[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ook frankrijk gaat het minimumloon invoeren


hellbengel

Recommended Posts

  • Forumlid

PARIJS – Frankrijk wil in de strijd tegen sociale dumping in het wegvervoer en in de binnenvaart een minimumloon invoeren voor truckers en schippers die tijdelijk in Frankrijk rijden of varen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.totaaltrans.nl/frankrijk-gaat-dumping-op-weg-en-water-te-lijf-met-minimumloon/

bewerkt door hellbengel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jemig dit is de nieuwste hype denk ik.

En uiteraard krijg je 300.000 euro boete als je je er niet aan houdt.

Want Frans, enzo ... hoewel ze niet zo goed opgelet hebben want

Der Bundesrepublik macht es nicht voor transitverkeer omdat et eh ... in strijd met europese regeltjes was, geloof ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als deze regel maar niet tegen ons vaat werken.

Bijvoorbeeld dat je een torenhoge prent krijgt als je het niet ter plekke aan kan tonen. Je word ondertussen een rijdend administratie bureau.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...ik vind t nog steeds een gouden idee. En dat beetje administratie heb ik er graag voor over, zeker als t betekent dat de verladers voor n ritje -ik doe maar n greep uit de vele verschrikkelijke voorbeelden die ik ken- zwolle naar avignon ineens meer dan 725 euries gaan moeten betalen.... ( en ja dat is inclusief de tol!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...ik vind t nog steeds een gouden idee. En dat beetje administratie heb ik er graag voor over, zeker als t betekent dat de verladers voor n ritje -ik doe maar n greep uit de vele verschrikkelijke voorbeelden die ik ken- zwolle naar avignon ineens meer dan 725 euries gaan moeten betalen.... ( en ja dat is inclusief de tol!)

 

 

En toch....

 

Het klopt niet. Als een Bulgaar die in Bulgarije geladen heeft en onderweg is naar Engeland dan komt hij door Frankrijk. Moet die Bulgaar dan ineens het in Frankrijk geldende minimum loon betalen?

 

Het zou een mooie oplossing kunnen zijn maar volgens mij kan het niet. Als ieder land dit nu zou doen dan mag er bijvoorbeeld in Noorwegen of Zwitserland waar de uurlonen veel hoger liggen dan bij ons geen "buitenlander" meer kunnen werken. Dus ook niet meer doorheenrijden.

 

Een ideale oplossing tegen de goedkope invasie van de oostblokkers..... Voor de binnenland chauffeur maar voor de internationale chauffeur een drama.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als eerste mag dit niet via Europese wetgeving, ten tweede zal dit alleen opgaan en ook voor bedoelt zijn voor chauffeurs die via een postfirma rijden in dit land. ( dit is een goede zaak denk ik ) ten derde bijna niet te controleren en makkelijk te ontduiken voor een vervoerder cq chauffeur.

 

Ik zie dit meer als kreten geven niet meer en niet minder

 

 

Okay, dan geven ze kreten maar stel u dat dit er wel even doorheen gedrukt word.

 

Zeker Frankrijk heeft schijt aan de Europeese regelgeving totdat het gat over de Europeese subsidies op landbouw....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

......

Als ieder land dit nu zou doen dan mag er bijvoorbeeld in Noorwegen of Zwitserland waar de uurlonen veel hoger liggen dan bij ons geen "buitenlander" meer kunnen werken.

.....

 

 

Dat waren toch enkel E6 chauffeurs?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toch....

Het klopt niet. Als een Bulgaar die in Bulgarije geladen heeft en onderweg is naar Engeland dan komt hij door Frankrijk. Moet die Bulgaar dan ineens het in Frankrijk geldende minimum loon betalen?

Het zou een mooie oplossing kunnen zijn maar volgens mij kan het niet. Als ieder land dit nu zou doen dan mag er bijvoorbeeld in Noorwegen of Zwitserland waar de uurlonen veel hoger liggen dan bij ons geen "buitenlander" meer kunnen werken. Dus ook niet meer doorheenrijden.

Een ideale oplossing tegen de goedkope invasie van de oostblokkers..... Voor de binnenland chauffeur maar voor de internationale chauffeur een drama.

..al zouden ze het alleen al invoeren en streng controleren op cabotageritten dan vind ik t al best. Waarom denk je dat die ritten de grens over zo belachelijk goedkoop zijn?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Er is dus toch iets aan de hand als je werk kwijtraakt wanneer je niet meer sec op prijs kunt concurreren. Als de polen zelf onderkennen dat ze het niet redden als ze (vrijwel) hetzelfde tarief voor hetzelfde werk moeten gaan rekenen zegt dat meer over de Poolse vervoerders dan over iets anders.

Maar eerst eens afwachten of dat hele verhaal van die minimumlonen doorgaat voor het transitoverkeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jullie vergeten 1 belangrijk iets, in het oostblok is alles goedkoper, dus ook de inkomsten zijn lager, als je dan meer moet uitgeven word het lastig, en de chauffeurs verdienen dan een top salaris.

Als men binnenland werk doet kan ik het begrijpen maar niet als ze een vracht brengen, er weer 1 laden en vertrekken.

Er is maar 1 echte oplossing, alles moet gelijk getrokken worden europees gezien, en dat is een utopia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

.....

Er is maar 1 echte oplossing, alles moet gelijk getrokken worden europees gezien, en dat is een utopia.

 

Ja...maar als de politiek zegt (of de werkgevers) dat er dit jaar niets bijkomt (om de zaak gelijk te trekken...) is lijden in last :zegtniets:

Dus dat gaat 'm ook niet worden.

Denk eerder het afschaffen van cabotage EN communitaire ritten.....

Maar dan gaan we een aantal decennia's terug in de tijd....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Van mij hoeft er niks bij hoor, langzaam afbouwen naar oostblok loon vind ik ook geen probleem als de uitgaven kant ook evenredig naar beneden gaat.

Of je nu een euro verdient en aan het eind van de maand 2 cent overhoud of dat je 50 cent verdient en 1 cent overhoud maakt voor mij niet uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Ik mis hier de bijdragen van al die forumleden die onder het mom van sociaal een solidair grote voorstander waren van regels die indirekt tot gevolg hadden dat de werkgelegenheid zou verdwijnen voor onze oost europeese coleega's. Dit moet toch een behoorlijke klap zijn voor hun.

Als er op deze regels gecontroleerd gaat worden heeft het merendeel van deze chauffeurs geen werk en geen inkomen meer.

Gelijk werk gelijk loon heeft hier wel een averechts effect.

Ik ben benieuwt hoe onze sociale rakkers hier over denken, of zullen die heel stiekum een gat in de lucht springen van blijdschap en hadden ze het stiekum toch niet zo goed voor met onze goedkope collega's....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[ERNSTIG OFF TOPIC AAN]

 

Eddy, als lijden een last zou zijn, zijn ze in Leiden van een last af          :zegtniets: ................. ;)

 

[ERNSTIG OFF TOPIC OFF]

 

 

 

 

En nee, m'n eten was niet koud   LOL  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Als de Oostblokkers hun prijzen verhogen raken ze hun werk dus ook hun banen kwijt en dat kan niet de bedoeling zijn.

Ze moeten alleen een knap salaris verdienen zodat wij vinden dat zei niet meer uitgebuit worden of zoiets....LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als de Oostblokkers hun prijzen verhogen raken ze hun werk dus ook hun banen kwijt en dat kan niet de bedoeling zijn.

Ze moeten alleen een knap salaris verdienen zodat wij vinden dat zei niet meer uitgebuit worden of zoiets.... LOL

Nu is het andersom. Doordat er steeds meer bedrijven met goedkope chauffeurs rijden, en daardoor de vrachtprijzen nog lager maken of gelijk houden, verliezen wij hier onze banen omdat we te duur zijn.

We zijn helemaal niet te duur want dat waren we toen de prijzen nog niet zo gedaald waren ook niet. 

Maar dat die vrachtprijzen in dat soort landen omhoog gaan naar het lage niveau dat we hier hebben zie ik ook niet gebeuren.

Ik denk dat we binnen nu en 10 jaar met een europees minimum loon opgezadeld zullen worden. En ik geloof niet dat die op ons huidige niveau gezet zal worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Waar het mij om gaat is dat dit soort maatregelen worden ingevoerd om "uitbuiting" tegen te gaan. Dat een bijkomt effect van deze maatregelen is dat er bedrijven in het oosten omvallen en dat er chauffeurs op straat komen te staan is een bijkomend voordeel al zeggen we dit natuurlijk niet te hard van dan valt ons sociale masker af.

Ik ben ook niet blij met de goedkope krachten maar ik heb wat tegen het hypocriete gedrag van de mensen die onder het mom van de welbekende kreten en leuzen deze invasie een halt willen roepen. Geef het gewoon een naam.

Wij willen onze banen graag niet kwijtraken aan de goedkope concurentie uit het Oosten. Dat kun je ook gewoon ter discussie brengen zonder de woorden platbek en badslipper.

De oplossing moet echt niet koemen van aangepaste landelijke regelgeving. De oplossing moet komen in en vanuit de oostbloklanden zelf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Om te beginnen: zeg alvast maar dag met je handje naar je baan als chauffeur. Behalve als je graag voor Simon Loos je rug naar de klote trekt aan rolcontainers inde supermarktdistributie .

 

De essentie van het probleem is: een ongelijk speelveld. Door wat voor constructies ook zijn Oost-Europese chauffeurs bakken met geld goedkoper dan wij.

Je mag het 'de politiek' van pak 'm beet een jaar of 25 geleden aanrekenen dat ze met hun grote dromen van een Europese Unie de belangen van de West-Europese chauffeur hebben versjacheld. Waarschijnlijker: nooit bij stilgestaan. 

Wie er wel bij hebben stilgestaan: de grote vervoerders. Die hadden allang ingezien dat het een fantastische kans was om goedkope arbeid te halen uit het oosten. Sterker: reken maar dat TLN 25 (mag ook 30) jaar geleden keihard gelobbyd heeft om dit voor elkaar te krijgen.

 

 

En of het nu wel of niet zielig is voor een platkop, het zal me jeuken.

(Nou ja, dat is niet helemaal waar. Ik zie heus wel dat die kerels misbruikt worden, en dat deugt gewoon niet. Niet voor hen, en niet voor ons). Maar het is hoe dan ook frustrerend dat ik de markt uitgereden word door een oostblokker die van toeten nog blazen weet. Zijn enige troef is z'n prijskaartje. En dat is het enige waarin de verlader geïnteresseerd is.

 

Deze hele problematiek kan alleen nog op EU niveau worden opgelost. Dan moeten 27 landen overeenstemming vinden. Zie ik niet snel gebeuren....

 

En daarom: zeg maar dag met je handje.

 

 

Sorry, treuriger kan ik het niet maken.

-

PS:

Ik heb respect voor Edwin Atema van de FNV. Hij doet tenminste nog wat ipv aan de zijlijn te staan en te kankeren. Want onthoud: het zullen de gewone jongens zijn die hier het voortouw in moeten nemen. De 'oplossing' zal echt niet komen 'van boven'. Die hebben er namelijk geen enkel belang bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie

Laat de heer Altema dan eens stoppen met termen als uitbuiting en misbruik want daar is in veruit de meeste gevallen geen sprake van.

Maar net als de politiek zijn ook de vakbonden en hun leiders sterren in het verdraaien en manupileren van de waarheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hij moet met helemaal niets stoppen. 

 

Hij probeert iets te bereiken. En net als zijn tegenstanders gebruikt hij wat daar nodig voor is - oneigenlijk of niet. Zo werkt dat in de politiek. Met eerlijk en oprecht heeft dat niets te maken.

Als je dat denkt ben je een lieve maar ook naïeve jongen.

 

-

bewerkt door JWZ
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het probleem zit'm niet in die chauffeur(s) die uit Polen, Roemenië, Hongarije, Moldavië, Bulgarije, of een ander voormalig land wat jarenlang achter het ijzeren gordijn door de kieren ervan naar het westen hebben zitten koekeloeren, vandaan komen, neen, het zit'm in de werkgevers/opdrachtgevers/bedrijven die betalen hun personeel/bedrijven naar de geldende maatstaven van het land van herkomst, dat onze welvaart wat hoger ligt dan in die bovengenoemde landen dat weten wij maar als te goed, niet voor niks werden/worden er nog steeds verhalen verteld van "hoe goedkoop het daar wel niet is" om wat voor reden dan ook, maar let nu even op, zodra daar over enkele jaren ook die vermaledijende Euro is ingevoerd dat schieten ook daar de prijzen omhoog net zoals hier gebeurde halverwege 2002.

Voorbeeldje, een vervoersondeneming uit het westen van het land onderhield (of nog steeds) een lijndienst vanaf een grote parking net buiten de stad en je kon voor 1 Gulden met die bus mee naar het centrum, nou ja zeg 1 Gulden! wat was dat nu helemaal waard? en parkeren in het centrum kostte toen al beduidend meer dus een lucratieve onderneming, maar toen kwam de euro en wat dacht deze vervoersonderneming? ach die dombo's hebben dat toch niet in de gaten en we rekenen voortaan gewoon 1 Euro, zo dat was even een serieuze omzetverhoging oftewel 120% erbovenop dus, totdat de mensen doorkregen dat zij nu wel even wat meer moesten gaan betalen en het gebruik van de lijndienst nam af en dus ook het bestedingsklimaat in het centrum van die stad nam af, wat krijg je dan, juist morrende ondernemers die op hun beurt hun omzetten zagen dalen en daar begon het zwartepieten want wie was nu uiteindelijk de schuldige in dit geheel van die omzetdalingen, was het die vervoersmaatschappij of toch die Euro?

 

Inmiddels zijn de prijzen wel aangepast (het leed is wel geleden) maar hiermee bedoel ik te zeggen dat zodra een land de Euro gaat invoeren dan schieten de prijzen vanzelf omhoog en de lonen van die mensen zullen echt ook mee omhoog moeten anders schieten de beleidsmakers (lees: prijsverhogers/ondernemers) zichzelf in de voet, kortom het is een economisch spelletje en zodra dat allemaal weer in rustig vaarwater terecht is gekomen dan pas liggen de vervoersprijzen/transportkosten en lonen van voormalige Oostblokchauffeurs eindelijk op een niveau (mogen we hopen natuurlijk) zoals in de meeste landen van Europa, maar ik moet U er wel bij vertellen beste lezers en lezeressen dat dan tegen die tijd er geen of in ieder geval weinig NL chauffeurs nog op de "bok" zullen zitten, dus het maakt allemaal niet veel uit waar we over aan het discussiëren zijn het enige wat telt dat is de tijd en niemand kan in de toekomst kijken, nee zelfs onze doorgeleerde politici niet die het woord "regeren" iets anders opvatten dan de gemiddelde belastingbetaler hier in NL.

Maar om nu af te gaan geven op die chauffeurs is mijns inziens beetje te ver gezocht, die mensen kunnen er weinig aan beleven en dat wij ze uitmaken voor: Platkoppen, Badslippers, Oet(en) (Oost Europees Tuig) , parkeerterreinbevuilers, berm-zeikers en schijters en wat er allemaal nog meer in onze vocubaliere voorkomt om maar vooral deze "Mensch" uit het Oosten van Europa te benoemen, het liefst zouden we ze bij binnenkomst hier ter lande een stempel op hun voorhoofd willen zetten, of beter nog brandmerken, het moet niet gekker gaan worden, als deze mensen een beter te besteden inkomen hadden dan was dit allemaal niet nodig geweest en konden deze ook normaal van een bewaakt parkeerterrein met alle voorziening gebruik maken, maar zolang zij niet naar de westerse maatstaven betaald gaan worden en er werkgevers zijn die hun ziel en zaligheid buiten de NL grenzen gaan exploiteren om maar zo goedkoop mogelijk hun personeel te laten rijden en betalen ter ere van hun eigen portemonnee, ik noem hier voor het gemak maar even de Cyprusroute(s) en deze kan gemakshalve wel aangehouden worden als maatstaf voor al die andere postbusfirma's ergens in voormalige Oostbloklanden, als die "flinkerds" daar nu eens mee ophouden en gewoon weer normaal hun firma's hier gaan voortzetten en "eerlijk" zaken gaan doen (oeps nu vloek ik de kerk geloof ik) dan kan het zomaar heel anders gaan uitpakken, maar ja zolang het grote graaien nog niet bij wet is verboden dan zal dit nog wel even doorgaan zo.

 

Grt. Henry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Om te beginnen: zeg alvast maar dag met je handje naar je baan als chauffeur. Behalve als je graag voor Simon Loos je rug naar de klote trekt aan rolcontainers inde supermarktdistributie .

 

 

Dat je het bij Simon Loos het in je rug krijgt van aan die karren trekken?

Hier wil ik toch even op de rem, als persoon zijnde, ook al is het off-topic; het verdere verhaal van JWZ zet ik zó m'n handtekening onder.

 

Zelf heb ik 'n half jaar supermarktwerk gedaan, en als je de handigheid in de vingers hebt is het zéker niet zwaarder dan algemene distributie met 20-30 adressen per dag! Dat heb ik de 14 jaar daarvoor gedaan.

Simon Loos is één van de (vele) vervoerders die het supermarktenwerk doen, naast bijvoorbeeld 'n Peter Appel, St. vd Brink, Tielbeke, Wezenberg en Cornelissen om er eens wat te noemen.

Verder is het supermarktenwerk bij Loos maar een deel van het pakket: sinds de afgelopen twee weken mag ik er de 'andere kant' van het werk doen: de diverse DC's en groothandels bevoorraden. Alles vnl. aan het dock met elektrische hulpmiddelen en veel koppelwerk. Om dan nog maar te zwijgen over de drankenlogistiek en de bulkafdeling.

 

Dit gezegd hebbende: back on topic  ;)

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden