[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

De nieuwe cao


Wilbert

Vraag

  • Forumlid

Zoals tijdens de live sessie met Tjitze van Rijssel voorbij is gekomen,

 

Even een vraag aan jullie beste forum leden.

Als we weer gaan praten over een nieuwe cao. Vind je dat we dan een 1-jarige cao moeten afspreken? Of zou je de voorkeur geven aan een 2-jatige cao, dus voor 2014 en 2015?

Bijkomende vraag is dan natuurlijk: wat wil je geregeld hebben in die cao?

Laat maar eens horen wat je er van vind.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

het basisloon op 40 uur is TLN cao D5 € 2255,79 per maand brutto

een overuur is A130% is 16,86 per uur dit maal acht is 134,86.

dus basis loon      â‚¬ 2255,79

plus acht overuren€   134,88

 

het nieuwe basisloon is dan dus 2390,67.

deel dit door 48 heb je het nieuwe uurloon.

 

hier heeft men dan voor een werkweek van 48 uur dit van maandag tot vrijdag.

het weekend dus zaterdag A150% en zondag A200% blijft gehandhaafd maar dan wel van het nieuwe basisloon.

 

dit houd dus ook in dat als je ziek word krijg je betaald over het basisloon dat nu dan€ 134.88 hoger is dus ook een hogere ziekte uitkering. ook het vakantie geld word over het basisloon berekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

het basisloon op 40 uur is TLN cao D5 € 2255,79 per maand brutto

een overuur is A130% is 16,86 per uur dit maal acht is 134,86.

dus basis loon      â‚¬ 2255,79

plus acht overuren€   134,88

 

het nieuwe basisloon is dan dus 2390,67.

deel dit door 48 heb je het nieuwe uurloon.

 

hier heeft men dan voor een werkweek van 48 uur dit van maandag tot vrijdag.

het weekend dus zaterdag A150% en zondag A200% blijft gehandhaafd maar dan wel van het nieuwe basisloon.

 

dit houd dus ook in dat als je ziek word krijg je betaald over het basisloon dat nu dan€ 134.88 hoger is dus ook een hogere ziekte uitkering. ook het vakantie geld word over het basisloon berekend.

ik zou willen dat ik 2390.67 in de week zou verdienen.....  :p

Berekening die je hier voorhoud klopt niet helemaal.... neem maandsalaris... en tel er 8 overuren van 1 week bij op..... of je hebt het salaris te hoog, of de overuren te laag..... 

bewerkt door flyover
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

inderdaad de berekening klop niet ik had het loon van 2012.

kun je toch zien dat je van af 2012 er ongeveer 50 euro bij hebt gekregen.

waarom naar de 48 uur die is zo gesteld door de regering.

een chauffeur mag maar 48 uur werken en dit moet gecompeseert worden binnen 28 weken.waarom zouden wij hier geen gebruik van maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Omdat je dan ook echt 48 uur moet gaan werken voor je maandloon, en normaal is de standaard 40/38/36 uur voor een werkweek, daar zou ik moeite mee hebben, de rest zijn gewoon over uren..

Uurloon hoeft geen euro's omhoog als men maar de inflatie bij beent, nu lopen we al jaren achter de feiten aan, komt ook nog eens bij dat we tegenwoordig ook dingen "zelf" moeten betalen, zoals de chauffeurspas en elke 5 ipv 10 jaar een nieuw rijbewijs.

Deze zaken zou ik best zelf willen betalen, maar dan een kleine vergoeding maandelijks op de loonstrook, zo heeft mijn vrouw op haar loonstrook een paar euro diploma vergoeding, dit naar het aantal uren wat je werkt.

 

Vang je ook het het gedoe ermee op dat de "baas" gaat zeuren als je weg gaat bij hem.

 

En natuurlijk de tijd van de opleidingen op zaterdag gewoon vergoed krijgen als je voor een cursus op pad moet, dit staat nogal krom in de CAO omdat je cursussen op doordeweekse dagen moet doen, alleen als het bedrijfs technisch niet kan mag dat dan op zaterdag, en dat gebeurt dus ook massaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

En natuurlijk de tijd van de opleidingen op zaterdag gewoon vergoed krijgen als je voor een cursus op pad moet, dit staat nogal krom in de CAO omdat je cursussen op doordeweekse dagen moet doen, alleen als het bedrijfs technisch niet kan mag dat dan op zaterdag, en dat gebeurt dus ook massaal.

 

Zo krom staat er dat niet in hoor, hoofdstuk VIII,D,a,b,c.

 

  a. Scholing algemeen
 Voorts zal de werkgever de cursustijd, die overdag
wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling
van het aantal overuren.
 
Dit is een instinker: staat hier dat alleen cursus uren op doordeweekse uren betaald worden of staat hier dat er alleen door de week cursussen gegeven worden?? :D
 
b. Vergoeding ADR- certificaat
 Voorts zal de werkgever de terzake bestede cursustijd met een maximum van 40 loonuren (à 100%) vergoeden. Deze uren
tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren.
 
Hier staat niet of er door de week of op zaterdag cursus gevolgd wordt,er staat dat men een vergoeding a 100 % uurloon behoort te krijgen.
 
c. Certificaat vorkheftruck
. Voorts zal de werkgever de terzake bestede cursustijd met een maximum van 40 loonuren (à 100%) vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren.
 
Evenals voor je vorkheftuck certificaat dienen de uren allemaal betaald te worden.
Wel is t zo dat deze uren niet meetellen voor je overuren,heb je op donderdag al 50 uur bij elkaar,zijn de cursus uren op vrijdag of zaterdag 100 % en geen 130,cq 150 %.
 
 
Dikwijls word er een ander uitleg aan gegeven.
Je kunt de uren gewoon declareren en als ze "gecorrigeerd" worden de3 uitdraai bewaren.
Er staat in dat hoofdstuk n.l nog een bijlage 2,en die luidt:
 
2. De werkgever heeft de mogelijkheid om inzake de in lid 1 genoemde kosten voor aanvang van de
opleiding een studiekostenregeling aan de werknemers voor te leggen.
Deze studiekostenregeling verplicht de werknemer om:
- bij ontslagname door de werknemer binnen een jaar na het behalen van het diploma/ certificaat:
75% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen;
- bij ontslagname door de werknemer binnen twee jaar na het behalen van het diploma/ certificaat:
50% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen;
- bij ontslagname door de werknemer binnen drie jaar na het behalen van het diploma/ certificaat:
25% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen.
 
Zou je na een paar jaar ontslag nemen en ze willen de helft of een kwart van je cursus terug draai je ze die uitdraai onder hun neus en kun je zeggen dat je t grootste gedeelte zelf al betaald hebt,en vraag de boekhouder dan gelijk hoe hij dat met het SOOB deel in je cursus wilt doen. :D  :D  :D
Misschien kiest ie eieren voor zijn geld.
 
Bron: KNV cao 2013-2014.
 
 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De uitleg die ik heb gekregen is dat een bedrijf de cursussen zoveel mogelijk op doordeweekse dagen behoort te geven, tenzij dit niet mogelijk is om bedrijfstechnische redenen.

Bij mijn vorige werkgever was 80% vrij op maandag omdat er dan geen routes werden gereden en de cursus werd op zaterdag gegeven, ik wilde daar werk van gaan maken omdat de werkgever gewoon zei, we doen het op zaterdag omdat we dan niet hoeven te betalen, ik kreeg niemand mee en zelfs de reiskosten die die wel hoort te betalen hebben we niet gekregen en niemand wilde daar werk van maken, dit omdat het hele bedrijf vol zit met lamzakken die bang zijn dat de toko failliet gaat als ze die paar euro wel moeten betalen.

En de helft reed ook nog eens onderbetaald in loonschaal.

 

Maar de baas heeft wel een nieuwe auto, boot en bedrijfs bus aangeschaft voor privé gebruik, bus omdat die de boot moet trekken en daar werd nooit werk mee gedaan en was ook reclameloos, en dat kan wel.

 

Maar ja, na 6 maanden daar weg te zijn heb ik na dreigementen van mijn zijde om een incasso bureau in te schakelen om mijn laatste centen te krijgen eindelijk geen banden meer met dat bedrijf, ik heb 5 zaterdagjes opgeofferd voor de code 95, dus die heb ik binnen op hun kosten, ik heb ook het complete verhaal niet afgemaakt, zaten nog twee zaterdagen aan vast omdat het een soort MBO opleiding was, zei die ook nog dat is voor ons het goedkoopste omdat we dan netto het minste betalen i.v.m. de subsidie toen ik te horen kreeg dat mijn derde contract niet verlengt werd en hoef daardoor ook niks aan hun te betalen.

 

En om dit soort boefjes, want dat zijn het, een halt toe te roepen zou het handig zijn als de uurtjes gewoon betaald worden, wij zijn de enige beroepsgroep waar dat niet gebeurt, dat er geen toeslagen worden betaald als het op zaterdag moet gebeuren vind ik dat geen probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Klopt, men heeft liever een mooie nieuwe wagen dan een fatsoenlijk loon en arbeidsomstandigheden, want ja met veel uren maken kun je ook wel genoeg verdienen.

Zolang jullie de mensen die voor je werk.en inkomen zorgen boefjes blijven noemen en nog erger zal het ook nooit wat worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nee hoor, zolang er teveel collega's zijn die jou instelling hebben dat er geen bond nodig is, en nog steeds interesseert het me niet of dat een nieuwe of de huidige is en ook geen actie willen voeren word het nooit wat.

Om wat te bereiken moet je het met ze allen doen, alleen red je het niet, en nu niet zeggen mij lukt het wel, als er morgen 1000 Hongaren hier komen die jou werk kunnen doen voor de helft van wat jij wilt verdienen ben jij gezien met je veel hogere eisen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nee hoor, zolang er teveel collega's zijn die jou instelling hebben dat er geen bond nodig is, en nog steeds interesseert het me niet of dat een nieuwe of de huidige is en ook geen actie willen voeren word het nooit wat.

Om wat te bereiken moet je het met ze allen doen, alleen red je het niet, en nu niet zeggen mij lukt het wel, als er morgen 1000 Hongaren hier komen die jou werk kunnen doen voor de helft van wat jij wilt verdienen ben jij gezien met je veel hogere eisen.

Jij zegt dat je het alleen niet red.

Jij begrijpt natuurlijk wel dat ik het daar niet mee eens ben LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Natuurlijk begrijp ik jou, jij bent de beste.

Ik zeg niet dat ik de beste ben maar ik moet altijd wel lachen als er iemand zoals jij dit soort dingen tegen mij zegt. Iemand die vind dat alle baasjes boefjes zijn en dat bedrijven met oostblokkers maar op moeten rotten. Buiten dit soort uitspraken vallen jullie elkaar regelmatig huilend in de armen om elkaar te steunen omdat jullie het zo slecht hebben.

Altijd maar klagen en janlen en natuurlijk veel naar anderen wijzen en die anderen de schuld geven van jullie ellende. Kijk eens in de spiegel en denk eens verder.

En ik, ja ach. Ik klaag niet, verdien voldoende en heb heel veel plezier in mijn werk. Dus eigenlijk alles wat jullie niet doen en dan ga jij mij vertellen dat ik het niet goed doe.

Ik kan daar alleen maar om lachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dit is een topic over een nieuw cao.

Moet je eens kijken hoe weinig interesse er voor is. Als ik een vraag stel over wat een fatsoenlijk salariz zou moeten zijn krijg je niet eens antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Waar zeg ik dat alle bazen boefjes zijn, de boefjes zijn de ontduikers van de regels, zo vind ik Vos en De Rooy zeker geen boefjes en ook al hebben die uitgevlagt geen bedrijf wat moet vertrekken, lees eens iets beter.

En in de spiegel kijken doe ik regelmatig, en dan zie ik een sociaal persoon die graag het voor iedereen goed geregeld ziet, en niet een persoon die alleen aan ikke denkt.

En wat voor de 1 een fatsoenlijk salaris is is voor de ander te weinig, het gaat er om wat algemeen aanvaardbaar is.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

En wat is algemeen aanvaardbaar?

En wie bepaalt dat?

Maar om even terug te komen op het verhaal "samenhorigheid" , waarom willen de chauffeurs zich niet verenigen? Waarom is er maar zo'n klein percentage lid van een bond? De leden zijn toch de bonden, waarom worden de.leden dan elke keer weer aan de kant gezet. Als wij (de bonden) nu eens zouden luisteren naar wat de man op de werkvloer nu echt wil worden er misschien weer eens meer chauffeurs lid van een bond.

Maar zolang de top van de bonden blijven neerkijken op hun leden blijf ik wel voor mezelf zorgen. En dat jullie dat egoistisch... daar kan ik niet echt wakker van liggen LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Go, hoe zou dat nu komen dat de leden weinig in te brengen hebben, had je slimmer ingeschat, omdat er 2 of 3% lid is, in mijn tak is meer dan 60% lid van een bond, heb je als leden iets meer te zeggen via de bond naar de werkgever, nu halen ze wat mogelijk is.

Ik zeg het al zo vaak, vanaf de zijlijn is het makkelijk roepen, ik roep vanaf het veld maar er stond geen elftal te spelen maar maar 3 man en dan is het slecht scoren tegen een elftal.

En de bonden luisteren heus wel, maar als iedereen iets anders wil zal men keuzes moeten maken, en dan maken ze de keuze die hun het beste uitkomt en waar wat te halen is.

En wat betreft het loon, hetgeen het nu is en dan ongeveer 10% erbij de komende 3 jaar zou voor mij prima zijn, maar nog belangrijker is dat er makkelijker ingegrepen kan worden bij bedrijven die het niet zo nauw nemen met de cao en er een eigen draai aangeven, en daarvoor moet je het wel met ze allen doen, maar dat snap jij niet zo goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

 

 had je slimmer ingeschat,

 

 

Sorry dat ik je teleurstel.

 

Er is hier mij op het forum geleerd dat de leden de bonden zijn. Voorheen dacht ik daar anders over maar dit schijnt dus volgens leden van de bond en forumleden de waarheid te zijn. Waarom worden diezelfde leden dan keer op keer door het kader gepasseerd?

 

Een klein voorbeeld hiervan is Routier, die is lid van een bond maar absoluut niet tevreden met de gang van zaken. Dat vind ik dus slecht. Ik was ooit lid van tln totdat ik in de gaten kreeg dat het een zooitje hypocriete stropdassen waren die niets met de kleine ondernemer op hadden. Dan zeg ik mijn lidmaatschap op, makkelijk zat. Het beperkte aantal bondsleden onder de chauffeurs zou toch voor de bond een teken moeten zijn dat het "ergens" niet goed gaat, maar nee hoor, ze komen hier gezellig een praatje houden en geven nietszeggende antwoorden en daar moeten we het maar weer mee doen, en daar pas ik dus voor.

 

Hetzelfde met dit topic, er gebeurd niets terwijl dit topic er juist voor was om aan te geven wat de (niet) leden dan allemaal wel niet wilden.

 

En dan moet jij mij geen idioot of wat dan ook noemen omdat ik het voor mezelf wel goed regel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ten eerste, ik noem je geen idioot, en dat jij het voor jezelf goed regelt, ik zou dat ook proberen.

Maar je zou moeten begrijpen dat niet iedereen dat zal lukken, ook niet als ze dezelfde capaciteiten hebben in het onderhandelen, en daar is een CAO voor nodig.

En om een CAO af te sluiten heb je nu eenmaal iets nodig, op dit moment zijn het de huidige bonden, en een paar man hebben wat geprobeerd en dat gaat ook niet helemaal goed, schreeuwen werkt niet was er snel mee klaar.

 

Dus als jij vind dat de bonden het niet goed doen, samen met de andere 60% collega chauffeurs (ongeveer de normale hoeveelheid bondsleden in een arbeidstak), richt zelf iets op die het wel goed doen.

 

O ja, hoe het nu gaat in de bond en ben ik het ook niet helemaal mee eens, maar mij oude vadertje zei altijd, "je kan weglopen voor problemen, vroeg of laat halen ze je in, de enige mogelijkheid is ze oplossen."

 

En laat nu bijna iedereen weglopen voor problemen, ging hun deur wel voorbij en nu zitten er een hoop thuis van degene die voorheen zeiden, het valt wel mee ik heb er geen last van.

 

 

En ja, de leden zijn de bond, het probleem wat ik je al vaker probeer uit te leggen, met zo weinig leden in een tak heb je er weinig aan, de chauffeur verenigd zig niet, nu gaat de bond voor 5% (ipv3%) loonverhoging, wat er eigenlijk zou moeten komen,

en zegt men, dan rijden we toch niet meer tot er een akkoord is, staan er bij elk bedrijf 1 of twee auto's stil, nou dat vangt met wel op met een werkloze via een uzb, want dan kun je het geen stakings-breken noemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Je noemt me geen idioot, daar moet ik je gelijk in geven.

 

 

richt zelf iets op die het wel goed doen.

 

 

Hier is het te laat voor denk ik. die strijd is allang verloren en buiten dat zou ik het zonde van mijn vrije tijd vinden om actief lid van een bond te worden. Als de huidige bonden eens wat meer zouden luisteren naar hun leden (wat ze behoren te doen) zou dat genoeg moeten zijn. Anders word het net als de politiek, dan krijg je voor elk merk auto en voor elk soort werk een aparte bond en dan schiet je er nog niets mee op.

 

Gewoon 1 of 2 grote bonden voor en door Chauffeurs is genoeg. Maar dan niet met mensen in het bestuur die niets met hun leden op hebben zoals nu. Of laat ze dan in ieder geval eerlijk zijn, laat ze zeggen, dat geld uit het soob potje hebben we nodig omdat mijn auto met chauffeur ook betaald moet worden en die diners in Den Haag moeten betaald worden omdat we daar handje klap kunnen doen. Nee dat doen ze niet, ze draaien er maar wat omheen.

 

 

En laat nu bijna iedereen weglopen voor problemen, ging hun deur wel voorbij en nu zitten er een hoop thuis van degene die voorheen zeiden, het valt wel mee ik heb er geen last van.

 

 

Dit heb ik al zo vaak gezegd. Iedereen heeft liggen slapen terwijl ons werk werd overgenomen door goedkope mensen. Iedereen waaronder ik ook, dat werk wat ik deed konden ze toch niet hahaha.

 

Dat is toch wel een groot foutje geweest.

 

Maar buiten dat, jij zegt dat er veel mensen thuis zitten. Ik denk dat het meevalt. Er werden getallen van meer dan 25000 mensen genoemd. Volgens mij heeft die mijnheer van het cnv dat aardig ontkracht (of stond die te liegen) 5000 of 7000 man? En dan durf ik te beweren dat als het er 7000 zijn het overgrote merendeel daarvan moeilijk plaatsbaar is. Leeftijd, deels arbeids gehandicapt of op een of andere manier geen ervaring (zij instromer) ook zijn er mensen die zo'n eisen pakket hebben dat geen werkgever ze wil hebben (heel klein deel) maar ze zijn er wel.

 

Dat deze bovenstaande groep moeilijk plaatsbaar is de schuld van onze regering die het aannemen van mensen uit een risico groep zo onaantrekkelijk heeft gemaakt voor werkgevers dat je daar je handen NIET aan WILT branden.

 

Maar het probleem blijft, waarom wil men zich via een bond niet hard maken voor een goed/ander cao. Ik denk dat dat toch wel een van de belangrijkste vragen is, en zolang daar geen antwoord op komt zal er ook nooit iets veranderen en blijf ik iemand die alleen maar aan zichzelf denkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk, kan het niet hard maken, dat er een 20.000 chauffeurs weg zijn uit het transsport, ik vermoed dat er daar dan een hoop iets anders zijn gaan doen, en dat er dan een 5000 nog thuis zitten.

 

Ik ken er namelijk een aantal die dat hebben gedaan, en we vergeten de chauffeurs nog die los werk hebben via de UZB, heb ik ook even gedaan als opvulling tot mijn nieuwe job ging beginnen.

Ik ken er ook 1 die een eisen pakket heeft en wat mij betreft aan de bedelstaf mag gaan, uitkering intrekken en zoek het maar uit, ik heb hem meerdere banen aangedragen, maar hij wil alleen aan het werk in een bepaalde tak en dan ook gelijk een vast contract, hij loopt nu al bijna 2 jaar thuis, ik heb er twee weken over gedaan om een andere baan te vinden, moest er wel even op wachten voordat ik daar aan de slag kon, en ik had maar 1 harde eis, gewoon leuk werk wat mij bevalt (voor tijdelijk mag het ook anders zijn) en in iets mindere mate, normaal goed loon, beide gevonden en nog een bonus, gewoon 1 jaar contract en daarna een vaste aanstelling, tenzij ikzelf het verpruts.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden