Spring naar bijdragen

politie je beste vriend


trieftol

Recommended Posts

  • Forumlid

Voor alle drie de filmpjes geld dat ze het gewoon mogen, iets met ontheffing RVV wat niet taak of oproep gebonden is. 

 

De vrachtauto kan zijn opgeroepen voor een verplaatsing prio 2 ( zonder OGS ).

De motoren die je  hier hebt gefilmd zijn bezig met de rijopleiding in Lelystad en gebruiken deze dijk hier vaak voor. 

Maar zowel de tweede als het derde filmpje, als ze braaf achter mensen blijven rijden kunnen ze ook niet zien dat de voorste zit te bellen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De politie haalt maar in waar ze willen, ik vind het prima. Ze moeten alleen niet hun wagen voor me langs naar rechts trekken als ik op de baan voor rechtdoor sta en zij voor linksaf. Dat ging echt bijna mis. We kregen tegelijk groen dus ik trek gewoon op. En ineens duiken ze rechtsaf voor me langs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De politie haalt maar in waar ze willen, ik vind het prima. Ze moeten alleen niet hun wagen voor me langs naar rechts trekken als ik op de baan voor rechtdoor sta en zij voor linksaf. Dat ging echt bijna mis. We kregen tegelijk groen dus ik trek gewoon op. En ineens duiken ze rechtsaf voor me langs.

Dit is nog een manoeuvre die bij de rijopleiding wordt aangeleerd.  :ja:

 

Ik zeg niet dat ik het netjes vind, maar alleen dat ze het mogen.  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit is nog een manoeuvre die bij de rijopleiding wordt aangeleerd.  :ja:

 

Ik zeg niet dat ik het netjes vind, maar alleen dat ze het mogen.  ;)

Ja maar doe dan ff die wapperlampen aan, dan zie ik dat ze wat raars gaan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik anticipeer me rot iedere dag, maar een wagen die voor links gesorteerd staat en hem dan even strak voor mij langs naar rechts trekt.... We stonden gewoon stil voor het stoplicht en er waren 3 stroken, rechts, rechtdoor en links. Alles springt op groen en ze vliegen voor mij langs. Dan kan je anticiperen wat je wil, maar zoiets verwacht je niet.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^  als je het helemaal duidelijk wilt hebben:

 

 

Nummer UT2010/2162

Onderwerp :Vrijstelling van bepalingen van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens ten behoeve van de Regionale Politiekorpsen

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

overwegende,

dat de politie een openbare dienst is als bedoeld in artikel 147 van de Wegenverkeerswet 1994;
dat de politie tot taak heeft in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen, die deze behoeven;
dat, voor zover zij op grond van artikel 91 van het RVV 1990 niet reeds van de bepalingen van het RVV 1990 mogen afwijken, het voor een goede uitvoering van deze taken gewenst is, dat aan de politie vrijstelling wordt verleend van de bepalingen van het RVV 1990;
Gelet op artikel 147 van de Wegenverkeerswet 1994;

BESLUIT:

I  
in te trekken de beschikking van 31 maart 1994, nummer RVR 172392;

II 
aan de regio’s (regionale politiekorpsen) ten behoeve van de bij hen in dienst zijnde ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 en aan de Minister van Justitie ten behoeve van de bij het Korps landelijke politiediensten werkzaam zijnde ambtenaren van politie, als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 alsmede ten behoeve van de bijzondere ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de Politiewet 1993, vrijstelling te verlenen van de bepalingen van het RVV 1990.

III  
bij gebruikmaking van aan deze vrijstelling ontleende bevoegdheden dient de veiligheid van het verkeer zoveel mogelijk te worden gewaarborgd en dienen de in de brancherichtlijn verkeer politie opgenomen voorschriften te worden nageleefd.

IV  
bevoegdheden, ontleend aan deze vrijstelling, mogen slechts worden uitgeoefend voor zover dit voor de uitvoering van de opgedragen taak noodzakelijk is.

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Namens deze,
DE HOOFDINGENIEUR-DIRECTEUR,

Namens deze,
De Directeur van het Verkeerscentrum Nederland,
Drs J.C. van Hees

Dit besluit regelt dus dat men eigenlijk een alghele ontheffing heeft voor het RVV, let wel niet de WVW. En Regionale korpsen is naadloos overgegaan in Landelijke Eenheid. 

 

Enige waar zij wel weer aan dienen te confirmeren is de brancherichtlijn, deze omschrijft iets duidelijker wat men wel en niet maar, zegt in regel 1 dat er situatie's kunnen zijn die afwijken van deze regels mogelijk maken. 

 

Het stuk waar jij naar verwijst heb ik ook een mailtje op gestuurd naar BZK, want de tekst is misleidend en niet helemaal juist. 

 

Wat betreft dat men er misbruik van maakt, dat durf ik te betwijfelen gezien de disciplinaire straffen die er op staan. 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

 de wet zegt:

De politie mag de verkeersregels overtreden als dat nodig is voor de uitvoering van haar taken. De politie heeft namelijk vrijstelling van de meeste artikelen van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Agenten mogen onder andere:

Bron >> klik <<

 

Ze maken nogal eens misbruik van die regel  ;)

 

Twee voorbeeldjes daarvan uit de afgelopen week:

- Hoevelaken, van A 1 naar A 28. Ik ben bij het weefvak aangekomen, als me een politiewagen op de linkerbaan passeert en over de doorgetrokken streep heen ook de afrit naar rechts neemt. Gezien hun rijgedrag op de A28 -ik kon ze nog lange tijd zien- hadden ze absoluut geen haast.

- Bij Zwolle, vanaf de A28 zie je een parkeerplaats. Er staan slechts enkele auto's en één politiewagen die dwars over de vakken geparkeerd staat, niet bij een andere auto in de buurt.

 

Bij haast en/of spoed snap ik dat ze zich niet aan alle regels hoeven te houden, maar ze lijken hun voorbeeldfunctie nogal eens te vergeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Twee voorbeeldjes daarvan uit de afgelopen week:

- Hoevelaken, van A 1 naar A 28. Ik ben bij het weefvak aangekomen, als me een politiewagen op de linkerbaan passeert en over de doorgetrokken streep heen ook de afrit naar rechts neemt. Gezien hun rijgedrag op de A28 -ik kon ze nog lange tijd zien- hadden ze absoluut geen haast.

Een melding hebben prio 2 en ten behoeve van de opsporingstaak geeft ze die vrijheid al. Een prio kan worden ingetrokken, dat kan je niet vanaf de buitenkant zien. 

 

- Bij Zwolle, vanaf de A28 zie je een parkeerplaats. Er staan slechts enkele auto's en één politiewagen die dwars over de vakken geparkeerd staat, niet bij een andere auto in de buurt.

Wel eens bij stilgestaan wat de opsporings- en opvolgingstaak inhoud? Dat houd ook in dat het voertuig zo wordt geplaatst dat je zonder oponthoud kan instappen en/of wegrijden.

Voorbeeld 1: Ongeval met letsel, als men dan eerst moet uitparkeren of moeilijk moet instappen omdat een of andere idioot iets heeft tegen de politie dan gaan er kostbare minuten verloren. Minuten waarin ze een leven kunnen redden of meerdere ongevallen kunnen voorkomen.

Voorbeeld 2: Men ziet een verkeersovertreding, als men dan eerst moet uitparkeren of moeilijk moet instappen omdat een of andere idioot iets heeft tegen de politie dan gaan er kostbare minuten verloren. Minuten waarin de overtreder wel eens weg kan zijn. 

 

 

Bij haast en/of spoed snap ik dat ze zich niet aan alle regels hoeven te houden, maar ze lijken hun voorbeeldfunctie nogal eens te vergeten.

Die functie geven wij aan hen, en die houden ze ook aan. Nergens zie je in jouw voorbeelden dat ze zich niet aan de wet houden, en ja net als bij ons chauffeurs zijn er ook oetlullen bij. 

 

Maar in plaats van commentaar geven op deze mensen die soms met gevaar voor eigen leven werken aan een stukje veiligheid op de weg zou men zich ook kunnen verdiepen waarom actie's zouden zijn zoals ze worden uitgevoerd. Het is echt niet moeilijk om dat te doen.

 

Ik zou iedereen willen aanraden dit : http://politieverhalen.blogspot.nl/ eens te lezen. Want iets meer respect is ook naar deze mensen toe niet verkeerd.

  • Like 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een melding hebben prio 2 en ten behoeve van de opsporingstaak geeft ze die vrijheid al. Een prio kan worden ingetrokken, dat kan je niet vanaf de buitenkant zien.

 

Klopt, maar in dat geval was er geen noodzaak meer geweest om de doorgetrokken lijn te overschrijden, want geen haast. Het zou natuurlijk kunnen dat de prio net op het moment werd ingetrokken op het moment dat de auto al naast me zat...  ;)

 

Wel eens bij stilgestaan wat de opsporings- en opvolgingstaak inhoud? Dat houd ook in dat het voertuig zo wordt geplaatst dat je zonder oponthoud kan instappen en/of wegrijden.

Voorbeeld 1: Ongeval met letsel, als men dan eerst moet uitparkeren of moeilijk moet instappen omdat een of andere idioot iets heeft tegen de politie dan gaan er kostbare minuten verloren. Minuten waarin ze een leven kunnen redden of meerdere ongevallen kunnen voorkomen.

 

Parkeervakken waren daar haaks op de "weg". De noodzaak om vlot weg te kunnen wanneer er een spoedmelding komt zie ik ook wel maar de kans dat je wordt vastgezet (door auto's die wel gewoon in een vak parkeren) lijkt me groter wanneer je dwars over de vakken gaat staan dan wanneer je gewoon je auto in een vak parkeert. En dat met instappen en achteruit uit een vak wegrijden minuten verloren gaan, vind ik zwaar overdreven.

 

Voorbeeld 2: Men ziet een verkeersovertreding, als men dan eerst moet uitparkeren of moeilijk moet instappen omdat een of andere idioot iets heeft tegen de politie dan gaan er kostbare minuten verloren. Minuten waarin de overtreder wel eens weg kan zijn.

 

Zelfde antwoord als hierboven.

 

Die functie geven wij aan hen, en die houden ze ook aan. Nergens zie je in jouw voorbeelden dat ze zich niet aan de wet houden, en ja net als bij ons chauffeurs zijn er ook oetlullen bij. 

 

Die functie hebben ze als gezagsdrager (net als andere gezagsdragers en leraren), waar baseer jij op dat ze die per definitie ook aanhouden? Dat we van mening verschillen over de voorbeelden is duidelijk, het zijn dingen waarvoor een gewone burger een boete zou krijgen.

 

Maar in plaats van commentaar geven op deze mensen die soms met gevaar voor eigen leven werken aan een stukje veiligheid op de weg zou men zich ook kunnen verdiepen waarom actie's zouden zijn zoals ze worden uitgevoerd. Het is echt niet moeilijk om dat te doen.

Ik zou iedereen willen aanraden dit : http://politieverhalen.blogspot.nl/ eens te lezen. Want iets meer respect is ook naar deze mensen toe niet verkeerd.

 

Dat ze soms met gevaar voor eigen leven hun werk doen is me duidelijk en ik zou zeker in die situatie's écht niet met hen willen ruilen.

Maar geen respect hebben voor iemand en zijn/haar werk is in mijn ogen toch iets heel anders dan (mogelijk) fout gedrag te benoemen. Juist omdat er ook tussen de agenten "oetlullen" zullen zitten lijkt me dat juist zeer gewenst, zodat die diegenen niet het aanzien van andere, goede agenten naar beneden halen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Klopt, maar in dat geval was er geen noodzaak meer geweest om de doorgetrokken lijn te overschrijden, want geen haast. Het zou natuurlijk kunnen dat de prio net op het moment werd ingetrokken op het moment dat de auto al naast me zat...   ;)

Je zegt het in je antwoord zelf al en je trekt ook gelijk je antwoord in twijfel. Dat zegt meer over hoe je in het algemeen over de politie denkt dan inzicht van het werk.

 

 

Parkeervakken waren daar haaks op de "weg". De noodzaak om vlot weg te kunnen wanneer er een spoedmelding komt zie ik ook wel maar de kans dat je wordt vastgezet (door auto's die wel gewoon in een vak parkeren) lijkt me groter wanneer je dwars over de vakken gaat staan dan wanneer je gewoon je auto in een vak parkeert. En dat met instappen en achteruit uit een vak wegrijden minuten verloren gaan, vind ik zwaar overdreven.

Als ze dan worden ingeparkeerd dan is het te bewijzen "bewust" en zal er ook resoluut een boete volgen. In mijn voorbeeld kan met nog spreken van "onbewust" waarbij er dus twijfel is en niet kan worden geverbaliseerd. 

En heb jij bij een tankstation wel eens gekeken hoe moeilijk het soms is om weg te komen als je achteruit moet? Zeker als het druk is kan je soms meerdere keren een noodstop  moeten maken omdat iedereen bijna wegrijd als een volleerde rallyrijder. 

 

 

Zelfde antwoord als hierboven.

Ok, ff rekenen..... 

Auto 1 passeert met een snelheid van 175 km/h maakt daarbij diverse overtredingen die vanuit de auto gezien worden. 

Achteruit uitparkeren neemt in de praktijk vaak 1.5 tot 2.0 minuten in beslag dat samen met acceleren anticiperen en tot 187 km/h ( sneller gaan die Tourans niet ) te komen duurt dat al gauw 4.5 minuten met een afgelegde weg van ongeveer 2 km.

Auto 1 heeft dan al 7.88 km ( 175*0.045 ) afgelegd, om het eerlijk te houden heb ik voor beide voertuigen geen vertraging meegerekend door andere obstakels. 

Dat is dan een te overbruggen afstand van 5.88 km met een snelheidsverschil van 17 km/h is +/- 21 minuten hoeveel kans op staande houding geef je dat?

 

Bij de Volvo V70D5 ligt de topsnelheid iets hoger nl 210 km/h ( de boekjes van de Volvo kloppen niet, ik gebruik regelmatig de volvo van mijn zwager ) dan is de overbrugging van 5.88 km met 35 km/h verschil +/- 12.5 minuten maar ook in die tijd geef ik de overtreder meer kans. De Volvo is dan wel binnen 4 minuten op topsnelheid, maar in de algehele berekening komt dat neer op seconden. 

 

 

Die functie hebben ze als gezagsdrager (net als andere gezagsdragers en leraren), waar baseer jij op dat ze die per definitie ook aanhouden? Dat we van mening verschillen over de voorbeelden is duidelijk, het zijn dingen waarvoor een gewone burger een boete zou krijgen.

Ja, maar de gewone burger is dan ook niet aangewezen om ons terecht te wijzen op onze overtredingen van de weg. En zoals ik al eerder aangaf ze overtreden de regels niet, en maken net als jij en ik dat graag doen gebruik van de aan hen geboden mogelijkheden.

 

 

Juist omdat er ook tussen de agenten "oetlullen" zullen zitten lijkt me dat juist zeer gewenst, zodat die diegenen niet het aanzien van andere, goede agenten naar beneden halen...

Juist de reden waarom de meesten zich ook houden aan de vrijstellingen en misbruik ervan al zelf aan de kaak stellen bij de top. 

 

Maar het feit dat ze een voorbeeldfunctie hebben moeten we eens uit ons hoofd weglaten, die voorbeeldfunctie hebben we allemaal zelf. 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zegt het in je antwoord zelf al en je trekt ook gelijk je antwoord in twijfel. Dat zegt meer over hoe je in het algemeen over de politie denkt dan inzicht van het werk.

 

Ik kan niet uitsluiten dat de prio werd ingetrokken terwijl hun auto naast me zat, maar de kans dat dat zo was acht ik heel klein. Eerlijk gezegd geloof ik het prio verhaal in dit geval niet zo, maar dat had je vast al begrepen.

 

 

Als ze dan worden ingeparkeerd dan is het te bewijzen "bewust" en zal er ook resoluut een boete volgen. In mijn voorbeeld kan met nog spreken van "onbewust" waarbij er dus twijfel is en niet kan worden geverbaliseerd. 

En heb jij bij een tankstation wel eens gekeken hoe moeilijk het soms is om weg te komen als je achteruit moet? Zeker als het druk is kan je soms meerdere keren een noodstop  moeten maken omdat iedereen bijna wegrijd als een volleerde rallyrijder. 

 

Blijkbaar woon ik in een nagenoeg perfect deel van ons land (nee, niet Noord-Holland) want ik ken deze problemen niet...

 

 

Ok, ff rekenen..... 

Auto 1 passeert met een snelheid van 175 km/h maakt daarbij diverse overtredingen die vanuit de auto gezien worden. 

Achteruit uitparkeren neemt in de praktijk vaak 1.5 tot 2.0 minuten in beslag dat samen met acceleren anticiperen en tot 187 km/h ( sneller gaan die Tourans niet ) te komen duurt dat al gauw 4.5 minuten met een afgelegde weg van ongeveer 2 km.

Auto 1 heeft dan al 7.88 km ( 175*0.045 ) afgelegd, om het eerlijk te houden heb ik voor beide voertuigen geen vertraging meegerekend door andere obstakels. 

Dat is dan een te overbruggen afstand van 5.88 km met een snelheidsverschil van 17 km/h is +/- 21 minuten hoeveel kans op staande houding geef je dat?

 

Bij de Volvo V70D5 ligt de topsnelheid iets hoger nl 210 km/h ( de boekjes van de Volvo kloppen niet, ik gebruik regelmatig de volvo van mijn zwager ) dan is de overbrugging van 5.88 km met 35 km/h verschil +/- 12.5 minuten maar ook in die tijd geef ik de overtreder meer kans. De Volvo is dan wel binnen 4 minuten op topsnelheid, maar in de algehele berekening komt dat neer op seconden. 

 

De kans dat men iemand met 175km/h over het parkeerterrein van dit crematorium ziet rijden lijkt me eigenlijk minimaal... Maar goed: je hebt gelijk.

 

Ja, maar de gewone burger is dan ook niet aangewezen om ons terecht te wijzen op onze overtredingen van de weg. En zoals ik al eerder aangaf ze overtreden de regels niet, en maken net als jij en ik dat graag doen gebruik van de aan hen geboden mogelijkheden.

Juist de reden waarom de meesten zich ook houden aan de vrijstellingen en misbruik ervan al zelf aan de kaak stellen bij de top. 

 

Klopt, daarvoor hebben we de politie. Maar je hoeft toch geen kok te zijn om vast te stellen, dat het eten niet smaakt?

Je doet net alsof ze de hele dag met prio2 rondrijden en dat geloof ik niet. Dat ze dingen mogen zal best, dan nog ben ik van mening dat ze erin terughoudend zouden moeten zijn, juist vanwege de voorbeeldfunctie.

 

 

Maar het feit dat ze een voorbeeldfunctie hebben moeten we eens uit ons hoofd weglaten, die voorbeeldfunctie hebben we allemaal zelf. 

 

Natuurlijk hebben ook wij als chaufeurs een voorbeeldfunctie, maar dat neemt toch niet weg dat anderen die die functie zeker niet minder hebben én ook nog met zeer opvallende voertuigen rijden, niet het goede voorbeeld zouden moeten uitdragen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Twee voorbeeldjes daarvan uit de afgelopen week:

- Hoevelaken, van A 1 naar A 28. Ik ben bij het weefvak aangekomen, als me een politiewagen op de linkerbaan passeert en over de doorgetrokken streep heen ook de afrit naar rechts neemt. Gezien hun rijgedrag op de A28 -ik kon ze nog lange tijd zien- hadden ze absoluut geen haast.

- Bij Zwolle, vanaf de A28 zie je een parkeerplaats. Er staan slechts enkele auto's en één politiewagen die dwars over de vakken geparkeerd staat, niet bij een andere auto in de buurt.

Bij haast en/of spoed snap ik dat ze zich niet aan alle regels hoeven te houden, maar ze lijken hun voorbeeldfunctie nogal eens te vergeten.

hoe vaak zie je een politie voertuig niet onnodig op de linker rijstroken rijden of van rijbaan veranderen zonder het richting aangeven??? En zo zijn er zo veel voorbeelden
Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden