[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

De nieuwe cao


Wilbert

Vraag

  • Forumlid

Zoals tijdens de live sessie met Tjitze van Rijssel voorbij is gekomen,

 

Even een vraag aan jullie beste forum leden.

Als we weer gaan praten over een nieuwe cao. Vind je dat we dan een 1-jarige cao moeten afspreken? Of zou je de voorkeur geven aan een 2-jatige cao, dus voor 2014 en 2015?

Bijkomende vraag is dan natuurlijk: wat wil je geregeld hebben in die cao?

Laat maar eens horen wat je er van vind.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

Ger, zoals iedereen mag ook jij mij een schreeuwlelijk vinden.

 

Maar wat ik (en waarschijnlijk een groot deel van de chauffeurs) van de bonden vinden moge duidelijk zijn. Kijk maar naar het aantal chauffeurs wat lid is van een bond.

 

Maar laat ik het anders zeggen, de bond heeft heel veel geld nodig voor zaken waar wij als chauffeurs weinig tot niets aan hebben. Kijk alleen maar eens naar al die rechtszaken die gevoerd zijn en nog steeds worden. Totaal overbodig en schiet zijn doel aan alle kanten voorbij. Als zo'n rechtszaak al een keer door de bonden gewonnen word verdwijnt zo'n bedrijf gewoon lachend helemaal over de grens en is het kleine beetje Nederlands personeel ook zijn baan kwijt.

 

Ik heb hier op het forum al een paar keer praktijkvoorbeelden gegeven van hoe de bond geld wegsmijt maar daar word nauwlijks op gereageerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik heb hem geprobeerd te lezen maar ben al gestopt bij de eerste regels. Wat daar staat geeft de bonden al weer alle ruimte om het geld overal aan uit te geven.

 

 

het verzorgen van voorlichting en promotie met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden, relevante sociale zekerheid en arbeidsmarktontwikkelingen;

 

 

 

het (doen) verrichten van onderzoek en publicatie op het gebied van arbeidsmarkt en arbeidsomstandigheden;4.het verrichten van werkzaamheden om een vergroting van de participatie op de arbeids-markt en een beter functioneren van de arbeidsmarkt van de sector te bewerkstelligen;5.het behandelen door sociale partners van dispensatieverzoeken en/of vragen over de in de bedrijfstak vigerende collectieve arbeidsovereenkomsten;6.het bevorderen van de naleving van de in de bedrijfstak vigerende collectieve arbeidsover-

 

 

Eigenlijk laat het hele artikel 5 de ruimte om de gelden naar eigen inzicht uit te geven.

 

Je heb mij hiermee absoluut niet overtuigd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

^^  Ron daar heb ik het geheel niet over, ik heb het er over dat jij mensen beschuldigd dat ze onterecht geld uit een potje halen wat van ons alle is.

 Jij begrijpt mij nu verkeerd Ger.

 

Ik zeg en bedoel dat er heel veel geld word uitgegeven, geld wat opgebracht word door de leden aan zaken waar de leden absoluut niets aan hebben of hun doel aan alle kanten voorbijschieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Oké nu even hier ^^  op reageren dan.

Voorbeelden hebben we allemaal, bewijzen voert hier vrijwel niemand aan, en nu zeg je zelf dat de bonden wel wat doen, ze voeren namelijk rechtszaken 

 

Ik heb jou wel eens verteld dat ik meerdere keren te maken heb gehad met de bonden

 

Ik heb zo'n man 2 dagen bij mij thuis gehad, die heeft mijn hele boekhouding overhoop gehaald. 2 dagen lang om uiteindelijk met een rechtszaak te gaan lopen dreigen omdat ik mijn vakantie planning niet op orde had en er een chauffeur te veel vakantie dagen had genoten.

 

Deze man is twee keer op en neer gereden vanuit het hoge Noorden naar mijn woonplaats. onder de middag vond mijnheer een kopje soep met een broodje te min en ging lunchen.

 

 

Dat bedoel ik onder andere met geld weggooien Ger.

 

En bedrijven die er echt een potje van maken kunnen ze niet te pakken krijgen omdat die veel slimmer zijn dan de juristen van een bond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dat is jou mening, en misschien ook van een paar anderen, maar deze strategie wordt bepaald in vergaderingen en jij kunt daar bij zijn en inspraak hebben, je doet dat niet dus niet piepen nu.

 

Ger, dus jij zegt nu dat als ik lid word van jou bond ik daadwerkelijk wat kan veranderen.

 

Ik word hier net nog uitgemaakt voor een hersenloos iemand. Maar ben ik dan zo slim dat ik WEL wat kan uitmaken want dan word ik per direkt lid want als IK wel het verschil kan uitmaken veranderd er daadwerkelijk dus ook wat.

 

Maar waarom kan ik dat wel en jullie niet.....

 

Leg dat eens uit want eigenlijk zeg je dat iets veranderen voor mij heel makelijk zou zijn. Waarom is dat dat voor jullie als lid dan zo moeilijk. Of vinden jullie dat het zo lekker gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

En wie verteld jouw dat die lunch niet uit eigen zak kwam?

En wellicht mocht hij die soep niet aannemen, ivm belangenverstrengeling.

Weet jij veel wat er afgesproken is met zijn werkgever?

Ook een vakbondsman is een werknemer.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

bewerkt door routier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In 1 woord dus: democratie, en als de hogere heren het er nu wel of niet mee eens zijn, als de meerderheid het niet wil gebeurt het niet, zelfs niet in de EU.

 

De Europese grondwet die er volgens vele doorgedrukt is zit iets genuanceerder in elkaar, het is nu een verdrag geworden, dus hebben we toch een puntje gewonnen met de nee,

dat men het dan anders er in giet kunnen we de boel afstraffen door eens in de 4 jaar de boel overhoop te gooien, maar wat gebeurt er, men stemt weer hetzelfde.

 

En ja, de meerderheid kan de boel veranderen, en hoe krijg je een meerderheid, door te zorgen dat je met goede argumenten de rest overhaalt, en met schreeuwen ben je eventjes populair, maar niet voor lang.

 

Maar het gaat hier over eenn CAO die er niet gaat komen als men niet achter de meerderheid gaat staan, en wat zo jammer is, de hardst roepende die zeggen dat de bonden het niet goed doen staan nog steeds buitenspel doordat ze geen lid zijn.

Ik vind dat je pas mag roepen en meebeslissen als je daadwerkelijk meedoet, zowel op dat nivo als Europees, ik heb altijd gestemd, dus mag ik meedoen, stem je niet, houd dan stil of ga wel stemmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

 

En ja, de meerderheid kan de boel veranderen, en hoe krijg je een meerderheid, door te zorgen dat je met goede argumenten de rest overhaalt, en met schreeuwen ben je eventjes populair, maar niet voor lang.

 

Ik vind dit mooi gezegd van je, eerlijk waar en je zal er echt zelf in geloven. (niet negatief bedoelt)

 

Maar waarom is er dan maar zo'n klein percentage lid. Waarom worden er niet meer lid? Als wij het dan kunnen veranderen zeg je. Was met meer leden het soob cao niet door jullie strot gedrukt zoals een lid van de vakbond dit zo mooi verwoorde...

 

De leden beslissen toch.

 

Het klopt gewoon niet wat je zegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Waarom er maar zo weinig lid zijn, dat heeft een reden ja, de chauffeur is een einzelganger, kijk naar jezelf en lost het graag zelf op.

En voor de rest, jou overtuig ik toch niet, hoop voor je dat het goed blijft gaan, en niet straks hier gaan huilen als het toch mis is gegaan, er zijn er al genoeg je voor gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Waarom er maar zo weinig lid zijn, dat heeft een reden ja, de chauffeur is een einzelganger, kijk naar jezelf en lost het graag zelf op.

En voor de rest, jou overtuig ik toch niet, hoop voor je dat het goed blijft gaan, en niet straks hier gaan huilen als het toch mis is gegaan, er zijn er al genoeg je voor gegaan.

Je zal mij niet zo snel horen huilen. Als ik namelijk op mijn bek ga ga ik niet lopen janken en naar een ander lopen wijzen. Dan sta ik op en ga ik verder.

Ook dan heb ik niemand nodig. Misschien dat dat het grote verschil is tussen mij en een groot deel van al die anderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Maar ik vind het toch wel lachwekkend.

We hebben het er altijd over dat er niet op de man gespeeld moet worden. Alleen als ik een discussie aan ga wat ik ook regelmatig doe omdat ik iets anders denk dan de meeste mag het altijd wel.

Kom eens met gewone argumenten. Maar die zijn er blijkbaar niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat weer wel, maar men werkt toch graag alleen, mede dat een chauffeur het meestal zelf moet redden is er eigenlijk ook geen grond om lid te worden.

En we hadden het jaren prima voor elkaar.

Dit heb ikzelf ook, spreek graag anderen maar werk graag alleen.

@ shompie, het is niet bedoelt om op de man te spelen. Neem jou misschien iets teveel op de korrel ( onbedoelt) omdat jij de enige bent die hier reageert als tegenstander.

Als je het persoonlijk voelt, excusses het is bedoelt als algemene discussie, en ik weet dat ik jou persoonlijk alleen kan overtuigen als ik het tegendeel kan bewijzen, en dat kan ik niet omdat er gewoonweg geen bewijzen zijn omdat jij de meerderheid bent in dit geval, daar bedoel ik mee de tegenstanders van de huidige bonden.

bewerkt door Doornekamp33
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Veel hangt af van overuren om een fatsoenlijk loon te krijgen, en nu er minder uren gemaakt worden gaat men klagen, had men dit nu maar eerder ingezien.

En dan nog het strepen, van 80 uur wat strepen doet minder pijn als van 45 uur wat afschrapen en gaat men oook morren.

Voor een goed salaris die met de tijd mee gaat moet het omhoog, en of dat gebeurt door belasting verlaging of door het bruto deel te verhogen is niet zo belangrijk, als het maar ergens na jaren weer eens wat omhoog gaat.

En met goed bedoel ik op de jaren tachtig tot 2000 ongeveer, toen kon je aan het grote huis en de dure wagen zien dat er een chauffeur woonde, die tijd is al weer een tijdje achter ons, we worden lager ingeschaald en als het effe kan betaald via Cyprus, als het maar weinig kost want de baas moet zakken met de tarieven om mee te kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

^ Bovenstaande tekst doet mij denken aan collega's die indertijd een dikke wagen kochten, met een idem-dito huis.

Het kon niet op, het loon was goed.

Nu er veel collega's op 40 uur staan, teruggeschaald zijn, en een karige okv ontvangen, is de wereld te klein.

Ik ken er wel een paar die nu in de piepzak zitten, nu er minder binnenkomt.

Ik heb er niet te veel medelijden mee.

Hoe vaak kom je hier geen vraagstellers tegen, die na jaren ervaring nog steeds niet weten hoe de verloning dient te zijn?

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Klopt ken er ook een paar, ik heb wat zuiniger aangedaan en nu op mijn 43 ste een huisje gekocht, daarvan een aanzienlijk deel uit eigen zak en een deel van de bank, betaal de rest in 20 jaar af en zit goedkoper dan nu in het huurhuis, en een mooie belegging voor mijn pensioen.

En ja degene die ik ken gaat niet op vakantie, kan niet uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor een goed salaris die met de tijd mee gaat moet het omhoog, en of dat gebeurt door belasting verlaging of door het bruto deel te verhogen is niet zo belangrijk, 

 

Hoezo niet belangrijk??? je brutto loon is de grondslag en het netto salaris is onlosmakelijk verbonden met je brutto salaris.

Als je brutto minder wilt en netto hetzelfde(of meer) zul je het hele Nederlandse belastingstelsel,inclusief de zorg premies rigoreus op de schop moeten gooien.

 

Dat wij ,chauffeurs ,ons jarenlang niet bekommerd hebben om een redelijk basissalaris( de vele overuren maakten t toch wel goed) is geen reden om juist onze beroepsgroep belastingvoordelen te gunnen ,dat krijg je nooit voor elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Jongens, er moet gewoon compleet iets nieuws worden opgezet. Mijn mening is dat er een nieuw soort vakbond genaakt moet worden met deel werknemers en deel werkgevers als leidinggevende.mensen die uit de praktijk komen zeg maar. Deel int.chauffeurs / deel binnenland chauffeurs en deel werkgevers die int. Opereren en deel werkgevers die op binnenland opereren. En dan niet de grootste bedrijven maar een mengelmoes van eigentijdser met personeel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maakt het jou uit hoe je meer netto krijgt, mij niet, als er maar genoeg bijkomt om de achterstand in te halen.

Als Den Haag met minder genoegen neemt vind ik dat prima, niet dat het zal gebeuren dus zal het bruto deel omhoog moeten.

 

Als je meer netto wilt zul je ook meer brutto moeten hebben,anders kan dat niet.

En als je meer brutto wilt wordt de afstand met de lage lonen landen nog groter.

 

Of zie je dat niet in dan??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Jongens, er moet gewoon compleet iets nieuws worden opgezet. Mijn mening is dat er een nieuw soort vakbond genaakt moet worden met deel werknemers en deel werkgevers als leidinggevende.mensen die uit de praktijk komen zeg maar. Deel int.chauffeurs / deel binnenland chauffeurs en deel werkgevers die int. Opereren en deel werkgevers die op binnenland opereren. En dan niet de grootste bedrijven maar een mengelmoes van eigentijdser met personeel

 

 

Dus een soort klub van 3 of 4 verschillende disciplines die onderling van elkaars "vakgebied"geen verstand hebben ?

Dan denk ik dat iedereen voor zijn eigen parochie gaat prediken en wordt t ook niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden