[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

De nieuwe cao


Wilbert

Vraag

  • Forumlid

Zoals tijdens de live sessie met Tjitze van Rijssel voorbij is gekomen,

 

Even een vraag aan jullie beste forum leden.

Als we weer gaan praten over een nieuwe cao. Vind je dat we dan een 1-jarige cao moeten afspreken? Of zou je de voorkeur geven aan een 2-jatige cao, dus voor 2014 en 2015?

Bijkomende vraag is dan natuurlijk: wat wil je geregeld hebben in die cao?

Laat maar eens horen wat je er van vind.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

, 1 voor de werknemer en 1 voor de werkgevers.

 

De werkgevers hebben dat al hoor,TLN en KNV zijn al een tijdje samen,

 

L,union fait la force( eendracht maakt macht) :D

 

De werknemers( althans die er nog lid van zijn ) zijn nog steeds verdeeld over een3 of4 bonden( FNV-CNV- de Unie,en og een paar kluppies)

 

DE werkgevers lachen zich de l*l uit de broek;verdeel en heers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het klopt wel zo'n beetje wat jij hier neer zet

 

Een ding Ik sta er volkomen achter dat er een bond moet zijn voor de werkman

 

Daarbij ik vind het zo jammer dat de bonden te veel lokaal denken

 

We zijn een Europa In veel dingen zijn de dingen nog te veel lokaal

 

Daarbij als de werkman in Europa een vuist kon maken Dan moet je is kijken

 

Dat mag iedereen zelf invullen

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

dan denk ik dat Arne wel de kar wil trekken.

zijn eerste taak zal dan worden iedereen op Cyprus loon.

is lekker makkelijk en houden de werkgevers er het meest aan over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het mooie is

 

Waar het om gaat wordt niet aan gepakt

 

De onkosten De koelkast  en alles er om heen

 

Hoef niet allemaal kosten werkgevers te komen

 

En koken ze in de cabine Ik zou zeggen Om de twee maanden door een schoon maak bedrijf cabine totaal schoon maken Alleen al om de stank er uit te krijgen

 

Dat moet gewoon betaald worden van de onkosten

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

dan denk ik dat Arne wel de kar wil trekken.

zijn eerste taak zal dan worden iedereen op Cyprus loon.

is lekker makkelijk en houden de werkgevers er het meest aan over.

Beetje jammer van zo'n bericht.

Ben ook voor veranderingen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ben wel voor één bond voor de werknemers en één voor de werkgevers, schept zeker duidelijkheid en scheelt een hoop gepraat.

Ook ben ik er wel voor dat de CAO voor een groot deel op de schop gaat, er moeten zeker wat tijd gerichter gewerkt gaan worden, neem nou bijvoorbeeld de onkosten vergoeding, die zit te moeilijk in elkaar. Ik noem even wat, de onkostenvergoeding ziit veel te moeilijk in elkaar, en kan veel eenvoudiger, pak even een nationaal chauffeur die heeft ca 15 euro vergoeding per dag op 15 uur, dus 1 euro per uur, een internationaal chauffeur heeft ca 45 euro per 24 uur dat is bijna 2 euro per uur, niks liggen kloten met voor zo laat en na zo laat eerste dag en laatste dag, gewoon 2 uuro voor elk uur weg, en een dag rit 1 euro per uur, lekker makkelijk rekenen. En zo zijn er zoveel dingen die eenvoudiger kunnen.

Maar waar ik me vooral aan stoor in de CAO zijn de regels die uitgelegd kunnen worden zo als ze willen, pak maar als voorbeeld de scholing, de bedoeling is dat er een bescherming is zodat je niet op zaterdag naar school hoeft, nee we verdraaien de regel en maken er van dat op zaterdag geen loon betaald hoeft te worden door werkgever, hoe krom kunnen we het maken.

Zoiets moet ook gedaan worden,maar wel met mensen uit de praktijk het liefst.

Dus niet van de opgeschoten mannen zoals je ze nu heb.

Dan kan er een mooie cao gemaakt worden en die ook aangepast is aan deze tijd.

Heb diversen malen dit ook zo vermeld op het besloten forum van tln

Sent from my iPad using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wel even reeel blijven Arne, jij weet donders goed dat het aanstellen van onderhandelaars een reden heeft en wel de volgende,de meeste chauffeurs zijn verbaal totaal niet opgewassen tegen een door de wol gewassen werkgever, dus worden gewoon in de luren gelegd waar ze bijstaan. Dat kan je die mannen niet kwalijk nemen, vandaar dat er onderhandelaars aangesteld worden om een tegenwicht te hebben.

Ik lees niets anders dan dat de Nederlandse chauffeur te duur is en dan wil je met de chauffeurs een CAO maken, je hoeft geen helderziende te zijn om te vermoeden hoe dat er voor de chauffeur uit gaat zien. Inleveren is al jaren het stokpaardje van de werkgevers en wat heeft dat de Nederlandse chauffeur opgeleverd??????? Zijn de kosten van het levensonderhoud van deze mensen verminderd door het inleveren????? Zijn er meer arbeidsplaatsen gekomen????????

Naar mijn bescheiden mening is de enige mogelijkheid wil de chauffeur nog wat kunnen bereiken is zich massaal te verenigen om een blok te kunnen vormen,.zoniet blijven ze tegen mekaar uitgespeeld worden. Of dit gaat gebeuren is een heel ander verhaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

, neem nou bijvoorbeeld de onkosten vergoeding, die zit te moeilijk in elkaar. Ik noem even wat, de onkostenvergoeding ziit veel te moeilijk in elkaar, en kan veel eenvoudiger, pak even een nationaal chauffeur die heeft ca 15 euro vergoeding per dag op 15 uur, dus 1 euro per uur, een internationaal chauffeur heeft ca 45 euro per 24 uur dat is bijna 2 euro per uur, niks liggen kloten met voor zo laat en na zo laat eerste dag en laatste dag, gewoon 2 uuro voor elk uur weg, en een dag rit 1 euro per uur, lekker makkelijk rekenen. En zo zijn er zoveel dingen die eenvoudiger kunnen.

 

 

 

Hier hebben wij ,chauffeurs of de bazen weinig invloed op.

Je weet dat de werkgevers( dus niet de werknemers) een convenant hebben met de belastingdienst

De belastingdienst maakt uit hoeveel een chauffeur belastingvrij uitgekeerd mag krijgen bij een bepaalde aanwezigheid op t werk.

 

Indien deze convenant er niet zou zijn zouden wij allemaal weer met bonnetjes moeten gaan werken,met alle administratieve gevolgen van dien,terwijl daardoor het maximale onbelastbare bedrag t zelfde blijft,ik denk  dat t voor iedereen op de huidige manier t eenvoudigste is.

 

Overigens heeft die internationale chauffeur niet t dubbele van wat en binnen land chauffeur heeft,hij heeft meer omdat hij een overnachting moet maken,en daardoor meer kosten heeft voor een maaltijd.

er word door de belastingdienst ook geen onderscheid meer gemaakt of er wel of geen slaapcabine aanwezig is,iets wat in het verleden wel was.

Ik kan me de tijd nog herinneren (1976,1977) dat  een chauffeur maximaal 37 gulden had,en als er een slaapcabine op de auto aanwezig was mocht de baas daarvan 5,50 gulden inhouden,anders werd die 5,5 gulden belast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ben wel voor één bond voor de werknemers en één voor de werkgevers, schept zeker duidelijkheid en scheelt een hoop gepraat.

 

Ook ben ik er wel voor dat de CAO voor een groot deel op de schop gaat, er moeten zeker wat tijd gerichter gewerkt gaan worden, neem nou bijvoorbeeld de onkosten vergoeding, die zit te moeilijk in elkaar. Ik noem even wat, de onkostenvergoeding ziit veel te moeilijk in elkaar, en kan veel eenvoudiger, pak even een nationaal chauffeur die heeft ca 15 euro vergoeding per dag op 15 uur, dus 1 euro per uur, een internationaal chauffeur heeft ca 45 euro per 24 uur dat is bijna 2 euro per uur, niks liggen kloten met voor zo laat en na zo laat eerste dag en laatste dag, gewoon 2 uuro voor elk uur weg, en een dag rit 1 euro per uur, lekker makkelijk rekenen. En zo zijn er zoveel dingen die eenvoudiger kunnen.

 

Maar waar ik me vooral aan stoor in de CAO zijn de regels die uitgelegd kunnen worden zo als ze willen, pak maar als voorbeeld de scholing, de bedoeling is dat er een bescherming is zodat je niet op zaterdag naar school hoeft, nee we verdraaien de regel en maken er van dat op zaterdag geen loon betaald hoeft te worden door werkgever, hoe krom kunnen we het maken.

 

 

of totaal anders doen .

een soort bonus voor chauffeurs.

geen lid vakbond ''1 euro per uur okv.

''lid vakbond 2 euro per uur okv.

komen er meer leden .dus meer een vuist maken .

je komt niet aan het salaris van de chauffeur .

gewoon een bonus ,krijgen de hoge heren ook .

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

of totaal anders doen .

een soort bonus voor chauffeurs.

geen lid vakbond ''1 euro per uur okv.

''lid vakbond 2 euro per uur okv.

komen er meer leden .dus meer een vuist maken .

je komt niet aan het salaris van de chauffeur .

gewoon een bonus ,krijgen de hoge heren ook .

gr piet

Dus "gestraft" worden omdat je geen lid van een clubje wilt zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dus "gestraft" worden omdat je geen lid van een clubje wilt zijn?

ligt er aan hoe je het op vat .

maar ik bedoel dat er veel tegen zijn .

ze schoppen wel tegen een vakbond aan .

maar als er 3 procent loon  bij komt .

zeggen ze geen nee ,ik hoef niet .

er word gezegd ik regel het zelf wel .

maar dat pakken ze dan wel mee .

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dus "gestraft" worden omdat je geen lid van een clubje wilt zijn?

Andersom juist: gestraft worden omdat men wel lid is van een vakbond.

Geen vakbondslid die dan nog een baan weet te vinden.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Werd voor gesteld om lid van het clubje te zijn krijg je €2 per uur okv.

Geen lid dan €1 per uur okv.

Komt bij mij over als "gestraft" te worden omdat ik geen lid van een bepaald clubje wil zijn.

Hetzelfde werk doen en ook achter hetzelfde doel staan maar wel minder krijgen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

even een aantal opmerkingen.

Arne: stel ik werk bij jou en ik stel mij beschikbaar om in het clubje van de werknemers te gaan zitten.

nu staat de wagen geladen en ik zeg sorry Arne maar ik heb vandaag overmorgen en vrijdag een vergadering,

sta jij dan te juichen, ik denk het niet. dus kom je bij andere mensen die de kar willen en kunnen trekken.

stel jij zit in het clubje werkgevers en je heb een bespreking met een nieuwe opdrachtgever, zeg jij dan te de nieuwe opdrachtgever sorry ik kan vandaag niet en overmorgen en vrijdag niet want ik moet in vergadering.

 

 

dan de opmerking van het belonen van het lid worden.

denk je nu echt dat als er het dubbele aantal leden bijkomt de onderhandelingen beter en sneller zouden gaan.

denk je nu echt dat als je werk zoek en je ga solliciteren en je zeg o ja ik ben lid van een bond ik krijg een euro meer dat je dan word aangenomen.

nee niet om die euro maar omdat je lid ben van een bond.

ja dit is nog steeds een hangijzer bij veel werkgevers. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het spreekwoord zegt:

 

Schoenmaker,blijf bij je leest.

 

Een chauffeur moet doen waar ie goed in is;goederen vervoeren van A naar B.

 

En iemand ,zoals een jurist b.v.of een onderhandelaar moet dat ook doen: contracten opstellen ten behoeve van de mensen waarvoor hij werkt,of dat nu werkgevers of werknemers zijn.

 

Als wij zelf onze zaakjes i.d. moeten regelen laten we ons meer afgaan op een bepaald"rechtsvaardigheids gevoel" dan op gezond verstand.

Iemand die zelf"boven de zaak staat"heeft dikwijls een helderdere kijk op dingen dan degene die er direct bij betrokken zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je kunt het ook zien als beloond worden voor een bepaald gedrag, je wordt gestraft als je iets in moet leveren maar je levert niets in, je krijgt minder  ;)

 

Maar ik zou het ook een vreemde regel vinden, wel kun je dingen regelen in bijvoorbeeld het sociaal-plan bij reorganisatie's, als voorbeeld de regel die er bij ons in stond.

"Voor personen die op ingangsdatum sociaalplan lid waren van de CNV Bedrijvenbond, FNV Bondgenoten of De UNIE geldt dat de outplacementkosten in het geheel niet in mindering gebracht worden op de afvloeiingsregeling als genoemd in artikel 35"

Hoe is het Rutte?  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is ook zo jammer dat de bonden spreken van "wij vertegenwoordigen de meerderheid". Terwijl het maar een klein procent is die lid is van een bond en ontevreden is. Als je aan de diverse stamtafels zit en alles eens goed op je laat inwerken dan is het niet eens zo dat "de meerderheid" het ontevreden is. 

Maar de bonden leggen "ja, natuurlijk zou ik meer willen verdienen" uit als "de huidige chauffeur vindt dat hij te weinig verdient". 

 

Wil ik als niet lid hetzelfde verdienen als een vakbondslid? Als het meer is ja natuurlijk, ik ben mens dus wil altijd meegenieten. Als het minder is omdat ik nu meer krijg natuurlijk niet, om dezelfde reden.  :D

 

Maar verdienen de chauffeurs zo slecht dan? Ik zeg van niet, als je het salaris afzet tegen bijvoorbeeld een fabrieksmedewerker dan staan deze niet zo ver uit elkaar. Maar de chauffeurs mogen/kunnen minder uren maken waardoor het lijkt alsof de chauffeur zo slecht verdiend. 

 

Jaren 70, een chauffeur maakte ongeveer gemiddeld 80 uur per week

Jaren 80, een chauffeur maakte ongeveer gemiddeld 71 uur per week

Jaren 90, een chauffeur maakte ongeveer gemiddeld 67 uur per week

Jaren 00, een chauffeur maakte ongeveer gemiddeld 55 uur per week

Jaren 10, een chauffeur maakte ongeveer gemiddeld 53 uur per week

 

Dit ook is een reden waarom ik zeg dat wij niet zo slecht verdienen, we maken gewoon minder uren.

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het mooie is

 

Ik zie veel afrekeningen

 

Kan er wel bij zeggen De meeste komen er niet aan

 

Daarbij veel plaatsen moeten man en vrouw werken om hun lasten betaald te krijgen

 

Als je boven de 34500 Euro zit Krijg je al geen sociaal huur huis meer

 

En moet je op dat inkomen een huis kopen Dan heb je het zwaar

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

klopt en daarom zijn en blijven wij ook slaapkoppen die niet voor hun recht opkomen

 

Welk recht? 

 

Een recht heb je als je daarvoor kiest op het moment van ergens mee beginnen. Je hebt ooit gekozen voor het vak chauffeur met de daarbij behorende salarissen, nu gaat men huilen omdat men zelf verkeerd heeft gekozen terwijl de rechten en plichten hetzelfde zijn/blijven..... 

 

Je hebt een verlangen, dit verlangen wordt lang niet door iedereen gedeeld. Maar onder de noemer van vakbond moet de rest het maar slikken.

 

En noem heel arrogant de chauffeurs maar slaapkoppen omdat jij een verlangen hebt en een ander tevreden is. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het chauffeurs vak is een mooi vak

 

Daarbij je moet er tegen kunnen Want er vallen veel door de mand

 

Daarbij we moeten er nog altijd van uit gaan Dat het ongeschoolden arbeid is

 

En we weten allemaal ongeschoolden arbeid wordt niet zo best betaald.

 

We vergeten een ding Dat een chauffeur in een ondernemer maar een nummer is

 

Want alles draait om winst Bij verlies vlieg je er uit.

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden