[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe wetgeving ladingbeveiliging in België 6 februari 2008


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

Nieuwe wetgeving ladingbeveiliging in België6 februari 2008

België is op het gebied van ladingbeveiliging zijn achterstand in één klap aan het inhalen. Geert Frans, docent DGT Dangerous Goods Training en deskundige op het gebied van ladingbeveiliging, geeft in een artikel in Gevaarlijke Lading uitleg over de nieuwe wetgeving.

Op 7 mei vorig jaar verscheen in het Belgische staatsblad een wetswijziging die België even streng maakt als Duitsland. De nieuwe regels zijn van toepassing op voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, voor iedereen die op de Belgische wegen rijdt. Ook de veelvoorkomende buitenlandse truks op Belgische wegen zullen naar Duits voorbeeld hun lading moeten gestuwd hebben.

In de Belgische teksten wordt de verantwoordelijkheid gedeeltelijk in de schoot van de chauffeur geworpen, hij mag zijn voertuig namelijk niet besturen wanneer het ladingzekeringsysteem niet voldoet aan de bepalingen.

Een zaak die opvalt aan de nieuwe wet is dat de verpakking transportwaardig moeten zijn. Een andere belangrijke zaak is de informatieoverdracht. De verlader moet de vervoerder alle informatie verschaffen over de ladingzekering, dus welke middelen (spanriemen, antislipmatten, enz.) noodzakelijk zijn om het type lading vast te maken.

Het belangrijkste nieuwe aan de wetgeving is de uitdrukkelijk bepaling aan welke krachten een ladingzekeringsysteem moet kunnen weerstaan.

BRON:

Lees hierover meer in het volledige artikel van Geert Frans in Gevaarlijke Lading(verschijningsdatum 22 februari)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tsja...

Maar blijf maar eens staan als je niet tevreden bent.....

Of zoals ik ooit had: Rolcontainers laden in een oplegger met gladde wanden zonder bindrails, stangen oid...

Bellen bellen bellen... nee je MOET ze meenemen...

Ok, jou risico! Een stapeltje europalletten houd ze echt niet tegen... :rolleyes:

De eerste beste bocht lagen ze om.. Ben maar doorgereden: Omvallen konden ze tenslotte niet meer toch??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kunt het beste tegen de avond vertrekken en zorgen dat je grote stukken in het donker rijdt.

wij hebben met de lamellentrailers ook vaak discussie's met de geleerden.

voor de rest heb ik veel geluk want ik wordt niet zo vaak van de weg gehaald.

maar ik zet alleen iets vast als ik vindt dat het vast moet.

of de klant moet bij laden al aangeven hoe het vastmoet dan kan het meteen goed gebeuren.

in het stukgoed reist er veel spul mee op dubbele vloeren of geimproviseerde dubbele vloeren en dan worden er wel banden gezet.

maar het zal niet altijd conform de wetgeving zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

mijn ervaring (en die is nog niet veel) is wel dat er ook heel veel zijn die vast zetten niet echt doen.

bij ons moeten we standaard 12 banden bij hebben en dit is echt wel nodig.

laatst even koffie bonen terug laden in antwerpen alle jutte zakken los op de pallet en de pallets twee hoog gestapeld dus elke pallet twee banden erover ben echt lang bezig geweest maar goed bij het los adres waren ze er zeer te spreken over want dat gebeurde eigelijk nooit en konden ze de helft van de boontjes van straat halen als het zeil open ging.

daarna ijzeren rekken geladen in duitsland ik netjes bandje over elk rek komt er een duitser aan die vraagt of ik alles ga vast zetten ik ja hoezo niet??? vraagt hij waar kom je vandaan ik nederland he ;)

zegt hij ahh vandaar anders problemen met de politie nou justem die wil ik niet en als ze de banden zien bij een controlle dan is de rest vast ook wel goed.

maar goed het is altijd de verantwoording van de bestuurder dus iedereen moet zelf maar de tijd, zin en nut vinden voor banden te trekken.

mvg pluisje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumlid

De link hieronder is een engelse versie die ik gebruik voor een vakbekwaamheids curses. De belgen en duitser gebruiken deze regels en zij zullen binnenkort in geheel Europa ingevoerd worden.

In Engeland gaat men de werkgever en de belader ook aansprakelijk stellen in gevalan een ongeval, een ding is echter zeker, als er doden vallen gaat de chauffeur de gevangenis in.

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/vehicles/doc/cargo_securing_guidelines_en.pdf

mvg dirk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden