[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ZZP'er in de transport zonder niwo


die-ene

Recommended Posts

  • Forumlid

Fout!!! Als loonslaaf met een leasebak, kan ik je vertellen, de kilometers naar het werk zijn zakelijk.

Al het woon/werkverkeer is zakelijk. Als je via de creche zou rijden, dan zijn de eerste km naar de creche prive en vanaf daar pas zakelijk.

Groet ron

Als je met de auto van je werkgever naar het werk van je werkgever rijd, ja.

Maar de auto staat in de boekhouding in de boeken van de eenmanszaak oid. Als je naast je eigen bedrijf ook in loondienst werkt rij dus met de auto van je eigen bedrijf niet naar een klant van je eigen bedrijf... volg je het nog?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je met de auto van je werkgever naar het werk van je werkgever rijd, ja.

Maar de auto staat in de boekhouding in de boeken van de eenmanszaak oid. Als je naast je eigen bedrijf ook in loondienst werkt rij dus met de auto van je eigen bedrijf niet naar een klant van je eigen bedrijf... volg je het nog?

Ja klopt.

Maar de auto staat in de boekhouding en DUS op de zaak.

Dan heb je privebijtelling tenzij j minder dan 500 km in het jaar prive rijdt (moet je zelf aantonen)

Daar kom je nooit aan en dus heb je bijtelling.

En al ga je dan naar timboektoe met je auto....de zaak betaald de autokosten  :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De zzp'ers zijn toch de Zelfstandigen Zonder Poen? of Zonder Pensioen ? :p, Zelf ben ik ook zzp'er en ben ook druk in de weer om alle examens te behalen en zo voor derden legaal te gaan rijden.
En als ik aan die 9.000 euro moet komen is dat ook geen probleem.

Dus waarom wilt iedereen alles omzeilen met een beetje goede inzet en slim investeren kom je er wel.

Want ik denk dat er meer tijd geïnvesteerd is om alles te onderzoeken dan zo'n hele "opleiding" tot "vakdiploma" duurt. :p

Die opleiding is echt waardeloos in 3 maanden tijd bijna 4 examens gehaald.

En die examens zijn dan 110 euro voor een examen wat eigenlijk te simpel is voor woorden, Heb al goedkopere examens gehad die veel moeilijker waren.

Ach alles boven de 500,- euro privé aftrekken van de belastingen aan het eind van het jaar, Dat is dan ook weer legaal. ;)

Dus alles boven de 500,- euro is gratis studeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik doe gewoon aan Collegiale uitleen / inleen. Een bestelwagen boven de 500kg laadvermogen telt al méé als eigen wagen / vergunning plicht... Ik sta inschreven als transporteur bij KvK, heb een voertuig conform de eisen en bijbehorende niwo.

Mijn vergoeding ligt iets boven bruto d5 salaris, maar net onder vraagprijs van uitzendbureau, dus echt sprake van winstoogmerk, wat bij een uitzendbureau wel is, is er niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

kortom als zzp'er in het beroepsgoederenvervoer (als chauffeur) zijn er door alle wetgeving maar 2 mogelijkheden

- je schakelt een uzb in

- of je moet de auto van je opdrachtgever huren en verder zelf alles regelen

in het geval van de laatste mogelijkheid kun je in mijn ogen dan beter zelf een auto leasen/kopen, huren is altijd duurder.

mijn persoonlijke mening is ook dat het allemaal wat overdreven is het zo te moeten regelen, het enige verschil met zzp/loondienst is feitelije dat je voor dezelfde werkzaamheden een factuur stuurt ipv een salarisstrook krijgt, daarnaast ben je als zzper natuurlijk zelf meer verantwoordelijk voor het regelen van je eigen voorzieningen.

Ik denk dat iedereen er baat bij zou hebben als dit wettelijk vereenvoudigd zou kunnen worden. Omdat er soms niks zo veranderlijk lijkt als de transport is het hebben van flexibel inzetbaar personeel een must

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Ja het blijft grijs gebied met de NIWO, maar ik zie het als een goede investering voor de toekomst, in theorie kan ik als ik zonder werk kom te zitten morgen een auto huren en gaan charteren. Dit is even heel kort gezegd en staat los van het feit of ik er financieel echt iets aan overhoud op dat moment. En de risico's? Vallende lading en gestolen trailer, maar die zijn te verzekeren voor niet al teveel geld. 

30 euro per uur krijg je niet als normale chauffeur, het is in principe loonkosten van een D5 chauffeur en nog paar euro erbij voor de verzekering als je het zwart wit bekijkt. Zelfs een uzb die gewone loondienstchauffeurs uitleent krijgt geen 30 per uur voor een chauffeur, begrijp ook niet waar je dat op baseert .

 

Volgens mij zit daar nu de crux waar het zo vaak fout gaat, 

De risico's echt afdekken, betekend wel degelijk een dermate hoge verzekeringspremie dat je idd niks overhoud!

 

Dat is volgens mij het verschil als je je laat inhuren als zzp'r met Niwo vergunning, formeel neem jij dan ritten/vrachten aan met alle risico's van dien. Dat is ook waar het vaak fout gaat bij eigenrijders die voor prijzen rijden van een zzp'r + een beetje autokosten.

 

Daarvoor is ook de hele vakbekwaamheids-eis in de Niwo vergunning voor, dat je een beetje weet waar je aan begint voor je een rit/vracht aan neemt.

 

Een vrijere ZZp- constructie in de transportsector lijkt me niet echt een goed idee, getuige de vele chauffeurs die nu al in een (omzeil)constructie stappen en daar alleen maar slechter van worden. Sorry maar volgens mij kan de gemiddelde chauffeur niet echt rekenen en overzien waar hij instapt als hij zzp'er wordt. Terwijl er vele 'werkgevers' zullen klaar staan om van hun werknemer, door hun een mooie worst  voor te houden, een zzp'er te maken.

 

die-ene, trouwens bedankt voor het delen van deze constructie, dat getuigd er van dat je niet zomaar ergens in stapt en weet waar je over praat.  Dat is volgens mij nu juist een vereiste om als zzp'er / eigenrijder aan de slag te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

En hier wil ik ff op reageren...

Die hele "scholing" is totaal niet in orde...

Ja, je leert een x aantal zaken. Zaken waar de gemiddelde chauffeur zijn schouders bij ophaald.

Maar....

Fatsoendlijk economie bedrijven, boekhouden op niveau, een deugelijke bedrijfsvoering...dat is er niet bij.

Je leert m.i. een hoop onnodige zaken.

Lading berekenen..leuk, maar welke baas houdt zich daarmee, op dat niveau, bezig?

Juiste afstand schotel uitrekenen????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even een kleine reactie op  het niet nodig hebben van een NIWO als het gaat om eigen vervoer. Dit is bij mijn weten niet waar alleen kon het niet zo goed uitleggen.

 

Yvette van OUB kan het wel, en het is dezelfde uitleg die ik ooit van het ILT kreeg :

 

"Dus u vervoert bijvoorbeeld zand en stenen voor dat bedrijf, waarmee de medewerkers van dat bedrijf bijvoorbeeld een rotonde aanleggen?" "Ja, inderdaad. Eigen vervoer dus!"
Ik heb meneer uitgelegd dat het loonbedrijf weliswaar eigen vervoer doet, maar dat meneer zelf niet de eigenaar is van het loonbedrijf en dus vervoert voor derden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

HIT,

Ik had vandaag nascholing code 95 en heb het in de groep gegooid bij een groep aanwezige instructeurs, tot mijn grote verbazing konden de heren het er niet over eens worden, dit terwijl diezelfde heren wel les geven op (onder andere) dit gebied.

ik ben benieuwd of er door een rechter al eens uitspraak gedaan is in een soortgelijke zaak. het is namelijk een verhaal met 2 kanten: aan de ene kant klopt jou omschrijving, aan de andere kant werk je voor een eigen vervoerder die met de wet beroepsgoederenvervoer niets te maken heb (dit is de wet waarin staat dat je een dienstbetrekking moet hebben)

ik ben weleens benieuwd hoe hier door een rechter op gereageerd word, je kunt immers net zo goed een stratenmaker of machist (oid) zijn die toevallig ook op de vrachtauto voor hetzelfde bedrijf rijd... dan ben je nog geen transporteur immers...

Even een kleine reactie op  het niet nodig hebben van een NIWO als het gaat om eigen vervoer. Dit is bij mijn weten niet waar alleen kon het niet zo goed uitleggen.

 

Yvette van OUB kan het wel, en het is dezelfde uitleg die ik ooit van het ILT kreeg :

 

"Dus u vervoert bijvoorbeeld zand en stenen voor dat bedrijf, waarmee de medewerkers van dat bedrijf bijvoorbeeld een rotonde aanleggen?" "Ja, inderdaad. Eigen vervoer dus!"
Ik heb meneer uitgelegd dat het loonbedrijf weliswaar eigen vervoer doet, maar dat meneer zelf niet de eigenaar is van het loonbedrijf en dus vervoert voor derden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • Forumlid

Goedemiddag,

 

Na heel wat gegoogle hier terechtgekomen voor wat info, want allerlei sites zeggen wel dat het kan, maar niet echt hoe je het exact aanpakt,

terwijl er al m.i. al heel wat ZZP' ers zonder eigen voertuig werkzaam zijn.

Interessant onderwerp daar ik met het e.e.a. bezig ben...in bezit van vakdiploma, financieele middelen etc. Dus kan het e.e.a. gewoon via de "legale" weg. Nu komt het echter: aanvraag van NIWO vraagt het bezit of huur van een voertuig. Moet je die al bij de aanvraag hebben of na toekenning vergunning?

Ik wil echter geen vrachtauto, maar gewoon als ZZP'er aan de gang. (heb al opdrachtgever waar ik zou kunnen starten)

 

Ik lees het e.e.a. over een huurcontract met opdrachtgever opstellen.

Wat zet je daar wel/niet in (vooral bedragen?) en hoe faktureer je dat dan weer terug, zodat je toch nog wat overhoud?

Heb ook de payrolling variant gelezen (dan geen vergunning nodig blijkbaar), maar bij welk payrollingbedrijf (betrouwbaar...) kun je dan gewoon zelf je opdrachtgevers zoeken en faktureren?

 

Vast bedankt voor een ieders tips!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Neuh de accountant heeft het voertuig meegenomen in de balans omtrent vermogen. Hij heeft de gehele aanvraag geregeld. Het is mij ook gewoon als tip gegeven om het geheel zo soepel mogelijk te laten lopen. Bij kvk staat naast transport ook koeriersdiensten. En ja een auto heb je toch nodig, een bedrijfswagen kost je geen fluit per maand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goedemiddag,

 

Na heel wat gegoogle hier terechtgekomen voor wat info, want allerlei sites zeggen wel dat het kan, maar niet echt hoe je het exact aanpakt,

terwijl er al m.i. al heel wat ZZP' ers zonder eigen voertuig werkzaam zijn.

Interessant onderwerp daar ik met het e.e.a. bezig ben...in bezit van vakdiploma, financieele middelen etc. Dus kan het e.e.a. gewoon via de "legale" weg. Nu komt het echter: aanvraag van NIWO vraagt het bezit of huur van een voertuig. Moet je die al bij de aanvraag hebben of na toekenning vergunning? Nee, maar inf de oude vergunningsbijlage stond wel dat de vergunning alleen geldig is wanneer bij controle een huurcontract, leasecontract of eigendomsbewijs kan worden getoond van de auto waarmee gereden wordt. 

Ik wil echter geen vrachtauto, maar gewoon als ZZP'er aan de gang. (heb al opdrachtgever waar ik zou kunnen starten)

 

Ik lees het e.e.a. over een huurcontract met opdrachtgever opstellen.

Wat zet je daar wel/niet in (vooral bedragen?) en hoe faktureer je dat dan weer terug, zodat je toch nog wat overhoud? Enige dat in een huurcontract moet staan is dat je het voertuig huurt, bedragen hoef je niet te plaatsen omdat deze bij veel verhuurders afhangt van de tijd dat je een object huurt. Het factureren gaat op dezelfde manier als elke andere factuur, alleen per tijdseenheid met een afrekening aan het einde van een periode en een mogelijke borgstelling aan het begin van een periode. Let wel op dat je de borg wel meeneemt in je facturatie, borg heffen zonder op te nemen in het huurcontract wordt je door de belastingdienst zwaar aangerekend. 

Heb ook de payrolling variant gelezen (dan geen vergunning nodig blijkbaar), maar bij welk payrollingbedrijf (betrouwbaar...) kun je dan gewoon zelf je opdrachtgevers zoeken en faktureren? 

 

Vast bedankt voor een ieders tips!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Neuh de accountant heeft het voertuig meegenomen in de balans omtrent vermogen. Hij heeft de gehele aanvraag geregeld. Het is mij ook gewoon als tip gegeven om het geheel zo soepel mogelijk te laten lopen. Bij kvk staat naast transport ook koeriersdiensten. En ja een auto heb je toch nodig, een bedrijfswagen kost je geen fluit per maand.

Maar zou je ook een NIWO vergunning krijgen als je het werk met een Volkswagen Up zou gaan uitvoeren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Vrachtrijder, op 08 Okt 2015 - 3:42 PM, zei:

Maar zou je ook een NIWO vergunning krijgen als je het werk met een Volkswagen Up zou gaan uitvoeren?

Volgens deze link niet..... (vanuitgaand dat die up een laadvemogen heeft van minder dan 500kg)

http://www.ondernemerdiplomas.nl/WANNEER_NIWO_VERGUNNING_NODIG.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Volgens mij kun je toch ook een vergunning hebben als je op dat moment "even" helemaal geen vrachtwagen ter beschikking heb??? Of heb ik het nu mis???

In een vergunning staan toch ook niet de maten en gewicht gegevens van een specifiek voertuig??? Dus dan kam het wel, lijkt mij.

Alleen waarom zou je een combotje nemen met max. laadvermogen van <500 kg, als je wel een vergunning hebt om meer te mogen vervoeren.......

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden