[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

inhaalverbod voor vrachtverkeer


jemason

Vraag

  • Forumlid

op de snelwegen rond apeldoorn gaat het inhaalverbod voor de hele dag .

van 6 uur tot 19 uur op de a1 en a50

Rijkswaterstaat  gaat over tot deze maatregel omdat het buiten de spits ook steeds drukker word met vrachtverkeer .

 

gr piet

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ik heb er nog geen bekeuringen van gehad, haal gewoon in als dat kan.

 

En kan het niet, dan gaat de CC op 78 tot ik een veilige afstand

van de voorganger heb en dan sukkelen we gewoon mee.

Goed zo, JP.

Gewoon rechts houden, dan kan Ayla lekker snel doorknallen (die mag lekker 120/130 en houd zich daar altijd aan, met auto en motor :angel: :angel: ).

 

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Irritant is, wanneer je bij een inhaalverbod een paar wagenlengtes afstand houdt naar je voorganger en dan ingehaald wordt door een collegatrucker, die hem in het door jou gemaakte gat kwakt.

Daar dan blijft hangen en jij weer van je gas af kan om een nieuw gat te creëren. 

 

Haal me dan niet in, of haal meteen de hele rij in

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou, inderdaad.

Dat heb ik ook nooit kunnen begrijpen.

Hou je een 100 meter afstand om ook wat snelheidsverschil op te kunnen vangen, zodat je niet iedere keer op de rem hoeft.

Komt er weer eentje voor, wat ben je dan opgeschoten?

100 meter maar liefst.

En daarvoor neem je dan het risico op een boete :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nou, het stomste inhaalverbod waar voorheen geen inhaalverbod was, ligt nu als men vanaf Meer, België richting Galder rijd.

Men heeft hier 2 alternatieven om eventueel om te rijden, als men richting Utrecht moet.

Via de A-16 en dan via de A-59, dan wel via de A-58 en dan de A-27.

Vroeger toen er geen inhaalverbod was, stroomde het verkeer beter door, ondanks dat er inderdaad wel filevorming was, maar veel chauffeurs die pakten dan de linkerbaan en vervolgden hun weg via de A-16, om dan zo even een stukje om te rijden, dan wel de drukte te vermijden.

Nu word ik gedwongen om tussen 06.00 uur en 19.00 uur op de rechter baan te blijven rijden, tot aan de uitvoegstrook bij Galder, waar ik dan vervolgens mijn weg op de A-16 kan vervolgen.

En wat schetst mijn stomme verbazing, precies achter het viaduct bij Galder word het inhaalverbod opgeheven.

 

Men kan dus zeggen, dat dit word gedaan onder het motto verkeersveiligheid vrachtwagens die met een te hoge snelheid langs de file afrijden.

Ik vind het er nu niet echt veiliger op geworden, regelmatig dan zit ik op de linkerbaan, voor me een collega, die ziet ineens na de oprit van de Shell het inhaalverbod staan, twijfelt, besluit toch maar om zich aan de regelgeving te houden, probeert een gaatje te vinden in de file, om naar rechts te gaan.

Menig automobilist gunt hem geen ruimte, resultaat, alles staat muurvast.

Dan komen ze met het argument, dit is gedaan omdat de automobilist zijn weg sneller kan vervolgen.

 

Ik weet het niet, maar in mijn ogen is dit een compleet doelloos inhaalverbod, wat kant noch wal raakt.

 

p.s. Ik negeer dus compleet dat inhaalverbod daar, aansluiten kost me in de file zeker 20 minuten extra reistijd, er voorbij rijden kost me ongeveer 3 minuten vertraging.

 

post-7713-0-31505400-1428304432_thumb.jp

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Men kan dus zeggen, dat dit word gedaan onder het motto verkeersveiligheid vrachtwagens die met een te hoge snelheid langs de file afrijden.

Ik vind het er nu niet echt veiliger op geworden, regelmatig dan zit ik op de linkerbaan, voor me een collega, die ziet ineens na de oprit van de Shell het inhaalverbod staan, twijfelt, besluit toch maar om zich aan de regelgeving te houden, probeert een gaatje te vinden in de file, om naar rechts te gaan.

Inhalen is het passeren van een voertuig met een hogere snelheid waarbij het ingehaalde voertuig niet langzamer rijdt als gevolg van de verkeerssituatie niet bedoelende wetgeving. 

 

Voorbij rijden is het passeren van een voertuig met een hogere snelheid waarbij het ingehaalde voertuig beduidend langzamer rijdt als gevolg van de verkeerssituatie niet bedoelende wetgeving.  

 

Deze twee definitie's staan ook zo ergens in de wet, ik heb ze  uit het feitenboekje. Deze maken het "Verdrag inzake het wegverkeer, Wenen, 08-11-1968, art. 11" mogelijk.

Kort uitgelegd mag je een file voorbij rijden, ook als er een inhaalverbod geldt. Er zijn ook wel weer uitzonderingen, maar die worden altijd ter plaatse ambtshalve of door middel van weringen duidelijk gemaakt. ( denk hierbij aan afgesloten rijstroken en mensen uit een ambt die je duidelijk maken dat je niet mag/kan inhalen ).

 

 

p.s. Ik negeer dus compleet dat inhaalverbod daar, aansluiten kost me in de file zeker 20 minuten extra reistijd, er voorbij rijden kost me ongeveer 3 minuten vertraging.

 

Als er dus een file staat mag je er gewoon voorbij rijden, echter wel art. 5 WVW in de gaten houden want daar slaan ze je mee  om de oren als je dat te hard doet. En hier mag het totzelfs tweeledig, want je mag voorgesorteerde voertuigen ook gewoon passeren.  :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Inhalen is het passeren van een voertuig met een hogere snelheid waarbij het ingehaalde voertuig niet langzamer rijdt als gevolg van de verkeerssituatie niet bedoelende wetgeving.

Voorbij rijden is het passeren van een voertuig met een hogere snelheid waarbij het ingehaalde voertuig beduidend langzamer rijdt als gevolg van de verkeerssituatie niet bedoelende wetgeving.

Deze twee definitie's staan ook zo ergens in de wet, ik heb ze uit het feitenboekje. Deze maken het "Verdrag inzake het wegverkeer, Wenen, 08-11-1968, art. 11" mogelijk.

Kort uitgelegd mag je een file voorbij rijden, ook als er een inhaalverbod geldt. Er zijn ook wel weer uitzonderingen, maar die worden altijd ter plaatse ambtshalve of door middel van weringen duidelijk gemaakt. ( denk hierbij aan afgesloten rijstroken en mensen uit een ambt die je duidelijk maken dat je niet mag/kan inhalen ).

Als er dus een file staat mag je er gewoon voorbij rijden, echter wel art. 5 WVW in de gaten houden want daar slaan ze je mee om de oren als je dat te hard doet. En hier mag het totzelfs tweeledig, want je mag voorgesorteerde voertuigen ook gewoon passeren. :ok:

maar de rechter rijstrook is geen voorsorteerstrook, en je kunt ook niet altijd zien tot waar/waarom de file er staat.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Is zo`n inhaalverbod op een stuk van zeg, wat zou het zijn, 2 km, dan niet meer, van goh, we hebben hier nog wat borden liggen, laten we ze maar dan daar gewoon maar neerzetten ?

Echt, ik bedoel, je tekst en uitleg is kraakhelder, dan is het dus toch compleet overbodig om daar dan een inhaalverbod te plaatsen ?

 

Als het nu direct vanaf de grens was geweest, dan had ik het nog enigszins kunnen begrijpen, daar er vanaf Antwerpen tot aan de Nederlandse grens een inhaalverbod geld gedurende de dag.

Nee, want nu is de situatie dus zo ingewikkeld dat men vanaf de grens mag inhalen, tot na de Shell pomp, dan geld er weer een inhaalverbod, tot na het viaduct.

 

Echt...soms dan vraag ik me echt wel af, hoe de wetgever zelf de wet wil uitleggen aan ons...op deze manier leid het alleen maar tot meer rare capriolen dan dat het de verkeersveiligheid bevorderd..

 

Alhoewel als ik even goed kijk, waar jij je op beroept, Harm, is wetgeving uit 1968...

Die mijnheer die destijds die wet had gemaakt, had niet ingecalculeerd dat het ijzeren gordijn ooit zou vallen.... :D

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ Ik weet over welk stuk weg je het hebt, en ik denk dat ik weet waarom hier een inhaalverbod geldt. Op dit punt zijn in het verleden genoeg ongevallen geweest tussen vrachtauto's die van baan wilden verwisselen omdat men wilde voorsorteren naar de juiste baan. Eigenlijk geef je het zelf ook al aan, men wil daar graag iemand inhalen die zich aan de wet houdt. En als dat meerdere vrachtauto's achter elkaar gebeurt krijgt de meneer die zich aan de wet wil houden geen mogelijkheid van rijstrook te verwisselen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ Ik weet over welk stuk weg je het hebt, en ik denk dat ik weet waarom hier een inhaalverbod geldt. Op dit punt zijn in het verleden genoeg ongevallen geweest tussen vrachtauto's die van baan wilden verwisselen omdat men wilde voorsorteren naar de juiste baan. Eigenlijk geef je het zelf ook al aan, men wil daar graag iemand inhalen die zich aan de wet houdt. En als dat meerdere vrachtauto's achter elkaar gebeurt krijgt de meneer die zich aan de wet wil houden geen mogelijkheid van rijstrook te verwisselen.

Je staat dus in de file voor afslaand verkeer, frustrerend als je rechtdoor moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Persoonlijk vind ik dan een algemene snelheidsbeperking een veel betere oplossing, waarop dan streng op mag worden gecontroleerd.

Neem nu de A-2, men hobbelt echt met een en dezelfde snelheid door, het onderling snelheidsverschil is niet al te groot tussen vrachtwagen en personenauto en het loopt pas vast als er een versmalling komt, maar over het algemeen, is de rijtijd redelijk vlot te noemen.

Zelf zou ik tijdens de spits zien dat de maximum snelheid op 90 km per uur zou worden vastgezet.

Zowel voor vrachtwagens als personenauto`s.

 

Nu reageert totaal niemand op de matrixborden, als deze aangaan en men vliegt met een vaart van 130 op het langzaam rijdend verkeer voor hun.

Gevolg, bijna ongelukken of boem is adressen uitwisselen.

Neem bijvoorbeeld alleen al het rood kruis, dat ze nu met borden ons moeten vertellen, als dat kruisje brand, dan mag je er niet op rijden.

Dat geeft al aan dat mensen niet eens weten waar de matrixborden voor dienen.

 

Ben duidelijk naar elke weggebruiker, zorg voor duidelijkheid dat de maximum snelheid tussen  6 en 9, maar 90 is, maak dit niet variabel, maar gewoon als norm, ook al laat de situatie het toe als het niet druk is, controleer hier goed op en mijn vermoeden is, dat het verkeer stuken beter doorstroomt.

 

Vraag eens aan mensen wat matrixborden betekenen.

De meeste reageren dat je beter moet opletten, maar niet eens weten dat ze hun snelheid moeten aanpassen.

Geeft een matrixbord 90 aan, moet men zijn snelheid aanpassen en 90 km per uur rijden.

Waarom reageert er niemand op, omdat er niemand op controleert.

Als de oranje lampen ernaast knipperen, dan wil de wetgever ons duidelijk maken dat het verkeer voor ons eventueel geheel tot stilstand is gekomen.

Echt, Harm, ik weet die regel wel, maar heel veel automobilisten totaal niet.

 

Ik bekijk regelmatig weleens mijn dashcam filmpjes terug, en zeker 95 procent van de weggebruikers rijden ondanks de knipperende matrixborden gewoon met dezelfde snelheid door.

Zijn dan al die automobilisten zo dom, of is hier de wetgever zelf schuld aan, door teveel aan regels en poespas eromheen, zodat alleen de wetgever het nog snapt, alhoewel ik daar zelf soms ook nog aan twijfel.

 

het motto, leuker kunnen we het niet maken, van de belastingdienst...krijg zo`n gevoel dat die mensen ook werken op een ander ministerie...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je staat dus in de file voor afslaand verkeer, frustrerend als je rechtdoor moet.

Klopt dat gebeurd soms ook als er weer eens iemand zo nodig veel verderop er tussen wilt en niet normaal achteraan wil sluiten.

Maar als de baan voor rechtdoor vrij is mag je er gewoon langs heen want dat is geen inhalen.  :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

** kick ** / ** bezem ** / ** stof **

 

Ja mensen, collega's, het is er weer tijd voor: een update van de in ons land geldende inhaalverboden: :zegtniets:  ;)

 

Afbeelding

Bron: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=49&t=13916&p=1052502#p1052502

 

 

Het hele verhaal in één PDF

https://www.platformparticipatie.nl/binaries/Kennisgeving interactief_tcm117-388313.pdf

 

Citaat

^^^^

Het vernieuwde inhaalverbod zorgt voor een grotere verkeersveiligheid:

 

  • Colonnevorming door vrachtwagens neemt af. Daardoor kunnen andere weggebruikers makkelijker in- en uitvoegen
  • Om colonnevorming tegen te gaan heffen we het inhaalverbod op trajecten langer dan 30 kilometer voor ongeveer 5 kilometer op, zodat de vrachtwagens daar kunnen inhalen.
  • Minder inhalende vrachtwagens leiden tot minder ongevallen

 

De (enkele) passeer vakken:

https://www.platformparticipatie.nl/binaries/4. IVV passeervakken_tcm117-388337.pdf

 

 

Wil je het hele, definitieve, ARCADIS rapport lezen (24 pagina's)?

https://www.platformparticipatie.nl/binaries/9. Update Inhaalverbod Vrachtverkeer (IVV) 2019 - 16 april 2019_tcm117-388346.pdf

 

=======================>>>><<<<=======================================================

 

Goed, in dit draadje kunnen wij er veel over schrijven en kenbaar maken wat wij er van vinden.. maar dat kan ook richting de betrokken beleidsmakers. Middels het participatie platform dat onze overheid ontwikkeld heeft. :ok:

 

Citaat

Het project bevindt zich in fase 1. U kunt een zienswijze indienen op het ontwerpverkeersbesluit inhaalverbod vrachtverkeer van 24 mei 2019 tot en met 4 juli 2019.

Bron: https://www.platformparticipatie.nl/projectenlijst/inhaalverbod-vrachtverkeer-actualisatie-2019/index.aspx

 

Een zienswijze indienen kan via onderstaande link:

 

Citaat

Zienswijze indienen

Wij ontvangen uw zienswijze bij voorkeur digitaal via het zienswijzenformulier. U kunt bijlagen met uw zienswijze meesturen (maximaal 10Mb).

https://www.platformparticipatie.nl/projectenlijst/inhaalverbod-vrachtverkeer-actualisatie-2019/ontwerpverkeersbesluit/index.aspx

 

 

Nou ben ik niet zo goed met al die kleurtjes op de kaart.. maar wat ik ervan maak is dat:

 

- de A30 en de A28 (tussen Hoogeveen en Groningen grofweg) een inhaalverbod tijdens de spits krijgen.

- de A7 tussen Joure en Groningen van spits naar dagvenster gaat

- ^^ wat ook geldt voor (grotendeels) de A29, A50 (Oss - Eindhoven) en de A73. 

:eek:

 

Dat het verbod op de onlangs verbrede A27 - A1 ( Utrecht - Amersfoort via Hilversum) is een formaliteit.. want de bebording heeft er nooit meer gestaan na oplevering. 

bewerkt door Durashift
Aanvulling van tekst. / lettergrootte van citaten aangepast.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden