[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Duits minimum loon


GSjuhh

Vraag

  • Forumlid

Per 1 januari aanstaande heeft Duitsland een minimum loon die voor iedereen geldt in Duitsland.

dus ook voor ons als we daar rijden.

Iemand van jullie al ervaring met de stappen die jullie bedrijf genomen heeft om alles netjes voor elkaar te hebben voor de Duitsers?

klein linkje erbij:

http://www.tln.nl/Actueel/Algemeen/Invoering-minimumloon-Duitsland-stand-van-zaken-aspx.aspx?id=2F38DE6BC0BD1E50398C45D58D475E23

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Niet !!!

En ga ik ook niet doen  :nee:

 

Gaat niemand wat aan wat ik verdien....

Ik ben eigen rijder dus vrijgesteld........maar goed.

Zelfs hier in Nederland hoef ik alleen maar aan de belastingdienst door te geven wat ik verdien !

En niet aan een of andere controleur langs de snelweg

 

Zoals in je link staat.....aanvechten die handel !

Kan we niet voorstellen dat dit allemaal wettelijk zomaar mag  :stom:

Ik maak uit het artikel ook op dat een en ander nog niet helemaal duidelijk is.

We gaan het zien......

bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Frank501:

"Bij controles moet de Eurovergunning natuurlijk wel op naam van de ZZP'er/eigen rijder staan."

Vraagje, ik was als "eigen rijder" dan in overtreding geweest, daar mijn bedrijfsnaam niet mijn eigen naam was......

Hoe zit dat bij jou?

(had wel een uittreksel van de KvK om te "bewijzen" dat ik DE MAN was van het bedrijf)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoi Murphy,

 

Precies zoals je het zegt...

Vergunning op naam bedrijf....

Uittreksel kamer van koophandel bij de hand om te laten zien dat IK dat bedrijf ben.

Volgens mij is er geen andere manier toch ?

Verder staat de wagen en trailer op mijn naam en adres

Dit adres staat ook op de vergunning en KvK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Inmiddels voor 2 Duitse opdrachtgevers een dergelijk document moeten ondertekenen. Wat ik mij wel afvraag is in hoeverre zo'n krabbel waarde heeft; als een niet-Duitse transportonderneming wel getekend heeft, maar niet naleeft, wat zijn de consequenties ? Mautkast innemen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat er met regels en wetten geprobeerd wordt sociale dumping te voorkomen snap ik en sta ik ook achter, maar de uitvoering van de wet slaat nergens op. In mijn ogen gaat deze wet ook in tegen het vrij verkeer van personen en goederen. Want indien een Russische chauffeur, op een Russische auto rijdt, voor een Russisch bedrijf met een Russische opdrachtgever en lost in Duitsland, dan moet deze chauffeur voor het stuk in Duitsland het Duitse minimumloon verdienen. Als het alleen voor de cabotage geld is het voor mij geen probleem; bescherming interne markt.  

 

De bedrijven moeten voor aanvang aan de Duitse douane doorgeven: Naam chauffeur, geb datum, aanvang en einde werkzaamheden. Dit geld voor iedere rit die men doet. De formulieren hiervoor waren pas vanaf 19dec te verkrijgen en kunnen alleen teruggefaxt worden. Email kennen ze bij de Zoll nog niet. Faxen zijn niet digitaal dus moeten verwerkt worden. Hoeveel chauffeurs rijden er per dag op Duitsland? (uit heel Europa en daarbuiten) Hoeveel ritten voeren die per dag uit? (vooral grensregio). Dat zijn heel veel formuliertjes die handmatig verwerkt moet worden.

 

Daarnaast moet de chauffeur de volgende papieren bij zich hebben (in de Duitse taal!) Recente loonstrook, arbeidsovereenkomst en uren verantwoording. Oorspronkelijk moet een bedrijf ook een Duitse vertegenwoordiger hebben, gevestigd in Duitsland, die deze documenten ook heeft en zorg draagt voor de naleving van de wet. Volgens de laatste stand is de transportsector vrijgesteld van deze Duitse vertegenwoordiger.

 

Buiten het feit dat ik de indruk krijg dat wij als transportsector in een "stassi" achtige dictatuur ons werk moeten doen, verhoogd deze maatregel de bureaucratie en regeldruk waardoor de kostprijs alleen maar hoger wordt. Verder verwacht ik dat de "goedkope" chauffeurs massaal naar Duitsland gaan omdat zij daar voor minimumloon kunnen werken, wat een verhoging is van de tarief waarmee ze nu uitgebuit worden, maar altijd nog goedkoper dan een Duitse chauffeur.

 

1 Europa is nog nooit verder weg geweest met deze Duitse wet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

??? Volgens mij hebben ze ook in duitsland loonschalen voor chauffeurs dus waarom denk je dat r met de invoering van een landelijk minimumloon ineens een toestroom van goedkope chauffeurs daar zou zijn? Dan was dat zonder minimumloon toch nog veel makkelijker?

Ik vind t echt een fantastische zet van die duitsers. Gaan er ineens allemaal lt p bg ro chauffeurs op weg naar rotterdam en wat cabotage aan deze kant van europa met een briefje rond moeten rijden waarop staat dat ze tenminste 8eurie50 bruto moeten verdienen. Ik hoop dat t niet heel lang duurt voordat die gasten s aan de chef gaan vragen wanneer de werkelijkheid in de buurt van t papiertje gaat komen...

Ik heb liever dat hun lonen richting de onze bewegen dan andersom! Want dat ze hetzelfde werk doen is wel duidelijk inmiddels...

En ach lastenverzwaring? Voor ons? Briefje faxen en nee dat hoeft niet voor iedere rit maar 1x per half jaar, loonstrook mee dat moet onder nl cao toch niet zon probleem zijn die 8 euries?....

Dat er met regels en wetten geprobeerd wordt sociale dumping te voorkomen snap ik en sta ik ook achter, maar de uitvoering van de wet slaat nergens op. In mijn ogen gaat deze wet ook in tegen het vrij verkeer van personen en goederen. Want indien een Russische chauffeur, op een Russische auto rijdt, voor een Russisch bedrijf met een Russische opdrachtgever en lost in Duitsland, dan moet deze chauffeur voor het stuk in Duitsland het Duitse minimumloon verdienen. Als het alleen voor de cabotage geld is het voor mij geen probleem; bescherming interne markt.

De bedrijven moeten voor aanvang aan de Duitse douane doorgeven: Naam chauffeur, geb datum, aanvang en einde werkzaamheden. Dit geld voor iedere rit die men doet. De formulieren hiervoor waren pas vanaf 19dec te verkrijgen en kunnen alleen teruggefaxt worden. Email kennen ze bij de Zoll nog niet. Faxen zijn niet digitaal dus moeten verwerkt worden. Hoeveel chauffeurs rijden er per dag op Duitsland? (uit heel Europa en daarbuiten) Hoeveel ritten voeren die per dag uit? (vooral grensregio). Dat zijn heel veel formuliertjes die handmatig verwerkt moet worden.

Daarnaast moet de chauffeur de volgende papieren bij zich hebben (in de Duitse taal!) Recente loonstrook, arbeidsovereenkomst en uren verantwoording. Oorspronkelijk moet een bedrijf ook een Duitse vertegenwoordiger hebben, gevestigd in Duitsland, die deze documenten ook heeft en zorg draagt voor de naleving van de wet. Volgens de laatste stand is de transportsector vrijgesteld van deze Duitse vertegenwoordiger.

Buiten het feit dat ik de indruk krijg dat wij als transportsector in een "stassi" achtige dictatuur ons werk moeten doen, verhoogd deze maatregel de bureaucratie en regeldruk waardoor de kostprijs alleen maar hoger wordt. Verder verwacht ik dat de "goedkope" chauffeurs massaal naar Duitsland gaan omdat zij daar voor minimumloon kunnen werken, wat een verhoging is van de tarief waarmee ze nu uitgebuit worden, maar altijd nog goedkoper dan een Duitse chauffeur.

1 Europa is nog nooit verder weg geweest met deze Duitse wet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Duitsland heeft niet zulke georganiseerde werknemers als Nederland. Veel bedrijfstakken hebben niet eens een cao. Duitse chauffeurs worden veelal niet per uur betaald maar met een vast loon per maand ongeacht de werkelijk gewerkte uren. Met het minimumloon komen meer chauffeurs naar Duitsland hun geluk beproeven. Want die € 8,50 is veel meer dan het tarief waarmee ze nu afgescheept worden. Voor de werkgevers die de chauffeurs niet meer kunnen uitbuiten komt nu de keuze: 8,50 voor import of voor Duitsers die meer kosten. Er zal dus nog steeds verdringing zijn alleen is het verschil nu kleiner.

 

TLN kan wel zeggen dat chauffeurs 1x per half jaar aangemeld moeten worden, maar de wet gaat uit van begin en einde werkzaamheden. Dus volgens de letter van de wet moeten chauffeurs weer aangemeld worden indien ze opnieuw dld binnen komen. Ik weet al wat er gaat gebeuren als je staande wordt gehouden door een uber vriendelijke Zoll beamte en je bent niet voor dat ritje aangemeld. Zahlen bitte! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Met het minimumloon komen meer chauffeurs naar Duitsland hun geluk beproeven. Want die € 8,50 is veel meer dan het tarief waarmee ze nu afgescheept worden. Voor de werkgevers die de chauffeurs niet meer kunnen uitbuiten komt nu de keuze: 8,50 voor import of voor Duitsers die meer kosten. Er zal dus nog steeds verdringing zijn alleen is het verschil nu kleiner.

...ja en das toch prachtig? Hoe meer ik erover nadenk hoe meer zin ik krijg om de duitse ambtenaar die dit uit zn hoge hoed toverde een flinke klapzoen te geven! Want de maatregel betekent óók dat een uitgevlagd bedrijf die het werk tussen bremen en assen nu voor 750 euro per maand op laat knappen ineens toch iets fatsoenlijker moet gaan betalen. Waardoor onze vrachtprijzen niet meer alleen op loonkosten bepaald worden. En opdrachtgevers dus weer een hogere prijs zullen moeten betalen. En dus eerlijke concurrentie op slimme investeringen, goed materiaal, duits sprekende chauffeurs en noem maar op weer n beetje meer kans krijgt.

Kijk dat je voor een hongaar in hongarije die lekker s avonds achter zn eigen bordje gulash kruipt het daar geldende lokale tarief betaalt snap ik. Maar dan moet je dat ook doortrekken naar die hollander en zn aardappeltjes. Ik vind t superslim dat die duitsers nu zeggen oke over waar bedrijven zich vestigen hebben we tegenwoordig niks meer te zeggen. Maar over hoe ze met hun personeel omgaan op het moment dat dat personeel zich op ons grondgebied bevindt en arbeid verricht, daarover kunnen we wel iets zeggen. Ik hoop dat de fransen en de belgen er zo snel mogelijk ook mee komen. De hollanders zijn daar toch veel te laf voor ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik wil de reacties van Nederlandse bedrijven wel eens zien, die met schijnconstructies door Duitsland rijden.

Nu wordt er alleen gesproken over Poolse en Tsjechiesche bedrijven.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik wil de reacties van Nederlandse bedrijven wel eens zien, die met schijnconstructies door Duitsland rijden.

Nu wordt er alleen gesproken over Poolse en Tsjechiesche bedrijven.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

 

 

Je zou het kunnen vragen aan je werkgever Routier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Je zou het kunnen vragen aan je werkgever Routier.

Is het weer tijd om te zuigen?

Je weet weer eens niet waarover je hebt.

Tsjechische vestiging is alweer een paar jaar dicht.

Eurolux Hongarije bestaat nog wel, maar het meerderheids belang ligt bij Solle GmbH, en zij rijden enkel voor Frankrijk, wat weer volledig lost staat van Nederland.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

bewerkt door routier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dan sta jij vorige week zelf glashard te liegen Routier.

Vorige week zei je namelijk letterlijk dat jij naar huis werd gestuurd en dat er een goedkoper exemplaar jullie ritten wegreed.

Ik zuig niet Routier, ik citeer wat je vorige week zelf zei.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dat zijn charters! Daar heeft mijn broodheer wel wat minder belang bij.

De winst bij die charter verdwijnt niet in zijn zak.

Alleen de winst van het verkopen van die vracht.

Maar ook hiervan ben ik benieuwd wat men ervan denkt.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

 

Geplaatst 12 januari 2015 - 10:00

Nee SPL, ik zit bij een bedrijf dat mij en mijn collega's wel eens naar huis stuurt wegens geen werk.

Vervolgens staat er een oostblokker te laden, zowel nat als ook int werk.

Dat moet maar eens afgelopen zijn.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

 

 

Ik heb het stukje er even bij gepakt Routier. Want jij doet wel vaker tegenstrijdige uitspraken om vervolgens dan te gaan roepen dat een ander zuigt.

 

Maar vertel mij nu eens wat er anders is dan de rest van de vage constructies waar je over praat. Jou werkgever is goedkoper uit door een oostblokker te laten rijden en jou naar huis te sturen.

 

Dat vind ik vaag ja.

 

Daarom mijn reactie, vraag eens aan jou werkgever hoe hij daar straks denkt mee om te gaan. Niets zuigen....

 

En ja, ik geloof best wel dat jij eigenlijk niet op zo'n reactie zit te wachten. Maar wat voor mij geld deld ook voor jou, hoge bomen vangen veel wind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dat heb ik hier al eens verteld.

Vorig jaar zomer heb ik tijdens een vergadering heb ik gevraagd wat men gaat doen wanneer het net rondom een schijnconstructie (zoals een Litouws charter bedrijf wat 50 weken per jaar rijdt) zich sluit.

Het antwoord was dat men zou stoppen met deze manier van vercharteren wanneer de wetgeving het verbiedt.

Ik hoop vurig op een nieuwe vergadering, want ook dan gooi ik dit balletje op.

Ik ga niet buiten de poort klagen dat ik naar huis moet, terwijl Janek vrolijk met een prachtrit de poort uitrijdt.

Dit in tegenstelling tot de meeste Nederlandse collega's.

Het moet eens een keer afgelopen zijn met de valse arbeidsverdringing.

Op naar een eerlijke arbeidsmarkt.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden