[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Een bedenkelijke constatering...


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

De zomervakantie is weer in volle gang, en na een jaar hard ploeteren geniet ook ik weer van 3 weekjes vakantie. Weliswaar geen exotische reisjes naar verre oorden, of weken op een camping maar gewoon dicht bij huis.
We houden het dus bij de gebruikelijke dagjes uit. Een pretpark, een dagje 'Schiphol behind the scenes', niets speciaals maar de jeugd moeten we ook tevreden houden.
Vandaag stond Toverland Sevenum op het programma, een uurtje rijden en waar de rest van het gezin in de auto druk bezig is met van alles en nog wat, let ik - ook in mijn vakantie- uiteraard op wat er rondrijdt aan vrachtwagens en wat er links en rechts zo gebeurd op de weg.

Op de heenweg, - amper een goeie tien minuten onderweg- zit er op de Burgemeester Bechtweg in Tilburg een vrachtwagen op een akelig dichte afstand achter mij.
Ik rijd gewoon de toegestane snelheid van rond de 80 km/h, en gezien mijn ervaring met vrachtwagens en bumperkleven twijfel ik even om gas bij te geven of los te laten, maar kennelijk heeft 'Petmans' haast want het gaat hem niet hard genoeg, zwiept hem naar links en rost zijn combi plankgas links voorbij, om direct weer naar rechts te komen en vervolgens vol in de ankers te moeten voor een rood verkeerslicht. Sjouwert...denk ik nog.

 

We rijden verder...

Het volgende stoplicht op de kruising van de Nederlandweg met de Burgemeester Bechtweg springt van rood op groen dus ik kan doorrijden zonder m'n gas los te laten, maar moet vervolgens een flinke uitwijkmanouevre maken voor een idioot van een lokale vervoerder die van het Albert Heijn DC komt, vol door het rood rijd en hem bijna haaks de bocht omtrekt richting A65 .

Gehaast en gek gemaakt door zijn haast niet haalbare ritopdracht die door de heren planners tot op de minuut is voorgekauwd ziet deze mafkees zijn kans schoon om middels deze kamikaze-actie toch mooi twee minuten van zijn fixtijd te rijden en zo 'nog geen bak koffie' eerder op de plaats van bestemming te komen.
Dat een halve wagen rolcontainers ondersteboven ligt zal mij verders een rotzorg zijn, maar dat hij mij en mijn gezin over het hoofd ziet met zijn actie neem ik hem niet in dank af.
Ik passeer hem en zie dat hij druk aan het bellen is. Waarschijnlijk met zijn collega's AH-piloten, die de bedenkelijke gewoonte hebben om elkaar de gehele dag te bellen waar en hoe laat ze ergens moeten zijn, getuige alle éen-armige chauffeurs die daar de poort uitdraaien. De andere arm houd meestal de telefoon aan het oor...
Ik ga hem voorbij, en bedenk me wat ik ermee moet. Ik kan een hoop toestand uitlokken op een openbare weg, ik kan hem ook een flink oor aan naaien door zijn baas te bellen.
Maar ach, wijselijk bedenk ik me dat ook ik niet zonder zonden ben alhoewel ik een rood verkeerslicht nooit bewust negeer en laat het voor wat het is, m'n gezin is nog immer onder de indruk van wat er zojuist gebeurde met die vrachtwagen waar ik zo plots voor moest remmen.
Snel maar vergeten dit, we gaan er een leuke dag van maken. Op naar Sevenum!

Onderweg begint mijn vriendin, die totaal niks met het wegtransport heeft -op een gedreven beroepschauffeur als vent na- opeens over het talrijke Oost-Europese vrachtwagens die we her en der passeren richting Venlo. Vreemd, sinds wanneer valt haar zoiets op, denk ik bij mezelf..
"Waar komt die vandaan, BG?"

"Bulgarije", antwoord ik.
"En SK, wat betekend dat?"

"Slowakije", antwoord ik weer en in plaats van mezelf af te vragen hoe lang ik nog te werken heb in deze branche betrap ik er mezelf op dat we binnen een mum van tijd met z'n vieren een soort spelletje aan het doen zijn, raad de nummerplaat.
"PL" roep ik! "

"Jaaa pap, dat is Polen, dat weet ik ook wel", antwoord m'n oudste van 13 die lang genoeg met mij mee is geweest en dit spelletje al zovele keren meer heeft gespeeld met mij op de Belgische wegen, maar toen nog lang niet de leeftijd had om zich af te vragen wat al die vreemde vogels daar nu eigenlijk kwamen doen op de weg.

 

Zo duurde het tot aan de afslag Sevenum, onderweg had ik vrouw en kinderen nog eens gewezen op Truckstop Nobis Asten, en dat ik daar ook wel eens 'moest eten en slapen'.

" Nu is het heel rustig, maar  vanavond staat het er helemaal vol met vrachtauto's, " legde ik ze uit.

"Het enige wat er nu staat zijn wat Grieken en een paar Engelsen, en de rest ook allemaal mensen uit het Oosten".
"Goh, dan rijden er toch wel een hoop rond hier", zegt het vrouwtje ietwat verbaast.

Voor haar niets meer dan een constatering, voor mij een uitspraak die veel meerzeggend is als enkel dat, want als zij hier zomaar uit zichzelf mee komt, dan moet het toch wel erg gesteld zijn.

Zo komen we weer bij Toverland Sevenum, waar we al enkele jaren op rij naar toe gingen. Nou ja, de kinderen hebben de keuze dus wie ben ik..?
Een dag vol plezier is meestal zo voorbij, en rond 18.30 keren we huiswaarts.
We draaien de snelweg A67 weer op richting Tilburg, en hervatten ons spelletje: raad de nummerplaat.

"RO" roep ik weer terwijl ik een oude walmende MAN voorbij rijd, waarvan de spatborden met touwtjes bijeengebonden zijn en het ontbreekt aan een heus achterlicht of iets wat er enigszins op lijkt.
"Die weet ik, Roemenië!", roept m'n oudste.
Even verderop passeer ik een auto van Ralu. "HR" roep ik weer en verheug me nu al met deze instinker op het naderende moment hoe vrouw en kinderen er alledrie vol in tuinen.
"Hongarije"! word er overtuigend geroepen vanaf de achterbank.
"Fout, hahaha, Hrvatska" Ik leg ze uit dat het een auto uit Kroatïe is, uit Zagreb om precies te zijn en vertel ze over een tijd dat ik ook in Zagreb kwam. De tijd dat papa nog 'soldaat' was.
Even later passeer ik twee combi's van Reining en vertel dat dat wel Hongaren zijn, maar op auto's van een Nederlands bedrijf.
"Maar hoe kan het dan dat er Poolse auto's zijn met Poolse opleggers, en Poolse auto's met opleggers van Nederlandse bedrijven" vraagt mijn zoon?
Een slimme vraag van een jongen van nét 13 die uiteraard om uitleg vraagt.

Ik vertel hem in Jip- en Janneke taal over dat voor wat 'de baas'  aan mij moet betalen, hij misschien wel 3 van die chauffeurs kan betalen.
Omdat het zo simpel niet in elkaar zit probeer ik het verhaal wat duidelijker te krijgen door uit te leggen wat voor constructies er bedacht, welke mazen in de wet zitten en meer van die dingen die het mogelijk maken om Oostblokkers hier voor een appel en een ei te laten rijden en de Nederlandse chauffeur buiten spel te zetten. Maar in plaats van het verhaal helder en duidelijk te krijgen, raak ik zelf verstrikt in een onbegrijpelijke warboel van wetten, uitzonderingen, postadressen en Poolse of Roemeense BV's, en geef op een gegeven moment de moed op, dit word niks.
"Ik zal het heel kort uit proberen te leggen: het kan zomaar zijn dat papa over een jaar of 5 misschien wel geen vrachtwagenchauffeur meer is", sluit ik af en zucht nog maar eens....

 

We tuffen lekker door, het is vakantietijd en dat merk je direct aan intensie van het verkeer op de weg.
We naderen een rijtje van 4-5 vrachtwagens wat kort achter elkaar rijd terwijl er verders op de baan bijna niets zit, en waarbij de achterste vrachtwagen continu met zijn poten de rem aantikt.
Voortdurend branden zijn remlichten en de afstand tot zijn voorligger bedraagt hooguit een meter of tien. "Waarom toch zo kort erop en continu op die rem" vraag ik mezelf af.
Even later blijkt wat de mogelijke oorzaak is van zijn gevaarlijk korte afstand en het voortdurend remmen; meneer heeft het nogal druk met de krant lezen. Voorovergebogen in de krant stuurt hij met zijn ellebogen op het stuur zijn kolos over 's lands wegen en met beide handen slaat hij rustig en bedaard bladzijde voor bladzijde om.
Af en toe kijkt hij eens op en remt dan wat bij om een mogelijke aanrijding te voorkomen.
Dit geloof ik niet, en om mijn verhaal van bewijs te voorzien besluit ik om er een foto van te maken.
Helaas...deze chauffeur uit de buurt van Someren is bijna thuis en precies bij de afslag Someren - Helmond-West gaat hij er af. Een gemiste kans dus....
 

Maar niet getreurd, een tweede kans doet zich nog geen twee minuten later aan wanneer ik opeens de vrouw in paniek een 'oeeeh-kreet' hoor slaan.
Tegelijkertijd zie ik een -naar het schijnt- 'Nederlandse topchauffeur' van een bekende transporteur uit de buurt van de Veluwe op de vluchtstrook richting vangrail gaan, en op het allerlaatste moment een snuk aan het stuur naar links geven om ternauwernood een aanrijding of erger te voorkomen.
"Die zit te slapen" denk ik, maar direct weer slingert hij opnieuw van links naar rechts waarbij hij soms bijna de volledige breedte van de vluchtstrook gebruikt.
Dit herhaalt zich nog een paar keer zo, en wanneer ik hem gepasseerd ben zie ik een oudere man die zowat met zijn neus in zijn navigatie of boordcomputer zit en daarbij haast de controle over zijn voertuig verliest.
Tjonge jonge, je maakt wat mee soms.

Even later rijden we op de ring A2 bij Eindhoven. Het rijgedrag van een wit bestelbusje wat op de parallelweg N2 rijdt valt mij op. De bestuurder zit niet 'niet-handsfree' te bellen, nee deze is druk bezig om zijn laatste 'likes' op Facebook nog even te bekijken en nog wat andere belangrijke zaken op internet te doen die schijnbaar niet tot thuis kunnen wachten. 
Maar hij is geen stiekeme lafaard zoals de meeste anderen, dat moet ik hem nageven: hij houd gedurende de gehele tijd dat ik naast hem zit zijn smartphone pontificaal voor zijn neus.
Dus niet sneaky op zijn bovenbeen of een andere manier om uit het zicht van Jos en Ger van de politie Brabant Zuid-Oost en een optreden in Wegmisbruikers voor te blijven, nee...gewoon vol in het zicht van alles en iedereen die het maar wil zien.
Terloops passeert me op diezelfde parallelweg N2 even later een bestelbusje van DHL met een ongeschoren Noord-Afrikaans hoofd achter het stuur, die geheel ongevraagd zijn middelvinger naar mijn vriendin opsteekt.
Zonder aanleiding, zonder reden, geheel ongevraagd en belangeloos, een middelvinger! Raar volk....die pakket-piloten van DHL..

 

Voordat we richting stad gaan om nog wat te eten als afsluiter maak in mezelf een optelsommetje van de dingen die ik zo onderweg gezien heb zien gebeuren, en besef dat ik het als agent van de KLPD niet slecht gedaan had om met een score als deze van vandaag thuis te komen.
Is het iets van alledag, of is het toevallig omdat ik me nu een keer in een personenauto tussen 'de grote jongens' begeef en me dit nu gewoon opvalt?
Ik denk het niet. Wie zonder zonden is werpen de eerste steen, en dat geld natuurlijk ook voor mij, net zo goed.
Toch houd ik er wel degelijk rekening mee en probeer dingen zoals bellen of andere onbelangrijke zaken uit te stellen tot ik ergens stilsta.
Omdat ik lang genoeg meeloop om goed te weten dat we geen van allen één haar beter zijn dan die personen met hun vrachtwagen of bestelbus die ik vandaag onderweg tegenkwam rest mij deze dag -vol met bedenkelijke constateringen- maar één gedachte: 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf". Dat geldt zoals eerder gezegd net zo goed voor mij, ik lees hier niemand de les.
Maar wanneer de krant weer vol staat over een gekantelde truck, of een collega die door wat voor oorzaak ook achterop een file is gedoken zijn de commentaren van de automobilisten niet van de lucht.
Waarop door ons als chauffeurs weer geheel verontwaardigd gereageerd word, en op vriendelijke of minder vriendelijke toon tekst en uitleg gegeven word dat het allemaal wel meevalt, en dat vooral de automobilisten de oorzaak zijn van alle ellende op de weg.

Vandaag sinds lange tijd besefte ik weer eens hoe en wat een simpele automobilist ervaart in het verkeer tussen die grote jongens.
Bellen, slingeren, rood licht, inhalen, een middelvinger op de koop toe.... wat moet een gewone burger en automobilist daar nu van denken? Let daar allen op, we zijn altijd in beeld en een voorbeeld voor de rest!!

 

bewerkt door Pierre
  • Like 20
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oh ooohhhh..

Zit zelf nooit aan de computer tijdens het rijden, en heb geen kleine mini computers of een fancy pancy telefoon.

Ook dicht achter iemand rijden is niet mijn ding, heb gelukkig wel een rappe camion....

Goed geschreven Pierre, als je ooit uit de trekker word geschopt door het bedrijf, dan kan je zo schrijver worden.

 

Of kom naar hier, mijn huis is jullie huis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In de personenwagen kijk je toch wel even anders tegen die grote bakken aan he.

Ik denk ook wel eens bij mij zelf dat sommige eens wat vaker in de personenwagen moeten gaan zitten.

Bij voorkeur dan eens mee rijden met moeder of tante om te kijken hoe die het rijden op de snelweg ervaren :D . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Op mijn tripje op en neer naar Nederland hetzelfde meegemaakt.

Maar echt niet enkel de grote jongens.....

Hoevaak mevr Murphy wel niet een opmerking plaatste over de rare rijstijl van een hele hoop PKW's...

Het gross verdient het rijbewijs niet.

Hoe vaak ons op de terugweg die spanjool wel niet voorbij raasde in zijn gebutste AUDI. Wij reden strak ca 130 km/h maar die tomaat kwam ins voorbij razen alsof we in Venray met de rollator lopen. Maar zodra m'neer naar rechts ging (ca een 500m na ons te zijn ingehaald) remlichten aan en sukkelde weer verder....

 

Overigens, zijn er nog west europeesche chauffeurs op de weg?

Allemachtig wat een hoop buitenlandse trucks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik met een bedrijfsauto op weg ben of in mijn eigen auto met bedrijfskleding aan probeer ik me zo te gedragen zodat ik niet op val.

Dus netjes gordel om, aan de snelheid houden, niet met de gsm in mijn handen en niet nog ff door orange of net rood te rijden.

Als ik prive rijd dan houd ik me nog aan die regels. Wil niet zeggen dat ik geen fouten maak of geen wet overtreedt als ik rij.

Op de kleren staat een naam en op de bedrijfsauto staat een naam. Wil gewoon voorkomen dat er iemand naar de zaak gaat bellen

om te klagen over mijn rijstijl. Is alleen maar negatieve reclame en met en beetje pech kun jezelf terug zien op you tube.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rijd best veel in mijn personenwagen en ik moet zeggen dat ik meer akelige fouten zie gebeuren bij -vooral- busjes en personenwagens, dan bij vrachtwagens.

Alleen valt het bij vrachtwagens misschien meer op.

En verder begrijp ik dat denigrerende/sarcastische gepraat in verschillende topics over 'de Nederlandse sterchauffeur' , 'de superopgeleide Nederlandse chauffeur',  'de toppertjes' etc. niet zo goed.

Zijn jullie zelf dan buitenlanders? Vinden jullie andere chauffeurs niet goed?

Leg eens uit, als je wilt. Misschien ga ik het dan begrijpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mezelf vandaag nog zitten verbazen vanaf de ring Antwerpen ri Hazeldonk. Nu er 3 banen liggen het eerste stukje word daar volop ingehaald. Helaas voor die toppers met die mij daar voorbij kwamen met een grijns van oor tot oor (waarom eigenlijk? Als de auto voor mij daar 85 rijd, staat mijn cc op 84 met meer als ruim voldoende afstand.) gingen ze 2x in de fout. 1 er staat ook een bord dat inhalen slechts toegestaan is tussen 19 en 6 uur en 2 het regende. En als ze even 3 auto's verder gekeken hadden reed er tegen het einde van de 3 rijstroken een auto van Blokker. Beetje ervaren chauf weet dat die echt niet boven de 85 komen. Dus uiteindelijk kwamen wij hetzij in gewijzigde volgorde zo'n beetje allemaal tegelijk de grens over. 1 verschil ik relaxed en geen kans op een bekeuring en hun kans op een bekeuring, tijdsverlies hierdoor en ook nog eens zichzelf 30 km op zitten vreten.

 

Dus ergens kan ik je absoluut volgen Pierre..............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is een serieuze vraag.

Waarom wordt er zo over 'de' Nederlandse chauffeur gepraat?

Kan ik de reden hiervoor ergens terugvinden?

In mijn ogen maken degenen die zo schrijven zichzelf ook zwart en dat lijkt me een beetje raar.

Maar blijkbaar is het voor elk ander forumlid volkomen duidelijk. :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dat is een serieuze vraag.

Waarom wordt er zo over 'de' Nederlandse chauffeur gepraat?

Kan ik de reden hiervoor ergens terugvinden?

.....

 

Was het niet HET forum voor de Nederlandse beroepschauffeur..........?

Dus waarom er zo over de NL chauffeur gepraat wordt moge duidelijk zijn.

 

Overigens is :grote smurf:  de mogelijkheden aan het uitzoeken om het forum ook uit te vlaggen...

Er worden immers al zoveel postings over onze MOE collega's geplaatst..... LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik had vanmiddag al gelezen....

 

ik verbaas me ook hoe dat de mentaliteit onder chauffeurs is veranderd...

 

mede dankzij de media...komen er meer incidenten aan het licht..

 

wat vroeger een stuk minder was...

 

maar ik had het al ergens op het forum geschreven ergens....:

 

door de media minder contact met de mede weggebruikers

 

dus lijken het net dingen op de weg...zoals bijv. 

 

een computergame....

 

tot..... er iets gebeurt.....dan is het echt :D

 

of  ja..... je snapt het wel....hoop ik LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mooi geschreven pierre.

Kwam gister met de caravan terug van vakantie.

Netjes 80 op de burgemeester letscherweg.

Kwam me daar een geel groene scania voorbij van die winkel in dongen.

Volle bak inhalen en vlak voor mij op de rem omdat het rood was.

Heb dus even een mail gedaan naar zijn werkgever.

Als je zo rijdt dan naai ik je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

.......alleen diegenen die ze aan moeten pakken -vooral (alweer :D ) de Moe-landers die hier hun maaltje bij elkaar vissen- lijken op één of andere manier steeds weer de dans te ontspringen.

Die zullen wel een jaarkaart hebben, Pierre! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een bericht naar een bedrijf sturen zou ik echt nooit doen Pierre. Want... wie kaatst moet de bal vroeger of later verwachten.

 

Je had toch gewoon een tegel uit het trottoir kunnen halen en tegen zijn voorhoofd slingeren??/ En dan gewoon daar naast zijn truck heel onschuldig staan te  fluiten..... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

De bovenstaande verhalen hebben er toe bijgedragen dat ik tot voor kort altijd nog 'n ouderwetse telefoon had: bellen, SMS en desnoods 'n foto en verder niet. Oh ja, die wekker was ook fijn  :ja:

Al moet ik er bij wel zeggen dat onderling verkeer tussen de collega's meestal per Carcube ging: handsfree praten met zo'n zwanenhals-microfoontje op de deurstijl die ook motoragenten deed doorrijden.

 

Maar ja, abonnementje afgelopen, twee junioren met zo'n veegding in huis en 'n leuke aanbieding maakten dat ook opa nu bijna twee weken met 'n S5 in de zak loopt. Stoer hoor :angel: 

En eerlijk is eerlijk: het zijn leuke speledingetjes, klaar. Als computer in ieder geval: bellen vind ik niet handig met zo'n groot ding in 'n hoesje waar na gebruik een grote vetvlek op zit ook nog. Maandag reed ik al bellend de A7 op in Noord Holland en heb maar snel afgekapt in ieder geval, levenslink.  Dus maar weer achter zo'n blauw oortje aan eerdaags dan.

Natuurlijk ook al eens 'even snel kijken' onder het rijden: je hebt echt de hele weg nodig... Het zal misschien onwennigheid zijn, maar dan nog.

 

De enige legitieme reden om als beroepschauffeur al rijdend die telefoon te gebruiken die ik kan bedenken is de navigatie; maar stel die dan in vóór vertrek! Als die hooguit twee minuten meer waard zijn dan een willekeurig mensenleven klopt er iets niet volgens mij.

Over een goede week stap ik diezelfde wereld in: er is een routeboek wordt gezegd, en er ligt hier ook nog een TT op de kast. Is ook niet helemaal de bedoeling om die rijdend in te stellen, maar minder 'slingergevoelig' naar mijn mening.Eerlijk is eerlijk: met het aloude Stratenboek op het stuur reed ook bijna niemand 'n kaarsrechte lijn  :nee:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met dat mooie aloude Stratenboek had je van tevoren al gekeken en uit gezocht waar je moest zijn en hoe daar te te komen. 

En een kruisje of zo gezet in het Stratenboek op de bestemming. 

Af en toe een kijkje in het boek om te zien of je nog steeds goed reed.

Toen konden er nog veel kaart lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden