[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Daf 105 handbak schakelt moeilijk in de eerste versnelling


knorretje

Recommended Posts

  • Forumlid

Hoi allen,

 

Rij wel eens met een DAF 105-460 van het bouwjaar 2008 waarbij het schakelen naar de eerste versnelling zeer stroef gaat.

Het is een handgeschakelde 16 bak.

 

Wie heeft dit ook meegemaakt en/of weet wat hierbij het probleem is? of wellicht ook een adresje die zo'n bak goedkoop kunnen maken.

 

Alvast bedankt,

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wen dr maar aan. Ik heb nog nooit op een oudere daf gereden (vanaf de 2800) waarvan de 5 laag wél soepel schakelde. Ze hebben t allemaal na n jaar of wat dienst. Niks forceren, gewoon omheen werken. List is optrekken 2 dan 3/hoog 4 hoog 5 hoog zeker als ie koud is. Of s lekker oefenen op je dubbelclutchtechnieken, nog beter.

Revisies helpen vaak niks tot weinig tot maar even. Als ie ook bij warm zo hard kraakt dat t wel min 40 lijkt ja dan zou je er s wat geld tegenaan kunnen gooien ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O en ja het zijn de ongeduldige collegas die voor jou op die auto reden die de zaak er minder fraai op hebben gemaakt. Oude daf met vaste chauffeur heeft vaak n stuk minder problemen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat je daar gelijk in hebt.

Vooral de jongere chauffeurs de goede nagelaten komen uit een tijdperk van automaten en zeer soepel schakelende personen auto's en beginnen met de pook te roeren als het doolhof is.

Heb zelf altijd ook op landbouw trekkers gereden en daar moest je het schakelen wel met geduld doen, dus dat clutchen heb ik ook wel geprobeerd is niet de oplossing,

 

 

Je hebt het over 5 hoog bij opschakelen maar dat wil nu juist niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi Kees, dank voor je tip ik zal er binnenkort even een monteur voor aan de jas trekken.

 

Heb je misschien nog meer suggesties van wat er aan de hand kan wezen, kom wel graag een beetje goed voorbereid er mee aanzetten om niet met een kluitje het riet in te laten sturen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden