[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

elektrische vrachtwagens, is dat de toekomst?


seinhuis

Recommended Posts

  • Forumlid

Op RTV Utrecht kwam op 10 juli een artikel uit dat de eerste elektrische vrachtwagen heeft gereden door Utrecht. http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1202438/eerste-zware-vrachtwagen-te-zien-in-utrecht.html

 

Ik vraag me af of dit de toekomst is. Want zo'n elektrische vrachtwagen heeft zijn eigen voor en nadelen. Zien we over 10 jaar nog meer van dit soort wagens rondrijden, of heeft de artikel meer mooie woorden dan deze vrachtwagen als voordeel heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Zeg nooit nooit!

 

De ontwikkelingen staan niet stil en zo op het eerste gezicht is het milieuvriendelijk. Totdat men zich realiseert waar die stroom eigenlijk vandaan komt... juist.

In de jaren '70 en '80 reed ik al volledig electrisch: met 'n SRV-wagen :ja:  Destijds stond daar 'n enorme tractiebatterij in, de maximumsnelheid was 20 km/u en je kwam niet verder dan 30 tot 40 km ver met dat ding. Voordeel (voor mij): te besturen vanaf 16 jaar en toen nog zonder trekker-of brommerrijbewijs zelfs. De snelheid bepaalde je via vier tikken in het 'gas'pedaal, dat waren de weerstandstrappen die je één voor één afschakelde en zo de maximumsnelheid opbouwde. Van de bult af wél op de rem anders kon de motor wat rood aanlopen...

 

Dus van hele basic techniek toen naar wat er nu staat: schokvrij rijden met behoorlijke snelheden en dito afstanden, een behoorlijk verkleinde accu en zacht zoemend in plaats van janken als een trein uit die tijd is best een vooruitgang! En voor de dichtbevolkte (stedelijke) gebieden best een oplossing denk ik. Dáár heb je dan tenminste geen stankoverlast, die blijft bij de centrale.

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit word het uiteindelijke doel.

 

http://www.cargohopper.nl/video-gemeenten

 

Word kwestie van tijd dat de techniek het ratio bereik weet te verhogen van wat nu nog zeer beperkt is, plus de duur van het opladen van de accu`s weet te verkleinen.

 

Alleen de manier hoe elektrische tijd nog steeds word opgewekt doet in feite geen bijdrage aan een schoner milieu.

Men maakt alleen de leefomgeving binnen de steden schoner.

Alleen dat is een geheel andere discussie..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is wel zo dat olie (en dus diesel) snel op begint te raken, waardoor elektrische vrachtwagens in de toekomst de enige mogelijkheid tot transport is. Door de hoge prijzen van olie (en dus diesel) welke alleen maar stijgen, kan het al binnen een korte tijd al voordeliger zijn om elektrisch te rijden.Hopelijk zal het techniek snel verbeteren.

 

Dat batterijen lang duurt om op te laden is zeker een probleem. Echter, er zijn (binnenlandse) transport bedrijven welke niet verder rijd dan 200 kilometer (vooral omdat hun lang bezig zijn met laden/lossen of met werkzaamheden). Voor hun zal een elektrische vrachtwagen sneller aantrekkelijk zijn dan een internationale vervoerder. 

 

Ik zat te denken, als op de dak van een vrachtwagen zonnepanelen geplaatst word, dan word de vrachtwagen tijdens het rijden opgeladen waardoor de vrachtwagen op een schone manier meer kilometers kan maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk eerder dat de elektrische auto een tussenoplossing is en we uiteindelijk (over 30,40 50 jaar) een heel andere vorm van aandrijving zullen hebben. Of dit synthetisch of plantaardig is zullen we tegen die tijd weten. Ik vraag me trouwens nog steeds af hoe lang die accu's in de huidige auto's het volhouden. Een normale accu houdt het hooguit 10 jaar, wat ik van een accufabrikant begreep is dit voor de huidige generatie accu's al 20 jaar. Maar dat weten we pas over 20 jaar ik denk dat er weinig van de inruilwaarde van de auto overblijft als er een heel nieuw pakket aan batterijtjes in moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

^^ hier stond vorige week een stukje over op transport online....

Een distributie auto, met een dak vol panelen.

 

Groet ron

Waarschijnlijk is die van Aad de Wit uit Castricum. Ik heb daar al eens foto's van geplaatst. Ze hebben er twee en zijn op dat gebied toch wel koplopers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

http://transportfotos.nl/viewtopic.php?f=227&t=7313&start=6480

 

Hier het artikel op Transportfotos.nl (ik hoop dat ik het linken mag).

Was een artikel van truckstar.

De auto is van Havi.

Kleine nuance; de auto rijd niet op zonne-energie, maar koelt de handel....excuses voor het ongemak.

 

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk eerder dat de elektrische auto een tussenoplossing is en we uiteindelijk (over 30,40 50 jaar) een heel andere vorm van aandrijving zullen hebben. Of dit synthetisch of plantaardig is zullen we tegen die tijd weten. Ik vraag me trouwens nog steeds af hoe lang die accu's in de huidige auto's het volhouden. Een normale accu houdt het hooguit 10 jaar, wat ik van een accufabrikant begreep is dit voor de huidige generatie accu's al 20 jaar. Maar dat weten we pas over 20 jaar ik denk dat er weinig van de inruilwaarde van de auto overblijft als er een heel nieuw pakket aan batterijtjes in moet.

 

 

Of we zien dit weer terug op straat in de verre toekomst... :p

 

post-7713-0-97675000-1409171681_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Electrische auto's op de manier van nu is een mislukte natte droom van de zogenaamde groene politicus!

Inderdaad, zoals eerder al opgemerkt, waar komt die stroom vandaan?

 

En wat te doen met de uitgewerkte accu pakketten?

 

Hierrijden ontzettend veel nissan leaf's em tesla's rond.

Zware kortingen en vrije tolpas en vaak vrij parkeren.

Maar de tesla in ons dorp heeft na ca 9000 km rijden al nw banden nodis, compleet af!

Accu's (garantie loopt af na 5 jaar) zouden ca 7 jaar meegaan....

Gemiddelde leeftijd privewagens in Noorwegen ligt ver boven de 10 jaar...

 Enkel, hier komt de groene stroom (goedkoop) uit het stopcontact.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Corydon

 

Waterstof is een splitsing van water en zuurstof..

Op het huidige moment is er nog niet de echte ideale manier gevonden om dit te splitsen, daar er, zoals Jan45 al aangaf, ook hier de nodige energie nodig voor is om dit mogelijk te maken.

Die energie word dus weer opgewekt, men mag raden, door fossiele brandstoffen.

Dit komt omdat het maken van waterstof onder extreme lage temperaturen moet gebeuren,

Maar onderzoek heeft ook uitgewezen dat er op andere manieren waterstof gemaakt kan worden, op een biologische manier, door het gebruik van bijvoorbeeld algen.

Maar zulke processen staan dus nog in de kinderschoenen en men verwacht niet eerder dan 2030 dat het maken van waterstof op een economisch verantwoorde manier ( lees, winstgevend ) te produceren.

 

Maar wetenschappers van Stanford hebben reeds een manier uitgevonden om met behulp van een simpele AAA batterij waterstof te maken op kamertemperatuur.

Maar ook hiervoor geld, dit staat dus ook nog in de kinderschoenen, dit nieuws werd afgelopen week pas bekend gemaakt en dus ook nog de nodige ontwikkelingen door moet maken.

http://www.utilities.nl/waterstof-maken-met-stroom-van-een-aaa-batterij.144361.lynkx

 

Maar al met al, als onderzoekers in staat zijn om waterstof te maken, onafhankelijk van het gebruik van enorme hoeveelheden energie, houd men een brandstof over, die dus op een milieuvriendelijke manier gemaakt word en geen uitstoot kent, wat de fossiele brandstoffen dus wel kennen.

 

Op zich wel grappig om het volgende te bestellen als men waterstof zou moeten tanken op het tankstation, doe me 4 pakjes tripple A batterijen, 5 liter waterstof en doe me er een pakje kauwgum bij.  :D

En dan naast een Tesla staan.... LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Mondial Aad de Wit Verhuizingen kiest als eerste voor elektrische verhuisauto

Stil en schoon verhuizen in Amsterdam is dit najaar geen onbekend fenomeen meer voor Mondial Aad de Wit Verhuizingen. Directieleden Jan Laan en Carel Kuijper zetten onlangs officieel hun handtekening voor een AGV E-TGL, een volledig elektrisch aangedreven truck. Een primeur, want Mondial Aad de Wit Verhuizingen is hiermee het eerste bedrijf in de branche wat elektrisch gaat verhuizen. Het officiële moment vond, heel toepasselijk, plaats op het landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt tijdens een duurzame relatiedag van MAN dealer ROSIERVANDENBOSCH bedrijfswagens B.V. 

Duurzaam ondernemen 

Carel Kuijper en Jan Laan zijn blij met de aankoop van deze AGV E-TGL. Carel Kuijper: “Al in 2008 boden wij als eerste verhuisbedrijf in Europa onze klanten de mogelijkheid hun verhuizing CO2 neutraal te laten uitvoeren door middel van compensatie van de carbon footprint. Dit concept is inmiddels in 2 jaar tijd gemeengoed geworden in de branche. Wij gaan verder en kiezen nu voor een CO2 neutrale verhuizing zonder compensatie.” Jan Laan: “De auto gaat dagelijks ingezet worden voor werkzaamheden in de gemeente Amsterdam. Straks is deze stille en schone truck niet meer weg te denken uit het straatbeeld van de Amsterdamse woonwijken.” Dat bij het bedrijf duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staat, blijkt wel uit het feit dat het voertuig voor 100% op ‘groene’ stroom van Greenchoice gaat rijden. 

 

Sorry, het was de eerste compleet elektrische verhuiswagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die ene op de bok is een oud forumlid. :D  :D

 

nee echt peter ,meen je dat ,hoe kan dat ,die zit verder weg .

o ik zie het al foto van vroeger .

nu je het zegt lijkt die er wel op ,

gutttttte gut het is .

wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilllllllllleeeeeeeeeemmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

 geraden he LOL

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De electriese auto is hier natuurlijk volop in gebruik, maar de pers en de kranten vertellen niet het volledige verhaal. Ze worden natuurlijk betaald dmv. advertenties van diezelfde bedrijven.

 

Maar jullie hebben een onpartijdige journalist, en dit is het donkere geheim van de electriese auto. Dat geeft de mening, goed voor de natuur, een geheel andere mening....

X82iSa.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden