Spring naar bijdragen

ZZP'er in de transport zonder niwo


die-ene
 Share

Recommended Posts

  • Forumlid

Dank voor jullie input :ok:

 

Voor de aanvraag heb je géén voertuig (al dan niet eigen/gehuurd/geleased) nodig. Om je vergunning zodra verleend  "te gelde" te maken dan later wel (zie ook NIWO site ivm controle reële vestiging).

Op naar de aanvraag nu dan maar....:-) Wat ook nogal weer wat papierwinkel met zich meebrengt helaas.

 

Fijn weekend allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens deze link niet..... (vanuitgaand dat die up een laadvemogen heeft van minder dan 500kg)

http://www.ondernemerdiplomas.nl/WANNEER_NIWO_VERGUNNING_NODIG.html

Als je onder de 500kg wil vervoeren, dan heb je inderdaad geen vergunning nodig. Maar ik vraag me juist af of je een auto nodig hebt die 500kg mag vervoeren.

 

Ik bedoel, als je enveloppen rijd, dan kan dat prima met een VW Up. Maar als je dan ineens 20 pallets krijg, dan moet je toch even een vrachtwagen huren voor het transport. En daarvoor heb je weer die vergunning nodige.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is het niet toegestaan om een trekhaak aan een up te monteren, laat staan te gebruiken.

een up mag een trekhaak hebben, het maximale trekgewicht is 720kg.

 

 Maar ik vraag me juist af of je een auto nodig hebt die 500kg mag vervoeren.

 

Zonder auto heb je geen NIWO vergunning nodig, maar met enveloppen val je wel weer onder de postwet. Al is het ook reclame.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat het nieuwe belasting systeem ( vervaning van de var) een lastiger iets word om je zelf te verhuren als chauffeur, ook al heb je een Niwo vergunning.

Nu mag jezelf ook niet verhuren als alleen chauffeur, kijk maar op de Niwo site, je moet een auto bezitten, dan wel huren maar de pak kans als je dit niet doet is vrij klein ( maar wordt je aangehouden kost het rond de €4000,- voor de opdrachtgever).

Maar de belastingdienst is nogal fel op de zgn schijnzelfstandige en zoals het nu lijkt gaan ze het lastig maken door de zgn modelovereenkomst en hierin moeten zowel de opdrachtgever als de zelfstandige een aantal zaken omschrijven waar uit blijkt dat je echt een zelfstandige bent. (Geen gezagsverhouding,je moet zonder overleg iemand anders kunnen sturen, meerdere opdrachtgevers, risico lopen, zelf verantwoordelijk zijn voor schade's en klachten enz) en deze overeenkomst moet worden goed gekeurd door de belastingdienst.

Dus je opdrachtgever wordt ook mede verantwoordelijk voor jou zelfstandigheid, en het is de vraag of hij dat wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat het nieuwe belasting systeem ( vervaning van de var) een lastiger iets word om je zelf te verhuren als chauffeur, ook al heb je een Niwo vergunning.

Nu mag jezelf ook niet verhuren als alleen chauffeur, kijk maar op de Niwo site, je moet een auto bezitten, dan wel huren maar de pak kans als je dit niet doet is vrij klein ( maar wordt je aangehouden kost het rond de €4000,- voor de opdrachtgever).

Maar de belastingdienst is nogal fel op de zgn schijnzelfstandige en zoals het nu lijkt gaan ze het lastig maken door de zgn modelovereenkomst en hierin moeten zowel de opdrachtgever als de zelfstandige een aantal zaken omschrijven waar uit blijkt dat je echt een zelfstandige bent. (Geen gezagsverhouding,je moet zonder overleg iemand anders kunnen sturen, meerdere opdrachtgevers, risico lopen, zelf verantwoordelijk zijn voor schade's en klachten enz) en deze overeenkomst moet worden goed gekeurd door de belastingdienst.

Dus je opdrachtgever wordt ook mede verantwoordelijk voor jou zelfstandigheid, en het is de vraag of hij dat wil.

Een auto huren lijkt me geen probleem. Dan zet je gewoon in het contract wat je afsluit dat je die huur van je opdrachtgever, voor 1 euro per dag. Hoewel het me niet zou verbazen als de verzekering daar weer een clausule voor heeft.

 

Maar controleert de ILT naast overtredingen op rijtijden, papieren, (over)belading dan ook of de vrachtrijder in vaste dienst is van de eigenaar van de auto?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar controleert de ILT naast overtredingen op rijtijden, papieren, (over)belading dan ook of de vrachtrijder in vaste dienst is van de eigenaar van de auto?

Ja, eigen auto ging makkelijk via het kenteken huurauto via een afbeelding op een tablet. En er werd contact gezocht met de verhuurder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een auto huren lijkt me geen probleem. Dan zet je gewoon in het contract wat je afsluit dat je die huur van je opdrachtgever, voor 1 euro per dag. Hoewel het me niet zou verbazen als de verzekering daar weer een clausule voor heeft.

 

Maar controleert de ILT naast overtredingen op rijtijden, papieren, (over)belading dan ook of de vrachtrijder in vaste dienst is van de eigenaar van de auto?

 

Ja daar is de verklaring van dienstbetrekking voor. En als ze het niet vertrouwen dan spitten ze je hele boekhouding na, als er namen in de digitale tacho voorkomen die niet op de loonlijst staan mag je als eigenaar van de auto uitleggen wie dat zijn. Dit doen ze ook om fraude met andere passen aan te tonen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar de belastingdienst is nogal fel op de zgn schijnzelfstandige en zoals het nu lijkt gaan ze het lastig maken door de zgn modelovereenkomst en hierin moeten zowel de opdrachtgever als de zelfstandige een aantal zaken omschrijven waar uit blijkt dat je echt een zelfstandige bent. (Geen gezagsverhouding,je moet zonder overleg iemand anders kunnen sturen, meerdere opdrachtgevers, risico lopen, zelf verantwoordelijk zijn voor schade's en klachten enz) en deze overeenkomst moet worden goed gekeurd door de belastingdienst.

Dus je opdrachtgever wordt ook mede verantwoordelijk voor jou zelfstandigheid, en het is de vraag of hij dat wil.

 

Eigenlijk zouden ze dan zelfs de zgn " eigenrijder"  ook om zeep gaan helpen? Deze rijdt doorgaans als charter, waar je ook altijd wel kunt spreken van een gezagsverhouding. Opdrachtgever/planner geeft jou opdrachten etc. die je uit dient te voeren volgens schema/opdracht. En als je ziek bent/vakantie neemt en je auto door laat rijden zul je toch wel degelijk overleg moeten hebben, in ieder geval een meldingsplicht dat er een ander op jouw auto rijdt om toch de boel door te kunnen laten draaien. Die je ook weer niet zomaar ergens vandaan haalt ..., okay, dan kan je misschien wel even aan de zgn. collegiale uitleen doen, maar melden moet je het klantgerichtheidshalve wel....

 

Meerdere opdrachtgevers blijft ook m.i. een issue. Als jij " het goed doet"  bij je klant/opdrachtgever, wil deze je eigenlijk helemaal niet kwijt en zit er niet op te wachten dat jij bij Jan en alleman gaat lopen hoppen (laat staan de concurrent..)

Waarom ben je als freelance chauffeur/eigenrijder "schijn" zelfstandige? Je moet je uberhaupt al overal zelf voor verzekeren, waar zeurt men over?

Ja ik begrijp het heel goed: je draagt niet bij aan alle sociale verzekeringen, dus de grote pot van de BV Nederland wordt daardoor niet (voldoende)gevuld. Daarentegen draag je wel bij via de belasting op winst als je het een beetje goed doet, waar zeuren ze nu eigenlijk over vraag ik me af.

Betekent overigens voor een groot deel van de ZZP branche dat er rare dingen gaan gebeuren.

 

Overigens zijn er opdrachtgevers die heus wel mede verantwoordelijk willen zijn voor jouw zelfstandigheid, ik ken er die het juist zeer op prijs stellen dat je zelf initiatief en verantwoording toont en neemt. Maar dan hebben we het natuurlijk wel over bepaalde branches.

 

Meeste ZZP chauffeurs hebben die motivatie en konden het bij hun werk"gever" daardoor niet meer trekken. Hadden net dat beetje meer vrijheid nodig om tot hun recht te komen. Waarom wordt zoiets dan de kop ingedrukt?

Ik denk trouwens dat het vaak niet eens aan de werkgevers ligt/lag, maar aan plannersmentaliteit dat chauffeurs het niet naar hun zin hebben en zich niet gewaardeerd voelen. Buiten een toereikend salaris wil je als chauffeur ook gewaardeerd worden voor het werk dat je doet en daar ook in mee wilt en kunt denken.

Dat is echter vaak het probleem...........en daarom willen we als ZZP'er verder door het leven. Het gekke is, dat je dan ineens wel door een planner gerespecteerd wordt, omdat je dan wel een keer " nee"  kunt zeggen en hij dan een probleem heeft/krijgt. Over gezagsverhoudingen gesproken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een goede bekende van mij is timmerman en heeft een eigen bouwbedrijf en (ver)bouwt huizen voor klanten. Maar om nu te zeggen dat hij zelfstandigheid heeft. Het huis moet nog steeds gebouwd worden volgens de bouwtekening, de constructies aangelegd volgens de constructietekening. Ga zo maar even door.

 

En ja, een vrachtrijder met een eigen transportbedrijf kan ook moeten werken volgens de planning van zijn opdrachtgever. Zo gaan die zaken nou eenmaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Een goede bekende van mij is timmerman en heeft een eigen bouwbedrijf en (ver)bouwt huizen voor klanten. Maar om nu te zeggen dat hij zelfstandigheid heeft. Het huis moet nog steeds gebouwd worden volgens de bouwtekening, de constructies aangelegd volgens de constructietekening. Ga zo maar even door.

 

En ja, een vrachtrijder met een eigen transportbedrijf kan ook moeten werken volgens de planning van zijn opdrachtgever. Zo gaan die zaken nou eenmaal.

En moet zijn arbeidstijden afstemmen op een hopeloze wetgeving ontsproten uit de lege hoofden van ambtenaren die er totaal geen verstand van hebben.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geen gezagsverhouding, ik beslis wanneer en op welke tijd ik los of laad en niet de klant van de opdrachtgever.

Tuurlijk.

Voorbeeldje: Aldi wil dat jij dat jij vrijdagmiddag om 14:00 uur lost, maar jij komt donderdagmorgen om 7:00 uur lossen.

Jij bepaald wanneer je lost en niet de Aldi, want jij bent zelfstandige.

(Zelfs de gebroeders Grimm geloofden hun eigen sprookjes niet )

Via de telefoon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat kan je wel vergeten op vrijdagmiddag om 14.00uur, daar moest ik weleens lossen maar dan wel voor 12.00 uur daarna is de tent gewoon dicht, maar het is als voorbeeldje bedoeld, ik kan je wel vertellen mocht jij/u als zelfstandige beslissen om één dag eerder te komen bij deze bedrijven zoals Lidl/Aldi etc. dan kan je gewoon blijven wachten tot de dag van afspraak!!

Ik de UK was ik één dag te vroeg bij een Lidl, ik  dacht nou lekker op tijd dan toch? nou nee hoor, gewoon wachten tot de volgende morgen 10 uur!! :stom:

In Italië hetzelfde meegemaakt was daar ook een ruime dag te vroeg omdat de opdrachtgever het "verkeerd" verstaan had, niet op woensdagmiddag maar op donderdagmiddag, sta je dan!!! ok het wordt wel allemaal betaald natuurlijk en ach je kan de tijd nemen om in de buurt een leuk gezellig restaurantje te bezoeken, maar als het ruim 36 gr. is gaat de LOL er wel snel vanaf....................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

Wat een leerzame forum dit,alhoewel het een aantal jaren geleden is.

Ik ben van plan om ook bij een opdrachtgever te gaan zzpen,zonder de Niwo .

Maar waar ik nog mee zat,hoe zit het nou met de verzekeringen.

Ik heb zelf begrepen,over aansprakelijkheidsverzekering.

Maar goed daarvan heb je ook een aantal verschillende waaronder transport aansprakelijkheidsverzekering.

Daar had ik het geprobeerd,maar ik kreeg helaas een afwijzing,omdat ik ook onder andere gevaarlijke stoffen vervoer.

 

Kan iemand mij duidelijk uitleggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

een transport verzekering  krijg je alleen als je je niwo vergunning kan  overleggen volgens mij,

maar als jij je wil verhuren als zzp in het beroepsgoederenvervoer moet je zowiezo een niwo vergunning hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie
12 minuten geleden zei ec300:

een transport verzekering  krijg je alleen als je je niwo vergunning kan  overleggen volgens mij,

maar als jij je wil verhuren als zzp in het beroepsgoederenvervoer moet je zowiezo een niwo vergunning hebben

 

Dat hoeft dus niet. Kan ook zonder, er staat hier ergens een leuk stukje waarin dat haarfijn uitgelegd word.

 

Als.zzp.er heb je geen "transportverzekering" nodig. Wel zou je je aansprakelijkheid kunnen verzekeren wat geen probleem is en oom niet de hele wereld kost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei shompie:

 

Dat hoeft dus niet. Kan ook zonder, er staat hier ergens een leuk stukje waarin dat haarfijn uitgelegd word.

 

Als.zzp.er heb je geen "transportverzekering" nodig. Wel zou je je aansprakelijkheid kunnen verzekeren wat geen probleem is en oom niet de hele wereld kost.

mijn verzekering wouden ze toch alleen afsluiten nadat ik mijn vergunning had laten zien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast shompie
7 minuten geleden zei ec300:

mijn verzekering wouden ze toch alleen afsluiten nadat ik mijn vergunning had laten zien

 

Een zakelijke wa?

 

Het zou kunnen. Maar er zijn takken van transport waarvoor je geen niwo nodig heb. Hoe verzekeren die dat dan?

 

Maar we hebben het hier niet over een vrachtwagen of een tailerverzekering of lading. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden