[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

"rotzooi" in je lading???


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

Dit is wat er kan gebeuren!!!

Ik denk dat we dit soort artikelen en zaken moeten gaan samenvoegen, want er wordt VEEL te weinig aandacht aan besteedt. Misschien zijn het ook de chauffeurs wel die liever de kop in het zand steken voor dit gevaar (dat er wat in je lading wordt gestopt)!!!

WAREGEM - Een trucker uit het Belgische Waregem die voor een Brugse firma reed is na tien maanden cel in Groot-Brittannië weer thuis. In de trailer van de man werd zo'n 50 kilo cocaïne gevonden. Hijzelf zei van het begin af aan dat hij niet wist hoe die drugs daar terecht zijn gekomen. Uiteindelijk werd hij door de rechtbank in Canterbury vrijgesproken van drugshandel, maar voorlopig heeft hij dat nog niet zwart op wit en dat zorgt ook voor moeilijkheden hier.

Trucker Patrick Charlet had zijn 55ste verjaardag vandaag wel anders voorgesteld. Hij woont nu in een kamertje van het OCMW in Waregem. Hij belandde hier na tien maanden cel in Groot-Brittannië. Bij een controle ontdekte de douane drugs in zijn trailer. Die zaten verstopt achter de paletten. De straatwaarde bedroeg 10 miljoen euro. Vanaf het begin hield Patrick zijn onschuld staande. Maar na uren verhoor moest hij toch de cel in en uiteindelijk zou hij tien maanden in voorarrest zitten.

"Er wordt daar gevochten. Er is daar bendevorming. Je ziet dat eigenlijk in de films, maar ik heb dat daar in het echt meegemaakt. Dat is 24 uur op 24 stress. De hygiënische omstandigheden zijn slecht en het eten is ook erg slecht. Het is er een hel", vertelt Patrick Charlet.

Op 15 januari, na een proces van zeven dagen, kwam Patrick vrij. "Dan zei de voorzitter: Not guilty. Je kan niet geloven wat er dan door je heen gaat. Dat zal ik nooit vergeten in mijn leven, ongelofelijk gewoon", zegt de trucker.

Maar weer thuis is de ellende niet voorbij. Doordat zijn huur niet betaald was, is hij zijn appartement en zijn spullen kwijt, net als zijn ban, want niemand wist waar hij was. Patrick wil met zijn verhaal vooral andere truckers wijzen op de risico's van het vak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Triest verhaal. De man leidde voorheen denk ik al een eenzaam bestaan omdat niemand hem blijkbaar miste.

Zelfs zijn werkgever wist niet waar hij was? Dat vind ik wel vreemd.

Je moet er niet aan denken dat dit je overkomt. Je bent overgeleverd aan buitenlandse justitie. Niets strafbaars doen en toch zwaar bestraft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

DEN HAAG – De kortgedingrechter in Den Haag weigert vrachtwagenchauffeur Roman Vos uit Zoetermeer de mond te snoeren over de betrokkenheid van de eigenaar van transportbedrijf Wassink in een drugszaak. De transportondernemer en het bedrijf vroegen gisteren tevergeefs om een spreekverbod van Vos.

Vos werd in februari 2006 in Frankrijk aangehouden met 5000 kilo softdrugs in zijn oplegger. Hij wist helemaal niets van deze verboden lading, maar zat toch enige tijd vast. Opdrachtgever van de Zoetermeerse chauffeur was het bedrijf Wassink Cabauw uit Ridderkerk. De eigenaar van het bedrijf is al voor twee drugstransporten tot drie jaar cel veroordeeld, maar niet voor het transport waarvoor Roman Vos werd aangehouden. Vos zei in de media dat hij hierover gefrustreerd was. Hij vermoedde dat de transportondernemer meer wist van de 5000 kilo softdrugs in zijn oplegger.

Volgens Wassink beschadigt de chauffeur met de uitlatingen de reputatie van het bedrijf en het eiste daarom gisteren een spreekverbod. Tijdens het kort geding bleek dat het Openbaar Ministerie er nog steeds van uitgaat dat de eigenaar van Wassink ook betrokken was bij de drugszaak waarvoor Vos in 2006 werd aangehouden. Het OM heeft om die reden hoger beroep aangetekend tegen de vrijspraak van de man. De kortgedingrechter oordeelde gisteren dat als het OM zijn beschuldigingen tegen de transportondernemer handhaaft, chauffeur Vos zijn vermoedens ook vrijuit moet kunnen uiten.

Vos en zijn familie reageerden opgetogen op de uitspraak van de rechter. Eerst hing hem een jarenlange celstraf boven het hoofd. Vervolgens werd hij wegens zijn getuigenverklaring bedreigd. Door dit alles liep hij een posttraumatisch stress-stoornis op en is hij 100 procent arbeidsongeschikt verklaard.

Met dank aan: Roman Vos en Algemeen Dagblad

..

» Door Transport Online op 16.04.2007, 09:49

DORDRECHT - Tegen een omvangrijke drugsbende die vanuit de Drechtstreek en Rotterdam duizenden kilo?s cannabis en in ieder geval zeventig kilo hero?ne in- en uitvoerde van Spanje naar Groot-Brittanni? zijn in de Dordtse rechtbank tegen elf personen gevangenisstraffen opgelegd tot vier jaar. De megazitting staat bij justitie te boek als de zaak Gigant vanwege het grote aantal verdachten en het internationale politieonderzoek dat er aan vooraf is gegaan.

Bedrijfloodsen aan de Ketelweg in Papendrecht, de Ohmweg in Alblasserdam en transportbedrijf Wassink Transport Cabauw in Ridderkerk dienden als dekmantel en zijn wekenlang geobserveerd door een observatieteam van de politie Zuid-Holland zuid. Bij het onderzoek van de divisie recherche ondersteuning zijn bijzondere opsporingsmethodes gebruikt, zoals het aftappen van telefoongesprekken.

De verdachten (uit Zwijndrecht, Sliedrecht, Delft, Ridderkerk, Rotterdam, Rhoon en Barendrecht) maakten deel uit van een criminele organisatie die met Nederlandse vrachtwagens partijen cannabis invoerde van uit Spanje en via Nederland doorsluisde naar Groot-Brittanni?. Volgens getuigen gebeurde dat stelselmatig en ging het om meer dan honderd transporten. Ook in Engeland zijn inmiddels aanhoudingen verricht. In Spanje lopen nog onderzoeken. In de Dordtse rechtbank draaide het om de uitvoer van negentig kilo hasj naar Engeland, zeventig kilo hero?ne naar Spanje, 2300 kilo cannabis die in Frankrijk in een truck is aangetroffen en 5200 kilo cannabis die door de Franse douance is onderschept.

Een van de hoofdverdachten, R. W. moet drie jaar zitten. W. gebruikte zijn transportbedrijf om de drugs door te voeren naar Engeland. De rechtbank noemde hem een ,,essenti?le schakel?? en acht bewezen dat W. lid is van een criminele organisatie. Hij zou ook betrokken zijn bij de uitvoer van zeventig kilo heroine en de uitvoer van negentig kilo hasj. De invoer van 5200 kilo cannabis vanuit Frankrijk heeft justitie niet hard kunnen maken. Chauffeur Roman Vos uit Zoetermeer werd met die partij aangehouden door de Franse douane. De chauffeur wordt in Nederland niet vervolgd en houdt vol dat hij onschuldig is en dat hij is misbruikt.

De rechtbank neemt het de hoofdverdachten kwalijk dat zij zelf buiten schot bleven door anderen voor hen te laten handelen. ,,Door z? te handelen heeft u op lafhartige wijze misbruik gemaakt en hen blootgesteld aan het risico dat zij zouden worden aangehouden en een gevangenisstraf riskeerden,?? aldus rechter mr. T. van der Lugt.

Hoofdverdachte C. de B. uit Papendrecht moet in juni opnieuw voor de rechtbank verschijnen omdat meer onderzoek nodig is naar zijn rol. A.S. uit Rhoon moet vier jaar zitten. Samen met J. de J. uit Rotterdam vormde hij de spil van de organisatie. Ze schakelden de transporteurs in en regelden opslagruimte. Ook J. de J. kreeg vier jaar cel.

Bron: AD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumlid

Ik kreeg gisteren een Mercedes Benz 55 AMG te laden, van Duitsland naar Nederland. Auto gecontroleerd en de kofferbak wilde niet open, een monteur erbij gehaald en kreeg hem ook niet open.........Op de vrachtbrief gezet dat de kofferbak niet van het slot wilde en de planning op de hoogte gesteld. In Frankrijk of Spanje had ik die auto geweigerd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat deed je goed herman.

want hoeveel laden er niet ergens, maar mogen niet bij de belading aanwezig zijn, of kunnen de inhoud niet controleren. vervolgens teken ze een vrachtbrief af en gaan rijden.

als er dan foute handel ontdekt word, zegt men dat men er niet bij was, of dat men het niet kon controleren.

tja makelijk gezegt.

als ik wist dat ik foute handel bij me had, zou ik dat ook zeggen.

wat je op de cmr schrijft, schrijf je erop. maar het kan wel je eerste bewijs van onschuld zijn.

een voorbeeldje. je laad 33 pallets. op de cmr staat 33pallets met 10.000doosjes.

de chauffeur heeft het aantal pallets wel getelt, en tekent. tekent dus voor 33 pallets EN 10.000 doosjes.

dat er bij het los adres misschien geen 10.000doosjes op de pallets stonden maar 9900 valt dan moeilijk te bewijzen. er is immers getekent voor ontvangst.

een aantekening op de cmr van, aantal collie niet tecontroleren, en inhoud onbekent. is een kleine moeite.

gaat de afzender niet accord met die aantekening, halen ze de auto maar leeg, en ga je doosjes, en inhoud controleren.

een belletje naar de planning help ook niet, want die zullen zeggen, ga maar rijden. maar als chauffeur teken je persoonlijk voor ontvangst. niet de planning. en als het fout zit weet de planning ineens niks meer.

jamaar de planning zei..... dat zijn jou worden tegenover de planning. voorlopig ben je als chauffeur aansprakelijk gestelt. dan wel schuldig bevonden. want jij heb ontvangen, en jij heb getekent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

en wat te denken van havenvrachten,havens tekenen geen enkele vrachtbrief dus wat je er ook opschrijft zij erkennen dit niet want zij verwijzen naar hun papieren.Jij moet zelfs vooraf tekenen op een door hun aangereikt document dat je de vracht in goede staat hebt ontvangen voor je nog maar op het terrein gereden bent.Zeggen dat zulks niet wettelijk is wordt gewoon weggelachen met de woorden tot ziens dan maar,bel je de planning dan haal je ook bakzeil,heel dikwijls sta je als chauffeur tegen de muur en iedereen die je zou moeten helpen houd je tegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kalakuski heeft gelijk. Je doet het voor jezelf en voor niemand anders.

Altijd alles - bedoel ik mee: eigen bevindingen, opmerkingen, wat jij belangrijk vindt, dus ook dat je vóóraf moest tekenen etc, - op cmr zetten. Het is het belangrijkste papier als het misgaat. En zodra ze dan niet meer willen (mee)ondertekenen, weet je genoeg. (moet je trouwens ook op cmr zetten). Alles kan gewoon in het Nederlands.

Ik schrijf vaak op dat ik - bij bv paierfabrieken - geen stuwingsmateriaal van de klant heb gekregen. Zoals hoekstukken. In de ferry moet dat worden verzorgd door de klant. Staan ze soms raar te kijken.

Tip: onderteken je cmr altijd met daarvoor de woorden: 'Said to contain'. Dan zeg je eigenlijk: de klant zegt dat er dit en dat in die hoeveelheid in zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

tja tonnetje,ik ben dus belg en laden in dat kloteantwerpen is dus dikwijls mijn deel.Er zitten ook goeie tussen laat dat duidelijk zijn maar,indien je het niet op hun manier doet krijg je meestal kwaaie koppen.Het is alsof zij zich een beetje boven de wet geplaatst voelen.Ik denk dat het komt door het samenhorigheidsgevoel want de vakbonden staan hier heel sterk net zoals indertijd de koolmijnen hier in limburg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

wordt postbode of pizzakoerier opgepakt als die drugs in pakket ligt???

Dus ik zie dit hetzelfde als trucker.....

Het is erg moeilijke zaak....er moet toch iemand zondebok zijn...goeie verzegeling is simpel....want dan is klant verantwoordelijk van die lading.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De kapitein van een containerschip is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de containers. Strikt genomen ben jij dat wél zodra die container bij jou op de oplegger staat.

Go figure......

Natuurlijk de seal erop laten zitten, maar het onderstreept dus de waanzin van de situatie.

Enne: hoe denk je dat de meeste drugs naar NL komen. Juist ja, via containers. Daar zou jij dus in the end verantwoordelijk voor gehouden kunnen worden. Tis allemaal wat krom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik mijn vracht niet kan controleren of moet tekenen voor ik moet laden/aankoppelen,

onderteken ik altijd met J. Doedel ;)

Ze zoeken het maar uit, maar mijn naam eronder zetten doe ik nooit.

Heb er ook nog nooit commentaar op gehad.:cool:

Als er dan iets niet klopt, heb ik er ook niet voor getekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wordt postbode of pizzakoerier opgepakt als die drugs in pakket ligt???

Dus ik zie dit hetzelfde als trucker.....

Het is erg moeilijke zaak....er moet toch iemand zondebok zijn...goeie verzegeling is simpel....want dan is klant verantwoordelijk van die lading.

verzegelen kan inderdaad,maar wat met kisten of wat dan ook dat niet in een container vervoerd wordt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit is wat er kan gebeuren!!!

Ik denk dat we dit soort artikelen en zaken moeten gaan samenvoegen, want er wordt VEEL te weinig aandacht aan besteedt. Misschien zijn het ook de chauffeurs wel die liever de kop in het zand steken voor dit gevaar (dat er wat in je lading wordt gestopt)!!!

Voorlopig heeft de man tien maanden onschuldig in een buitenlandse cel gezeten:mad:

Het is eigenlijk van den zotte dat er internationaal niks gedaan wordt aan dit fenomeen, en jantje chauffeur dit beroepsrisico loopt.

Ik heb dit begin jaren negentig aangekaart door een brief te schrijven naar het Ministerie van Justitie, Ministerie van verkeer en naar een transport blad (kom ff niet op de naam), waar deze brief ook in gestaan heeft.

Het antwoord dat ik van de Ministeries kreeg was ;

Dat de consuls in het buitenland zich, wanneer dit voorkomt, voor het wel en wee van de chauffeur zouden opkomen.

En dan nu anno 2009, bijna 20 jaar verder is er geen moer veranderd.....en na mij zijn er waarschijnlijk nog vele geweest die dit op de een of andere manier aangekaart hebben.

Ondertussen zijn er vele Nederlandse chauffeurs gestrafd voor het tolerante Nederlandse drugsbeleid, waar heel de wereld zich aan ergert.....

We hebben allemaal de vele voorbeelden meegemaakt.

De Fransen bv zullen dat nooit toegeven, maar weet zeker dat het meespeelt.

Je eigen indekken?? Onmogelijk, je zit zeker een aanzienlijke tijd in voorarrest, met als gevolg dat je leven wordt verwoest:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
verzegelen kan inderdaad,maar wat met kisten of wat dan ook dat niet in een container vervoerd wordt?

Ja, das waar....dan moeten wij waak/drugshond zelf opleiden :D voor drugs te zoeken en waken...das beste optie en geen tijdverspillen en minder kans op zware boete....3 vliegen in 1 klap...

over 2 jaren hebben wij allemaal rotweilers of herdershond als bijrijder :ja:

:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast pierre meertens

je denkt dat je al schofterig word behandeld bij de aanhouding/ controle, maar daarna in de betreffende gevangenis word het nog erger...

Er was een chauffeur die samen met zn vrouw een trailer naar spanje bracht, die daar koppelde met een lege marokaanse koeltrailer ( was gekocht door een bekende truck&trailer handel). ze werden aangehouden, meteen mochten ze niet meer met elkaar praten, ze werden allebij naar een andere kant gehouden, alles werd gecontroleerd, en probeer maar geen gekke dingen te doen... naar een paar uur controleren, een boel tramalant en meer... is er uiteindelijk niks gevonden, dus mocht het met een sisser aflopen, het zal je maar gebeuren !!

of je zal minder geluk hebben, als laatste ritje naar engeland. in calais worden opgepakt, naar 3 weken laten ze pas weten waar je uithangt bij het thuis front, 4,5 maand in voorarest. en dan ben je nog niet veroordeeld... dat werd uiteindelijk naar nog een jaar wachten 5 JAAR !!! er was namelijk wel wat gevonden in de trailer. de veroordeling was eerst

waarschijnlijk had deze meneer een engeltje op zn schouder, want na heel goed gedrag, geen problemen te hebben gehad e.d. mocht ie naar anderhalf jaar al naar huis uit de hell in frankrijk.

je zal je laatste ritje maar zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • Forumlid

nou pierre frankrijk is geen hel hoor die staat in marokko

word je uit je cel gehaald en krijg je een verhoor met mishandeling

dat zie ik vive le france niet gebeuren

maar ja ken een paar jongens die in marokko hebben gereden

mooi land hoor maar echt middel eeuws

trouwens in dat land moet je zelf kunnen bewijzen dat je er niks mee te maken had

vandaar dat heitrans en breda op hun vestingen een scanner hebben staan

en ook dat werkt niet is gebleken

want je raad het al breda is over de kop om dat er in 2 trailers tussen de confectie goederen zaten die er niet thuis horen

een vage kennis van me kwam in tanger aan

meknes gelost toen door naar aggadir

in aggadir leeg

moest weer naar meknes je raad het al

geen vracht kwam een marokaan in vloeiend nederlands naar hem toe

laat die auto maar hier staan breng je wel naar een eetgelegenheid en kan je douche

kwam terug bij zijn auto niks aan de hand op het eerste gezicht

in meknes was in in die tussentyd de auto geladen maar ook met spullen die straf baar zijn

hij ging naar tanger kreeg controle

en sinds dien niks meer vernomen van hem

en ja als chauffeur ben je een makkelijke prooi voor de drugs kartel

en ja er zijn koel trailers met 1 druk op de knop en het heledak gaat er af

die in beslag genomen zijn

en ja je bent gewoon een lok vogel in dat wereldje

maakt niet uit waar je rijd

maar om in marokko gevangen te zitten nee das pas een hel

kan je vertellen dat er ook een hoop spook bedrijfjes bestaan makkelijk als ze gepakt worden starten ze weer een nieuwe op

een blauw witte scania 143 500

was te zien op tv ( je raad het al het tv progamma deed aan bericht geving over drugs transporten en de gevaren daar over )

en wie stond er pontificaal in beeld met een dikke scania 143 500

ik noem geen namen

maar we weten hoe het bedrijf naar de knoppen ging om even snel een paar guldens te verdienen in die tyd

:angel:

ja een hoop verhalen zijn bekend maar er gebeurt meer in dat wereldje dat jij en ik weten

ze vroegen mij ook een paar keer om te koppelen in spanje zou er toen rond de 150 000 guldens mee verdienen

maar ik ga er niet op in het is me het niet waard om in marroko gepakt te worden of waar dan ook

ze zeggen weleens wie veel op de weg zit word wijs nou wijs word je wel als je gepakt en gefolterd word

maar het is die verleiding van het grote geld die mensen niet kunnen weerstaan

hadden een beetje heimwee naar de jaren 70 toen we voor het grote geld naar het midden oosten reden met pijpleidingen in de trailers LOL

nou sorry voor het lange verhaal

maar moest dit even van me afschrijven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goed verhaal stampertje. En iedereen die het hier leest is het eens dat dit soort praktijken verre van fatsoenlijk zijn. In dit landje zet men zich in voor strafvermindering van echte criminelen en wordt er geld verkwist aan luxe voor deze figuren, terwijl niet eens zo ver weg onschuldige chauffeurs vastzitten zonder dat de overheid zich ook maar ergens druk om maakt. Geen bericht, goed bericht denken ze.

Natuurlijk zijn er ook jongens die ff voor een flink bedrag dat ritje willen doen, maar er zijn zoveel meer die nergens van weten...

Maar ik denk niet dat het erg veel uithaalt, diegenen die er invloed op hebben sluiten hun ogen hiervoor. De inkomsten van belasting, tol etc. zijn prachtig, maar daarna is het afgelopen met de aandacht voor de chauffeur.

Afijn, het aloude bekende verhaal wat eigenlijk iedereen hierzo al weet toch :o (maar je zal er maar zitten in die leuke landen achter tralies)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

idd scaniarie

moest even van me afschrijven

maar van de ambasade hoef je echt niet op hulp te rekenen

maar de instanties van dat land laten je wel in hun taal een papiertje tekenen dat je schuldig bent

las laatst een verhaal over een jongen die voor een transportonderneming reed in zeewolde

de auto werd terug gehaald maar jij als chauffeur mag het uitzoeken

je bent dan echt vogelvrij

die jongen is gelijk genezen van buitenland rijden (geef m groot gelijk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb een mooie oplossing voor dat probleem. gewoon tekenen met de opmerking NIET GETEKEND, en klaar is kees. doe ik bijna elke week wel een paar keer. Teken alleen voor de geladen paletten en teken uitsluitend de CMR, de rest teken ik met, jawel, niet getekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden