[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Patatje oorlog truckers


hellbengel

Recommended Posts

Ach....van teruggekomen.

Zou het echt Andre?

Nergens kan ik vinden dat TLN hun uitvlaggende achterban heeft aangesproken.

Sterker nog, Dhr Gehlen-Schols, die een Slowaakse postbus heeft, en dit ook regelt voor andere vervoerders, heeft zitting in de directie van TLN.

Wat valt er dan nog meer te zeggen...

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En ondertussen protesteren de Poolse chauffeurs tegen het Duitse minimumloon. Aangezien dat veel hoger ligt dan de Poolse salarissen vrezen ze hun baan kwijt te raken. Nu begrijp ik het FNV niet helemaal. Komen ze nou op voor de belangen van buitenlandse, o.a. Poolse, chauffeurs of is het om die buitenlandse chauffeurs hun baan te laten verliezen aan de Nederlandse chauffeur. Links- of rechtsom, winnen doet het FNV op die manier altijd. Een win-win situatie dus. Voor de bond tenminste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik begrijp nooit zo goed waarom vakbonden zo'n bevoorrechte positie hebben.

 

Vakbonden spreken namens een handvol leden met werkgevers af wat een uur product (lees: arbeid) gaat kosten.

Vervolgens verklaart een minister die afspraak algemeen verbindend voor de hele sector, dus ook voor de niet leden aan werknemers en werkgevers zijde.

 

Stel nu dat een handvol leveranciers van wasmachines verenigd in een belangenorganisatie de onderhandelingen opent met de belangenorganisatie van electrospeciaalzaken om tot een afspraak te komen voor de prijs van wasmachines.  (ik noem maar een willekeurig voorbeeld)

De verantwoordlijk minister zou direct de mededingings autoriteit inschakelen. De prijsafspraak zou worden onderzocht, er zou een overtreding van de concurrentievoorwaarden worden geconstateerd (kartelvorming etc.) en er zou een boete worden uitgedeeld aan de betrokkenen. (genoeg voorbeelden van te vinden)

Daar boven op kan de minister nog sancties instellen, bijv, een tijdelijke uitsluiting van overheidsopdrachten.

 

Kortom....een vergelijkbare situatie wordt volledig anders beoordeeld.

In beide gevallen wordt er geprobeerd prijsafspraken te maken tussen leveranciers en afnemers.

In het ene geval krijgt het de zegen van de politiek (zelfs met dwingend opleggen aan niet-deelnemers aan de afspraken) en aan de andere kant levert het de toorn van de politiek op gevolgd door boetes en sancties.

 

Ik ben een eenvoudige jongen, maar ik kan aardig rechtuit denken....toch snap ik het niet.

 

Wil iemand een poging wagen mij dat uit te leggen..?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc

Beste Limboman.

 

Een vakbond heeft met meer dingen rekening te houden. B.v. Europeseregelgeving.

Dat ze voor het vrijevervoer van goederen zijn heeft daar mee te maken , ook speelt de rol van 1 europa waar je de ene bevolking niet kan uitsluiten van het vrije vervoer

dan het andere.

Het enige dat je kan proberen is concurentie op salarissen te beperken.

Niet dat ik voor de EU ben de EEG was mij goed genoeg.

We kunnen nu éeńmaal niet landen gaan achterstellen in europa .

 

Tobmaran.

 

Als iedere chauffeur in Nederland die geen lid zou zijn van de vakbond , met een salaris genoegen zou nemen wat hij vrijwillig kan overéeńkomen ,

dan hebben we binnen de kortst mogelijke keren een salaris die 25% minder zal zijn.

Chauffeurs in Nederland mogen hun  oudere collegaÅ› danken dat er een CAO is.

Vroeger heb ik zelf onder heel andere omstandigheden gewerkt. Dus ik weet waar ik over praat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als iedere chauffeur in Nederland die geen lid zou zijn van de vakbond , met een salaris genoegen zou nemen wat hij vrijwillig kan overéeńkomen ,

dan hebben we binnen de kortst mogelijke keren een salaris die 25% minder zal zijn.

Chauffeurs in Nederland mogen hun  oudere collegaÅ› danken dat er een CAO is.

Vroeger heb ik zelf onder heel andere omstandigheden gewerkt. Dus ik weet waar ik over praat.

Bull, we mogen de echte oude leden dankbaar zijn dat we eindelijk onze mond durven te openen tegen werkgevers.

Maar de huidige vakbonden zijn vooral bezig om zo goed mogelijk voor de dag te komen, hoe dan ook.

 

Niet voor niets kan een transportbedrijf ook een eigen CAO afspreken met zijn/haar werknemers geheel zonder de bonden. Deze CAO's zijn vaak beter en steken vaak nog beter in elkaar dan die is afgesproken door de bonden. Het fabeltje vakbond is ver achterhaald in deze hoedanigheid, zeker als je kijkt dat in overleg met de overheid het ene in de transport CAO wordt gestreept om in de zorg CAO iets voor elkaar te krijgen.

En het paradepaardje va de vakbonden: "Betere salarissen voor de werknemer" zorgt er alleen maar voor dat de producten duurder worden de inflatie stijgt en de armoede voor anderen weer een stuk groter wordt. Maar het zorgt er juist ook voor dat mensen naar Nederland komen om te werken waar dan de vakbond pas na aandringen van de leden weer boos over is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc

Beste HIT.

 

De CAO salarissen zijn in Nederland niet de oorzaak van armoede, zeker niet maar gelukkig voor veel mensen nog redelijk om van te leven.

Dat produkten duur zijn komt door de belastingen die hier worden geheven zowel gemeentelijk al via het rijk b.v. BTW van 21%.

Dat veel buitenlanders naar hier komen heeft ook niets met de CAO te maken maar met open grenzen. En verdragen die in de EU zijn afgesproken.

En vergeet vooral niet dat de VVD al meer dan 26 jr. in het kabinet zet. Dus 1 van de hoofd verantwoordelijke van de toestand waar wij ons nu in bevinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beste Peter,

 

Het is geen hogere wiskunde, de salarisverhogingen moeten ergens vandaan komen en dat gaat niet zonder prijsverhoging van de producten. En doordat de salarissen van sommigen wel kunnen stijgen ten opzichte van anderen vergroot de armoede. 

 

De belasting in Nederland is inderdaad hoog, is het uit te leggen: Ja. Wij verwachten als burger bepaalde dingen van onze overheid en die wil dat best regelen maar dat moet ook betaald worden. Dat gebeurt dmv belastingen. Die zijn naar 21% gegaan om maar 1 reden, wij willen als burger steeds meer waardoor de producten steeds duurder worden ook voor onze overheid om aan te schaffen. ( Een tweede reden is overigens dat onze overheid minder wil lenen in het buitenland en dus het geld in Nederland wil houden ) En als je dan de kringredenatie erop los laat gaan: Doordat wij allemaal steeds meer willen verdienen worden de producten steeds duurder en betalen we uiteindelijk ook steeds meer belasting.

 

Overigens ik ben geen VVD stemmer, maar in de afgelopen jaren hebben zij er wel voor gezorgd dat de BV Nederland bijna geen schulden meer heeft in het buitenland waardoor er meer van onze belastinggelden weer kunnen worden uitgegeven in Nederland. De rente uitgaven zijn van 8% teruggegaan naar 3.2% op de uitstaande schulden, deze heeft niets te maken met de crisis want de leningen waren aangegaan voor de renteval. 

En voor het gemak vergeetje je dat een andere partij bijna onafgebroken in de regering heeft gezeten en maar 4 termijnen niet heeft geregeerd nl. het CDA en een derde partij die nu mooi weer speelt waait met alle winden mee om maar te regeren D66. Zo is het rondje weer rond. En wijkt weer helemaal af van het onderwerp.

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@hit..... Een eigen cao kan natuurlijk maar je moet dan wel de kennis "in huis" hebben (vakbond heeft die kennis)om die zo samen te stellen dat alle partijen tevreden zijn. Ik heb zelf ook ooit onder een eigen cao gewerkt en ja daar zaten ook voor en nadelen aan.

Iedereen tevreden? Dat blijft een illusie....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Bull, we mogen de echte oude leden dankbaar zijn dat we eindelijk onze mond durven te openen tegen werkgevers.

Maar de huidige vakbonden zijn vooral bezig om zo goed mogelijk voor de dag te komen, hoe dan ook.

Niet voor niets kan een transportbedrijf ook een eigen CAO afspreken met zijn/haar werknemers geheel zonder de bonden. Deze CAO's zijn vaak beter en steken vaak nog beter in elkaar dan die is afgesproken door de bonden. Het fabeltje vakbond is ver achterhaald in deze hoedanigheid, zeker als je kijkt dat in overleg met de overheid het ene in de transport CAO wordt gestreept om in de zorg CAO iets voor elkaar te krijgen.

En het paradepaardje va de vakbonden: "Betere salarissen voor de werknemer" zorgt er alleen maar voor dat de producten duurder worden de inflatie stijgt en de armoede voor anderen weer een stuk groter wordt. Maar het zorgt er juist ook voor dat mensen naar Nederland komen om te werken waar dan de vakbond pas na aandringen van de leden weer boos over is.

Kijk, U bent dus duidelijk een werkGEVER. U zegt dus eigenlijk dat wij geen beter salaris mogen, want dan wordt alles ook voor U duurder....... Wij moeten dus maar voor niets gaan werken, dan worden alle goederen goedkoper, dan komen er ook geen Oost Europeanen naar hier, en zijn alle problemen opgelost...... Nee, alles is duidelijk ............ Ik zal mijn huis vast beginnen te verkopen, nu is het misschien nog wat waard, kan ik toch nog even eten en drinken kopen........ Tot dat geld ook op is. Een uitstekend plan meneer HIT, door U komt de economie wel weer op gang hoor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

En meneer HIT, dan heeft U het ook nog over die brave overheid, die het geld in eigen land wil houden........ Mooi, waarom worden al die Oost Europeanen hier dan toegelaten??? Deze mensen investeren minimaal in Nederland (en stimuleren de economie dus minimaal), terwijl het eigen volk van Eem uitkering moet zien rond te komen.... En wie moeten de kosten van die uitkeringen ophoesten?????? Juist ja. Nee, Met U in de regering komen we er wel boven op hoor....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast peter-opc

Beste HIT.

 

Hogere wiskunde heeft hier niets mee te maken.

Maar wel Inflatie.

Waaronder de loonkosteninflatie maar een onderdeel is van het grote geheel.

En dan nog maar wanneer de lonen sterker stijgen dan de prijzen hebben we te maken met loonkosteninflatie. Wanneer de loonkosten van een product stijgen en deze stijging wordt doorberekend in de prijs. Loonsverhoging bij stijgende productie heeft geen gevolgen voor de inflatie. Er is hierbij altijd spanning tussen werkgevers die hun winst willen handhaven en werknemers die hun koopkracht willen behouden. Ook de overheid kan hierin een rol spelen bijv. door verhoging van de BTW of accijnzen. Wanneer deze kosten worden doorberekend in de verkoopprijs dan ontstaat inflatie.

 

Dan hebben we nog andere factoren van Inflatie.

prijsinflatie
kosteninflatie
monetaire inflatie

 

Deze laatste zijn een veel grotere bron in de prijsstijgingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou heb ik toch alles teruggelezen wat ik heb getikt.. En nergens heb ik op de man gespeeld, maar omdat iemand een helder licht is geworden en ziet dat ik onder andere werkgever ben gaan we maar op de man spelen. Ga ik nog steeds niet doen. 

 

Kijk, U bent dus duidelijk een werkGEVER zonder werkgevers geen werk, en als je zo tegen werkgevers bent zul je zelf niet werken?. U zegt dus eigenlijk dat wij geen beter salaris mogen, want dan wordt alles ook voor U duurder.......nergens zeg ik dat het alleen voor mij duurder wordt, ik zeg voor iedereen en daarom moet iedereen weer meer verdienen.  Wij moeten dus maar voor niets gaan werken Jij noemt het voor niets, ik kon er altijd goed van leven in loondienst dan worden alle goederen goedkoper dat is een illusie die ik nergens ten woorde breng, dan komen er ook geen Oost Europeanen naar hier Dat is toch het populistische van de bonden alleen redeneer ik het andersom. De bonden roepen als de lonen hoger zijn in eigen land komen ze niet naar hier, ik redeneer als wij niet steeds hogere lonen hanteren komt men niet naar hier, en zijn alle problemen opgelost...... Nee, alles is duidelijk ............ Ik zal mijn huis vast beginnen te verkopen, nu is het misschien nog wat waard, kan ik toch nog even eten en drinken kopen........ Tot dat geld ook op is. Een uitstekend plan meneer HIT, door U komt de economie wel weer op gang hoor Wel door mensen die alleen maar meer willen verdienen maar niet willen inzien dat ze zelf ook moeten werken aan die economie?

 

@hit..... Een eigen cao kan natuurlijk maar je moet dan wel de kennis "in huis" hebben (vakbond heeft die kennis)om die zo samen te stellen dat alle partijen tevreden zijn. Ik heb zelf ook ooit onder een eigen cao gewerkt en ja daar zaten ook voor en nadelen aan.
Iedereen tevreden? Dat blijft een illusie....

Niet alleen vakbonden hebben die kennis, je zal er verbaasd over zijn hoeveel ondernemingsraden en werknemersraden zelf die kennis hebben. En het is nooit dat iedereen tevreden is, dat is inderdaad een illusie. 

 

 

En meneer HIT, dan heeft U het ook nog over die brave overheid, die het geld in eigen land wil houden........ Mooi, waarom worden al die Oost Europeanen hier dan toegelaten???Heb jij je wel eens verdiept in welke gelden door deze landen worden geinvesteerd in Nederlandse bedrijven? Of hoeveel gelden deze mensen in Nederland gestald hebben? Deze mensen investeren minimaal in Nederland (en stimuleren de economie dus minimaal), terwijl het eigen volk van Eem uitkering moet zien rond te komen...Praat mij niet van deze mensen, in mijn familie ben ik de enige die werkt de rest redeneert dat voor 100 euro meer men niet gaat werken. De meesten hebben hele goede papieren maar werken ook niet omdat ze toch niet voor minder gaan werken als waar ze een diploma voor hebben....  En wie moeten de kosten van die uitkeringen ophoesten??????Als men in Nederland heeft gewerkt en afdrachten heeft gedaan dan hebben ze zelf meebetaald aan die uitkering.  Juist ja. Nee, Met U in de regering komen we er wel boven op hoor.... Maar dan ga ik redeneren naar het PVV kamp, iedereen terug naar huis ook de nazaten. Dan moeten wij dus ook iedereen terughalen die zonder werk zitten in het buitenland.... Weet je zeker dat je dat wilt?

 

Beste HIT.

Dan hebben we nog andere factoren van Inflatie.

prijsinflatie
kosteninflatie
monetaire inflatie

 

Deze laatste zijn een veel grotere bron in de prijsstijgingen.

Ehm, volgens mij zeg ik dat de hele tijd al. Alleen gaf ik maar 1 voorbeeld voor de kosten stijging van een product, namelijk het voorbeeld waar het over ging meer loon. 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

HIT je hebt mijn raad niet ter harte genomen om eerst eens te lezen voor je meer domme uitspraken doet

 

Wij hebben een bedrijfstak CAO, en wat dat inhoud staat precies op die website, hou dus op met die onzin dat er CAO afspraken gemaakt kunnen worden met een OR.

Ook een CAO op bedrijf niveau wordt (nog) afgesproken met de bonden.

 

En nee een OR heeft de kennis niet om een CAO af te spreken, ORen die dat denken zijn erg dom bezig, en wat is een werknemersraad  ;)

Neem je eigen raad ook eens aan:

Een werkgever kan soms om vrijstelling (dispensatie) vragen van de algemeen verbindend verklaring

Dus het is gewoon mogelijk. En dat houd dus in dat een bedrijf een eigen CAO mag voeren. 

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het worden er volgens Ger steeds meer die domme uitspraken doen. Ik durf niet eens meer te reageren LOL

Dan doe ik het wel 

Ger, zoals ook in je link staat vermeld kan er ook een cao binnen een enkel bedrijf worden afgesproken zonder dat hier een bond bij betrokken is. Nou is dat binnen het transport momenteel niet mogelijk aangezien deze cao geen vrije ruimte laat.

Bij mijn vorige werkgever hadden we een (algemeen verbindend verklaarde) cao waaraan tenminste voldaan moest worden. Toen er een fusie met een ander bedrijf kwam waar het anders geregeld was heb ik zitting gehad in het overleg en het vastleggen van de nieuwe regels. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat loon opzich maar een heel klein onderdeel is van een cao en dat overige zaken als werktijden, pauzestaffels en standplaats enz veel meer ruimte laten voor onderhandeling.

Resultaat was dat de gemaakte afspraken financieel voordeel opleverden voor de werknemers (zonder in basisloon omhoog te gaan of meer uren te maken) en financieel voordeel voor de werkgever (onderandere minder kwijt aan overuren en personeel wat ongemerkt productiever werd) en het voldeed in allle opzichten aan de minimumnorm uit de cao.

Dus, het is wel mogelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, daar doel ik niet op. We hebben als basis de bedrijfstak cao gehanteerd, hieruit is het loongebouw, pensioenregelingen en nog een paar wettelijke zaken ongewijzigd gebleven. Voor het overige zoals standplaats, werktijden, snipper en atv dagen, tijd voor tijd enz hebben we aangepast. Dit is toen getoetst door een accountant en een jurist en voldeed aan alle normen. Dit was in 2010 maar nogmaals dit kan alleen als de bedrijfstak cao de ruimte laat om zaken anders te regelen (wat bij ons het geval was)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De bedrijfstak cao is algemeen verbindend voor de sector maar beschrijft waar minimaal aan voldaan moet worden. De afspraken zoals wij deze hebben vastgelegd gelden enkel binnen het bedrijf. (overigens een beroep wat dermate afgesplitst is dat er de vrije keus is om de cao detailhandel als de cao afbouw te hanteren als basis (niet gelijktijdig)).

Jij hebt hier wel eens in 2 woorden het verschil in cao beschreven maar kan het zo niet terughalen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oké, nu noem eens een voorbeeld  :rolleyes:

Ik heb niet gezegd dat ik een voorbeeld weet, ik heb alleen gezegd dat de mogelijkheid bestaat. Jij ontkend in alle toonaarden dat het kan, snap ik want als werknemend Nederland het allemaal zou weten dan zouden de vakbonden wel eens verledentijd kunnen worden. 

 

Ze kunnen om dispensatie vragen, en met wie sluiten ze dan een CAO af.

Herstel, hier geef je het juist wel toe.

 

  • Ondernemings-cao Deze collectieve afspraak geldt binnen een bedrijf. Een ondernemings-cao wordt afgesloten tussen een werkgever en 1 of meer werknemersorganisaties.

Alleen hier ga jij gelijk uit van een vakbond zoals jij hem ziet. De mogelijkheid dat werknemers van een bedrijf een aantal mensen aanwijst om voor hen een CAO met de werkgever af te sluiten sluit jij helemaal uit.

De overheid en ook het woordenboek: Een werknemersorganisatie is een organisatie van werknemers samengesteld door werknemers. Er staat nergens dat het landelijk, regionaal of wat dan ook moet zijn.

 

 

Alleen als er geen CAO is kan er met een OR of een personeelsvertegenwoordiger of zelfs met een persoon onderhandeld worden, maar er is een CAO, dus die vlieger gaat niet op, Han Vallenduuk kan jou daar meer over vertellen, die dacht namelijk ook eens zo slim te zijn om het te proberen, hij werd zeer snel teruggefloten 

Ook als er een CAO is kan het nog steeds vandaar ook die vrijstellingsmogelijkheid. En dat Vallenduuk werd teruggefloten had niets te maken met deze discussie. De discussie hier is of het kan dat werknemers zonder de bonden samen met de werkgever een CAO opstellen welke dan gaat boven een VVC. Overigens opvallend dat je wel weet te vinden welke zijn teruggefloten maar niet welke er wel zijn.

bewerkt door HIT
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je kunt van mij veel zeggen, maar niet dat ik uit mijn nek loop te lullen, oké vouten kan ook ik maken, maar dan bied ik nog altijd mijn verontschuldiging aan, dit in tegenstelling tot vele andere hier.

Omdat ik het niet met jouw uitleg eens ben, en ook lees in de door jouw aangedragen teksten dat mijn visie klopt lul ik uit mijn nek? Vreemde redenering.

 

Ik beweer ook niet dat je loopt te zwetsen, had alleen het idee dat je een mogelijkheid over het hoofd ziet en attendeer daar op

Ik betwijfel of het over het hoofd zien is, ik denk dat het meer bang zijn betreft dat mensen gaan nadenken en de vakbonden ophouden te bestaan. 

 

 

Zo, nu ga ik weer stil in mijn hoekje zitten en kunnen jullie je weer alles wijs laten maken door de (ex)werkgevers en betweters.

Pot verwijt de ketel, ik heb al aangetoond dat je de door jouw gewezen tekst zelf niet leest en anders wilt doen geloven.

 

Weet je wat mij nu nog het meeste verbaasd?

 

Dat de vakbondsleden er klakkeloos vanuit gaan dat mijn reactie is bedoeld om het voor werknemers slechter te maken, puur omdat ik een werkgever ben.

Toen ik dit verhaal begon en nu nog steeds ging mijn gedachte er van uit dat het een verbetering is voor zowel werkgever als werknemer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden