[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Onderzoek naar rij-en rusttijden


sky.valley

Vraag

Hallo,

 

Voor een onderzoek van de Hogeschool Utrecht naar de rusttijden van vrachtwagenchauffeurs zijn wij op zoek naar ervaringen van chauffeurs die hier mee te maken krijgen in zowel binnen als buitenland. Hiervoor hebben wij enkele vragen opgesteld omtrent de rusttijden die gehanteerd worden. Indien jullie ons hier mee zouden willen helpen, zouden wij dat erg op prijs stellen!

 

1. Hoe kunt u na/rond de maximale rijtijd een geschikte rustplaats vinden?

2. Komt het wel eens voor dat er geen beschikbare rustplaatsen meer te vinden zijn en wat doet u dan?
3. Wat heeft uw voorkeur betreft rustplaatsen? (dicht bij de snelweg, restaurant etc.)

4. Wat is uw mening omtrent het “knoeien met de tachograaf� Denkt u dat dit veel gebeurd en wat vind u hier van? Waarom zou een chauffeur dit doen?

5. Waar zit er volgens u ruimte voor verbetering omtrent de rusttijden (en het vinden van een rustplaats) en heeft u hier suggesties voor?

 

Alvast hartelijk bedankt voor uw medewerking! :)

 

Mvg, Britt

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Waarom nu weer afkraken? Ik denk dat het een serieus probleem gaat worden als er niet snel parkeerplaatsen bij komen.

Er zit nogal verschil in het ene en het andere werk wat een chauffeur doet.

Ik zal mijn mening neerzetten als binnenland chauffeur wanneer ik late dienst heb.

Iemand die nachten overstaat zal andere wensen hebben.

1 nee niet na 20.00 en zeker niet na 22.00.

2 ja, doorrijden.

3 parkeerplaats bij tankstation.

4 knoeien mag niet. Als het gedaan wordt zal het zijn omdat het werk af moet zoals in meerdere beroepen.

5 meer parkeerplaatsen langs de weg. Er zijn er de laatste 15 jaar meer weggehaald dan er bij zijn gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

1. Door vantevoren goed te bedenken waar ik uit kan komen en of er dan nog wel plek is. Als ik denk dat het er al vol staat zoek ik een alternatief.

2. Als ik geen beschikbare rustplaats kan vinden zoek ik een ander op die indien mogelijk binnen de rijtijden te halen is. Is die er niet neem ik dat voor lief en rij ik door tot waar ik wel kan staan. Dit gebeurt niet zo vaak.

3. Mijn voorkeur betreft de chauffeurstentjes even van de snelweg die niet aangegeven staan op de snelweg, al is het maar 100 meter er vanaf. Des te minder heb je last van volle parkings en lege restaurants.

4. Knoeien gebeurt echt nog wel. Niemand is heilig...

5. Ruimte voor verbetering zit mijn ziens in het flexibeler maken van de rijtijden. Waar je de ene dag met 5 rijuren stil staat kom je er die dag erna 2 tekort terwijl je die dag ervoor werd gehinderd door bijvoorbeeld een slottijd bij een klant. Misschien dat we het maximum op de dag kunnen verhogen maar dat het gemiddeld niet meer dan 9 mag zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Beste forumleden,

Bedankt voor alle reacties tot dusver. We doen ons best om meer te weten te komen over de ervaringen van chauffeurs, zodat we onze opdracht het beste kunnen vervullen.

Ik zal even uitleggen wat de bedoeling is:

 

Wij zijn twee studenten van de studie Communication and Multimedia Design aan de Hogeschool Utrecht. Bij het vak User Experience Design hebben we de opdracht gekregen om een bepaald probleem op een media/communicatie gerelateerde manier op te lossen. We hebben de doelgroep vrachtwagen chauffeurs en het probleem rij- en rusttijden met de bijbehorende parkeergelegenheid gekozen. Voordat we een oplossing hiervoor gaan ontwikkelen, willen we weten hoe het er in het echt aan toe gaat. Een forum leek ons een goede manier om in contact te komen met chauffeurs. Natuurlijk hebben we van te voren al wat research gedaan, zodat we enigszins weten waar we het over hebben.

 

Het onderzoek is dus serieus voor ons, dit is voor ons een belangrijke schoolopdracht. Het is over het algemeen een fictieve opdracht, maar enkele groepjes uit voorgaande jaren zijn benaderd door bedrijven om hun oplossing uit te gaan werken.

Als de opdracht afgerond is, zullen we zeker de uitkomsten bekend maken.

 

Het is ontzettend fijn als er hier mensen zijn die ons serieus nemen en ons willen helpen. Hiervoor dus alvast hartelijk bedankt!

 

Groeten,

Britt en Kars.

 
 
ps @ corydon: Helaas is het tijdens happy hour ook al lauw. ;-) 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Beste forumleden,

Bedankt voor alle reacties tot dusver. We doen ons best om meer te weten te komen over de ervaringen van chauffeurs, zodat we onze opdracht het beste kunnen vervullen.

Ik zal even uitleggen wat de bedoeling is:

Wij zijn twee studenten van de studie Communication and Multimedia Design aan de Hogeschool Utrecht. Bij het vak User Experience Design hebben we de opdracht gekregen om een bepaald probleem op een media/communicatie gerelateerde manier op te lossen. We hebben de doelgroep vrachtwagen chauffeurs en het probleem rij- en rusttijden met de bijbehorende parkeergelegenheid gekozen. Voordat we een oplossing hiervoor gaan ontwikkelen, willen we weten hoe het er in het echt aan toe gaat. Een forum leek ons een goede manier om in contact te komen met chauffeurs. Natuurlijk hebben we van te voren al wat research gedaan, zodat we enigszins weten waar we het over hebben.

Het onderzoek is dus serieus voor ons, dit is voor ons een belangrijke schoolopdracht. Het is over het algemeen een fictieve opdracht, maar enkele groepjes uit voorgaande jaren zijn benaderd door bedrijven om hun oplossing uit te gaan werken.

Als de opdracht afgerond is, zullen we zeker de uitkomsten bekend maken.

Het is ontzettend fijn als er hier mensen zijn die ons serieus nemen en ons willen helpen. Hiervoor dus alvast hartelijk bedankt!

Groeten,

Britt en Kars.

ps @ corydon: Helaas is het tijdens happy hour ook al lauw. ;-)

Hey britt hey kars

Ik neem aan dat jullie ook de parkingapps voor chauffeurs al uitgecheckt hebben dan? Er is n draadje over hier ergens op t forum. Vooral voor duitsland maar ook de routiers Frankrijk kun je tegenwoordig online opzoeken. Of gaat t jullie niet om t ontwikkelen van een appje? Vertel, ik ben benieuwd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Die rijtijdenwet deugt van geen kant...dat was vroeger al zo en dat is nog steeds zo.Vooral als je buitenland rijd moet je tenminste 15 rijuren kunnen maken,10 uren zijn om voor je het weet.

 

Het zou voor mij een reden zijn om [voor de 2e keer] uit het transport te stappen.maar dat er regels zijn is op zich wel goed,maar het zou wat ruimer mogen en zoals alles in het leven zitten er 2 kanten aan een verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Die rijtijdenwet deugt van geen kant...dat was vroeger al zo en dat is nog steeds zo.Vooral als je buitenland rijd moet je tenminste 15 rijuren kunnen maken,10 uren zijn om voor je het weet.

 

Het zou voor mij een reden zijn om [voor de 2e keer] uit het transport te stappen.maar dat er regels zijn is op zich wel goed,maar het zou wat ruimer mogen en zoals alles in het leven zitten er 2 kanten aan een verhaal.

 

 

Ja,met slapen en eten word de meeste tijd versleten. :D  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
scania 440, op 18 Sept 2014 - 8:45 PM, zei:

Wat geeft dat, geef een antwoord of niet. 

 

Het zou wel fijn zijn als er na het onderzoek ook een conclusie geplaatst zou worden. :D

En dat er ook daadwerkelijk iets mee gedaan wordt.Ik denk dat het een afstudeerproject is waar we nooit meer iets van horen of lezen.

 

Voor de rest zijn de antwoorden al gegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast jan putter

15 op 1 dag ???????

Na 6 dagen a 15 uur is 90 uur op je reet, dan loop je krom :D 

Maar ja 90 rijuren in 6 dagen en gemiddeld 65 kmpu is wel 5850 km, misschien dat er dan wel wat verdiend wordt :zegtniets:

 

Dan heb je een mats weekje :D   70 rijuren is7000 km hier en dat is goed te doen in een week  :ja:

bewerkt door jan putter
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vijftien rij-uren?? Welja...

 

Hier mag ik er legaal 14 doen per dag. En geloof mij: als je dat dag in, dag uit 'moet' doen is dat best veel.

 

Volgens mij weet jij niet waar je over praat Rudi. (of ik ben gewoon een watje, kan natuurlijk ook...)

nee ik roep maar wat...ben 20 jaar chauffeur geweest.10 rijuren is niks met wachttijden en files....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Goh... Als we nu met ervaringsjaren moeten gaan schermen: ik ben nu 42 en rijd vanaf mijn 19e. Deze maand op de kop af 23 jaar. En ik heb nog nooit de transportwereld vaarwel gezegd...

 

Serieus, 12 rijuren is prima te doen met interntionaal werk. 15 uren kan ook rustig als dat incidenteel is. Maar om te roepen dat dat zomaar zonder voorbehoud moet worden toegestaan..? Nee, dat gaat zelfs mij veel te ver.

 

Punt is dat de planning wordt gemaakt zodat alles past volgens de rijtijdenwet. En ik merk het hier (in Australie) hoe ongunstig dat wel eens uit kan vallen. Bijvoorbeeld een rit Brisbane-Perth is vier dagen van 14 uur. Gaat best. Totdat je pas 's-avonds om 19u vertrekt en je 'moet' dan even 14 uur gaan zitten. En de volgende dag weer. En weer... Daar ga je op stuk kan ik je vertellen. En dan is er hier nauwelijks verkeer. Totaal niet te vergelijken met Europa dus.

oke het staat er wat ongelukkig...maar dat komt omdat we hier doodgegooid worden met regels en dan post ik het wellicht wat onhandig.Maar ieder1 begrijpt wel wat ik bedoel. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Rijtijden

De rijtijd is de gereden tijd zoals geregistreerd door de tachograaf. In het geval van de huidige versie van de digitale tachograaf speelt de zogenaamde 'one-minute-issue' een rol. Indien er in een kalender minuut meer dan 5 seconden wordt gereden, dan wordt de gehele minuut als rijtijd geregistreerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
maar even back on topic dan..

 

 

1. na is eigenlijk al een probleem... altijd voor dus.. afhankelijk van het gebied waar je zit en de tijdstip dus op tijd gaan zoeken. en dat is niet altijd n plek die ik prefereer!

2. ja zeer zeker, doorrijden tot er wel ergens plek is, (vaak de mindere parkeerplaatsen zonder tankstaton/toilet etc) en dan 4wkn hopen op geen controle!

3. niet te ver van de snelweg, en dan het liefst met 'iets van leven' erbij (cq tankstation, restaurantje, winkeltje, bewaking iets waar ook snachts wat mensen zijn maar zonder veel herrie)

4. komt vaak genoeg voor, en moet zeker als het fraude betreft( dus niet 3minuten te lang gereden naar een parking) hard aangepakt worden!(ook de transporteur zelf!),

dit gebeurd om bijv toch op vrijdag avond thuis te zijn (door de chauff zelf), of onder (zware) druk van een werk- en/of opdrachtgever.

5. vereenvoudigen! niet de ene dag 9u rijden en de andere dag 10u... de ene week 56u maar per 2wkn weer 90u...

*iedere dag 1 vaste rijtijd... 6dgn per week... (per 2wkn gewoon die optellen) de weekendrust veranderen in 36u!! (verkort) en 45u voor lang (thuis! )

* of richting het amerikaanse systeem op dag # vervalt dag 1..

tja meer parkeerplaatsen is verder het enige remedie tegen te weinig plekken lijkt me(houdt hier dan ook gelijk rekening met bijv lzv's! )

 

uiteraard zou een terugkoppeling als het verslag af en beoordeeld is fijn zijn!

bewerkt door GSjuhh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ (Staat een post tussen, reactie op Rudi)

Bij de nieuwe tacho geld de "29 seconden regel" de activiteit die het langst in één minuut gedaan is, telt. Dus als je 29 seconden rijd in één minuut rekent de tacho dat als rust.

Je kan trouwens ook langer rijden, als je in de 2e helft van bijvoorbeeld 10:29:31 begint met rijden en je stopt op 10:30:29 met rijden heb je nog steeds je rust erop staan.

Pierre heeft het ooit eens nog uitgebreider op het forum gezet.

'T is de wereld op zn kop!

bewerkt door KEVINvB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

:mad:

 

Kijk daar ben ik het dus weer niet mee eens, een verkort weekend onderweg mag gerust 24 uur zijn, zelfs nog wel korter in mijn ogen. Maar het lange weekend (thuis) zou minstens 60 uur moeten zijn, heb je tenminste 3 normale nachten thuis. 

 

Zo heeft ieder zijn mening en zijn voorkeuren, vroeger dacht ik ook alleen in geld, nu in vrije tijd. 

 

ik heb deze nooit onderweg hoeven maken maar als ik zo bedenk 24u...

je stopt avonds een uurtje of 1800... je gaat naar bed.. en staat ochtends weer op... dagje film kijken en wat rond rommelen (dorp/stadje kijken) en vervolgens is t weer 1800u (en ben je dus al n dag wakker) en dan mag je weer beginnen aan 15uur werk? lekker veilig! zou het erg onhandig vinden...

en bij 36u heb je 2normale nachten.. (en er tussenin n dag).

lijkt mij veiliger ivm vermoeidheid etc.

 

de 45u heb ik niets aan veranderd... wij hebben altijd ruim meer dan dat... maar snap je punt, ben blij dat we t wel eens zijn over de lange weeknd rust  zu hause door te brengen :D

bewerkt door GSjuhh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ben blij dat we t wel eens zijn over de lange weeknd rust  zu hause door te brengen :D

 

 

Verkijk je er niet op; er staat in de wet dat je 45 uur pauze moet hebben,niet dat die pauze thuis bij moeders moet plaatsvinden.

 

Zelfs in onze CAO staat dat nergens,daar staat dat je ,per kalenderjaar minstens 26 vrije weekenden moet hebben van minimaal 48 uur,gelegen tussen vrijdagmiddag 12 uur en maandag 12 uur.

Zodanig over het jaar verdeeld dat je per kwartaal minstens 6 vrije weekenden hebt.

Art 28.B( blz 32)

 

In de praktijk zou je dus met een week 24 uur en de week erop 48 uur vrij zowel voor de RTW als voor de CAO perfect in orde zijn.

 

Zou je die rust van 24 uur op standplaats maken( of misschien ook niet) en de rest van die wekelijkse rusten van 48 uur ergens in verweggistan op een "saaie parking"( :D ) ben je geheel conform de regels.

Want: nergens staat dat je een rust ook op standplaats( zu hause) door moet brengen.

 

Reken je dus niet rijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Leuk doel zulke onderzoeken, daar het weer leid tot de aloude discussie hoe de rijtijdenwet uit te leggen, dan wel hoe deze toepasbaar is.

Men kan nog zoveel onderzoekjes doen en oplossingen ervoor te proberen voor te vinden, maar door het digitale tijdperk worden er ook in digitale oplossingen gedacht.

Leuk en aardig, al die digitale hulpmiddelen, bijvoorbeeld een App die je naar een parkeerplaats wijst.

Nog handiger is als deze van te voren zou vertellen of er nog een plekje vrij zou zijn.

Maar in dat gehele digitale geneuzel waar wij ons in bevinden vergeten we de belangrijkste factor.

 

De MENS.

 

Ga gewoon een op zaterdag de stad in, met de auto en zoek een parkeergagrage op, die netjes aangeeft dat deze VOL is.

Of alle mensen begrijpen het woord VOL niet, of zijn zo geduldig en wachten op een plekje wat vrij komt.

Dit gebeurd dus ook in de transportwereld, ook al is toch iets vol, we sluiten netjes aan, dan wel verplicht door de rijtijdenwet, of dat men stomweg gewoon moe is.

De planning is tegenwoordig geheel gedigitaliseerd, zelfs al word er elders een andere rijtijdenwet erop nagehouden, alles tot in de minuut gepland, zo efficiënt mogelijk.

Voor veel dingen in het leven speelt de menselijke factor nog een te grote rol mee in dit digitale gebeuren.

De mens onderscheid zich namelijk tussen het digitale gebeuren dat wij keuzes maken, prioriteiten stellen waar het digitale tijdperk niet mee overweg kan.

Voor de computer is het een nul of een 1, voor ons telt mee, kom ik op tijd bij de klant, moet het vandaag nog of morgen, vermoeid of niet, de rijtijdenwet overschrijden of niet ?

We kunnen dus nog wel even doorgaan op deze manier.

Het digitale tijdperk verteld ons wat wel of niet mag, wel of niet kan, alleen in de praktijk blijkt dat wij niet in nullen en enen denken, dus dat wij als mens zijnde dus hier soms doelbewust van afwijken, opzettelijk of onbewust, gedwongen door externe factoren, bijvoorbeeld het weer, maakt simpelweg dat men zoveel kan onderzoeken als men wil, maar zolang alle digitale oplossingen de factor mens niet mee neemt, zal men altijd voor het vinden van een parkeerplaats, de toepassing rijtijdenwet, of deze nu goed is, of niet toepasbaar in de praktijk, het fenomeen houden:

 

De mens maakt uiteindelijk zijn eigen afweging, zijn eigen keus.

Of deze afweging of keuze correct is of incorrect, daar begrijpt een computer nog steeds totaal de ballen niet van, gelukkig maar.

Neem alleen maar het voorbeeld maar van de parkeergarage..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden