[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Sneeuwkettingen leggen, welke assen?


VrijeVogel

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

 

 

Heb veel kilometers in Rusland weg en die 3 cm sneeuw hier in Europa, daar lach ik om.

Heb sneeuwduinen van 6/7 meter ''voor mijn giegel'' gehad.

 

 

Of je nu op sneeuw van 6 meter dik of 3 centimeter staat maakt geen verschil,t gaat erover dat de bovenkant glad is,das t probleem.

Als je in het intensieve verkeer in Nederland of Belgie ook maar de geringste sneeuwbui krijgt word dat onmiddelijk tot een ijslaag vastgereden,en daar zit nu juist t probleem;iedereen blijft dan steken omdat je er gewoonweg niet meer door komt.

 

Dat t hier ,bij ons ,dan vaststaat heeft niks te maken met gebrek aan vakkennis of wat dan ook,maar alles met de omstandigheden.

Zet er maar een Noor tussen die over 7 passende kettingen beschikt en ook weet hoe hij ze moet leggen,die komt ook geen meter verder dan jij of ikke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik rij gewoon, en gaat het echt niet meer, dan zet ik de SPOT-ON's wel even aan.

(ook hier in Nederland, heb ze er niet voor ''Jan met de korte naam'' onder hangen)

 

En met ASR en ''de kruip'' kan je ook een hoop doen.

En dat sneeuw ruimen is gewoon verstandig, niets op aan te merken.

 

Ik rij nu 35 jaar en heb nog nooit stil gestaan door toedoen van sneeuw en ijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik maakte die opmerking ook altijd. "Ik doe de gordijnen wel dicht" alleen weet ik nu wel beter en weet ook dat dat mooie praatjes zijn. Als jij beneden aan een klim staat en je moet omhoog en de politie zegt dat je maar beter wat kettingen kan leggen zeg je echt niet dat je je gordijnen dichtrekt.

Dan ga je gewoon kettingen leggen. Zeker als je door ervaren chauffeurs gezegd is dat de sneeuw en ijs pas weer in de lente verdwijnt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik maakte die opmerking ook altijd. "Ik doe de gordijnen wel dicht" alleen weet ik nu wel beter en weet ook dat dat mooie praatjes zijn. Als jij beneden aan een klim staat en je moet omhoog en de politie zegt dat je maar beter wat kettingen kan leggen zeg je echt niet dat je je gordijnen dichtrekt.

Dan ga je gewoon kettingen leggen. Zeker als je door ervaren chauffeurs gezegd is dat de sneeuw en ijs pas weer in de lente verdwijnt....

 

 

Als je eenmaal op de weg stil staat zul je wel moeten,maar in veel gevallen kun je zelf al bekijken of het nut heeft om de gordijnen dicht te doen of niet.

Sta je s'morgens ergens en er ligt een flink pak sneeuw ga je natuurlijk kettingen leggen,maar sta je s avonds ergens voor de Gothard tunnel of de Brenner,en je weet dat je nog 2 rijuren hebt ofzo,kun je beter je gordijnen dichttrekken en daglicht afwachten.

 

Enige jaren geleden kwam ik op vrijdagmiddag terug door Zwitserland en vanaf Luzern begon t steeds harder te sneeuwen,voorbij de verzweigung van Härkingen liept helemaal niet meer en ben ik een dikke 2 uur bezig geweest op op dat kleine parkeerplaatsje te komen,halverwege in de klim.

Daar heb ik m aan de kant gezet ,ondanks t nog maar een uur of 7 was.

De diehards gingen kettingen leggen en gingen door,ik ben de andere morgen om een uur of 5 weer gaan rijden toen er geen verkeer meer op de weg was,en dan zie je een stuk verder iedereen die kettingen gaan leggen was op allerlei parkingetjes staaan,nog met de kettingen erom.

Heb je dan wat gewonnen? ja kouwe klauwen.

Nee,ik ga dan gewoon de gordijnen dichtdoen ,heeft niks met stoere verhalen te maken.

 

Maar ja,ik ben ook een keer bij een kant,midden in de Appenijnen gekomen en werd daar door slecht weer overvallen,dan is t 4 uur s middags en ligt er 20 cm verse sneeuw,dan moet je wel natuurlijk,ook omdat die klant een zeer steile oprit had vanaf zijn fabriek naar de hoofdweg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb slechts 12 jaar CE, dus redelijk groen.

Daarvan slechts helft van de tijd internationaal gereden, dus niet bepaald ervaring.

 

In al deze tijd nog geen ketting omgelegd om een vrachtwagen band.... noem het geluk noem het stom...

 

Maar nu ga ik met eigen 4x4 en 8 meter schamel met oplooprem naar Bosnië in week 51....

Geen idee wat ik tegenkom, maar de oplooprem is natuurlijk verre van ideaal als je een glad bergje af wilt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

dat over noorwegen klopt al niet je heb wel degelijk verplicht winterbanden nodig.

 De Noorse regels zijn vorig jaar veranderd, hieronder de beschrijving geplukt van de site van statensvegvesen.no

 

Let vooral goed op het stukje bij Important ... je moet ALTIJD kettingen bij je hebben als er sneeuw of ijs verwacht wordt.

In Oslo kan het mooi weer zijn maar als je over de bergen moet ....

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/529460/binary/860251?fast_title=Tyres+on+heavy+vehicles+2013-2014+%28GB%29.pdf

 

 

As of the 2013/2014 winter season, stricter requirements come into effect for vehicles with a maximum total weight of more than 3 500 kg.

Winter tyres
  • For motor vehicles with a total permitted weight of more than 3 500 kg, winter tyres are obligatory during the period from 15 November to 31 March. This requirement does not apply to lift axles.
  • Winter tyres can be either studded tyres or so-called friction tyres (non-studded). These must be specially labelled M+S, MS, M&S, “mud and snowâ€, 3PMSF or «3 peak mountain snowflake» and must be specially designed for winter driving.
Tread design depth
  • For vehicles with a total permitted weight of more than 3 500 kg (both towing vehicle and trailer), tyres are required to have at least 5 mm tread design depth from 15 October in Nordland, Troms and Finnmark, and from 1 November in the rest of Norway.
  • This requirement is in force up to and including 30 April in Nordland, Troms and Finnmark and up to and including the first Monday after Easter Monday in the rest of Norway. 
  • Outside this period, the requirement is a tread design depth of at least 1.6 mm.
Important

The vehicle must have winter tyres (studded or unstudded), chains or the equivalent outside the periods mentioned above if this is necessary in order to ensure sufficient road grip when road conditions are taken into account. If snow or sheets of ice can be expected on the roads, chains must be brought, whatever the time of year.

Penalties

The fine for driving with sub-minimum tread depth is NOK 750 per tyre. A similar fine will also be levied for driving without winter tyres. Vehicle use restrictions and notice of intended prosecution may be applied in cases of serious violations.

Studded tyres
  • Studded tyres are permitted only during the period when it is required to use tyres with a 5 mm tread depth, unless road conditions require their use.
  • If a motor vehicle with a total permitted weight of more than 3500 kg is equipped with studded tyres, it must have studded tyres on all wheels mounted on the same axle. For dual wheel assemblies, it is sufficient to mount studded tyres on one of the tandem wheels.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik durf gerust te zeggen dat 95% het nog nooit gedaan heeft om sneeuwkettingen er op te leggen

Of zelf een wiel te verwisselen.

Huub

Hoe zo denk je dat?

als je chauffeur binnenland bent niet nee.

Sneeuwkettingen zijn hier verboden.

bewerkt door rubberduck
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

En aangezien het meerendeel van de Nederlandse chauffeurs tegenwoordig binnenland rijdt, en een rit Duisburg of Antwerpen al als een hele internationale rit mag worden gezien, kan het niet anders zijn dan dat Huub in deze wel gelijk heeft. :p

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar wat is daar erg aan dan?

Als je geen sneeuwkettingen heb gelegd dan ben je geen chauffeur?

Heb vroeger zat met die dingen gezeuld en ook banden verwisseld.

Deed het liever niet dan wel.

Maar tegenwoordig hangen er geen reservewielen meer onder een truck.

Oh en dat tegenwoordig iedereen op het binnenland rijdt.

Tja...de markt veranderd.

bewerkt door rubberduck
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Mooi hoor

 

Je staat te malen in de sneeuw  (filmpje !)

je komt geen c.m. vooruit

dan leg je je sneeuwketting op de band 

en dan wil je wagen wel in eens van zijn plaats komen 

Ja hoor

 

filmpje 2 , nou laat maat 

in de volle zon , en in het echie sta je tot je kloten in de sneeuw

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

LOL  LOL  LOL  LOL  LOL  LOL

 

 

zie zulke demos nooit als het min 25 is en halve meter sneeuw  leg ,,ohohohohoh wat is toch makkelijk he 

 

 

Dat houten blokkie werkt perfect, :D  :D ,dat weet ik uit ervaring.

Maar alleen als je niet op sneeuw of ijs staat,dan schiet t als een projectiel onder je wielen vandaan. :ja:  :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast El Mas Loco

Mooi hoor

 

Je staat te malen in de sneeuw  (filmpje !)

je komt geen c.m. vooruit

dan leg je je sneeuwketting op de band 

en dan wil je wagen wel in eens van zijn plaats komen 

Ja hoor

 

filmpje 2 , nou laat maat 

in de volle zon , en in het echie sta je tot je kloten in de sneeuw

 

Huub vraagt en wij draaien . :D

 

Het is nooit goed volgens sommige he oom van suske . :p

bewerkt door El Mas Loco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heb een heel andere vraag Ik durf gerust te zeggen dat 95% het nog nooit gedaan heeft om sneeuwkettingen er op te leggen  

 

Huub

 

Huub, ik heb het geprobeert!!!!!  en wel bij je ouwe baas vos in 2000 ergens.

Ik kreeg een nieuwe Daf XF en heb bij de garage gelijk 2 zakken met elk een nieuwe ketting erin gehaald.

Ergens in september op mijn vrij zaterdag naar dun dellis hier in dorp, daar waar Moortje ook altijd stond in het weekend.

Kettingen uit de zak en uitgelegt op de grond, en jammer maar hellaas ik kwam wat ketting te kort.

Hadden ze daar in Oss 2 kettingen mee gegeven voor een Mega :D 

Terug naar de garage met het verhaal en kreeg 2 nieuwe.

Ik zeg hier heb je de ouwe terug>>>>>> zegt die monteur>>> kiep ze daar maar in de oud ijzercontainer want die zitten niet meer in een jutte zak dus die wil niemand meer hebben :confused: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zijn wel goede basis filmpjes om eens droog te oefenen, al zal menig een je nu raar aankijken als je kettingen om te wagen legt.

 

Maar kom nog steeds niks tegen over molenstel aanhangers. Het lijkt mij dat het span gaat scharen als je niet de juiste kettingen op de juiste banden legt....

 

Een band wisselen kan ik wel, maar dat mag dan weer niet van de planning... Lekke binnenband trekas (bekende verhaal, eerst lek, dan leeggelopen, dan warmgelopen en vervolgens plof zeggen), bel planning, planning neemt niet op. Goed potkrik eronder (daar begin je mee, want soms past een potkrik niet en dan kun je wel ophouden...), wielmoeren los, opkrikken, buitenband eraf, gaat de telefoon, planning; je had gebeld? Ja, geef even aan de klanten door dat ik een uurtje later ben, sta een bandje te wisselen... Planning: bandje wisselen? Daar hebben we een contract voor, stop onmiddellijk en wacht op hulp. Al met al werd het toen iets meer dan 2 uur vertraging...

 

Andere kant bij ander bedrijf een platte trailerband gehad in de nacht, gelukkig type met liftas die omhoog kon blijven vanwege weinig gewicht. Ik had toen een nieuwe chauffeur bij me: Los jij de winkel even, dan zet ik even twee banden om.

Half uurtje later hij klaar, ik klaar....  Alleen de chef kon het maar moeilijk begrijpen dat ik zelf een band had verwisseld...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zijn wel goede basis filmpjes om eens droog te oefenen, al zal menig een je nu raar aankijken als je kettingen om te wagen legt.

 

Maar kom nog steeds niks tegen over molenstel aanhangers. Het lijkt mij dat het span gaat scharen als je niet de juiste kettingen op de juiste banden legt....

 

Het lijkt me duidelijk dat je bij een schamel aanhanger de kettingen niet op de achter assen legt maar op het molenstel zelf.

Kan me nog wel herinneren een jaartje of 30 geleden toen we nog een trailer rem hadden dat het af en toe wel eens spelen was door als je niet te hard ging er de trailer rem erop te trekken en dan kwam de aanhanger effe links of rechts kijken of hij er voorbij kon :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden