[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Welke constructie is dit ?


Nr one

Vraag

  • Forumlid

Ik las onderstaand bericht op de lokale nieuws site.

In eerste instantie dacht ik.. niks mis mee toch ? hard werken en zo.. Tot ik bijna onderaan tegenkwam dat men zelf inschijfkosten en reisgeld moet inleggen om voor 60 euro per dag je helemaal het ongans moet werken.

 

Is deze constructie ook al toegepast in de transportwereld ? Dan moet ik er maar eens aan gaan denken om ook iets op te zetten.. :D :D

 

 

--== Freddy ==--

 

 

 

Het bericht :

 

 

Twee weken hard werken in één van de mooiste wijnstreken van Frankrijk. Het Groninger bedrijf Appellation Contrôlée is dringend op zoek naar mensen die het wel zien zitten om in september druiven te plukken.

Appellation Contrôlée, kortweg Apcon, is één van de weinige bedrijven in Nederland die bemiddelt tussen de Franse wijnboeren en plukkers. En dat al twintig jaar.

Hard werken
Het is hard werken, beaamt Hans Moerkerk van Appellation Contrôlée: 'Je moet veel krom staan en vroeg beginnen, maar mijn vrouw heeft vorig jaar nog geplukt terwijl ze zes maanden zwanger was, dus het is te doen.' Volgens hem is het een onvergetelijke ervaring in een internationaal gezelschap waar plukkers vaak contacten aan overhouden.

Machinaal
Moerkerk: 'In het verleden konden we soms wel vijfhonderd mensen plaatsen.' Inmiddels stappen steeds meer boeren over op machinaal plukken, maar toch heeft hij dit jaar nog ongeveer driehonderd plukkers nodig. Die komen terecht op boerderijen waar ook voor knap onderdak en sanitair is gezorgd en eten: een ontbijt, bij veel boeren nog een soort tweede ontbijt op het veld en twee uitgebreide warme maaltijden (met wijn). 'Dat lijkt allemaal misschien wat veel, maar je hebt het voor dit werk nodig.'

Inschrijfgeld en reiskosten
Moerkerk verwacht van geïnteresseerden wel een investering. Ze moeten niet alleen bereid zijn hard te werken, maar ook 99 euro inschrijfgeld plus de reiskosten betalen. 'Als je veel geld wil verdienen, kun je het beste via een uitzendbureau in Groningen in een fabriek aan het werk. Als je een leuke tijd wilt beleven tijdens je werkvakantie, dan moet je bij ons zijn. Je verdient zestig euro per dag. Als je vier dagen aan het werk bent, ben je uit de kosten'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Hard werken

Het is hard werken, beaamt Hans Moerkerk van Appellation Contrôlée: 'Je moet veel krom staan en vroeg beginnen, maar mijn vrouw heeft vorig jaar nog geplukt terwijl ze zes maanden zwanger was, dus het is te doen.'

Wel... zeg maar niks.... :D  :D  In een ander bericht leesde ik dat er bij een vrouw die zwanger was en veel druiven plukte de baby uiteindelijk in haar hoofd zat.... :p  Dit leide tot zeer verwarrende conversaties, zoals bv, "Jan, heb je de huur betaald deze maand" terwijl er in de achtergrond een baby stem te horen was die weer om borst voeding liep te zeuren. Duidelijk zwanger van een jongetje.... :zegtniets:  LOL

 

Ga wel naar de winkel als ik druiven wil eten. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Is al een ouder principe. In Thailand kun je als duurbetalende 'vrijwilliger' terecht in een opvangkamp voor olifanten. En op Sumatra hetzelfde verhaal in een reservaat voor Oerang-oetangs.

 

Zelfs hier in Australie mag je betalen om vrijwillig boompjes te planten op een eiland of andere taken van Staatsbosbeheer over te nemen. Maar daarbij zijn de kosten nog wel overzichtelijk.

 

In elk geval zijn dat stuk voor stuk zaken die een goed doel ondersteunen. En dat is meer dan ik van dat druivenplukken van Freddy kan zeggen.

Nou, ik zoek dan nog een kleine 3000 druivenchauffeurs.. inschrijfgeld 75 per inschrijving en bij meer als 3000 aanmeldingen wordt er geloot wie het mag gaan doen.. :D

us fff zien, dat levert me dan pak um beet 225.000 euro op.. daar kan ik dan wel een jaartje of 2 mee vooruit... dan zoeken we tegen die tijd wel weer nieuwe chauffeurs..

 

Wie kan ik alvast in laten schrijven ? :D

 

--== Freddy ==--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

60 euro per dag is zeker niet slecht voor 4 uurtjes werken, maar de berekening klopt niet, na 4 dagen ben je uit de kosten en 4x 60 = 240 euro, waar zitten die andere 141 dan in aan kosten, o wacht effe, je moet je eigen reis ook nog betalen, hoezo oostblokkers worden geplukt.

Nu wil ik niet zeggen dat ik kan rekenen, maar ik zoek 5000 chauffeurs tegen een in schrijf tarief van 15 euro pp.

En volgende maand weer.

En waarvoor is een verrassing.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

En van die druiven wordt natuurlijk wijn gemaakt voor een prijs van een paar duizend euro. :rolleyes:

Chateau Exclusif, voor een dagloon van 60 euro.

Ook dit valt onder uitbuiting, verdringen (van Frans personeel) , en valse concurentie. ;)

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vroegahh.... werd dit gebracht als iets voor intellectuelen , studenten en geitenwollen sokken.

 

Overdag druiven plukken en s,avonds op het boerenerf onder het genot van een wijntje "bomen" over alle wereldproblemen.

 

 

60 euro per dag + gratis kost een inwoning is voor werknemers uit Oost en Zuid-Europa een zeer interessant bedrag hoor.

Vroegahh hadden we nog keiharde guldens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

@goudvis: wil jij geen foto's van mijn bus plaatsen zonder mijn toestemming? :mad:

@freddy: jij moet niet zeuren, je hebt jouw vrienden van het CF al..... LOL

@vakbondenminnend volk: waar blijft de franse bond met het verhaal van uitbuting van Nederlandse werknemers die tegen een slavenloon, weken van hui sop het een of ander chateau moeten verblijven (waarschijnlijk 's nachts vast geketend in de kelder.....)? :eek:

 

@ge (zonder streep): een aan lager wal geraakte chauffuer uit N.O. grunning of oost Drenthe zal ook wel kwijlen voor zo'n bedrag.... :zegtniets:

 

@ibo: we komen niet allemaal uit Rotterdam, he?!? :D

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden