[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ook Duitsland verbiedt, naast België en Frankrijk, weekendrust in de cabine.


hellbengel

Recommended Posts

  • Forumlid

Daar kan ik best wel enige logica in zien, Rob.

 

Maar dan wel ter compensatie van....... (een of meerdere "korte" weekenden)  en niet ter vervanging van.

 

Dus dat mensen die ongeveer de zelfde werktijden hebben als ik, (bijna) elke avond thuis en waar een weekend normaal al rond de 50-60 uur duurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Stress is ook een hele zware dobber  op jouw lichaam.

Maar dat hebben wij niet, toch?

Schei uit aub.

Als ik zo lees hoe ieder zich te barsten aan het rekenen is om maar met zijn tijden uit te komen, uren fokken ivm weekend rust etc....

Shit, 5 min te lang vandaag...nu moet ik 28 dagen geen politie aan de wagen krijgen......

Als ieder gewoon lekker zijn gang kon gaan (met de kerk ergens in het midden) dan zou er zeker onder de chauffeurs minder uitval zijn, want van rijden tegenwoordig, puur het rijden, kan je niet meer moe worden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben zelf zo van: van werken ga je niet dood! Maar na me ongeluk en handicap die ik nu heb merk ik zelfs met 38 jaar oud dat ik eerder te veel van me lichaam geëist heb en dat het nu al begint af te takelen. Is heel belangrijk om je gezondheid in de gaten te houden,niet te veel vet eten en te sporten

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan, luidt het gezegde.

Maar onderzoek heeft aangetoond dat dat niet altijd het geval is:

 

 

 

Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan. Toch?ELLEN DE VISSER  11 april 2011, 00:00
0 

Het calvinistische credo dat hard werken zo slecht niet is, kan nu wel eens de prullenbak in. Talrijke studies hebben uitgewezen dat een veeleisende baan kan leiden tot rugklachten, zwaarlijvigheid en depressies. Britse wetenschappers hebben na een studie van twaalf jaar ook aangetoond dat je van hard werken dood kunt gaan. Vorige week publiceerden ze erover in Annals of Internal Medicine.

In Japan, met zijn lange werkweken, heeft het karoshi, dood door overwerk, al langer de aandacht van artsen en overheid. Onderzoek onder ruim 1.600 Japanners met een meer dan vijfdaagse werkweek toonde een paar jaar geleden een verband aan tussen het aantal hartaanvallen en een hoge werkdruk. Het aantal werkuren speelde geen rol.

In de Britse studie is dat wel het geval. De onderzoekers volgden ruim twaalf jaar meer dan zevenduizend ambtenaren en in die periode kregen 192 van hen een hartaanval. Na een correctie voor risicofactoren (leeftijd, roken, hoge bloeddruk bij aanvang van de studie) bleek een zeer sterk verband te bestaan met lange werkdagen. Wie meer dan elf uur per dag werkte, had 67 procent meer kans op een hartaanval dan wie dagelijks zeven tot acht uur werkte. Vermoed wordt dat werknemers die lange dagen maken ongezonder leven en meer last hebben van stress, vermoeidheid en een hoge bloeddruk.

De onderzoekers noemen de resultaten een waarschuwing voor workaholics, die moeten opletten als ze al andere risicofactoren hebben, zoals overgewicht. Huisartsen zouden standaard moeten informeren naar de werktijden van hun patiënten om beter het risico op een hartaanval te kunnen inschatten. Behalve gezond eten en genoeg bewegen zou hun advies ook moeten luiden: neem een 9-tot-5 baan.

 

Bron: De Volkskrant

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

 

Van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan, luidt het gezegde.

Maar onderzoek heeft aangetoond dat dat niet altijd het geval is:

 

 

 

Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan. Toch? ELLEN DE VISSER  11 april 2011, 00:00
0 

........ Onderzoek onder ruim 1.600 Japanners met een meer dan vijfdaagse werkweek toonde een paar jaar geleden een verband aan tussen het aantal hartaanvallen en een hoge werkdruk. Het aantal werkuren speelde geen rol.

 

Het aantal werkuren speelde geen rol..........

Maar wel stress...

Dus dat gezeik om tussen al die klote regels door nog een fijne arbeid te kunnen verrichten....

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij het Japanse onderzoek speelde het aantal werkuren geen rol.

Bij het Britse weer wel...

 

 


In de Britse studie is dat wel het geval. De onderzoekers volgden ruim twaalf jaar meer dan zevenduizend ambtenaren en in die periode kregen 192 van hen een hartaanval. Na een correctie voor risicofactoren (leeftijd, roken, hoge bloeddruk bij aanvang van de studie) bleek een zeer sterk verband te bestaan met lange werkdagen. Wie meer dan elf uur per dag werkte, had 67 procent meer kans op een hartaanval dan wie dagelijks zeven tot acht uur werkte. Vermoed wordt dat werknemers die lange dagen maken ongezonder leven en meer last hebben van stress, vermoeidheid en een hoge bloeddruk.
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je jong bent realiseer je je niet dat je nog tot je 70st moet, je pleegt roofbouw op je lichaam en menigeen is met de 60-65 totaal opgebrand, let wel de jongeren van nu moeten dadelijk misschien nog wel langer werken als de gemiddelde leeftijd waarop mensen sterven stijgt.

 

Vandaag nog besproken in de OR vergadering, het ziekteverzuim stijgt hard bij ouderen, als je eindelijk met pensioen kunt dan loop je achter een rollator en heb je er niks meer aan, beter iets minder verdienen en gezond oud worden is het motto bij ons nu, ze willen dan ook mogelijk gaan maken dat we dadelijk nog maar 4 of misschien zelf 3 dagen gaan werken.

 

Ik heb het niet zo lang geleden zelf nog van dichtbij meegemaakt, een collega gaat met pensioen en binnen het jaar konden we hem begraven, opgebrand was hij tot op het bot door het dag en nacht maar gaan in zijn jongere jaren, ik lees het op het forum, mensen van achter in de 40 beginnen al te roepen de pijntjes komen met de jaren, maar nee we worden niet wakker, het moet kunnen toch dat we 60-70 uur werken in de week.

 

Oké een enkeling zal ook met hard werken gezond oud worden, maar als ik zie wat er bij mijn eigen vader al allemaal vervangen is dan schrik je wel, en hij is nota bene met 60 jaar gestopt (bouwvakker)

Keuze vrijheid Ger. Iedereen heeft de keuze en dat moeten we nu eens gaan respecteren. We zijn geen baby's die zelf niets kunnen.

Voor ons hoeft niet alles voor gekauwt te worden en voor degene die wel alles op.een presenteerblaadje wil hebben.

Word ambtenaar of zo. Hoef je zelf ook niet meer te denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan, luidt het gezegde.

Maar onderzoek heeft aangetoond dat dat niet altijd het geval is:

 

 

 

Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan. Toch? ELLEN DE VISSER  11 april 2011, 00:00

 Vermoed wordt dat werknemers die lange dagen maken ongezonder leven en meer last hebben van stress, vermoeidheid en een hoge bloeddruk.

Bron: De Volkskrant

 

 

"" Vermoed wordt""  hier gaat t dus om,iemand schrijft op wat ie vermoed en gelijk is dat een wetenschappelijk vastgesteld feit.

 

Er zijn mensen die raken al in de stress als ze merken dat misschien hun uitkering word ingetrokken en ze dus weer aan het werk moeten om de kost te verdienen,en er zijn mensen die iedere week 60+ uur maken en zich zo fit als n hoentje voelen.

 

Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan. :nee:  :nee: 

 

Je moet alleen zorgen dat jij de eerste niet bent. :D  :D 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Behalve die opmerking over ambtenaren die ik eigenlijk nogal denigrerend en makkelijk vind, ben ik het roerend met je eens. Ik geloof ook absoluut in keuzevrijheid. Totaal tegengesteld aan de mening van de bonden die wel even uit zullen maken wat goed is voor het gepeupel.

 

Ongelofelijk eigenlijk in een zogenaamd 'vrij land'.

Jij bent het niet eens met mijn opmerking over ambtenaren?

Dat mag....

Weet jij hoe veel geld er in Nederland word uitgegeven door de politiek aan externe adviseurs. Zelfs topambtenaren kunnen zelf niet denken Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat een gezeik allemaal.

als iemand in de ww zit en zegt van ik ga niet werken want de ww betaald beter is hij een klaploper.

als iemand ouder als 65 wil werken moet hij stoppen want dan is hij een broodrover.

nu moet er gewerkt worden tot 67 is het te veel.

leef gezond en werk hard is mijn motto.

ik word 15 december 65 en doe graag nog een ritje en het maakt mij niet uit waarheen.

ik zit nu al 4 jaar in de prepensioen en heb in die vier nog vele km mogen maken.

maar als ik om mij heen kijk zijn er meer als de gros die deze wet toe juichen.

want dat houd in dat je als je gaat solliciteren kunt zeggen.

zeg werkgever weet u dat ik om het weekend thuis moet zijn want ik mag deze niet meer onderweg maken.

wat denk je dat een werkgever dan doet??????

juist belt hij die oude lullen wel want die hebben altijd zonder te zeuren hun job gedaan.

of hij neemt een oostblokker.

hoera hoera wat zijn wij toch goed bezig en maar lopen janken dat het zo slecht gaat.

daar zijn jullie zelf debet aan.

als je gaat soliciteren als chauffeur weet je dat je moet werken voor een fooitje.

en dat je voor iets extra door moet en uren maken.

dus als je dat niet wilt ga dan iets anders doen.

 

ik ben het niet eens dat men nu gaat bepalen waar ik mijn weekend door breng.

wij zijn toch geen kleuters die je moet zeggen van dit mag wel en dit mag niet.

maar nu de grote vraag wie gaat het controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

 

Er zijn nog zat chauffeurs die gewoon willen werken. Net zoals jij en ik. Laat ons lekker ons ding doen. Misschien kunnen wij zo de concurrentie voorblijven.

En das nou net wat we niet meer kunnen. Dat lekker ons ding doen. Ik ben ook graag weken achtereen van huis. Maak gewoon mijn 24 en 45 uur onderweg. De ene keer in Noorwegen, dan in Frankrijk, soms in Duitsland. Meestal heb ik de 45 uur niet in het weekeind maar gemiddeld genomen kom ik met mijn uren redelijk uit en heb zodoende een inkomen waar ik tevreden over ben en een superleuk leven. Heb 8 tot 10 weken vakantie per jaar en mijn thuisfront is er aan gewend dat ik veel en lang onderweg ben. Dit alles moet ik nu opgeven omdat een of andere idioot wil dat ik om de 14 dagen 45 uur thuis ben. Levert een hoop extra stress op en een hoop gedoe..... Maar eens over nadenken hoe we deze regel legaal kunnen omzeilen. ...

bewerkt door motel actros
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ehh, Rik Bos. jij bent toch zo'n vakbondsman? Of vergis ik me nu?

 

Laat jij (of moet ik u zeggen?) dan alsjeblieft je stem horen binnen de vakvereniging. Zelf ben ik niet in de buurt.

Er zijn nog zat chauffeurs die gewoon willen werken. Net zoals jij en ik. Laat ons lekker ons ding doen. Misschien kunnen wij zo de concurrentie voorblijven.

 

 

ik was altijd actief bij een vakbond maar door tegen werking en het niet luisteren ben ik er mee gestopt.

het is niet alleen tegen werken van de bond maar ook de bonden onderling.

en niet te vergeten de chauffeurs zelf want die kunnen het altijd beter.

toen ik de united truckers oprichten werd ik op handen gedragen maar is door de chauffeur zelf om zeep geholpen.

omdat dit toen tegen het zere been was van een van de grote bonden in Nederland hebben deze leden opgeroepen om deze club te boycoten.

dat is ze onderleiding van een chauffeur in opstand aardig gelukt.

vanaf toen heb ik gezegd bekijk het maar doe het maar lekker zelf ik kan mijn vrije tijd beter gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wou er eerst niet op reageren maar toch.....

 

 

Nee, ik vind het te gemakkelijk en populistisch om te roepen dat ambtenaren niets doen, niets kunnen en niets weten. Je scheert daarmee een hele grote groep mensen over 1 kant.

 

 

 

In reactie op mijn opmerking over ambtenaren.

 

 

Word ambtenaar of zo. Hoef je zelf ook niet meer te denken.          

 

Waar zeg ik dat ambtenaren niets kunnen of weten?

 

Als je goed had gelezen had je er uit kunnen halen dat een ambtenaar geen verantwoording hoeft of wil nemen. Ze verschuilen zich halstarig achter regels. En op top niveau worden externe bureaus ingehuurd om de hete aardappelen uit het vuur te halen.

 

Dat is wat ik schreef Rob.

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Ze zullen zeker hun gang gaan, want er valt niets tegen te doen.

 

De chauffeurs zullen ook vast geen 5 sterren hotel krijgen, wees daar maar niet bang voor :D

De kosten zullen daarentegen wel stijgen, voor de ondernemers die hun chauffeurs in het weekend in een hotel moeten laten verblijven.

En als Nederland hier niet op anticipeert, zal het hier in het weekend inderdaad 1 grote parkeer/rustplaats worden.

 

Het zal waarschijnlijk wat duidelijker omschreven in de wet vastgelegd gaan worden.

Het blijft wel opmerkelijk: 1 'slimme' ambtenaar in Frankrijk 'ontdekt' deze regel, en binnen afzienbare tijd volgen België en Duitsland al 

Eerder heeft ook niemand deze regel als zodanig geïnterpreteerd.

 

1 ding vraag ik mij nog wel af, geldt dit nu ook voor de verkorte weekend rust van 24 uur?

Of alleen voor de 45 uur? 

In Frankrijk is deze regel niet ontdekt, maar gemaakt daar in de huidig regels met geen woord wordt gerept over de wekelijkse 45 urige rust  :ja:  :ja:  :ja:  :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat kan dus niet en dat is dus ook gelijk wat het wat moeilijk maakt om te controleren, die Duitse polizei kan niet nagaan of iemand in het buitenland (of in Duitsland zelf als hij er niet 45 uur heeft naast gestaan) zijn 45 uur in een hotel of iets dergelijks heeft doorgebracht of in de cabine want je hoeft als chauffeur daar geen bewijzen voor te overleggen, het is aan de ambtenaar om dat te bewijzen.  

Als straks de nieuwste generatie digitale tacho`s is ingevoerd kunnen ze precies zien waar je was en bent geweest via gps tracing  :bey:  :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit is een zaak van de politiek, en niet van een vakvereniging. De politiek bedenkt al deze mooie regeltjes, en de handhaver moeten zorgen dat wij die na leven.......

Volgens mij krijg de politiek dit soort onzalige regeltjes vooral ingefluisterd van de grote spoorbedrijven die vracht vervoeren, zoals ik al eens eerder zij regelgever is ook concurent.

bewerkt door RubbereRobbie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In Frankrijk is deze regel niet ontdekt, maar gemaakt daar in de huidig regels met geen woord wordt gerept over de wekelijkse 45 urige rust  :ja:  :ja:  :ja:  :ja:

 

 

Tiep een bij google : EU 561/2006 in,en ga eens kijken bij art 4:

 

h) "wekelijkse rusttijd": een wekelijkse periode waarin een bestuurder vrijelijk over zijn tijd kan beschikken, en die een "normale wekelijkse rusttijd" en een "verkorte wekelijkse rusttijd" omvat:

- "normale wekelijkse rusttijd": een periode van rust van ten minste 45 uur;

- "verkorte wekelijkse rusttijd": een periode van rust van minder dan 45 uur die, onder de voorwaarden van artikel 8, lid 6, kan worden bekort tot minimaal 24 achtereenvolgende uren;

 

En bij art 8: 

 

Artikel 8

1. Een bestuurder moet dagelijkse en wekelijkse rusttijden nemen.

2. Binnen elke periode van 24 uur na het einde van de voorafgaande dagelijkse of wekelijkse rusttijd moet een bestuurder een nieuwe dagelijkse rusttijd genomen hebben.

Indien het gedeelte van de dagelijkse rusttijd dat binnen die periode van 24 uur valt ten minste negen doch niet meer dan elf uur bedraagt, wordt deze dagelijkse rusttijd als een verkorte dagelijkse rusttijd aangemerkt.

3. Een dagelijkse rusttijd mag worden verlengd tot een normale wekelijkse rusttijd of een verkorte wekelijkse rusttijd.

4. Een bestuurder mag tussen twee wekelijkse rusttijden ten hoogste drie keer een verkorte dagelijkse rusttijd hebben.

5. In afwijking van lid 2 geldt dat een bestuurder die deel uitmaakt van een meervoudige bemanning, een nieuwe dagelijkse rusttijd van ten minste 9 uur moet hebben genomen binnen 30 uur na het einde van een dagelijkse of wekelijkse rusttijd.

6. Per periode van twee opeenvolgende weken moet een bestuurder ten minste:

- twee normale wekelijkse rusttijden, of

- één normale wekelijkse rusttijd en één verkorte wekelijkse rusttijd van ten minste 24 uur nemen. De verkorting moet evenwel worden gecompenseerd door een equivalente periode van rust die voor het einde van de derde week na de betrokken week en bloc genomen moet worden.

Een wekelijkse rusttijd mag niet later beginnen dan aan het einde van zes perioden van 24 uur te rekenen vanaf het einde van de vorige wekelijkse rusttijd.

7. Rust die wordt genomen ter compensatie van een verkorte wekelijkse rusttijd moet aansluitend op een andere rusttijd van ten minste negen uur worden genomen.

8. Wanneer een bestuurder dit zo verkiest, mogen dagelijkse rusttijden en verkorte wekelijkse rusttijden buiten de standplaats in een voertuig worden doorgebracht indien dit voor iedere bestuurder behoorlijke slaapfaciliteiten biedt en het voertuig stilstaat.

9. Een wekelijkse rusttijd die in twee weken valt, mag in één van beide weken geteld worden, maar niet in beide.

 

 

En er gaat een wereld voor je open( vooral als je leest wat er in rood staat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden