[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Dromen is leuk (eigen zaak starten)


Butra

Vraag

  • Forumlid

Hey allemaal,

 

Ik zou graag een beeld willen krijgen van wat als ik een eigen zaak zou opstarten, de ditributie sector zou in gaan...hoe het financiële plaatje eruit zou zien.

 

Enkele (vage) vragen waar ik niet direct een antwoord op kan vinden, neem vanalles maar gemiddeld (het is maar om een algemeen beeld te krijgen):

 

1) Hoeveel zou een volvo fh16 650HP of 750HP ongeveer kosten, slaap kabine van 171 cm hoog (middelmatig)? (hangt natuurlijk van vele zaken af, niet te veel accesoires etc...) vind het niet op het internet. => 180000 euro?

2) Nieuwe trailer (curtainsider) komt ongeveer neer op 20000 euro?

3) Is het niet veiliger (tegen diefstal) om in plaats van een curtainsider trailer gewoon een platte trailer te nemen om hierop een container op te plaatsen waar je de goederen in kan opbergen? wat zijn de nadelen? of is een keefer trailer dan misschien iets beters?

4) hoeveel kosten aan brandstof heb je gemiddeld per 100KM? (neem een gemiddelde lading, motor heeft een gemiddeld verbruik)

5) is het gebruikelijk dat als je iets levert in het buitenland, dat je ook gelijk goederen op je terug weg vervoerd? Waar ik naartoe wil is... stel ik heb een eigen bedrijf en ik zorg dat ik zowel bij de heen tocht als op de terug tocht, grotendeels goederen ben aan het vervoeren... heb ik dan een "voordeel" tegenover andere transport bedrijven aangezien hun prijs gebasseerd is op slechts de heen tocht?

 

Ik ken hier dus niks van maar al wel wat liggen opzoeken. Met deze informatie zou ik wel wat verder onderzoek kunnen doen :)

 

Alvast bedankt,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Distributie rijden en dan 650/750 willen rijden ? natuurlijk, succes op de hogere school, neem aan dat je nu in groep 8 zit 

Ik ben al afgestudeerd maar ik ken er inderdaad niks van.

 

Waarom geen 650 HP nodig bij het vervoeren van goederen? Is het verbruik zo groot dat er geen winst kan gemaakt worden? Met een sterkere motor ga je meer mogelijkheden hebben om verschillende soorten goederen te kunnen vervoeren, zwaardere ladingen,... Of in gebieden waar er bergen zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

FF serieus. koop een trekker met tussen de 380 en 440 pk, is in benedui meer dan zat. Zoek een goede 2e handse met een ton of 4 a 5 op de klok. Wel een uitzoeken van een nette firma. Er worden regelmatig knappe auto's aangeboden waar de eigenaar zuinig op was, dat is te zien, betaal je iets meer maar dat verdient zich terug. Of kijk bij een faillisementsverkoop komt ook wel knap spul langs. Weet wat je wil vervoeren. Een schuifzeil is iets flexibeler qua vracht dan een kastentrailer. Als er maar TUV op zit en het certificaat er bij zit dan kun je overal laden. Zonder kun je vooral in dld problemen krijgen dat ze je wegsturen zonder te laden. Trailers zijn er in overvloed te koop. 

 

Zoek opdrachtgevers, die overal zitten, Voor A heen, voor C terug, bij B laden en bij D bijladen om voor A terug te laden. het kan allemaal, je kunt ook voor 1 opdrachtgever gaan rijden. het is maar net wat je wilt. Aan de hand van je opdrachtgevers kies je je trailer. Of zij hebben trailers, is nog makkelijker, kun je onderweg koppelen.

 

Neem als gemiddeld verbruik 33 liter op 100 km, plus een beetje smurfenzeik (ad-blue) En het weekgemiddelde komt aardig uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

zo veel pk,s en dan met een middelmatige cabine?? dat moet zeker de winst opleveren?? het zal wel.

Zeker !!!

 

750 pk, XXL cabine, huppeldepup special edition, alles erop en eran, vet stereosetje, mediasetje, tv aan de wand, pling erin, 100 lampen voorop en 100 achterop, alles in de lease en maar niet snappen waarom die auto zo duur is. Nieuwe trailert erachter ook helemaal compleet met tig lampen en liftassen en kisten en zooi. En maar niet snappen waarom die ander met ze standaard auto en met 410 pk en de standaard trailer zoveel goedkoper kan zijn....... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

nou zo duur zijn de nieuwe trekkers niet daf xf106 460pk en de grote dan super space cap kost rond de 75000 80.000 euro

nieuw kosten ze bijna het zelfde Volvo Scania daf alleen de iets goedkopere zijn iveco en renault maar merk je ook als je ze verkoopt naar 5 jaar dus afblijven

Nou als je het alleen moet doen dan kun je eigenlijk het beste voor een ander rijden dit qua planning

nou de prijzen zijn simpel net als in de container of stukgoed gaat dit meestal per km

wil je de prijzen weten die heb ik wel maar moet je hier niet openbaar maken dan krijg je weer een discussie

maar laat ik zo zeggen als je onder de 75 cent rijd rij je aan kostprijs

over de oplegger heel simpel huren is meestal goedkoper en flexibeler als kopen als je maar 1 auto hebt

huur prijzen beginnen al bij 599 per maand en jij hebt geen omkijken naar onderhoud en inleveren als je van werk veranderd

de beste optie is heb ik ook alleen een trekker en verhuren aan grotere bedrijven aan vaste km vergoeding

niet tln km maar truck km ritstaten in leveren en deze betaald krijgen

wens je veel succes het is best mogelijk ook in deze tijden maar zeg je wel erbij het werk wat je doet als eigenrijder

is meestal iets wat een ander niet kan met goedkope chauffeurs en daarom wordt je ook ingeschakeld

hoop dat je er wat aan hebt maar het beste is zelf op onderzoek uit gaan

 

mvg rondentrucker 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Ik ben al afgestudeerd maar ik ken er inderdaad niks van.

Waarom geen 650 HP nodig bij het vervoeren van goederen? Is het verbruik zo groot dat er geen winst kan gemaakt worden? Met een sterkere motor ga je meer mogelijkheden hebben om verschillende soorten goederen te kunnen vervoeren, zwaardere ladingen,... Of in gebieden waar er bergen zijn...

We hebben het nu even niet over het gebruik alleen. Wat denk je van de aanschaf prijs??? Die moet ook terug verdiend worden (wil je langer dan een jaar voort bestaan)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nadat je je opdrachtgevers hebt gezocht, vakbekwaam, kredietwaardig en betrouwbaar bent, je onderneming bent gestart, je NIWO-vergunning hebt aangevraagd, verzekeringen, brandstofpasjes en tolkastjes hebt geregeld én dan nog zo'n 20.000 euro overhebt om de eerste acht weken rijden te bekostigen voor je opdrachtgever jou betaalt, ga je op zoek naar een auto. Niet andersom.

Koop even de Truckstar van deze maand. Eigenrijdersspecial. Staat veel informatie in.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

de iets goedkopere zijn iveco en renault maar merk je ook als je ze verkoopt naar 5 jaar dus afblijven

 

 

 

Waarom afblijven? Een restwaarde verschil na 5 jaar van een paar duizend euro is 500 per jaar. En die paar duizend zijn ze ook goedkoper in aanschaf. In dezelfde tijd koop je €300.000 aan brandstof. Een iets zuinigere motor levert meer op dan het restwaarde verschil. Tegenwoordig is de criteria brandstof veel belangrijker. Daarom moet de TS ook die dikke 700pk kopen (met een enkelas city-trailertje erachter :-)

bewerkt door Flaptop
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ok, met deze informatie kan ik al aan de slag. Ik zal dan eens een mailtje sturen naar een verkoper van trucks om te kijken wat de prijzen juist zijn.

Wat ik nu vooral wil bekijken hoeveel er mee valt te verdienen... Ik zou eigenlijk niet voor een opdrachtgever willen werken maar eerder zelf klanten\leveranciers willen zoeken. Zelf producten aankopen en deze verkopen. Als je dat via een opdrachtgever zou doen, gaan die met winst lopen. Ik ben van opleiding een boekhouder dus vennootschapje oprichten, incoterms, douane formulieren,... Al die zaken zou ik zelf doen. Dan ook het sales gedeelte... Mja ik wil wel eerst weten hoe het financieel eruit ziet. Eerst een financieel plan opmaken om te kijken of het allemaal wel de moeite is aangezien ik op het ogenblik wel een mooie job heb (ik heb een team van 6 boekhouders op een distributie bedrijf). Voor al die vergunningen... Zou op zich geen probleem moeten zijn? Maar daar kijk ik later naar eens ik overtuigd ben dat het allemaal de moeite is.

Werkt iedereen hier via opdrachtgevers?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik vind het misschien wat moeilijk om te beoordelen in hoeverre dit mogelijk is (om zelf klant/leverancier te vinden en daarop verder te onderhandelen). Een bijkomende service aanbieden zoals al het administratieve zelf te doen (alles van btw, verzekeringen, etc), zal dan wel nodig zijn bijvoorbeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het concept zou zijn dat ik mijn geld eigenlijk verdien door goederen te verkopen met winst + bijkomende diensten (vervullen van administratie) waarbij ik ook het transport doe. Dus ik bezorg mezelf eigenlijk het transport werk (zodat ik niet afhankelijk ben van een opdrachtgever, ik zou de opdrachtgever zelf zijn). welke goederen... zo ver zit ik nog niet :D eerst even het kosten plaatje bekijken, dan kijken hoeveel omzet er moet zijn... en dan begint het echte zoekwerk. Welke goederen, waar koop ik ze, waar verkoop ik ze etc,... lijkt me nog het moeilijkst van allemaal.

bewerkt door Butra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat JP Visser zegt, als je de handel begrijpt en geld mee kunt verdienen, dan zou ik niet zelf meer gaan rijden. Dan kun je namelijk nooit meer verdienen dan je zelf aan uren of kilometers kunt maken.  

 

Uiteindelijk zou ik het transport dan beschouwen als een onderdeel van de keten maar niet een doel op zich. 

bewerkt door minuteman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dan kun je beter het vervoer uitbesteden aan een stel Bulgaren, dat kost je minder.

Hoe verziekt iemand zijn eigen markt/beroep.... :huh:

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoe verziekt iemand zijn eigen markt/beroep.... :huh:

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

 

Groter geheel, enzo.

 

Bovendien heb ik mijn baas dat ook aangeraden voor de FTL's ...

Zo goedkoop als die gasten dat kunnen kunnen wij het niet.

En ik hou mijn baas toch graag in bedrijf, hij betaalt m'n salaris en daar betaal ik weer rekeningen van enzo.

Of moet ik 'm wel 350 euro per rit weg laten donderen terwijl zo'n roemeen het voor 125 all in doet ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Is toch normaal dat iemand er niets van kent... Ik ben wel op de hoogte van die onderbetaalde vrachtwagen chauffeurs maar zijn die in zo'n aantallen dat de prijs van goederen voor consumenten daardoor worden beïnvloedt? Er zijn er niet genoeg om alles te kunnen vervoeren => als een verkoper het geluk heeft om zo'n bulgaar zijn vervoer te laten doen maar zijn concurrenten die dezelfde goederen verkopen, hebben niet het geluk om hun vervoer door een bulgaar te laten doen, dan gaan beide hun prijs ongeveer gelijk zijn. De ene gaat gewoon meer winst maken.

 

hoeveel % van de vrachtwagen chauffeurs zijn volgens jullie van die onderbetaalde oostblokkers? zal nu zo'n 15% zijn? 

 

Ik ben gewoon benieuwd hoeveel geld ik zou kunnen verdienen met zo'n onderneming van mezelf. De omzet kan ik wel afleiden uit de boekhouding van het bedrijf waarin ik werk maar ik wil graag dus een overzicht maken van de kosten. Dan ga ik een beter beeld krijgen. Zal voor in het weekend zijn.

bewerkt door Butra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Oke, dus je wil gaan handelen. Producten in- en verkopen. Dan zul je toch iets moeten vinden waar iedereen op zit te wachten. Wat er nog niet is. En waar ook nog ruime marge op zit.

Stel dat je dat gevonden hebt. Denk je dan niet dat je al 80 uur per week bezig bent om je klanten te bezoeken, nieuwe te werven, administratie te voeren, websites bij te houden, netwerkbijeenkomsten bezoeken enz enz enz?

Dan die auto. Een auto is alleen rendabel bij tenminste 50 uur per week werk, want voor staand reclamebord kun je beter een vlag aan de gevel ophangen, is puur goedkoper. Heb je dat werk er dan ook voor? Want anders kost die auto alleen maar geld, en kan een grote vervoerder jouw handel véél goedkoper vervoeren dan jij het met eigen auto kan wegrijden. Zeker met wat jij in het hoofd hebt als auto. Want wat als je een halve auto Groningen en een halve auto Maastricht te vervoeren hebt?

Kortom, als jouw handel goed loopt ben je blij dat je je transport kunt uitbesteden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

bewerkt door ErikB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Met alle respect hoor......... Maar hoe wilt u nu een kosten overzicht maken, als er totaal geen gegevens beschikbaar zijn. Ik bedoel. Je weet nog totaal niet, wat je verhandelen wil (en dus ook niet wat de marges zijn), je hebt nog geen auto ( dus weet ook niet wat de gemiddelde kosten zijn). Sorry hoor, maar zo ga je er nooit komen. U bent boekhouder zegt u, blijf dat lekker, en stort je niet in zaken waar je heen geen kaas van gegeten hebt. Dan is het al bij voorbaat een fiasco (of u moet nog ergens een oude sok met enkele tonnen aan €uro's hebben, die u wit wassen wilt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

....

Dan die auto. Een auto is alleen rendabel bij tenminste 50 uur per week werk, want voor staand reclamebord kun je beter een vlag aan de gevel ophangen, is puur goedkoper. Heb je dat werk er dan ook voor? Want anders kost die auto alleen maar geld, en kan een grote vervoerder jouw handel véél goedkoper vervoeren dan jij het met eigen auto kan wegrijden. Zeker met wat jij in het hoofd hebt als auto. Want wat als je een halve auto Groningen en een halve auto Maastricht te vervoeren hebt?

...

Met die vette PK's is die afstand toch een peuleschilletje?

En neem een abbo bij het CJB in Leeuwarden, krijg je kortingen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden