[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nachtwerk


Werner Segveld

Recommended Posts

  • Forumlid

Beste mensen,

 

Ik hoop dat ik hier aan het goede adres ben, en bij het juiste forum gedeelte, mijn excuus als dat niet

zo zou zijn.

Nachtwerk. Ik doe het eigenlijk al jaren, en al ruim anderhalf a twee jaar bij mijn huidige werkgever. Sinds begin dit jaar

zijn voor de "vaste" nachtwerk chauffeurs de regeltjes op het werk veranderd, omdat mijn werkgever zo graag het convenant wil

hebben van de ILT.

 

Dus mijn werkgever moet zich aan de regels houden. Dat betekend dat we ook niet meer constant nachtwerk mogen verrichten,

uiteraard zit dat niet goed bij mijn collega's en mijzelf, er zijn collega's die nou nacht werk moeten doen, terwijl ze dat niet willen, en wij

moeten dag ritten doen terwijl wij dat niet willen, uiteraard moeten we ons aan de wet houden.

Maar is er nou nergens een ontheffing of iets dergelijks te krijgen?

Ik weet dat we inclusief de verruiming voor bijzonder vervoer 52 nachtdiensten mogen maken in 16 weken. maarja dan hebben we nog
28 dagen waar we geen nachtdienst zouden mogen maken?

 

We zitten op dit moment met een schema 1 week nacht, 1 week dag, en we zijn 3 maanden verder, en het heeft tot nou toe vooral een

negatief effect op ons.(gezondheid) en de verkeersveiligheid komt ook niet ten goede, fris opweg, dat zit er niet meer in. na een paar uurtjes

zitten we al te gapen.

 

Dus.... is er hier niks op te vinden?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast DieRooie

Geen idee of het mogelijk is, maar ik denk dat de enige mogelijkheid is dat je werkgever kan proberen om een vrijstelling van de regels te bemachtigen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Voor nachtdiensten gelden wettelijke regels over het maximaal aantal uren dat u achter elkaar mag werken. Het is niet de bedoeling dat u alleen maar 's nachts werkt. In zeer uitzonderlijke gevallen kunt u toestemming krijgen om alleen maar nachtdiensten te werken.

Voorwaarden permanente nachtarbeid

Voor uitsluitend 's nachts werken gelden de volgende voorwaarden:

  • Er moet zich een situatie voordoen die niet met uw functie te maken heeft. Het gaat om zeer bijzondere sociaal-maatschappelijke privéomstandigheden. U kunt aantonen dat het uiterst belangrijk om uw werk in permanente nachtdienst te doen.
  • Het gaat om een blijvend en regelmatig arbeidstijdpatroon. Hierbij wordt in elke periode van 4 weken maximaal 20 keer in een nachtdienst gewerkt.

U moet uw verzoek dan ook goed kunnen onderbouwen.

Aanvragen permanente nachtarbeid

Vindt u dat u aan de voorwaarden voldoet? Dan kunt u een ontheffing aanvragen via het digitale aanvraagformulier Permanente nachtarbeid op de website van de Inspectie SZW.

 

Bron >> klik <<

Het is natuurlijk weer de schuld van de bond  :p

 

 

Beste Ger,

 

ik weet dat er uiteraard wel meer bij komt kijken, ik heb me hier en daar al ingelezen :p

 

trouwens, die aanvraag van ontheffing, geld niet voor chauffeurs

 

Wanneer is het indienen van een aanvraag niet mogelijk

Het indienen van een aanvraag ontheffing verbod op permanente nachtarbeid is niet mogelijk als u als werknemer onder de bepalingen van het Arbeidstijdenbesluit-Vervoer (Atb-V) valt (bijvoorbeeld vrachtwagen- of taxichauffeur). Het Atb-V kent namelijk geen ontheffingsmogelijkheid van de daarin opgenomen bepalingen voor nachtarbeid.

 

http://www.inspectieszw.nl/contact/melden_en_aanvragen/aanvraagontheffingverbodoppermanentenachtarbeid.aspx

 

Naar mijn weten, is het zogoed als overal in Europa mogelijk om constant nachtarbeid te verichten, waarom kan dat

nou hier weer niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Moet je geen gezin hebben, lijkt mij althans niet het ideaal  

Nee, dat klopt.

 

Maar toen ik nog vrijgezel was en fulltime in de nacht werkte was ik toch blij dat ik niet elke week van bioritme hoefde te wisselen. Daarbij ging ik elk weekend nog naar de kroeg en dan heb je een prima ritme.

 

Natuurlijk heeft het nadelen. Als je zelden daglicht ziet wordt je chagerijnig. En overdag slaap je minder want dan is er mee lawaai, licht en zomers warmte.

 

Voor mij persoonlijk was de tijd dat ik van 15.00u tot 1.30u werkte het lekkerst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maakt m.i. niet uit wanneer, of hoe vaak je 'andere' tijden werkt.

 

De r.t.w. in combinatie met de Europese 'arbeidstijden wet' maakt ons het oh zo bekende 'aangeschoten wild'  niks meer, niks minder.

Pakken ze je niet op de r.t.w. dan is er altijd een 'backup'

Deze shit wordt bedacht door lieden die geen idee hebben waar ze over praten/oordelen.

 

Persoonlijk ben ik van mening dat we worden gediscrimineerd !

 

Voorbeeld: ma. begin je om 05.00, en omdat jij deze week mag pendelen eindig je zo rond 19.00.......ja..... :bey: ....ze zijn niet langer 'open'

                   n.a.v. een belletje maandag avond heb je het voormekaar gekregen dat je dinsdag morgen een halve snipperdag kon nemen om naar de dokter, advocaat, of wat voor instantie dan ook te gaan.

                   begin je dus zo rond 11.00 (yep, onze dagen zijn ietewat anders ingedeeld) en eindigd weer rond 19.00.................want de klant is niet langer o..........je snapt het.

                   

                   En daar waar die fabrieks....medewerker, en bouwvakker de woensdag morgen gewoon weer om 07.00 begint...........hebben wij een probleem omdat we niet 2x in de 24 uur mogen starten            :confused: 

 

Zal aan mij liggen, maar snap dat hele gedoe niet meer..........................en is ook de oorzaak dat het geen hobby meer is.............nou, betaald dan   :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is dat echt zo, dat je niet 2x binnen de 24 uur mag starten?

Daar heb ik bij ons echt nog nooit wat over gehoord.

Dat zou toch een onwerkbare situatie worden, als je maandag om 7:00 uur start, dan zou je de hele week niet meer eerder mogen beginnen dan 7;00 uur.

In het voorbeeld wat jij aangeeft, van 11:00 tot 19:00, zou ik gewoon om 4:00 of 6 uur s' ochtends weer starten, (9 /11 uur rust) binnen de 24 uur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

De materie is dus ook TE complex voor veel mensen......... Hoog tijd om het dus eenvoudiger te maken..... Voor zowel de chauffeur als de controleur veel makkelijker :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Waarom zijn er dan zo veel mensen die het niet volgen kunnen Ger???? Zijn die dan echt allemaal zo dom??? Hoe vaak botst de ene wet met de andere???

Hoe dan ook, een simpeler wetgeving zou hoe dan ook wenselijk zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vanmorgen met IL&T aan tafel gezeten, daar kwam een geval van 90 uur in 2 weken aan het licht.

 

Chauffeur had donderdag zijn 90 rijuren vol, hij ging 24 uur stilstaan en reed vrijdag verder, hij verbaasde zich er over dat de tijd gewoon door liep en toen hij thuis kwam had hij dus 95 rij uren volgens de tacho.

De vraag aan IL&T hoe kan dat  :confused:  die goede man die glimlacht en zegd een week loopt van maandag 0:00 uur tot zondag 24:00 dus u had die week helemaal niet meer mogen rijden, weer een gevalletje van het niet begrijpen hoe het in elkaar steekt, hij ging er van uit dat hij na 24 verkorte rust weer 90 uur mocht maken.

 

En liepen die chauffeur zijn 24-uurs periodes ook van 0.00 tot 23.59 uur of zat hij op de donderdag aan de max van 6 24-uurs periodes?

Met andere woorden die kerel van IL en T kan wel zeggen dat een week van maandag tot zondag loopt maar dat klopt dus ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Van mij mag het heel eenvoudig. 

12 werkuren (rijden mag dus ook 12 uur) per 24 uur, 2 uur pauze en 10 uur aaneengesloten rust en dat 6 dagen in de week, 24 uur wekelijkse rust buiten standplaats en  :D  60 uur rust op standplaats  :p

 

Daar kan ik me voor het grootste deel wel in vinden behalve die 60 uur rust op standplaats. Maak daar dan 1x per 4 weken op standplaats van, dan kom je tegemoet aan degene die internationaal rijden en ondervang je ook jou (neem ik aan) achterliggende gedachte dat de oostblokkers niet meer continu van huis zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan heb ik het verkeerd aangenomen. Neemt niet weg dat dan nog steeds mijn voorkeur uitgaat naar eens per 4 weken en wat betreft dat leven op 3 m2 het is maar net hoe je ermee omgaat. Ik rijd ook buitenland, waar ik werk is het zo geregeld dat degene die routerijden overnachten in een hotel en degene die trailer of combi rijden overnachten in de auto. Ik heb eerst ook in een hotel geslapen (routerijden) en zit nu al een tijdje op de trailer en ik moet zeggen ik slaap 100x liever in de auto dan in een hotel, bevalt me veel beter en voel me ook niet thuis in een hotel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Simpeler en flexibeler dan moeten we naar Brussel, daar zitten de heren en dames die dat regelen, en voor die is er niks simpeler als regeltjes.

Ik ben het wel met je eens, maar er zijn net zoveel meningen als er mensen zijn, dus hoe moet het geregeld worden.

 

Van mij mag het heel eenvoudig. 

12 werkuren (rijden mag dus ook 12 uur) per 24 uur, 2 uur pauze en 10 uur aaneengesloten rust en dat 6 dagen in de week, 24 uur wekelijkse rust buiten standplaats en  :D  60 uur rust op standplaats  :p

Dat klinkt nog heel niet zo gek.

Gewoon 12 uur per dag werken/rijden en minimaal 10 uur rust.

Alleen wat dan met de 90 rijuren per 2 weken?

Stel je voor dat je echt 12 u per dag rijdt? (voor de internationale truckers)

Dan ben je na anderhalve week uitgewerkt.

De 60 uur rust op de standplaats redt je dan makkelijk :p

Zelf zou ik 48 uur rust prima vinden,

Rekent ook makkelijker :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Omdat het ze niet interesseert, ze zijn niet met hun werk bezig maar met andere dingen

 

Elk tak van sport kan uitkomen met 15 diensturen per dag, maar het is nooit genoeg.

Met 50/55 uur per week heb ik een best loon en tijd voor mijn gezin, er was een tijd dat het bij mij ook niet op kon, maar toen was ik nog niet half invalide. Nu denk ik wat beter na, en ik moet nog 9 jaar, als ik dat red.

 

die uren maak ik op mijn gemakkie van maandag morgen tot vrijdag middag, niks stress. En als er niet meer mensen naar vergaderingen gaan komen die net als jij dag en nacht willen werken dan kan ik je garanderen dat we dadelijk nog minder gaan werken.

 

Nog even een aanvulling, jullie leggen allemaal het probleem van de werkgever bij de werknemer neer, hoe dom kun je zijn  :stom:

 

Ben blij dat jij weet wat voor werk ik doe  :nee:

Ik rij maar een paar uur per dag, maar kom nooit aan mijn verplichte rust van 9 uur !!

Dit omdat ik sóchtend moet lossen en hetzelfde spul s-nachts moet laden.

Dat bedoel ik dus met iedere tak heeft zijn eigen problemen.

Maar goed......het is altijd makkelijker iedereen over 1 kam te scheren  :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dus omdat er een paar mensen zijn in Europa die bijzonder werk hebben moeten we daar de rijtijdenwet op aanpassen, dat gaat hem niet worden denk ik. ;)

Overigens blijft het een probleem van de werkgever, als jij niet aan je rust komt ben je in overtreding en moet het werk anders geregeld worden  :ja:

 

Jep....eigen rijder met 1 man personeel: ik dus  :bey:

Moet ik dan mijn toko maar sluiten omdat de wetgeving net niet zo flexibel is ??

Dat ik maar 8 uur rust heb ipv 9 of 11 uur ??

Dat ik maar hooguit 30 uur per weer rij ????

Dat ik dus gedwongen ben om in mijn truck te overnachten omdat ik niet aan de wet kan houden ????

Terwijl ik binnen 1 uurtje thuis kan zijn en slapen ????

bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee je moet je werk anders regelen of iemand aannemen  :bey:

 

Oke, zal ik doen !

Ik zal tegen de tv-programma's en de theatergroepen zeggen dat ze hun voorstelling 1 uurtje later moeten doen omdat ik het anders niet red  :stom:

En anders kan ik inderdaad s-ochtend iemand op de wagen zetten en s-avonds een ander persoon.

Kan ik in de tussentijd lekker thuis werkeloos zitten zijn  :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Stel je voor dat je echt 12 u per dag rijdt? (voor de internationale truckers)

 

 

Kan ze af en toe ook wel gebruiken hoor. We worden regelmatig opgehaald omdat we 10 rij uren hebben. Gewoon binnenland toerist. En een uurtje/ anderhalf te weinig om thuis te komen en gewoon binnen de diensttijd. Rondje Zeeland, kom je ook anderhalf uur te kort om thuis te komen maar wel al om 18 uur stil staan met 14 diensturen en 10 rijuren. Zit je in Rotjeknor, ben je al 5 uur kwijt om op en neer te rijden, heb je nog 5 uur over en als je de maasvlakte op moet en nog ff in oud beijerland en omgeving kijkt gaat het heel rap met de uren. Zuid Limburg komen wij niet eens of het moet zoveel zijn dat het wil. anders doet een vervoerder uit de regio dat, Veel verder dan Echt komen we niet. Das ook 3 rijuren. En ver zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden