[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Een ritje met een bus in Noorwegen....


Murphy

Recommended Posts

  • Forumlid
9 minuten geleden zei RobNiat:


n?

 

Of ben je ook zo iemand die tegen alle vooruitgang is? Toevallig laatst een praatje met een collega. Die was niet te spreken over zijn nieuwe auto omdat er zo’n predictieve cruisecontrol op zit. 
 

Dacht dat zoiets Adaptive cruise control heet?
Zat op die Daf die ik in oktober 2020 nieuw mee ben aangereden ook op.
Nou heerlijk is dat en toen de eerste dag met de Actros erop zat miste ik dat ding al.
Ben wat auto betreft weer een kleine 10 jaar terug geboert, en inderdaad Rob> nieuw is altijd beter.

Maar dit is geen klagen hoor, want wist van te voren dat wat auto betreft het een stap terug was en
dit went vanzelf, sterker nog>>> ben er alweer aan gewend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
30 minuten geleden zei Murphy:

In Noorwegen mag je blij zijn als je 60-70 km aflegt in een rij uur. Behalve rond de grote steden is nagenoeg alles 2 baans....

Ik heb collega s die veel Noorwegen gereden hebben, maar die zeggen. Noorwegen ga je naartoe met de motor en niet met de vrachtwagen.

 

ik hoop echter nog wel een keer het genoegen te hebben en naar Noorwegen te gaan met de vrachtwagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei kiepenboer:

Dacht dat zoiets Adaptive cruise control heet?
Zat op die Daf die ik in oktober 2020 nieuw mee ben aangereden ook op.
Nou heerlijk is dat en toen de eerste dag met de Actros erop zat miste ik dat ding al.
Ben wat auto betreft weer een kleine 10 jaar terug geboert, en inderdaad Rob> nieuw is altijd beter.

Maar dit is geen klagen hoor, want wist van te voren dat wat auto betreft het een stap terug was en
dit went vanzelf, sterker nog>>> ben er alweer aan gewend.

Ik vind de adaptive cc van Daf helemaal ruk en zet hem dan ook altijd uit.

 

ook ben ik van mening dat de cc van Daf veel kop staart ongelukken tot gevolg heeft.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei HendrikJansen:

Ik vind de adaptive cc van Daf helemaal ruk en zet hem dan ook altijd uit.

 

ook ben ik van mening dat de cc van Daf veel kop staart ongelukken tot gevolg heeft.  

Dan word het tijd dat jij naar Eindhoven afreist en het daar de ingenieurs en technici gaat uitleggen
dat het systeem helemaal klote is.

Maar misschien dat het tijd word dat men jou gaat uitleggen via een cursus, die je bij een nieuwe Daf cadeau
krijgt hoe je met een Daf moet rijden ( telt zelfs mee voor de code  95 )

Kijk ik weet ook wel dat qua automatiche versnellingsbak er geen merk op kan tegen de automaat van een 
Volvo en Renault, en zeker de dual clutch versie.

Maar al het negatieve gezeur over een Daf ben ik het niet mee eens en heb anderhalf jaar met plezier
in een Daf gereden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei RobNiat:


Dat is die automatische afstandhouder volgens mij. En dat is heerlijk. Al moet je wel op blijven letten anders rijd je binnen de kortste keren net zo langzaam als de grootste urenfokker voor je. 
 

 

Rob, die Daf waar ik in oktober 2020 nieuw mee ben aangereden, daar kon je recht voor op het daschbord  al de snelheid
zien van het voertuig wat je naderde, en was dus een kwestie ff poot op het gas, naar links ervoorbij en laat hem maar weer laten lopen op de cruise

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei RobNiat:


 

Nee, ik doel op dat systeem dat de weg kent. Dat van het gas gaat als je bijna bovenop de bult bent. Of als er een rotonde of splitsing op je pad komt. 
 

Op zich werkt dat wel maar ik moet er ook een kanttekening bij zetten. Als ik behoorlijk aan het gewicht zit en ik moet van Arnhem richting Apeldoorn gaat hij net voor het klimmetje bij die oude bushalte uit zichzelf de snelheid verhogen om niet al te ver in snelheid terug te zakken. Ik heb al meermaals hele boze gezichten naar me toe geworpen gekregen omdat de ander er ineens moeilijker voorbij komt. dat duurt maar eventjes want uiteindelijk zakt de snelheid wel weer maar de inhaler wordt daar niet blij van.

 

Als je verderop weer (2x) naar beneden gaat is het vervelend. Voordat je naar beneden gaat zet hij hem in zijn neutraal en zakt de snelheid tot 80 km/uur. Degene achter mij denkt fuck you en wil er voorbij. Dat gaat de eerste 100/200 meter maar daarna gaat de zwaartekracht werken en komen ze mij niet meer voorbij met als gevolg regelmatig een hoop getoeter, middelvingers en afsnijden als ze na een hele tijd weer naar rechts kunnen. En 25 meter inhalen duurt best lang met 2a3 km/uur snelheidsverschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei kiepenboer:

Dan word het tijd dat jij naar Eindhoven afreist en het daar de ingenieurs en technici gaat uitleggen
dat het systeem helemaal klote is.

Maar misschien dat het tijd word dat men jou gaat uitleggen via een cursus, die je bij een nieuwe Daf cadeau
krijgt hoe je met een Daf moet rijden ( telt zelfs mee voor de code  95 )

Kijk ik weet ook wel dat qua automatiche versnellingsbak er geen merk op kan tegen de automaat van een 
Volvo en Renault, en zeker de dual clutch versie.

Maar al het negatieve gezeur over een Daf ben ik het niet mee eens en heb anderhalf jaar met plezier
in een Daf gereden

How how, ik ben verder best wel tevreden over mijn Daf hoor. 
 

Elk merk heeft zijn voor en nadelen 

 

in Eindhoven weten ze al wat ik ruk vind aan de adaptive cc van hun n dat schijnt bij de nieuwe beter te zijn. 
Wij lossen en laden dagelijks in Eindhoven en er zijn echt wel voor en nadelen doorgegeven hoor.

 

Hoe de nieuwe rijd heb ik nog geen ervaring mee en dat zal ook nog zeker een jaar duren. Dan is de mijnde aan de kilometers dat ik weer kans maak op een nieuwe. Maar dat kan ook maar zo een MAN of Mercedes weer worden, net wat de chef op dat moment besteld heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei RobNiat:


Dat is die automatische afstandhouder volgens mij. En dat is heerlijk. Al moet je wel op blijven letten anders rijd je binnen de kortste keren net zo langzaam als de grootste urenfokker voor je. 
 

Nee, ik doel op dat systeem dat de weg kent. Dat van het gas gaat als je bijna bovenop de bult bent. Of als er een rotonde of splitsing op je pad komt. 
Zelf heb ik er geen ervaring mee. Maar het is wel het antwoord van de industrie op een opmerking die ik al jaren geleden maakte. Dat een goede chauffeur beter is dan cruisecontrol “omdat die cc geen ogen heeft”. Welnu. Dit systeem weet het verloop van de weg al voordat je er ooit bent geweest. Het is vast niet volmaakt, maar het is een begin. 

Dat systeem heeft Mercedes ook. Vond ik nog niet zo tegenvallen eigenlijk. Als de navi goed werkt hoef je zelf enkel te sturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei edje:

Op zich werkt dat wel maar ik moet er ook een kanttekening bij zetten. Als ik behoorlijk aan het gewicht zit en ik moet van Arnhem richting Apeldoorn gaat hij net voor het klimmetje bij die oude bushalte uit zichzelf de snelheid verhogen om niet al te ver in snelheid terug te zakken. 

Een Daf doet precies het omgekeerde in de ecostand, die valt eerst 3kmpu terug en houdt dan zoveel mogelijk vast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:


Dat is die automatische afstandhouder volgens mij. En dat is heerlijk. Al moet je wel op blijven letten anders rijd je binnen de kortste keren net zo langzaam als de grootste urenfokker voor je. 
 

Nee, ik doel op dat systeem dat de weg kent. Dat van het gas gaat als je bijna bovenop de bult bent. Of als er een rotonde of splitsing op je pad komt. 
Zelf heb ik er geen ervaring mee. Maar het is wel het antwoord van de industrie op een opmerking die ik al jaren geleden maakte. Dat een goede chauffeur beter is dan cruisecontrol “omdat die cc geen ogen heeft”. Welnu. Dit systeem weet het verloop van de weg al voordat je er ooit bent geweest. Het is vast niet volmaakt, maar het is een begin. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei kiepenboer:

Een Daf doet precies het omgekeerde in de ecostand, die valt eerst 3kmpu terug en houdt dan zoveel mogelijk vast.

Die Scania heeft in totaal één dag op de ecostand gestaan, nooit meer. Voordat je dan aan een afdaling begint sta je bijna stil, (bij wijze van spreken) zo vroeg gooit hij hem in zijn neutraal. Niet alleen dat maar als hij "ziet" dat de weg een heel klein beetje zakt (ook voor het op het oog vlakke weg) gooit hij hem gelijk in zijn neutraal met als gevolg dat degene die achter mij rijd op den duur aardig gefrustreerd is.

Het zuinig rijden snap ik, daar kun je als chauffeur aardig wat mee bereiken in de kosten maar je moet ook wel aan de veiligheid denken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei canadadry:

Hebben we hier ook op de Freightliners die ondingen

50 meter voor de top gaat het gas eraf

erg leuk

 

o ja Freightliner = Mercedes

Zie je dat ook in de afwerking/techniek dat het Mercedes is? Nu wil ik niet zeggen dat de Amerikanen slecht spul afleveren hoor of is het alleen dat ze onder Mercedes vallen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei edje:

Die Scania heeft in totaal één dag op de ecostand gestaan, nooit meer. Voordat je dan aan een afdaling begint sta je bijna stil, (bij wijze van spreken) zo vroeg gooit hij hem in zijn neutraal. Niet alleen dat maar als hij "ziet" dat de weg een heel klein beetje zakt (ook voor het op het oog vlakke weg) gooit hij hem gelijk in zijn neutraal met als gevolg dat degene die achter mij rijd op den duur aardig gefrustreerd is.

Het zuinig rijden snap ik, daar kun je als chauffeur aardig wat mee bereiken in de kosten maar je moet ook wel aan de veiligheid denken.

 

 

 

Juist door al deze achterlijke systemen in combinatie met de automaat en nog een aantal veiligheidssnufjes gebeuren er in mijn ogen juist steeds meer en steeds grotere en dodelijkere ongelukken. Waarom zou je als chauffeur nog naar buiten kijken? Het wordt tijd dat de vrachtwagen weer zo te besturen wordt dat je geen tijd hebt om met andere dingen bezig te zijn maar je concentratie er vanaf de eerste seconde bij moet houden.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Achterlijke systemen wil ik niet direct zeggen maar een aantal mogen er inderdaad wel af. Ik vind de software instellingen die sommige werkgevers erop laten zitten irritanter. Zo kon ik onder de 50 km/uur zelf schakelen, daar boven niet meer. In het begin had ik er nog wel vrede mee hoewel ik het er niet mee eens was. Tot ik met een auto vol drank (40 pallets fris, melk, bier etc) met een totaal gewicht van iets meer dan 60 ton de brienenoordbrug op moest. Ik kwam met moeite met 60 boven omdat hij te lang wachtte met terug schakelen en zodoende de snelheid kwijt was. Datzelfde gebeurde ook al toen ik de tunnel in de A15 uit kwam. Na een heel boos telefoontje waarin ik vermelde dat zuinig rijden te begrijpen is maar dat het niet ten koste moet gaan van de veiligheid mocht ik na enig aandringen langs de dealer om die software eraf te laten gooien. Sindsdien weer lekker terug/op schakelen wanneer IK vind dat het nodig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei RobNiat:


En waarom dan wel? Een nieuwe auto is altijd mooi. Of veranderen daarmee ook de werkzaamheden? Of misschien heb je je voorgenomen om die DAF te rijden tot je pensioen?

 

Of ben je ook zo iemand die tegen alle vooruitgang is? Toevallig laatst een praatje met een collega. Die was niet te spreken over zijn nieuwe auto omdat er zo’n predictieve cruisecontrol op zit. 
Zaken die je gewoon zelf kunt beïnvloeden. Maar nee hoor, “helemaal kut”. Terwijl de dingen die er écht toe doen gewoon in orde zijn. 
 

Doe mij maar iedere paar jaar een nieuwe. Lekker!

Wij zitten heel veel in woonwijken en de Daf heeft een veel kleinere draaicirkel als de Scania .

Ben overigens al met pensioen en rij nog een paar dagen in de week. Velen bij ons rijden inderdaad liever met een Scania en omdat ze op het ogenblik meer auto's als chauffeurs hebben staat mijn auto dus vaak stil op de dagen dat ik niet werk. Al die nieuwigheden hoeven voor mij niet, rij toch geen grote afstanden en vrij korte dagen.

Als ik nog iedere dag zou moeten was ik ook voor een nieuwe gegaan. heb 13 jaar met een Scania 81 rond gereden en was me goed bevallen.

Dus geen negatief iets over Scania maar mijn eigen Dafje bevalt me nog steeds goed.

  • Like 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei RobNiat:


Dat is die automatische afstandhouder volgens mij. En dat is heerlijk. Al moet je wel op blijven letten anders rijd je binnen de kortste keren net zo langzaam als de grootste urenfokker voor je. 
 

Nee, ik doel op dat systeem dat de weg kent. Dat van het gas gaat als je bijna bovenop de bult bent. Of als er een rotonde of splitsing op je pad komt. 
Zelf heb ik er geen ervaring mee. Maar het is wel het antwoord van de industrie op een opmerking die ik al jaren geleden maakte. Dat een goede chauffeur beter is dan cruisecontrol “omdat die cc geen ogen heeft”. Welnu. Dit systeem weet het verloop van de weg al voordat je er ooit bent geweest. Het is vast niet volmaakt, maar het is een begin. 

Met dit systeem rijd ik nu 2,5 jaar Rob. En is werkelijk het beste wat ze uitgevonden hebben. Ge ni aal. Het heeft 1 nadeel, het zit op een knaktros of vraktros. Scania had ermee moeten komen😂😂 Dan was t pas geniaal geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei kiepenboer:

Een Daf doet precies het omgekeerde in de ecostand, die valt eerst 3kmpu terug en houdt dan zoveel mogelijk vast.

Moet je wel je onder snelheid op 3 ingesteld hebben toch?  Als je die op 10 laat staan valt ie zomaar 10 kmh terug en dan moet je eens in je spiegels kijken wat er achter je gebeurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei edje:

Scania heeft in totaal één dag op de ecostand gestaan, nooit meer. Voordat je dan aan een afdaling begint sta je bijna stil, (bij wijze van spreken) zo vroeg gooit hij hem in zijn neutraal.

Hoeveel hij terugvalt kan je instellen.... er zijn 3 standen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei _alain_:

Hoeveel hij terugvalt kan je instellen.... er zijn 3 standen. 

 

Dat is nou het lot van de instructieboekjesschrijver (en vertaler, wat ik vroeger was): je werkt de hele tijd tegen strakke deadlines aan, want zonder boekje in de juiste taal mag de wagen niet worden verkocht, en dan leest niemand je werk :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

 

Dat is nou het lot van de instructieboekjesschrijver (en vertaler, wat ik vroeger was): je werkt de hele tijd tegen strakke deadlines aan, want zonder boekje in de juiste taal mag de wagen niet worden verkocht, en dan leest niemand je werk :(

Het meeste wijst zichzelf, alleen het wisselen van een koplamp wordt even met het boekje gedaan de eerste keer want dat kan wel een verrassing zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden