[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

planken en pallets, en pallets planken (en iets met spanbanden)


die-ene

Recommended Posts

  • Forumlid

Okeej dan, na een tijdje de kat uit de boom gekeken te hebben vond ik het tijd om zelf ook maar eens mijn verhaal te spuwen op dit forum... let op eh, komt ie dan

 

vorige week werd ik gebeld of ik voor de verandering eens een ritje op zaterdag kon doen, nu ben ik de beroerdste niet dus dit behoorde wel tot de mogelijkheden. Een dubbel stel steigermateriaal lossen in lelystad, terug rijden naar wormerveer klaar naar huis.. appeltje eitje dus.

Ik moest er om 7 uur zijn dus besloot dat half 6 een mooie tijd was om de wagen aan te slingeren en de neus richting polder te zetten.

 

Nu was de vorige dag de wagen al voorgeladen door een collega en zoals zoals ik helaas wel vaker zie zijn alle spanbanden verkeerd door de spanner gehaald (voor verdere uitleg over het correct doorvoeren van een spanband door de spanner zie hier beneden). Daarnaast zijn alle dode eindjes opgeknoopt alsof het slingers zijn, niet echt hoe ik het zelf zou doen in ieder geval. nog een paar extra banden eroverheen gegooid voor de zekerheid (het was n mooi stapelvrachtje). Langs de a8 maak ik nog even een korte stop om te checken of alles nog even vast zit, en om shag te halen want die was op.

 

Nu hadden ze mij opgegeven dat ik op het stadionplein moest zijn. echter, zowel mijn tomtom als mijn stratenboek (jawel ik ben nog steeds in het troste bezit van...) bleken dus allebei niet bekend te zijn met het stadionplein in lelystad. De meest vergelijkbare optie was stationsplein, alleen voor dat blijkt dat ik toch op 'het in aanbouw zijnde dus nog niet bekende stadionplein aan de andere kant van de stad' moest zijn besluit ik er even een belletje aan te wagen. Geen nummer op mn bonnetje natuurlijk dus dan de planning maar bellen (hadden ze het er maar op moeten zetten toch?). enfin u raad het al,.. zaterdagmorgen.. geen hond bereikbaar natuurlijk. dan maar op goed geluk naar het stationsplein rijden.

 

Gerechtsgebouw lelystad, dat stond er wel op het briefje, en inderdaad, dat zit aan het stationsplein in lelystad, goed gegokt dus, 6:55 dus mooi op tijd ook. aan de voorkant niets te zien dus het spulletje geparkeerd om eens een rondje te gaan lopen. Aan de andere kant van het gebouw tref ik het groepje overactieve steigerbouwers aan die druk bezig zijn met keten en dixi's verschuiven, want: die stonden natuurlijk waar de steiger moest komen. Ik het spulletje even omgereden en we konden beginnen met lossen. eerst de spanbanden losgetrokken, wat enige moeite kostte door het verkeerd doorvoeren van de band, enfin, ik kreeg goede hulp van diezelfde overactieve steigerbouwers en terwijl hun alvast mijn banden oprolden had ik mooi de tijd om de kraan uit te vouwen. (voordat ik daarmee klaar was en de kettingen er in had lagen de spanbanden al in de kist).

 

Blunder van de dag was toch wel om mijn regenjas in me luxeauto te laten liggen (stom vergeten). het regende behoorlijk en daar word je niet blij van als je 2 uur staat te kranen en het regent. Gelukkig leerdde nader onderzoek mij dat een lieftallige collega nog een exemplaar van een (weliswaar iets te kleine) regenjas had laten liggen, ik weer eens mazzel.

 

Ik berg de spullen op en rijd een stuk achteruit zodat ik over de parkeerplaats een rondje kan draaien, bochtje achteruit was ook mogelijk geweest maar erg krap, en ach, waarom zou je een rechte triangel krom maken. Beetje jammer was dat het stuk parkeerplaats waar ik mijn rondje kon maken afgesloten was met een spanband, ik denken, komt wel goed joh, ze hebben die andere slagboom ook voor me open gemaakt met een pasje, dan is deze precies hetzelfde. nou niet dus, pasje werkte niet, gelukkig weet ik dat je bij een slagboom (in dit geval met een vierkantsleutel) de kast open kan maken en de boom in vrijloop kan zetten waardoor je hem zo omhoog kan duwen, zo gezegd zo gedaan.

 

in een strak uur terug gereden naar wormerveer waar ik mijn de directie aantrof al spelende met zijn nieuwste aanwinst, een scania bakwagen met 85 tonmeter autolaadkraan. is toch een behoorlijk ding met die extra jib er op en de hijstabel liegt er ook niet om. uiteindelijk om half 12 in de auto naar huis, tijd voor weekeind!

 

Oja dan was er nog die spanbandenkwestie hoe en waarom ik er zo'n punt van maak.

Een spanband kun je op 2 manieren door de spanner voeren nl:

- met de spanner gesloten

- met de spanner open

wanneer je de band doorvoert met de spanner gesloten kan het een behoorlijke uitdaging zijn om banden die strak zitten weer los te trekken, ook loop je meer te klooien om de band en de spanner te scheiden, persoonlijk is dit voor mij de manier (let op want dit gaat je tijd besparen):

men neme de spanner in de hand en (LET OP!!) we maken hem open. vervolgens zorgen we ervoor dat je de 'tandjes' van de spanner naar je toegekeerd hebt. dan voer je de band door, let wel: van de 'ronde kant' van de spanner naar de tandjes is de juiste doorvoerrichting. het dode eind opknopen en zorgen dat het er netjes bijhangt, dus niet de slingerconstructie waar ik het over had.

WAAAROM precies zo? nou kijk: als je nu je spanbanden los wilt halen is alles wat je hoeft te doen je spanner openklikken en een flinke ruk aan het dode eindje geven, de band loopt nu op een dusdanige manier door de spanner heen dat je hem met het grootst mogelijke gemak weer van de spanner kan scheiden.

 

voor velen is dit misschien logisch en kennen deze truuk, maar het valt me wel op dat er chauffeurs zijn (let wel, ook gewoon echte vakmensen), die er ondanks jarenlange ervaring met spanbanden trekken nog steeds er voor kiezen de band door een gesloten spanner te voeren. dit geeft dus een hoop geklooi met lostrekken en scheiden, ik wou dit graag aan mijn verhaal toevoegen om wellicht een van de lezers die dit ook al jaren doet een hoop geklooi te besparen.

 

enfin, dat was het wel weer voor nu, eerste keer dat k wat schrijf hier dus feedback is zeker welkom

 

oja.. en nog n fototje van het vrachtje ;)

post-9252-0-79089100-1427137238_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Ik gebruik altijd deze methode.....

Dan kun je het los stukje uiteinde beetpakken en naar boven trekken, dan is je spanband al strak en als je ratelt spant hij gelijk aan.

Jou methode heeft het nadeel dat je nogal wat band opdraaid voordat je band helemaal strak is. Dan worden de windingen te dik en komt het klemt te zitten in je spanner.

(kan zelfs de omgerolde band tegen dat ding aankomen dat je tandjes vasthoud......en dus de ratel weer ontspant.)

 

Bij loshalen..........zorgen dat je ratel weer ingeklapt is en dan van de band trekken.

Voordeel is dat de ratel weer gelijk klaar is voor de volgende  ;)

 

Dus: er zijn meer ratels die naar Rome gaan zeg maar  :D

bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja frank dat kun je ook doen. Alleen zou ik zeggen trek dan niet de hele band er doorheen maar alleen het stukje dat je nodig hebt om m strak te trekken. Vervolgens wel het hele dode eind zogezegd aan de onderkant uit laten komen. Dan trek je de band nog steeds in een ruk los en uit mekaar zonder er kracht op de hoeven zetten.. helaas heb ik even issues met mijn telefooncamera die besloten heeft in staking te gaan.. zal even kijken of k m aan de praat krijg en er later deze week nog wat fotootjes voor alle duidelijkheid bij kan zetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Josimo.. doe mij even administiekosten overmak dan bel ik wel even naar t ccv voor je :not: LOL.. nee inderdaad.. ieder zn eigen maniertje en net wat je zelf makkelijk vind.. echter.. zoals ik al zei zie ik best vaak chauffeurs tijd en energie verspillen aan de manier (die in mijn ogen) minder handig is.. vandaar mijn uitleg over mijn methode. T is wel de reden dat mijn bandjes altijd in notime in de kist liggen terwijl de collega naast me nog bezig is met lostrekken (eg he.. zou de eerste x nie zijn)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Josimo.. doe mij even administiekosten overmak dan bel ik wel even naar t ccv voor je :not: LOL.. nee inderdaad.. ieder zn eigen maniertje en net wat je zelf makkelijk vind.. echter.. zoals ik al zei zie ik best vaak chauffeurs tijd en energie verspillen aan de manier (die in mijn ogen) minder handig is.. vandaar mijn uitleg over mijn methode. T is wel de reden dat mijn bandjes altijd in notime in de kist liggen terwijl de collega naast me nog bezig is met lostrekken (eg he.. zou de eerste x nie zijn)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

deze jongen weet het in een simpel filmpje precies uit te leggen: 

Deze methode heb ik in Duitsland een boete van 180 euro en 25 euro per spanband die op deze manier was gezekerd voor gekregen van de BAG. De redenatie is dat wanneer de spanband toch ergens achter komt te zitten hij de spanner kan opentrekken.

 

 

 

 

Volgens de BAG meneer was dit ook de enige juiste manier.

 

Nu een handigheidje voor iemand die de spanbanden niet los krijgt op deze manier................ gewoon het losse eind terugsteken door de ratel en dan heb je de bovenste spanmanier.  :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Over controles in frankrijk en duitsland is mij ervaring trouwens als volgt:

in duitsland gaat dit met de franse slag, en worden sommige punten soms wel en soms niet bekeken, soms juist de hele auto van a tot z en soms bijv alleen punt A G en X.

frankrijk: zoals u weet met deutsche grunlichheid.. alles word gecontroleerd en men doet de meest degelijke inspanning om de geleverde arbeid betaald te krijgen in de vorm van een boete

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rustig weekje deze week.

 

Maandagmiddag moet ik vanalles dus graag  rond 13:00 klaar was de vraag. ik krijg een scania met zeilentrailer en klooiaap mee. 3 adressen: Ridderkerk, Capelle a/d IJssel en op de terugweg nog even langs schiphol rijk, of ik wou zorgen dat ik om 7:00 in Ridderkerk was, Nou... dat kan wel, dat betekend om 5:15 op de zaak, kaart erin, koffie erin en karren maar, geen files dus ik sta om 6:50 in ridderkerk bij een tankstation waar ik een roldeur moest lossen die dezelfe dag daar gemonteerd zou gaan worden. uiteraard nog geen monteurs te zien want die stonden natuurlijk wel weer in de file. Dus ik vraag de dame bij het tankstation waar het de deur gemonteerd moest gaan worden. erg vriendelijk vraagt ze mij of ik het binnen neer kan zetten. helaas gaat het hier om een pallet van 180 kilo en heb ik alleen een kooiaap bij me dus met dezelfde vriendelijkheid leg ik uit dat dat wel mogelijk is maar niet zonder schade, hier moet ze wel om lachen en in goed overleg word het palletje buiten naast de deur geparkeerd.

Ik doe even rustig aan want ik hoef pas om 8:00 in capelle a/d ijssel te staan, onee maak er maar half 9 van want de monteur moet de losplaats aanwijzen (groot winkelcentrum) en die staat natuurlijk, u raad het al, in de file. aap er weer aan geklooit, zeilen dichtgemaakt, en van de gelegenheid gebruik gemaakt om shag te kopen, want deze was weer eens op.

 

Uiteindelijk sta ik om 7:45 in capelle a/d ijssel en al om 8:05 komt die monteur aanrijden, rijd even voor me uit naar de losplek, mooi ruim dus kon er aan 2 kanten bij, wel even alle auto's wegsturen die op de gigantische parkeerplaats het liefst direct naast mijn open zeilen wouden parkeren, niet om mij het lossen te verhinderen, ze wouden natuurlijk graag met hun auto naast die mooie vrachtauto komen staan. enfin de 3 deurtjes van n meter of 7 gelost, even kijken, nog 2 pallets voor het DC van een electronica gigant in schiphol-rijk.

 

Daar aangekomen de de papieren uitgezocht en mezelf gemeld in het kantoor, toen ik de ontvanger de paklijst overhandigde wist hij me mede te delen dat ik pas om 11:30 aangemeld stond om te lossen (het was 9:45), dus ik hem natuurlijk aankijken alsof ik water zie branden waarop hij zegt dat ik alvast wel ergens kan aandocken en dat als het mogelijk is ze eerder beginnen met lossen. eenmaal aangedockt... mag ik koffie pakken en word ik opgehaald als ik mag gaan lossen. dus ik zet n beker onder de automaat druk het knopje in waarop ik iemand achter me hoor roepen dat ik mag lossen, dus koffie even achtergelaten. waren 2 euro's dus zo gebeurd, 5 minuten later stond mijn koffie er nog en was deze afgekoeld tot drinkbare temperatuur. ik drink mn bakkie en als deze leeg is krijg ik me papieren in mn handen gedrukt. das mooi rap gegaan voor n lading die pas om 11:30 stond aangemeld, ik klooi het aapie er weer op en iets over 10 uur rijd ik het terrein af. 

 

Nog even naar de zaak gebeld of ik nog ergens wat mee kon nemen maar dit was niet het geval. terug op de zaak nog even de trailer opgeruimd en getankt, was om 11:30 klaar. Morgen een dagje voor de koeriersdienst rijden met een bakwagen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het bedrijf waar ik veel voor werk heeft eigenlijk 2 takken van transport: transport wat voornamelijk aan de bouw gerelateerd is met kranen en kooiaapies enzo. De andere tak is een koeriersdienst die bestaat uit bijna alleen maar vrachtwagens, over het algemeen erg mooi werk, som een volle vracht, soms honderden kilometers rijden met slechts 1 of een paar pallets. Ik rij vandaag met een MAN bakwagen voor een producent van van die kaartjes die bij je potplanten zitten. enfin, in westzaan 3 pallets geladen voor pijnacker, en of ik eerst even langs 's gravenzande wou rijden om een retourtje op te halen. tuurlijk, want op dit tijdstip van de dag aanluiten in de file daar tussen de wegomleggingen is erg goed voor de uren. het blijkt mee te vallen want ik sta er binnen anderhalf uur. het is inmiddels 8:45. bij de kweker waar ik moest zijn nog even goed uitkijken niet naast de weg te rijden, het was wel errug smal daar naast die sloot. De 2 pallets er bij gezet en door naar pijnacker. uiteraard kom ik op de terugweg door heenweg en mag ik daarna wel aansluiten in de file, het kost me bijna 2 uur om in pijnacker te komen  :stom: .

 

In pijnacker het hele zooitje gelost en 2 pallets voor hazerswoude en 2 pallets voor westzaan geladen, nou laten we die er maar heen brengen dan eh. hazerswoude even de palletjes bij de klant binnen gezet zodat ze deze meteen konden uitpakken (zaten er om verlegen kennelijk) en onderweg naar westzaan nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt de benodigde rust te maken. uiteindelijk om 12:30 leeg in westzaan, daar bleken ze verder niks meer te hebben, de zaak ook niet, ik kon terugkomen. dus nog maar even rustig aan gedaan om daar te komen, geen shag gehaald want die had ik nog, was uiteindelijk 13:30 afgetankt en in de auto naar huis... schiet niet erg op deze week qua uren, maar dat komt wel weer, ik ben zowieso de rest van de week even bezig met andere dingen dan sturen.

 

Volgende week maar weer even kijken waar we terecht komen.

 

ik beloof jullie in de toekomst meer foto's, maar zoals de oplettende luisteraars hebben kunnen zien heb ik issues met de camera van mn telefoon, word aan gewerkt!

 

tot de volgende maar weer :)

 

:bey:  :bey:  :bey:  :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

OOOOOHHHHHHWWWWWw.... Dus als de spanband te lang is knip je er dus NIET een stuk vanaf wat je overhoudt.... :angel:  Je leert hier van alles... :cool:

 

 

Maar heb ook vaak met spanbanden gewerkt. Hier in de VS gebruiken ze eigenlijk nooit ratels, maar een wieltje dat in een rails onder de laadvloer loopt. Ook gebruiken ze enkel de brede spanbanden. Den dat ze 3 inch zijn of daarom trent.

 

Je ziet dat wieltje, en een super handig apparaat om hooge vrachten af te binden.

https://youtu.be/74m0YEw7lLk

bewerkt door corydon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

kijk dat afbinden snappen ze in de usa in ieder geval beter dan de keuze van de versnellingsbakken.

Ik heb zelf een tijd bij een grote materieeldienst uit beverwijk gereden en daar had ik ook van die spanwielen op de auto zitten, persoonlijk vind ik het een beter systeem als een ratel, in mijn geval kon je in die wieltjes nog een stang zetten om het geheel extra stevig aan te trekken (u weet: moment is kracht x arm). die gooistok vind ik ook een goede uitvinding, zorgt ervoor dat de banden er meteen recht overheen leggen en scheelt een hoop geklim en geklauter met hoekbeschermers leggen of weggewaaide hoekbeschermers terugleggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Naast chauffeuren houd ik me nog bezig met een aantal andere zaken, een daarvan is het organiseren van een jaarlijks terugkerend festival, aangezien ik daar deze week druk mee ben geen concrete belevenissen. aangezien ik toch zin had om wat te schrijven bij deze eentje uit de oude doos:

 

Ik denk dat ik een jaar o 19 geweest zal zijn, ik had al wel een tijdje mijn rijbewijs, nu rij ik al op een vrachtwagen van het moment dat ik met me kop boven het stuur uit kon komen maar de enige concrete rijervaring die ik op dat moment had was 4 maanden met een triangelcombi voor een materieeldienst en daarvoor een jaar met telekranen (ik had besloten dat alleen machinist zijn te geestdodend voor me was en wilde liever gaan sturen). voor de rest had ik nog nooit echt met overmaatse ladingen gewerkt en was ik wat ervaring betreft nog goed nat achter de oren.

 

Het werk bij de materieeldienst beviel me niet zo goed, weinig kilometers en ik had de meest oude smerige wagen van het hele bedrijf, ik was dus jong en wou graag kilometers trappen met knappe spullen, gaandeweg ben ik er natuurlijk ook achter gekomen dat dit niet van de een op de andere dag ging maarja, je bent jong en je wilt wat...

 

Ik had me daarom aangemeld bij een groot uitzendbureau voor chauffeurs (die met de hoofdvestiging in purmerend). Na het bekijken van mijn CV concludeerde de intercedent in kwestie dat ik wel iemand was die niet vies was van een beetje werken en dat ik ook wel met ouderwetse sjorkettingen overweg zou kunnen. ik beaamde dit, ik wou immers graag werken en had in mijn machinistenopleiding al vanalles over kettingwerk geleerd. enfin, ze zouden me nog bellen.

 

Dat duurde niet lang, 2 uur later ging de telefoon, met de vraag of ik zin had om de week daarop te rijden voor een groot heibedrijf uit de beemster. ik zou die vrijdag nog horen wat de bedoeling was. Dus ik werd inderdaad die vrijdag gebeld. Maandag 4 uur vertrekken naar someren, bellen als je leeg bent was de opdracht, meer informatie dan dat kreeg ik niet. Nu hadden ze mij bij het uitzendburo verzekerd dat ik niet meteen met gekke dingen op pad gestuurd zou worden en dat ik goed ingewerkt zou worden. ik stelde daarom verder niet te veel vragen, schreef het kenteken op waarmee ik moest rijden en beloofde daar maandagochtend om 4 uur te zijn, een andere chauffeur die ook die kant op ging zou dan het hek open doen.

 

En zo geschiedde, Zoals dat hoort op een eerste dag stond ik een kwartier te vroeg voor het hek, 10 minuten later kwam zoals afgesproken de andere chauffeur aanscheuren, hij maakte het hek open en vertelde me waar ik de auto kon vinden. hij vroeg nog of ik weleens vaker met een trekker oplegger had gereden, dit had ik op dat moment al wel 'een paar keer gedaan' dus ik antwoordde bevestigend op die vraag. Ik moest een kwartier later dan hem vertrekken, had volgens hem iets te maken met ruimte op de aanvoerroute. Hij liep naar zijn auto en ik zocht die van mij op, toen pas zag ik pas waar ik mee op pad moest, voor mij stond een daf95 die ergens in de jaren 80 geproduceerd was (dit verhaal speelt zich af ik 2003). enfin die knappe wagen met veel toeters en bellen kon ik dus even vergeten. auto gestart en besloten om zoals dat geleerd was er maar eens een rondje omheen te lopen. Terwijl ik daarmee bezig was begon me te dagen dat het toch wel een lang rondje was, een meter of 60 ongeveer, ik begon me nu een beetje achter me oren te krabben, ik had duidelijk aangegeven dat ik geen ervaring had met overmaatse ladingen en dit was toch echt bijna 30 meter lang in zijn geheel, op de semi waren damwanden geladen en ja, die zijn nu eenmaal zo lang....

 

Terwijl ik dit besef zie ik de dieplader met daarop de kraan de poort uitrijden, op dit moment wist ik even niet zo goed wat ik moest doen en ik besluit te kijken of ik iemand te pakken kon krijgen, uiteraard liep ik hier tegen de 4uursochtendszoekhetmaaruitmentaliteit aan.. oke dan! Gelukkig had ik wel een adres van de losplaats opgekregen en zat er een stuur in de auto dus ik het maar proberen nietwaar? Dus ik de auto in de eerste versnelling.... ho wacht... wat is dit dan weer voor een pook.. o oke, dus dit moet de welbekende 'fietsbel' zijn waar ik wel van gehoord heb maar nog nooit mee gewerkt heb, ook vervelend als je dat nog nooit gedaan heb. enfin, ik proberen en met een hoop geknarsetand van het terrein afgekomen, de eerste paar bochten gingen ook goed en met een hoop kabaal van zowel de motor, versnellingsbak en vloekende chauffeur toch op de A7 terecht gekomen. ik wist het losadres vrij snel te vinden en het ruimtegebrek bleek gelukkig ook mee te vallen. Daar de rupskraan nog in elkaar gezet moest worden werden de damwanden door een telekraan gelost. de giekdelen waren nog onderweg en moesten ergens anders vandaan komen.

 

Dus,.. auto leeg.. dan maar eens bellen, aangezien ik best een beetje pissig was geworden op de niet gegeven goede begeleiding en het van niemand niet bereikbaar zijn om mijn onkunde duidelijk te maken was dit een van de eerste dingen die ik over de telefoon aan de planner duidelijk maakte. Dus resumerend vroeg hij mij: 'je hebt echt nog nooit met dit soort spullen gereden?' ik weer: nee, en dat hadden ze me ook niet verteld!' Waarop hij begon te laggen en antwoordde met de legendarische woorden: Ach jochie, das toch zo erg niet, kun je het toch mooi bij ons leren'. Nou dat kon je zeggen, op deze manier werd mij ook langzaam duidelijk wat men bij dit bedrijf verstond onder goede begeleiding: 'dit is wat er moet gebeuren, hoe je het doet doe je het en als het gelukt is horen we het wel'. 

 

Drie dagen laten was ik de eaton fietsbelbak meester en vond ik het zelfs een soort van prettig rijden, ik had in diezelfde paar dagen nog wat rare lengtes gehad en begon me stukje bij beetje wat meer op me gemak te voelen in het werk. Toen ik die vrijdagmiddag terugkwam op de zaak vroeg de planner of ik nog zin had om een ritje naar het centrum van amsterdam te maken. dat moest wel even met een andere auto. Beroerd om te werken ben ik nooit geweest dus uiteraard zei ik ja. Ik moest met de volvo even een kraan ophalen in amsterdam. Achter deze volvo hing een 2 bed 4 dieplader, Dit had ik ook nog nooit gedaan maar ik was inmiddels een beetje gewend aan de werkwijze binnen dit bedrijf dus ik besloot verder niet veel meer te vragen dan: 'hij loopt er toch wel achteraan als ik stuur he?'. Ik kreeg als antwoord dat het allemaal iets anders stuurde maar dat ik dat vanzelf wel zou merken.

 

Ik heb hierna nog bijna een jaar bij dit bedrijf gereden en in die tijd enorm veel ervaring opgedaan binnen het speciaaltransport. Wat voor mij enorm scheelde was dat ik al een machinistenopleiding had gehad en praktisch opgegroeid ben tussen de kranen. mijn opa had ooit een vrij groot kranenbedrijf in beverwijk en hier was ik eigenlijk al te vinden vanaf het moment dat ik in een overall en klompen pastte (die ik ook van mijn opa kreeg). Deze achtergrond heeft er voor gezorgd dat ik kon aardden binnen het bedrijf waar ik het hier over heb, ik had alles al een keer zien gebeuren en ben zelf wel een aardig monkeyseemonkeydo type. Wel heb ik altijd mijn vraagtekens gehad over hoe ze in dat bedrijf om zouden gaan met chauffeurs die deze achtergrond niet hadden. Ik heb er in dat jaar in ieder geval aardig wat ervaren chauffeurs gezien die dit werk maar voor een dag gedaan hebben en daarna met de noorderzon vertrokken zijn. Ik prees me dan ook gelukkig dat ik wel kon aardden en zodoende de kans had om al heel jong zo veel ervaring op te mogen doen met deze vorm van transport.

 

Helaas kwam na dat jaar de klad in het werk en was er voor mij geen plaats meer, anders had ik vast nog veel langer hier gewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die versnelling bakken begrijpen ze ook wel hoor... automatische bakken kan je bij elk mer bestellen

 

Dat wist ik.. maar worden ze ook veel verkocht daar? of is het zo dat de chauffeurs daar meer kicken op een hoop geklooi dan het gemak van een automaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast DieRooie

Bij de grote fleetowners is het bijna allemaal automaat.

Verder veel fuller bak, schakelt prima zonder koppeling,

je moet ook niet vergeten dat de auto's gebouwd worden naar het verkeersbeeld daar

veel rustiger wegen enz

als ik elke dag in de randstad in nl rond zou rijden heb ik ook liever een automaat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Morgen mijn eerste lesje voor code95.Techniek en diagnose stellen. Ik hoop van harte dat er meer uitgelegd word dan hoe een lampje of zekering te vervangen anders word het een saai dagje.. ik houd u uiteraard op de hoogte...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Code 95, techniek en diagnose stellen.

 

Ik kan dit verhaaltje wel redelijk kort houden: We hebben het de hele dag gehad over allerlei onderdelen aan een vrachtwagen, eigenlijk niet zo heel veer bijzonders. Zelf ben ik al redelijk technisch onderlegd en redelijk in staat om de gestelde problemen onderweg zelf te verhelpen.

Het was eigenlijk meer discussieren dan daadwerkelijk een les volgen. belangrijkste les voor mij was toch wel dat je een spijker niet als zekering mag gebruiken, en dat een magneet op het differentieel prima werkt om de tachgraaf af te leiden maar ook niet helemaal de bedoeling is :zegtniets:  :zegtniets:  :stom:  :angel:  :angel:

 

Die tachograaf wist onze welgeinformeerde docent nog over te vertellen dat de toekomstige generatie beschikt over een wifi verbinding die op afstand uit te lezen is. Het idee van de bedenkers (lees overheden) is dan dat er minder controles nodig zijn (lees enorme kostenbesparing) omdat de tacho binnen een straal van een x aantal meters uit te lezen is door controlediensten (lees €€€). Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken. enerzijds misschien wel handig dat je niet fysiek gecontroleerd word als alles in orde blijkt, anderzijds gewoon stomvervelend wanneer je wel per ongelijk eens je tijd overschreden hebt, als je op afstand uitgelezen kan worden weet je in ieder geval vrij zeker dat je dan aan de beurt bent voor een sponsoring. Met het huidige systeem kom je in ieder geval nog wel als je 28 dagen niet gecontroleerd word. Persoonlijk denk ik dat als het mogelijk word om een tachograaf op afstand uit te lezen dat je op enig moment ook vanzelf de boete op de mat krijgt. Zal dus in de praktijk nog meer stress betekenen om binnen je rijtijd te blijven, geef mij dan toch maar de ouderwetse schijf denk ik dan  :ja:

 

Al met al was ik voor deze dag een kleine € 150 lichter en heb ik eigenlijk niet echt iets nuttigs bijgeleerd, het was wel gezellig en ze hadden broodjes kroket geregeld voor de lunch, maar het was meer dan duidelijk dat eigenlijk iedereen bezig was om de verplichte uurtjes te maken. Aan de ene kant ben ik voorstander van regelmatig nascholen om je kennis up to date te houden, aan de andere kant denk ik ook dat dit systeem zijn uitwerking mist.

 

Volgende week heb ik de cursus ladingzekering, ik mag van harte hopen dat ze me dan eindelijk kunnen uitleggen hoe een spanband werkt.. want dit blijf ik lastig vinden  :stom: .

 

Verder heb ik het rustig in het werk en heb ik mij even gestort op wat andere actieviteiten (ons blijft bezig eh). volgende week gaan we weer mooi stukjes rijden :) . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden