[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

dom bochie achteruit en aandocken CE


Monique Peereboom

Vraag

beste tuckers

 

volgende week vrijdag moet ik afrijden en mijn rij instructeur krijgt mij het niet aan het verstand gepeuterd hoe ik mijn vrachtwagen recht voor mijn aanhanger krijg.

Ik ben geen domme blonde doos want met een andere instructeur die andere aanwijzigingen geeft daar lukt het wel.

het wisselen van instructeur heeft nu geen zin meer omdat het kortdag is.

Het gaat om een bakwagen met aanhanger die dubbel assig is en onder de vrachtwagen wordt vastgemaakt.

welke stoere trucker laat mij mijn instructeur verbleken...

 

jullie zijn super

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ik ben vorig jaar opgegaan voor CE en had in het begin ook wat probleempjes om de bakwagen recht voor de aanhanger / wipkar te krijgen. Belangrijkste is, zoals hierboven aangegeven, rust in de manoeuvre, hoe sneller je wil hoe beroerder het gaat.  Dus zo goed als je kunt de auto ervoor en dan met kleine stuurcorrecties naar achteren rijden. 

 

Ik had veel aan de ietwat uitstekende lampjes op de aanhanger. Als ik die allebei in de spiegels zag dan wist ik dat ik redelijk recht ervoor stond. Rustig naar achteren waarbij je soms door lichtinval de afstand kunt inschatten en aankoppelen. 

 

Veel succes gewenst en pak anders nog een extra les voor het examen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

de achterkant van je wagen zoveel mogelijk bij de voor kant van je aanhanger houden..

 

dat je niet teveel van je kopschot ziet van de aanhanger...

 

ben ook geen leraar ...dus kan het moeilijk uitleggen.:D

 

de punten bij elkaar houden...effe sturen en dan die punten bij elkaar brengen

 

of zoiets LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Om te beginnen niet je instructeur of wie dan ook de schuld geven als t niet lukt. Behalve jezelf. Met aanwijzingen kan iedereen achteruit rijden, de kunst is t zelf te snappen. Er zijn al heel wat goeie tips voorbij gekomen.

Mijn 2 centen: net zover naar achter kijken als je vooruit kijkt, naar de horizon dus. Helpt ook geweldig als je niet weet of je recht staat: ff naar de horizon voor je uit kijken en je ziet t meteen.

Tips over hoeken en bakranden en lampjes zijn prima. Wat mij t meeste hielp was naar de assen kijken en proberen te zien waar de lijn die je inzette uit gaat komen. n bocht is altijd een cirkel, moet je maar denken. Te ver weg? Insturen. Te krap? Meestal opnieuw beginnen, soms helpt corrigeren. Wijze les dus: beter wijd beginnen en dan insturen dan te krap en weer overnieuw beginnen.

Recht achteruit? Horizon!

Doe je best das t enige dat helpt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet zo hele goed waarom rijscholen je nog altijd laten lessen op een Wipkutkar.

Ook ik heb daarop gelest maar had achteraf gesproken veel liever gehad dat ik met een oplegger/trailer gereden c.q. gelest had.

Ook omdat het op onze wegen de meest voorkomende combinatie is.

Bovendien , wie vindt het nou nog handig met zo'n wipkutkar te rijden ? Je moet sowieso steeds 2 deuren openen (bak en aanhang) of het wormvormig aanhangsel afkoppelen om bij de spullen in de bakwagen te komen (wat een werk ! ).

Het hele concept is achterhaald (denk ik).

Met een oplegger krijg je dan ook nog eens met veel meer (leuke) mogelijkheden te maken in de praktijk.

Zo rijd ik de ene keer met een starre as, de andere keer weer met meesturende as, dan weer met een citytrailer en zo maar door.

Dat leert sneller en het geeft mij iig. meer uitdagingen.

Maar ja, wie ben ik.

Alle adviezen zijn overigens prima hoor truckmo. Niet teveel sturen vooral en vooral ook zelf laten blijken dat hij pas staat , als JIJ er tevreden mee bent ! Dus al moet je em er 10 keer voor naar voren steken en weer achteruit dan zij het zo (liever niet natuurlijk maar zo geef je wel aan dat je er kijk op hebt).

Succes straks !!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tip...

Zorg dat je niet teveel stuurt.

Want als je teveel stuurt en je stuurt te ver...dan moet je dat weer corrigeren en dan moet je dubbel hard corrigeren.

Al stuur je 1 cm teveel. Dan gaat de kont van de trailer 2 cm.

bewerkt door rubberduck
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
jdinverbazing, op 28 Okt 2014 - 11:48 AM, zei:

 

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet zo hele goed waarom rijscholen je nog altijd laten lessen op een Wipkutkar.
Ook ik heb daarop gelest maar had achteraf gesproken veel liever gehad dat ik met een oplegger/trailer gereden c.q. gelest had.
Ook omdat het op onze wegen de meest voorkomende combinatie is.
Bovendien , wie vindt het nou nog handig met zo'n wipkutkar te rijden ? Je moet sowieso steeds 2 deuren openen (bak en aanhang) of het wormvormig aanhangsel afkoppelen om bij de spullen in de bakwagen te komen (wat een werk ! ).
Het hele concept is achterhaald (denk ik).
Met een oplegger krijg je dan ook nog eens met veel meer (leuke) mogelijkheden te maken in de praktijk.
Zo rijd ik de ene keer met een starre as, de andere keer weer met meesturende as, dan weer met een citytrailer en zo maar door.
Dat leert sneller en het geeft mij iig. meer uitdagingen.
Maar ja, wie ben ik.
Alle adviezen zijn overigens prima hoor truckmo. Niet teveel sturen vooral en vooral ook zelf laten blijken dat hij pas staat , als JIJ er tevreden mee bent ! Dus al moet je em er 10 keer voor naar voren steken en weer achteruit dan zij het zo (liever niet natuurlijk maar zo geef je wel aan dat je er kijk op hebt).
Succes straks !!

 

Simpel.Men koopt een bakwagen voor het C rijbewijs en als ze er CE mee willen rijden gooit men er een aanhanger achter.Als je zoals jij wilt met een oplegger zou moeten lessen moeten ze naast de bakwagen/aanhanger ook nog een trekker/oplegger kopen.Is allemaal veels te duur en dan zouden de lessen onbetaalbaar worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Simpel.Men koopt een bakwagen voor het C rijbewijs en als ze er CE mee willen rijden gooit men er een aanhanger achter.Als je zoals jij wilt met een oplegger zou moeten lessen moeten ze naast de bakwagen/aanhanger ook nog een trekker/oplegger kopen.Is allemaal veels te duur en dan zouden de lessen onbetaalbaar worden.

 

En potver ! Dat is een hele goeie verklaring waar ik nog niet aan gedacht had.
Natuurlijk, deze is heel logisch.
Dank je wel voor deze 'eye-opener'.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb toen ik mijn rijbewijzen net had, later nog 2 uur les genomen bij een rijschool die wel een trekker-oplegger had. Ik reed toen veel voor uitzendburea's en wilde goed voorbereid zijn. Zo kwam ik niet voor verrassingen te staan.

 

Ik ben gewoon een keer alleen naar Jette gegaan met de trekker/oplegger ... daarna durf je alles :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa  

Korte feiten
Jette is een plaats en gemeente in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De gemeente telt iets meer dan 50.000 inwoners. Jette heeft in de eerste plaats een woonfunctie; er wonen voornamelijk gezinnen. Wikipedia
  • Oppervlakte:
    • 5,04 km²
    •  
    • post-7395-0-30306800-1414697506_thumb.jp
    •  
    •  
    •     
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    • En toen achter uit naar huis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ja, ben de weg deze week beetje kwijt, staat inderdaad volgende week vrijdag...was vorige week toen ze dat poste...

 

Maar goed, tipje van mijn kant, met de snelheid waarmee je achteruit rijd met die snelheid daarmee stuur je ook mee achteruit, dus niet als een gek aan dat stuur zitten te draaien.

Dus zoiets doe je op je gevoel, gewoon meedraaien met de snelheid van de wagen.

Dan hou je tijd over om rustig te spiegelen en te corrigeren om hem netjes recht ervoor te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden