[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Chauffeur worden zonder ervaring


Jan Willem Beldman

Vraag

Op dit moment ben ik bezig mijn rijbewijs te halen (CE) Als alles goed gaat denk ik dat ik dat begin mei heb. Ik heb de afgelopen 4 jaar elk weekend bij een transportbedrijf gewerkt. In de vakanties werkte ik ook vaak of ging ik mee met chauffeurs. Ik heb dus wel wat praktijkervaring wat betreft het omgaan met klanten, ladingzekering en dergelijke. Alleen het rijden zelf heb ik straks dan dus nog nooit in de praktijk voor een baas gedaan. Nu was mijn vraag: Kan ik gewoon solliciteren op vacatures voor chauffeur? (C of CE) Hoe groot is de kans dat ik dan aangenomen word? Of is die kans zo klein dat het eigenlijk vergeefse moeite is? Ik zou er alle begrip voor hebben als ik eerst samen met een ervaren chauffeur een paar weken mee zou gaan en zelf zou rijden, eventueel zonder dat ik betaald zou worden. Wat kan ik in deze situatie het beste doen? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Net als bij elke baan,gewoon solliciteren.Je zou het kunnen proberen waar je al 4 jaar elk weekend gewerkt heb.Maar het kan wel een tijdje duren want er zitten best veel chauffeurs werkloos thuis.

In ieder geval succes en ik hoop dat je snel werk vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Gewoon solliciteren en zien waar het schip strand.

Ik heb zelf vorig jaar m'n C+E rijbewijs gehaald en ben op de bonnefooi naar een transportbedrijf bij mij in de buurt (Achterhoek)  gegaan met een sollicitatiebrief.

Dit werd wel gewaardeerd, het interesse en motivatie tonen. Zodoende mocht ik nagenoeg gelijk beginnen.

 

Ik wens je alle goeds met het vinden van een baan.

 

Groet, Johan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik zeg yup, niet dat het je gelijk overkomt, maar geduld hebben

Denk dat je net als ik het meeste kans maakt bij winkeldistributie, vooral op de zaterdagen.

ik spreek uit ervaring, 0,0 rijervaring, ( oke, 1 dag) nu 5 dagen zaterdagen verder en de route lekker in me uppie, plus dat ik aanstaande vrijdag ook mag op komen draven.

 

Ben zelfs gemaild door randstad of ik nog interesse had in PostNL.

 

Word het misschien inderdaad drukker zoals ze hier op het forum al beweerde

bewerkt door EduardNL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Toch gebruiken veel bedrijven deze groep vakantiechauffeurs vaak om hun eigen bestand aan te vullen, de besten mogen blijven.

Dus als je het positief bekijkt heb je minimaal een half jaar werk en als je je best doet heb je een baan voor langere tijd  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is nu zo wie zo drukker dan de laatste jaren, hoor om mij heen dat er chauffeurs ruilen van stoel, er een auto bij komt omdat er werk genoeg is, en dit zijn bedrijven die de laatste jaren als er een chauffeur weg ging de auto ook weg deden, zo van we hebben werk maar een auto minder kan ook mooi, komen nu weer auto's bij.

 

Vooral in de winkeldistri zoeken ze vaak zaterdagchauffeurs, Is een mooi begin, je kunt wat kilometers maken en leert veel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Punt 1 ;zorg dat je na het behalen van je rijbewijs de ''chauffeurspas"' gaat aanvragen ,zodat je tenminste de  kaart in de tacho kunt doen?

 

Verder wil ik gewoon zeggen dat je je stoute schoenen moet aantrekken en persoonlijk langs kunt gaan en je verhaal persoonlijk wilt uitleggen.

verder zou ik wel vragen of deze toekomstige bazen je eten willen betalen onderweg dat is het minste wat ze kunnen doen als jij voor hun gratis wat km wilt maken.

Succes en zet hem op met het behalen van je rijbewijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Die praktijk kennis die jij al hebt is heel wat waard Jan Willem. :ja:

Misschien wel meer waard dan de rijervaring van een chauffeur die jaren lang alleen maar blokvrachten naar een paar adressen het buitenland heeft gependeld. 

 

Dus ik zou zeggen gooi eens een hengeltje uit bij de bedrijven waar je nu de kennis van hebt.

Een paar dagen met een chauffeur mee gaan (eventueel op eigen kosten) is niet verkeerd als je net je papieren hebt.

Maar de kans is groot dat je na een paar dagen al zegt.

 ik redt het wel want ik weet hoe dit werk werkt   :bey:

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Met alle respect hoor........ Maar waarom moet iemand altijd eerst op eigen kosten 2 dagen mee???? Er is geen enkele andere sector waar je eerst op eigen kosten je bewijzen moet. Deze sector is helemaal ziek. Dit gaat toch nergens meer over???? Mocht een werkgever je willen hebben, dan is het toch normaal dat je ook normaal die uren betaald krijgt......

Ik zie een winkel bediende ook niet eerst 2 dagen op eigen kosten mee draaien toch??? Waarom in de transport sector dan wel????

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Een kleine investering in jezelf??

Een paar weken moet je niet willen, maar twee of drie dagen tot maximaal 'n week lijkt me weinig mis mee. Dat geeft blijk van je motivatie, en je kunt live beleven of dat werk nou wel écht is wat je wilt voor de komende (langere) periode. Tijden veranderen, en zeker als iemand dit op eigen initiatief aanbiedt zie ik het probleem niet  :nee:

 

Vergis je niet in de wereld van de winkel, zeker bij de grote jongens verdien je écht de hoofdprijs niet en dan praten we nog niet eens over de uren die je mag komen: verdeeld over 7 dagen van de week.

Ooit ben ik, net als velen met mij, begonnen in de supermarkt via stage. Destijds (jaren tachtig) kreeg je een stagevergoeding van 50 gulden per week en werkte je gewoon 40 uur mee met het personeel. Ga dat eens uitrekenen dan... komt ook neer op minder dan 'n fooitje als je dat zo wilt zien.

Maar: via die (onderbetaalde??) stage kreeg ik wel een vakantie > zaterdag > volledige baan!!

 

En tegenwoordig werkt dat nog steeds zo: onze oudste zoon zit inmiddels in hetzelfde traject en heeft een leuk saldo op z'n bankrekening staan.

Dat had hij met zakgeld niet bij elkaar gekregen!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een kleine investering in jezelf??

Een paar weken moet je niet willen, maar twee of drie dagen tot maximaal 'n week lijkt me weinig mis mee. Dat geeft blijk van je motivatie, en je kunt live beleven of dat werk nou wel écht is wat je wilt voor de komende (langere) periode. Tijden veranderen, en zeker als iemand dit op eigen initiatief aanbiedt zie ik het probleem niet :nee:

Vergis je niet in de wereld van de winkel, zeker bij de grote jongens verdien je écht de hoofdprijs niet en dan praten we nog niet eens over de uren die je mag komen: verdeeld over 7 dagen van de week.

Ooit ben ik, net als velen met mij, begonnen in de supermarkt via stage. Destijds (jaren tachtig) kreeg je een stagevergoeding van 50 gulden per week en werkte je gewoon 40 uur mee met het personeel. Ga dat eens uitrekenen dan... komt ook neer op minder dan 'n fooitje als je dat zo wilt zien.

Maar: via die (onderbetaalde??) stage kreeg ik wel een vakantie > zaterdag > volledige baan!!

En tegenwoordig werkt dat nog steeds zo: onze oudste zoon zit inmiddels in hetzelfde traject en heeft een leuk saldo op z'n bankrekening staan.

Dat had hij met zakgeld niet bij elkaar gekregen!

Maarten

Onderbetaalde stage is wat anders als voor niks lijkt mij.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Ik begrijp je gedachte wel, van je van de goede kant laten zien Marotrans. Maar mijn punt is....... Waarom schijnt iedereen in de transport sector het "normaal" te vinden, om onbetaald werk te doen??? Vreemde gedachten gang hoor (of daar nu wel of geen vast werk uit voorkomt).

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je twee dagen mee gaat ken je heel veel vragen.

Zo ben ik een keer een dag mee geweest bij een bedrijf en had na 1 dag al door dat het niets voor mij was.

Het mes snijd aan twee kanten :ja: .

En daarbij mag je gerust een dag in je zelf inverteren wat Maarten al zegt.

Als het werk je ligt heb je een mooie dag en zie je het niet als werkdag.

 

Het werk / bedrijf waar je als chauffeur aan de gang gaat moet je liggen.

Er zit zoveel verschil in bloemen/groente rijden, winkeldistributie of op een kieper.

Wat voor de een een topbaan is vind de ander niets........... gelukkig.

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Onderbetaalde stage is wat anders als voor niks lijkt mij.

Het is ook geen strak 1:1 vergelijk, maar wel ongeveer dezelfde situatie denk ik. Bovendien is 'meerijden' zo vrijblijvend als je het zelf wilt houden: je kunt aan die pompkar gaan staan rossen maar ook kijken hoe de chauffeur dat doet. Op stage wordt er echt wel iets (productiefs) van je verwacht

 

Ik begrijp je gedachte wel, van je van de goede kant laten zien Marotrans. Maar mijn punt is....... Waarom schijnt iedereen in de transport sector het "normaal" te vinden, om onbetaald werk te doen??? Vreemde gedachten gang hoor (of daar nu wel of geen vast werk uit voorkomt).

Geen idee... misschien is dat dezelfde redenatie als het monteren van dure accesoires op andermans auto; het transport is op alle vlakken nét iets anders dan de 'normale' wereld en als je daar mee besmet bent overkomt je dat? Een wetenschappelijke verklaring heb ik er ook niet voor, ben al een tijdje besmet  ;)

 

Daar hebben ze toch die proef periode voor uit gebonden???

Ja, maar dan moet je wel aangenomen worden. Het aloude verhaal van de kip en het ei en weinigen gaan alles overhoop gooien om er binnen twee maanden met lege handen weer uit te stappen

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daar hebben ze toch die proef periode voor uit gebonden???

 

Niet als je van baan wil veranderen en je nog werk hebt.

Het lijkt mij trouwens ook een gedoe om dat voor een paar dagen te regelen als je een uitkering krijgt.

 

Maar wat is er mis mee om in dat geval een paar dagen mee te mogen als toch niets anders te doen heb  :confused:

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ach ja, misschien heb ik geen zin om over dit soort dingen moeilijk te doen  :angel:   .

Het gaat er om dat je een leuke baan krijgt die bij je past.

En als dat zou betekenen dat ik een dagje mee zou mogen rijden om te kijken of het was is, doe ik niet moeilijk nee.

 

Als ik vanuit de situatie van een werkgever zou kijken,

dan zou de gene die op eigen initiatief een dagje mee gaat een voorsprong hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

een goedendag allen,

ik wil chauffeur gaan worden

nu heb ik van een kennis theorie boeken geleend alleen hij is zijn antwoorden kwijt die bij de boeken horen

het betreft de boeken : wegwijzer in het verkeer van verjo 33e druk april 2013

en goederenvervoer verjo 26e herziene druk augustus 2014.

is er mss iemand die me daar aan kan helpen?

ik probeer de theorie tehalen zonder hulp van een rijschool om kosten te besparen

tips zijn daarom altijd welkom

 

groetjes van een toekomstige colega 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb net mijn CE rijbewijs gehaald en sinds kort ook een job. Als beginnend chauffeur direct een baan als internationaal chauffeur. Eerste week direct naar Marseille. Heb vele sollicitatie verstuurd, maar deze baan heb ik via mijn rij-instructeur. Geloof in jezelf en ervoor gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Beste Jan-Willem

 

Het allerbeste is (vind ik) om gewoon bij het bedrijf langs te gaan en je interesse tonen en te laten zien dat je het graag wil.

Ik heb afgelopen maart mijn rijbewijzen gehaald en had dus ook 0 ervaring 5maart was ik geslaagd 6 maart stond ik bij mijn huidige werkgever op de stoep voor een gesprekje.

En het is allemaal goed gelopen want ik werd aangenomen ben eerst 3 dagen springer geweest en toen kreeg ik mijn vaste auto met walking floor.

Dus in mijn ogen kun je het beste naar het bedrijf toe gaan je koppie laten zien en interesse tonen.

Nogmaals ik heb maar bij 1 bedrijf gesolliciteerd en ben gelijk aangenomen zonder ervaring en met een half jaar contract (krijg je volgens mij overal) dus de kans krijg je zeker wel als je maar laat zien dat je wil.

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

 

succes

groet Berjan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden