[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Lucio

Recommended Posts

  • Forumlid

Dames en heren,

 

misschien een domme vraag (al bestaan die niet hoor ik wel eens ooit) maar ik wil een magnetron in m'n vrachtwagen plaatsten. Ik heb thuis een kleine 230V 900W magnetron staan die perfect in de middelste kast van m'n DAF 105 past. Wanneer ik m'n omvormer 2500W rechtstreeks op mn accu aansluit, wat zou er dan fout kunnen gaan? De kabel is goed afgezekerd, dus volgens mij (met mijn boerenverstand) zou dit de beste manier en veiligste manier moeten zijn, niet? Er zit ook een 24 volt stopcontact in m'n cabine, maar die zou m'n omvormer niet trekken volgens enkele 'deskundige' collega's. Graag jullie expertise. 

 

Prettige paasdagen!!

 

Gr. Lucio

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Vergeet niet een DIKKE kabel te trekken vanaf de accu's. Laat dit het liefst door de garage doen. Zij weten hoe dik en hoe aan te sluiten.... De brandweer zal je dankbaar zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Het enige juiste is een dikke kabel, vanuit de zekeringenkast of rechtstreeks vanaf de accu's, naar de omvormer.

Wat marcel69 al zegt, de zekering voor deze kring zit rond de 65 Amp.

Laat de kabel bijvoorkeur door een monteur/garage leggen, o.v.v. wat je ermee wilt doen. Zij zullen dan de dikte wel weten!

Trouwens, als jij het zelf doet en het gaat fout kan het zo maar eens zijn dat de verzekering de brandschade NIET vergoed, of het in iedergeval bij jou gaat verhalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

piek magnetron 1500 watt

p is u keer i  1500 is 24 volt keer 62,5 ampere

dus afzekkeren op 65 ampere

kabeldikte 50 mm2

 

Niet dat ik je berekening in twijfel wil trekken maar hoe kom je op een kabeldikte 50 mm2? Als je deze nl juist wil berekenen zul je ook de kabellengte moeten weten en mee moeten nemen in de berekening voor de dikte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Nee hoor.

Kabellengte speelt een ondergeschikte rol in de berekening voor de dikte.

Wat wel geldt is dat wanneer je bv 1 KM!!! kabel gebruikt, een veel hogere verlies creert. Bij echte afstanden speelt de lengte dus wel degelijk een rol in de dikte berekening, maar voor accu-cabine werk, is de dikte enkel van belang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^  Ben het met je eens dat het geen lange stukken zijn maar ook dan speelt het zeker wel een rol. Vraag voor de gein maar eens aan een scheepselectricien (vergelijkbare situatie) hoe zij de kabeldikte bepalen. Altijd wordt de lengte meegerekend, de enkele keer dat ze dat niet doen wordt er een dermate dikke kabel genomen dat ze zeker weten dat deze voldoende is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Zonder aanziens des persoons, of om reclame te maken voor een bepaald merk, vond ik deze site.

Er wordt (scroll naar beneden) een paar zaken mooi uitgelegd.

In Jipp en Janneke taal, zodat zelfs de chauffeurs op dit forum eruit moeten kunnen komen..... :D

http://omvormer-advies.nl/tag/omvormer-kabellengte

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden