[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

bediening tacho begin en einde van de dag


rotaruud

Vraag

  • Forumlid

Beste forumleden ,

Zaterdag ga ik echt voor het eerst zelf op pad.

Hoe vul ik de tachograaf in bij het begin en wat bij het einde.

En hoe kan ik het beste de pauze verdelen

1 x een kwartier en dan nog een keer een half uur of eenmalig 45 minuten

Ik maak ongeveer 9 uur per dag en alleen zaterdags.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

tacho is gewoon goed kijken wat op je schermpje verschijnt  :D

Volgens mij zijn er verschillende types op de markt en ik weet niet of ze allemaal hetzelfde zijn.

Wat je zo wie zo zult moeten bevestigen is: land begin (is dus Nederland)

En verder zal hij waarschijnlijk vragen wat de voorgaande uren geweest zijn: waarschijnlijk rust !!

Bevestig dit goed !!! Anders heb je al een fout op je kaart  :zegtniets:

 

Als je je kaart eruit haalt aan het einde van de rit, zal hij vragen of het Eindland weer Nederland is.

 

Maar nogmaals: het kan per Tacho-merk anders zijn

 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja , het begint weer een beetje te dagen. Heb het ook zelf wel gedaan , alleen dan was het gauw op nee ok ja ok of andersom en dan niet even rustig kijken wat je nou aangewezen kreeg door de andere chauffeur. Goed lezen zal zeker een hoop duidelijker maken. En er zijn ook andere collega,s aanwezig dus kan het altijd noig even vragen.maar de pauze nemem maakt dus niet uit , of alles in één keer of in twee keer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ligt er aan hoe je uitkomt met je rijuren. Lijkt het krap, wees dan wijs en neem dan ergens een kwartier met lossen, na een uur of 3 rijden pak je ff een half uur voor je zelf, dan ben je weer schoon, dan pak je na anderhalf ofzo weer kwartier met lossen en pak je als je klaar en op de terugweg bent weer half uur voor jezelf, Zit je niet op de laatste minuten te rijden en voorkom je dat je 5 minuten voor de zaak nog 45 minuten moet maken. Jij hebt nu een uur pauze gehad, kaart netjes en als het iets meer is dan 9 uur kom je niet in de problemen met rijtijdgebrek zo doe ik het vaak als ik het land in ga en denk dat het wel eens krap kan worden qua rijtijd om thuis te komen. 

 

Heb wel eens gehad, eerste blok ramvol met 4:26 en dan op de terugweg kom je in de file sta je met 4:20 bij de pomp en is het nog 10 minuten naar de zaak, red je net niet. Daarom heb ik bovenstaand systeem vaak gebruikt. Geeft wat meer rust en je zit niet constant op die klok te kijken of je het red of niet. En voor jou maakt het toch niet uit of je wel of niet over je 9 rijuren komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En als je tacho vraagt of het 24 uur is (aan het eind van je rit) nee invoeren. Anders heb je een aantal onverantwoorde uren, kun je snel genoeg zien als je een printje maakt dan staat er een tijdsperiode bij de vraagtekens. Daar hoort dus geen tijd te staan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^

Onverantwoorde uren kun je alleen aan het begin van de rit maken of veranderen in iets anders.

Aan het eind van de rit (nadat je op het eindland hebt gedrukt) krijg je inderdaad nog iets te staan met 24uur, maar als je dan op "JA" drukt krijg je een printje, dat heeft niks met uren te maken.

'T is de wereld op zn kop!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Klopt, en als je dan even ondraan het printje kijkt staat er achter de vraagtekens een x aantal uren. Als je de vraag beantwoord met nee dan staan daar geen uren. Zoals het mij destijds is uitgelegd zijn dat onverantwoorde uren (vandaar de vraagtekens) en moet je die altijd op 0 zien te houden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Aanvang:

Men controleert eerst de digitale tachograaf of deze niet op out of scope staat.

Indien dit zo is, men duwt op het rechter knopje van de 4, die met het pijltje erop.

Dan pakt men het driehoekje wat naar beneden wijst en drukt hierop tot er in het display verschijnt, Voertuig info invoeren.

Druk weer op het rechter pijltje.

Dan verschijnt vanzelf, Out of Scope, einde.

Men drukt weer op het rechter knopje en voila, de tachograaf is out of scope.

Dan neemt men de chauffeurspas en duwt men die in de linker sleuf.

De tachograaf vraagt dan netjes aan je, of je nog informatie wil invoeren.

Men drukt dan op ja.

Dan vraagt de tacho aan je, wanneer je klaar was met werken, de laatste keer.

Hij geeft je dan de datum en de tijd aan wanneer je de laatste keer klaar was met je werk.

Dan zeg je uiteraard, ja, toen was ik klaar met werken.

Dan vraagt hij netjes aan je, of je nu wilt beginnen met je werk.

Uiteraard zeg je dus weer ja hierop.

Dan vraagt de tacho of dat goed is, en uiteraard zeg je ja.

Zover het begin.

 

Waarom zo moeilijk wat betreft pauze, je geeft al aan, ongeveer maar 9 uur.

Ik snap het soms niet.

Men begint, komt aan bij klant 1 en men zet de tacho, nadat de auto van het contact is, op overige werkzaamheden, veel tacho`s springen namelijk op rust, als men het contact afzet.

Geen rust dus, maar overige werkzaamheden, want staat hij op rust, dan zegt je baas misschien later...jij hebt daar niet veel gedaan, dan alleen maar gerust.

Op een gegeven moment, ook al heb je misschien dan al 10 klanten netjes voorzien van hun lading, gaat dat gekke ding vanzelf roepen, dat je toch echt 4.15 minuten aan het rijden bent.

Pleur het ding gewoon voor 45 minuten aan de kant, en men begint met frisse moed aan de nieuwe 4,5 rij-uren.

Ondertussen los je gewoon je klantjes, als je stilstaat, op overige werkzaamheden en je hebt dus van het begin tot het einde van de dag, alles verantwoord.

Zit je ook nooit met onverantwoord.

Dan heb je dus altijd zekerheid dat je altijd kan aantonen dat je gewoon gewerkt hebt.

Tip hierin is, soms hanteren werkgever, tussen 6,5 en 8,5 uur een half uur pauze wat word ingehouden, tussen 8,5 uur en 10,5 uur 45 minuten pauze wat word ingehouden, tussen 10,5 uur en 12,5 uur een uur pauze, en daarboven dus 1,5 uur pauze.

Als dat gangbaar is, gewoon even dan een kwartiertje extra je auto aan de kant zetten, of als vrijwilliger fungeren.

 

Bij terugkomst, men drukt op pas uitwerpen, bent U klaar? ja dus..

Einde land...NL...

Pas komt eruit.

Dan de auto weer out of scope zetten, werkt hetzelfde als de tacho van out of scope halen, maar dan vraagt hij of hij out of scope moet...

 

Standaard handeling wat ik doe, na afloop zet ik hem altijd out of scope, daar er `s nachts mee word gereden om hem aan het dock te zetten.

Nog nooit geen problemen mee gehad, ook niet onderweg en meen zelfs te weten dat zoiets gewoon onder mijn taak valt.

 

Op 9 uurtjes werk moet dat geen probleem vormen, word pas leuk als je 15 uur per dag moet vol werken en dan toch thuis wil komen op een leuke tijd, zonder dat je 1,5 uur vrijwillig werkt...

Alleen dat doe je bij een werkgever die niet streept... ;) , dan word je creatief met een tacho...digitaal of niet...

 

Even toegevoegd:

 

http://www.chauffeursforum.nl/index.php/topic/36444-nachtvergoeding/?p=658093

 

Wat betreft de pauze staffel, ooit eens voor zo`n zeiknel gewerkt, was er vrij makkelijk in...hij was duidelijk wat betrof de handhaving erin, ik was dus makkelijk aan het eind van de dag...dan stond dus de auto ook gewoon stil en pakte dus de volle pauze.

 

Met dank aan Pierre

bewerkt door Valkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast transploft

Meneer Valkje, het kan nog makkelijker hoor. Bij het begin gewoon uw pasje in de tacho doen (als hij al op "out of scope" staat, dan begint hij vanzelf in het vragenpad. Ik haal hem nooit handmatig van "out of scope" af, en gebruik het ook dagelijks ......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Aan het eind van de rit (nadat je op het eindland hebt gedrukt) krijg je inderdaad nog iets te staan met 24uur, maar als je dan op "JA" drukt krijg je een printje, dat heeft niks met uren te maken.

 

 

 

Klopt, en als je dan even ondraan het printje kijkt staat er achter de vraagtekens een x aantal uren. Als je de vraag beantwoord met nee dan staan daar geen uren.

 

 

Als je op "nee"drukt krijg je geen printje en kan daar dus ook niks staan.

De kaart komt er dan zo uit zonder een print te hebben gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

is niet verplicht of zo.

Maar kan soms handig zijn als je alle uren wilt bijhouden of zo.

 

Als je je kaart laat uitlezen...krijg je daar dan een overzicht van ?

Zo nee: dan zou je regelmatig een printje kunnen uitdraaien voor je eigen administratie.

Maar kost best veel papier !

Dus zorg dat je reserve rollen bij je hebt ! Zo wie zo in buitenland want anders heb je gelijk een boete  :stom:

bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

en dan maar hopen dat je niet in de zon hebt gelegd want anders kun je ze zo wie zo weggooien omdat ze onleesbaar zijn geworden  :D

 

Dan kun je altijd nog opnieuw uitprinten. In het menu naar print chauffeur 1, bevestigen en dan met het onderste pijltje de datum terug naar de dag die je wil printen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

Dat is natuurlijk altijd te verklaren wanneer je een rijdag hebt en een paar blokken van 45 minuten er tussen hebt zitten, niet met een dik pak afgetekende CMR's van de afgelopen dag in je mapje voor het raam. ;)

 

 

Ik ga tegenwoordig altijd leeg op en hoef niet terug te laden. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Toch ging er iets niet goed , ik ben bijna op de zaak en de tacho geeft aan dat ik pauze moet maken. Dus ik stop en druk op de 1 om hem op pauze te zetten (stoeltje) , zet de auto uit en ik pak een dik half uur. Ga daarna weer rijden en na tien minuten zegt hij dat ik (weer) pauze moet nemen. Ben nog 5 min bij de zaak vandaan en ben dus maar doorgereden. Wat is er fout gegaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden