[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

slapen in de cabine wordt duur


EJD

Recommended Posts

Tsja we gaan t over die grenzen en cultuur niet zomaar eens worden vrees ik. en je mag natuurlijk vinden wat je wilt. Waar ik wel over val is die onbuigzame rotopmerking waarmee je zoveel verschillende mensen als 1 niet deugende soort in de hoek zet... al zeg je nou ook dat je wel weet dat ze niet allemaal zo zijn... om de sfeer en de verhoudingen goed te houden is een iets minder ongenuanceerde manier van schrijven volgens mij wel prettig. Geen zin? Ook ok, je moet t doen zoals jij t wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sprak gisteren een chauffeur van het zonnetje op de weg, en deze had bij hun in de wandelgangen een leuk nieuwtje gehoord.

 

Men is bezig een boerderij te kopen bij Kortrijk met genoeg parkeerruimte voor de trucks. En dit is niet de enige, er worden kleinere vestigingen geopend door heel Europa.

En als dit straks allemaal een feit is zijn die arme chauffeurs een stuk beter af. En de kleine bedrijven en eigen rijders.... ach, alles voor het sociale gevoel.

Of was het nou wat anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij mij hier om de hoek staan 4 Polen (waarvan 1 al vanaf donderdag) te "pauzeren". Beetje roken, beetje vissen...zij liever dan ik.

Bedrijf waar ze moeten laden is verlaten.........

Dus sanitaire voorzieningen zijn er niet.

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het standpunt van CNV is nu ook duidelijk.

 

attachicon.gif45.JPG

Die regel bestaat al jaren. En nu komen ze er bij de cnv achter dat deze regel al jaren overtreden word. Dit overigens met goedkeuring van veruit de meeste chauffeurs die met deze regel te maken hebben.

Maar de bonden rennen meestal achter de feiten aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

EC zet vraagtekens bij Franse boetes voor weekendrust in cabine

EC zet vraagtekens bij Franse boetes voor weekendrust in cabine

BRUSSEL - De Europese Commissie heeft grote vraagtekens of de nieuwe Franse boetes voor vrachtwagenchauffeurs die hun weekendrust doorbrengen in hun cabine, in overeenstemming zijn met Europese wetgeving. Dat blijkt uit antwoorden van Transportcommissarsis Kallas op vragen van Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP), lid van de Transportcommissie van het Europees Parlement.

Van Dalen: "Half juli besloot Frankrijk dat vrachtwagenchauffeurs hun normale weekendrust niet meer mogen doorbrengen in hun cabine, op straffe van maximaal 30.000 euro boete en 1 jaar gevangenisstraf. In reactie op mijn vragen proef je dat de Commissie van mening is dat vrachtwagenchauffeurs hun weekendrust wél mogen doorbrengen in hun cabine én dat de Commissie de boetes buiten proporties vindt. Frankrijk zal de nieuwe boetes, in overleg met de Commissie, moeten aanpassen. Anders kan de Commissie een juridische procedure tegen Frankrijk starten bij het Hof van Justitie van de EU."

Van Dalen is blij dat het voor de Nederlandse internationaal-transportsector nu duidelijk is dat een chauffeur zijn normale wekelijkse rusttijd wel degelijk in de cabine door mag brengen. "Als een voertuig over geschikte slaapfaciliteiten beschikt en stilstaat, mag een chauffeur daar zijn normale weekendrust doorbrengen. Voorwaarde is wel dat de chauffeur de vrijheid heeft om zijn rust ook ergens anders door te brengen", aldus de Europarlementariër.

Die voorwaarde vindt Van Dalen erg belangrijk: "Je ziet in de Transportsector steeds vaker chauffeurs, uit met name Oost-Europa, die van hun opdrachtgevers maandenlang hun rust moeten 'genieten' in hun cabine. Echte vrijheid om tijdens de normale weekendrust hun cabine te verlaten, hebben ze niet. Dat leidt tot mensonterende toestanden op parkeerplaatsen langs de grote Europese snelwegen. Het is goed dat de Europese Commissie lidstaten wel de ruimte biedt deze wantoestanden een halt toe te roepen."

Ook verwacht Van Dalen veel van de evaluatie van de handhaving van de sociale wetgeving in het wegvervoer, die de Commissie tevens aankondigt in de antwoorden. Van Dalen hoopt dat de tekortkomingen in de handhaving van de rij- en rusttijdenregelgeving en de cabotageregelgeving, die ongetwijfeld aan het licht zullen komen, ertoe leiden dat de Commissie en de lidstaten samen hard gaan werken aan betere wetgeving voor en handhaving van het wegvervoer.

bewerkt door voldaf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

.....

In reactie op mijn vragen proef je dat de Commissie van mening is dat vrachtwagenchauffeurs hun weekendrust wél mogen doorbrengen in hun cabine én dat de Commissie de boetes buiten proporties vindt. Frankrijk zal de nieuwe boetes, in overleg met de Commissie, moeten aanpassen

....

Tsja.....wat is het nu?

 

Is de rust WEL toegestaan in de cabine of moeten de boetes omlaag??????

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb Nederlandse chauffeurs in dienst die 5, 6 ,7, 8 maanden van huis zijn.

(nu komen die, op Oostenrijk na, ook zo goed als niet in West Europa)

En heb er ook 2 waarvan de cabine hun huis is, die wonen erin.

(die hebben postadres op kantoor)

 

Hoe gaan ze dat regelen?

(en hoe gaan de Fransen het dan regelen met de chauffeurs van ND die voor de Tour de France aan het rijden zijn? Die slapen ook 4 weken aan een in de cabine)

Er zal vast voor Frankrijk wel een ontheffing komen ''slapen in de cabine'' als je langer dan 10 dagen onderweg bent.

(zelfde als wat je nu al in gedeelten van Rusland nodig hebt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

tour duurt maar 3 weken

en 4 weken aan een slapen in je cabine?moet je er niet eens uit om te eten,douchen,sanitaire stop etc

sorry maar moest hier even op reageren,maar denk dat er bij ND genoeg chauffeurs staan te springen om een weekje met de tour mee te rijden,dus zal ook hier wel een chauffeurswissel aan te pas komen om niet in de problemen te komen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is en blijft een belachelijk onderwerp.

 

er staat nergens zwart op wit in de europeese wet dat je de 45 uur niet mag doorbrengen in je cabine.

dat is alleen een conclusie die getrokken wordt uit het feit dat er wel beschreven staat dat de verkorte wekelijkse rust in de wagen doorgebracht mag worden.

 

en net als wat ger zegt zal het nog heel lang duren voordat dat of aangepast is ,zodat het wel mag of duidelijk zwart op wit er ook in staat dat het niet mag.

 

om met europeaans woorden te spreken....er zal nog veel wijn door de flessen gaan voordat dat rond is.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij de tour hebben ze een ontheffing.

Soms is er een rustdag dan stast de karavaan een dag stil.

Maar je kunt moeilijk zeggen hee tour, wacht ff.

Ik moet mijn lange weekend rust maken.

 

 

Nee, je kunt die arme fietsers niet laten wachten....

Maar die arme chauffeur die een uur of 5 te kort komt om thuis te komen mag wel 45 uur maken?

 

 

Die hebben geen ontheffing nodig hoor,die gasten rijden niet"met het peloton mee"

Net als in de evenementen transporten rijdt er een auto met materiaal vooruit naar een etappeplaats:A  waar e.e.a. word opgebouwd.

Als in een etappeplaats: A de aankomst eenmaal heeft plaatsgevonden word daar e.e.a.afgebroken en word vervoerd naar de derde etappeplaats: C

In etappeplaats:  B staat weer een ander ploeg die dan weer naar :D doorgaat.

 

Podia en materiaal heeft men dus dubbel of soms driedubbel,het is niet zo dat een dezelfde auto op alle etappeplaatsen komt om te lossen.

En N.D. heeft auto's en chauffeurs genoeg om af te wisselen.

 

Dit gebeurt ook bij tournee,s van bands ,Andre Rieu b.v. die heeft dat podium van paleis Schönbrunn dubbel.

En wat zou je denken van Hollyday on Ice ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is niet helemaal waar wat je zegt.

Bij de tour werkt het als volgt.

Nadat de 1e is gefinisched wordt er een uur gewacht.

Waarna men begint met afbreken.

Een uur of 11 in de avond gaat men verplaatsen naar de volgende aankomstplaats.

Daar aangekomen drinkt men een wijn en gaat te bedde.

Smorgens 8 uur bouwt men de boel weer op.

Een uur of 12 staat alles weer.

Dan is het personeel klaar meestal gaan ze weer te bedde.

Het bedrijf movico doet de finischstraat van de tour.

En hebben een eigen slaaptrailer bij zich waar iedereen in ligt.

Om 4 uur iedereen opstaan. Eten uit eigen keuken en het afbreken kan weer beginnen.

Meestal rouleren de chauffeurs per auto.

bewerkt door rubberduck
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

het is en blijft een belachelijk onderwerp.

 

er staat nergens zwart op wit in de europeese wet dat je de 45 uur niet mag doorbrengen in je cabine.

dat is alleen een conclusie die getrokken wordt uit het feit dat er wel beschreven staat dat de verkorte wekelijkse rust in de wagen doorgebracht mag worden.

 

Klopt, maar Frankrijk en België hebben op basis hiervan een wet ingevoerd die het doorbrengen in het voertuig van de normale wekelijkse rust verbiedt.

Het is dus een misvatting dat men handhavend optreed tegen overtreding van de rijtijdenwetgeving. Die rijtijdenwet is alleen aanleiding tot nadere regelgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt, maar Frankrijk en België hebben op basis hiervan een wet ingevoerd die het doorbrengen in het voertuig van de normale wekelijkse rust verbiedt.

Het is dus een misvatting dat men handhavend optreed tegen overtreding van de rijtijdenwetgeving. Die rijtijdenwet is alleen aanleiding tot nadere regelgeving.

 

Ik kan mij er wat bij voorstellen dat er wetgeving komt om toestanden zoals bij de "Oost Europese koeriersbende"tegen te gaan,dagenlang ergens op een industrie terrein eten en slapen in een Crafter of Sprinter,slaat helemaal nergens op,dat is i.d.d mensonwaardig.

Maar juist deze groep word hier niet door getroffen omdat die eenvoudig weg niet aan een wekelijkse rust van 45,24 uur of wat dan ook gebonden zijn.( zolang ze beneden de 3,5 t  blijven) omdat ze niet onder EU 561/2006 vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dus, Peter.


Weer een duidelijk voorbeeld hoe zeer de hele rij en rusttijden wet totaal niet meer aansluit op de praktijk, totaal ontspoort is en zeker niet de oorspronkelijke gedachte (veiligheid in het verkeer) meer nastreeft.


Enkel regelgeile politici die duidelijk totaal geen feeling met de werkelijke wereld hebben.... 


Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden