributie, teams voor water projecten etc. Een deel is voor projecten die we zelf uitvoeren. En we vervoeren ook voor andere organisaties. Daarnaast doen we ook passagiers vervoeren. En we beginnen nu ook wat touristen te vervoeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Interesse? Hahaha Ik ben de organisatie hier begonnen. Dat was en is soms financieel lastig. Een deel van m'n levensonderhoud betaald de organisatie. En ik werk eraan dat er een gewoon salaris uitkomt, maar dat is nog niet zover. Het resterende deel krijg ik via andere wegen. Kleine donoren. De rest van m'n collegas hier krijgen wel een gewoon lokaal salaris.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wist niet eens waar het lag !

Maarja, dat had ik met Jipsingboermussel ook  ;)

 

Interessant Peter, en idd, mooie plaatjes.

Ga dit draadje volgen !

 

Wel een vraag voor je (ben Hollander hé  :p )

 

Hoe kom je daar zo verzeilt, en vooral waarom ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wist niet eens waar het lag !

Maarja, dat had ik met Jipsingboermussel ook  ;)

 

Interessant Peter, en idd, mooie plaatjes.

Ga dit draadje volgen !

 

Wel een vraag voor je (ben Hollander hé  :p )

 

Hoe kom je daar zo verzeilt, en vooral waarom ?

Ik ben hollander inderdaad. Hoe ik hier verzeild geraakt ben.

 

Ik heb een jaar of twaalf buitenland gereden. Begin jaren 90 daarmee gestopt. Vondt het toen al minder leuk worden. Heb een aantal jaren gewerkt in logistiek en transport maar dan op kantoor. Ook dat werd ik wel zat, beetje saai. Door vele reizen buiten Europa, en een tip van een vriend in de noodhulp terecht gekomen. Dat is erg leuk om te doen. Na dit enige jaren gedaan te hebben werd ik door een vriend gevraagd om een bedrijf voor hem te starten op Madagascar.

 

Wat rust na jaren in crisis- en rampgebieden leek me wel aardig. Dus de aanbieding aangenomen.  En het beviel en bevalt hier goed. Toen deed zich de gelegenheid zich voor om een organsiatie te starten met hovercrafts. En m'n hart ligt nog altijd bij transport en machines. En werken in zeer moeilijk toegankelijke gebieden is ook erg leuk, zeer zeker uitdagend. Vandaar dat ik deze kans met beide handen aangegrepen heb. En ik dit nog met veel plezier doe.

 

In dit soort landen zijn er nog niet zoveel regeltjes, of ze zijn er wel maar er is altijd wel een weg erom heen. Veel leuker dus. Klein voorbeeld. Enige jaren geleden kon ik een aantal 40feet containers krijgen. Voor niets. Maar moest ze wel opkomen halen. Dit was in het begin en er was weinig geld. De containers stonden in de stad waar een rijverbod geld voor meer dan 12T overdag. 's Avonds laden kon niet. Beetje lastig. Samen met een vriend toen onze aanhanger verlengd, achter de Hilux, en overdag de containers zelf opgehaald. Lossen van de containers gedaan met 4 grote krikken. Best een beetje wiebelig, maar zo leuk om dit soort dingen op te lossen. En begin hier maar eens aan in Europa. Zal zo een paar fotos hiervan plaatsten.

post-236-0-40909700-1405227744_thumb.jpg

post-236-0-43166000-1405227911_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een reisverslag van een reis vindt ik wat lastig. De laatste jaren doordat de organsiatie gegroeid is reis ik minder, in ieder geval geen lange trips meer met aanhanger en hovercraft en alles zelf doen. Zoals in de eerste jaren. We hadden toen nog geen kampen, gingen wel voor weken de bush in, namen alles mee, eten en tenten, hovercraft en brandstof. Off road rijden krijgt dan een hele nieuwe dimensie. Een aanhanger die een ton drie weegt, hovercraft, brandstof, tenten, en dan de Landcruiser ook helemaal vol met eten en gereedschap en onderdelen, ook wel zo'n duizend kilo bij elkaar. En dan weken in de bush verblijven. Kamperen aan de rivier.

 

Door een computer crash ben ik heel veel foto's kwijt geraakt. En ik ben zelf ook niet zo'n fotograaf. Foto's zijn gedeeltelijk van mezelf, of genomen op reizen door anderen.

 

Madagascar is voor Afrikaanse begrippen een zeer eenvoudig land. Politie is niet al te moeilijk. Je komt eigenlijk overal wel mee weg. De grote hovercrafts zijn 2,70 breed. Te breed om zonder vergunning te vervoeren. Toch eigenlijk nog nooit echte moeilijkheden gehad. Weleens een discussie, maar er is altijd wel een oplossing en we rijden er al jaren mee, veelal dezelfde wegen, er is niet veel keus hier, aangezien er eigenlijk maar 4 hoofdwegen zijn. Ze kennen ons daar wel. En de eerste jaren wat discussie gehad, nu gaat het eigenlijk altijd probleemloos.

 

Hieronder een aantal foto's van de wegen als we eenmaal het asfalt verlaten. Dan kan 200 Km off road best weleens twee of meer dagne duren. Wachten tot het water in de rivier gezkt is, of een modderige helling beklimmen van 15%. Dat duurt allemaal even. Vaak geen bomen in de buurt, dus een stalen pen in de rotsen om de lier aan te bevestigen. 

post-236-0-27498400-1405228450_thumb.jpg

post-236-0-40778000-1405229484_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En hoe je zo vast in het drijfzand kan komen te zitten, vraag dat maar eens bij Truckwash Bodegraven. Hahaha Klaus weet hier alles van.

Dit is net voordat je een pontje opgaat. Op een plek waar twee rivieren bij elkaar komen. En als het water laag staat moet je over een stuk drijfzand. Dat vereist wel een bepaalde techniek, of eigenliojk meer gewoon, gang is alles. En dat ging hier niet helemaal zoals het hoorde.

post-236-0-72251700-1405230226_thumb.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat fotoos van het laatste reisje met aanhanger en de kleinste hovercraft die we hebben. Deze weegt maar 500kg. Maar toch is het voor de wegen aan het einde van de regentijd best lastig om deze mee te nemen. In de regentijd zelf kunnen we veel van de gebieden niet in met aanhanger. Zonder zelfs is het al erg moeilijk.

Dit is onderweg naar Beroroha. De weg is een aantal jaren gelden verbetert door een olie exploration team. Vandaar dat er wel een aantal bruggen zijn. Dat heeft veel verbeterd, maar er is totaal geen onderhoud. En de weg wordt weer steeds slechter. De honderd kilometer zoals dit duurde dan ook anderhalve dag. Met veel de lier gebruiken om weer los te komen. Op z'n tijd mag ik dit erg graag doen. Zelfs leeg terug met gladde hellingen is een hele uitdaging.

post-236-0-82100600-1405230890_thumb.jpg

post-236-0-72315600-1405231125_thumb.jpg

post-236-0-38978200-1405231337_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Op sommige stukken helpt een 4x4 niet. Sommige van de sporen worden door ossenkarren met ijzeren wielen zo uitgesleten dat de wielen de grond niet meer raken. Dan maar weer opvullen met hout en weer verder.

Deze reis was ik onderweg naar een hovercraft die kapot gegaan was. De afstand van 80 km met de hovercraft duurt anderhalf uur. Om er met de auto te komen, en een quadbike om te kijken hoe we konden rijden, duurde het 16 uur. Dit is in de droge tijd. In de regentijd tussen December en Mei is het onmogelijk. Ook de quadbike kwam er soms niet door, gelukkig is die eenvoduiger eruit te krijgen dan een 4x4.

Op zulke tripjes kom je in plaatsen waar soms al jaren geen auto geweest is. En kinderen beginnen te huilen als ze mij zien. Een blanke hebben sommige nog nooit gezien.

post-236-0-08579600-1405231676_thumb.jpg

post-236-0-91794200-1405231955_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mooi om te zien

Heb laatst en filmpje/documentaire gezien van 2 Engelsen (hij en een zij) die langs de kust van Madagaskar gingen met een. 4x4

Dat is heel wat anders dan de a2 :D

Moesten toen ook bezine meenemen voor de pontjes , anders konden die niet varen .

Mooi land, maar niet voor de vrachtwagen :D

Leuk om te lezen Peter

Ga zo door

:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een paar foto's van kampen die we opzetten. We verblijven daar met soms grote groepen. Het grootste wat we gedaan hebben waren 30 Koreaanse artsen, met alle vertalers erbij en onderdersteunende staff meer dan 40 mensen. En van de medische voorzieningen zoals we die opzetten. Met stroom van een generator en/of zonnepanelen.

Ook nog een foto van onze piloot tijdens een onvoorziene overnachting vanwege harde Wind op een groot meer, en te hoge golven om door te gaan. Gelukkig dat we in een warm klimaat werken.

En nog twee foto's van een overnachting onderweg. Een keer in de binnenlanden, en een keer aan de rivier.

post-236-0-43086100-1405313908_thumb.jpg

post-236-0-75192100-1405314103_thumb.png

post-236-0-61271600-1405314239_thumb.jpg

post-236-0-84849900-1405314653_thumb.jpg

bewerkt door Peter Mada
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb deze documentaire ook gezien. Leuk, en geeft een redelijk beeld van het reizen per auto in Madagascar.

Vrachtwagens worden hier ook gebruikt. dat gaat niet altijd soepel aangezien ze dezelfde wegen ook rijden, maar veel zijn geen 4x4 en staan regelmatig vast. dagen, soms weken, soms maanden tot de regentijd over is. Een paar fotos als voor beeld.

Voor de wegen is het een groot nadeel als er veel vrachtwagens vast komen te zitten. Deze spitten grote gaten waar met een landcruiser dan bijna niet door te komen is.

Ooit in Angola in zulke gaten vastgestaan in een rivier. We passeerden daar veel rivieren, elke dag. hadden ook marker stokken neergezet om te zien of het niet te diep was. Was er 's morgens doorgegaan, 's middags terug, in de tussentijd had er een legervrachtwagen vast gestaan, rij dus de rivier en val in het midden in een halve meter diep gat. gelukkig waren we met twee auto's, beide met een lier, maar alles bij elkaar heeft het 4 uur gekost om door de rivier te komen. Het nadeel in landen als Angola is dat er veel landmijnen liggen, zomaar een nieuwe route opzoeken doe je niet zo gauw, risico is te groot. Zeker bij strategische plaatsen zoals bruggen of doorwaadbare plaatsen van rivieren.

 

Mooi om te zien

Heb laatst en filmpje/documentaire gezien van 2 Engelsen (hij en een zij) die langs de kust van Madagaskar gingen met een. 4x4

Dat is heel wat anders dan de a2 :D

Moesten toen ook bezine meenemen voor de pontjes , anders konden die niet varen .

Mooi land, maar niet voor de vrachtwagen :D

Leuk om te lezen Peter

Ga zo door

:ok:

post-236-0-85905400-1405315724_thumb.jpg

post-236-0-24865300-1405316117_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een paar fotos vanuit de hovercraft. De gebieden zijn zo mooi. Veel ondiepe rivieren. Sommige met wel diepe stukken, maar dan weer geblokkeerd door zandbanken. Onbruikbaar de meeste tijd van het voor boten, zlefs kanoos duwen ze in de droge voort. En zeker de hoofdrivieren niet te doorkruisen met een auto. Ideaal voor hovercrafts.

 

Om een idee van de tijden te geven, gemiddeld gaan we zo'n 40km/h. Een kano stroomopwaarts 2 of 3Km/h. Een ossenkar is het enige andere vervoermiddel wat kan werken. Die tochten duren echter nog langer. In de regentijd is het gebruik van beide eigenlijk onmogelijk. De rivieren stromen te sterk om een kano te gebruiken, en met een ossenkar kunnen ze niet door de zijrivieren heen omdat deze te diep zijn, en de stroming vaak ook te sterk.

 

Ook zijn veel gebieden zeer onveilig door rond trekkende bendes veedieven. En willen mensen niet te ver van het dorp met hun ossenkarren. Met de hovercraft hebben we daar geen last van. En ook als hulporganisatie laten ze je meestal wel met rust. We opereren iedereen, ook neergeschoten veedieven. Dat helpt wel om redelijk veilig te kunnen werken in deze gebieden.

 

Om het echt economisch aantrekkelijk te maken voor regulier transport zijn hovercrafts helaas nog te duur. Ik ben daar wel naar aan het kijken hoe we goedkope en goede hovercrafts kunnen krijgen die ook voor dagelijks gebruik ingezet kunnen worden. Voor vervoer van dagelijks benodigdheden en passagiers diensten. Nu is eigenlijk de kostprijs nog te hoog door een hoge aanschafprijs.En omdat er weinig kleine profesionele hovercrafts gebouwd worden, zijn ook de onderhoudskosten nog te hoog. Maar dat er een markt is, dat is zeker.

post-236-0-74513600-1405334339_thumb.jpg

post-236-0-33125300-1405334435_thumb.jpg

post-236-0-27298400-1405334747_thumb.jpg

post-236-0-93913600-1405334813_thumb.jpg

post-236-0-92832000-1405334853_thumb.jpg

post-236-0-13950800-1405334917_thumb.jpg

post-236-0-22803700-1405334972_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu ik toch bezig ben, gooien we er nog maar een paar tegenaan. Hovercrafts in action.

Een hovercraft beweegt zich voort op een kussen van lucht. Waarbij de hull zo'n 10 tot 15 cm van de grond of water zweeft. Het maakt dus niet uit of het diep of ondiep water is, modeervlakte of droge rivierbedding. Als het maar vlak is. Doordat een hovercraft echt vliegt, wel heel laag, moet het terrein niet te veel stijgen. Je moet de zwaartekracht met je voorwaartse snelheid opvangen. Vandaar dat we gelimiteerd zijn tot vlakke ondergrond. Kleine zanbanken enzovoorts gaat. Maar een echte heuvel kunnen we niet op.

Een hovercraft drijft als een boot. We kunnen stoppen in het water en op het land.

De aandacht die we krijgen is groot. Sowieso zijn hovercrafts erg luidruchtig, dus komen mensen in het begin zeker allemaal kijken. En ze zijn vaak niet gewend aan iets gemotoriseerd. Ook wel angstig in het begin. En als ze al iets kennen dan is het een motor of een auto. vandaar ook dat de naam die er in veel gebieden aangegeven wordt tomobilirano is, auto (nog wel te herkennen in tomobil) die over het water gaat.

post-236-0-12964100-1405336781_thumb.jpg

post-236-0-06992600-1405336988_thumb.jpg

post-236-0-16670300-1405337054_thumb.jpg

post-236-0-92753500-1405337226_thumb.jpg

post-236-0-07814300-1405337576_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt voor het respect. We proberen de bevolking te helpen. Maar het is ook niet een zelfopoffering. Het is ook erg leuk om dit werk te doen. Als je van pionieren houdt tenminste. En als je in oplossingen kunt denken, en niet in problemen. Uitdagingen te over, en zolang je deze als uitdagingen kan zien en niet als problemen is het een geweldige baan die ik heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden